Gå til innhold

angrepille. hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

gikk nylig ut av et forhold, og har møtt en annen i sorgen med å ha en intimt forhold til han.. er knust over bruddet, men han vet om det så ingen blir lurt her.. 

igår hadde vi sex og kondomen sprakk og han kom i meg!!! vet man ikke sikkert blir gravid, men jeg har helt panikk. tenkte angrepille med en gang, helt til jeg leste at jeg ikke kan ta det fordi jeg har gjennomgått svangerskap utenfor livmor med min ekssamboer.. 

hjeelp!!!! jeg kan nemlig ikke gå på p-piller, så vi bruker kondom.. 

Anonymkode: 68984...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ikke kan bruke angrepille har man én hormonfri nødprevensjonsløsning, men den er nok ganske sjelden brukt. Det man kan gjøre er å få satt inn en kobberspiral snarest mulig etter at kondomet sprakk; senest etter 5 døgn. Ring fastlegen i morgen tidlig og forklar situasjonen hvis dette er aktuelt. Da skal du slippe å vente vinter og vår på å få time. 

Anonymkode: 9f140...144

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke kan bruke angrepille har man én hormonfri nødprevensjonsløsning, men den er nok ganske sjelden brukt. Det man kan gjøre er å få satt inn en kobberspiral snarest mulig etter at kondomet sprakk; senest etter 5 døgn. Ring fastlegen i morgen tidlig og forklar situasjonen hvis dette er aktuelt. Da skal du slippe å vente vinter og vår på å få time. 

takk for svar! men hvor stor sjanse er det at jeg kan ha blitt gravid denne gangen når jeg og ekssamboer aldri ble gravide etter det utenfor livmoren helt uten beskyttelse.. 

Skrevet

Akkurat det er umulig for andre enn en lege å svare ordentlig på. Jeg ville heller tenkt litt på når jeg hadde mensen sist og vurdert det opp mot usikre og sikre perioder. 

Skrevet

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for svar! men hvor stor sjanse er det at jeg kan ha blitt gravid denne gangen når jeg og ekssamboer aldri ble gravide etter det utenfor livmoren helt uten beskyttelse.. 

Like stor sjanse som det alltid er for å bli gravid, det at du har hatt et ektopisk svangerskap tidligere har ingenting å si.

Anonymkode: d62e0...f4b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym Anonym said:

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Siden TS spør om angrepille så er det vel ganske åpenbart at hun ikke er i mot abort, eller?

Det er forrresten de færreste oppegående mennesker som er så fanatiske at de skiller mellom prevensjonsmidler som enten forhindrer befruktning i seg selv, eller forhindrer eventuelt befruktet egg å feste seg.

Men så er ikke de fleste religiøse mennesker særlig oppegående, så du er unnskyldt.

Anonymkode: d62e0...f4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...