Gå til innhold

Glutenallergi og julekaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal lage litt forskjellige julekaker å gi til vennene mine i år. Hun ene har glutenallergi, og jeg har prøvd å ta mye hensyn når det har kommet til valg av småkaker. Jeg har laget pikekyss, men jeg glemte å vaske kakeboksen før jeg puttet de i, jeg tømte og tørket ut av den.. jeg har også laget kokos makroner, men glemte meg igjen og hadde disse på en rist som jeg til vanlig har alle salgs kaker og brød med gluten i på. Spørsmålet mitt er om jeg kan gi noe av dette til henne, eller må jeg lage bare lage alt på nytt til henne? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lage nytt, dessverre. 

Anonymkode: 34d15...485

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lage nytt, dessverre. 

Okei, tusen takk for svar! Var det jeg var redd for. Men heller litt ekstra arbeid enn at hun ikke kan spise noe av det! 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig må du ikke lage nytt! Kakene har jo bare vært borti flater som tidligere har vært borti gluten! 

Anonymkode: 76540...932

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må du ikke lage nytt! Kakene har jo bare vært borti flater som tidligere har vært borti gluten! 

Anonymkode: 76540...932

Klart det ikke er greit at kakene har vært borti uvaska flater som har hatt glutenholdig mat på seg. Du aner jo ikke hva du snakker om. 

• Liker 6
Skrevet

Tenker du på cøliaki eller intoleranse? Har hun cøliaki kan du ikke gi bort kakene. En mikroskopisk smule er nok til å gjøre en cøliaker syk.  

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Ulven skrev:

Tenker du på cøliaki eller intoleranse? Har hun cøliaki kan du ikke gi bort kakene. En mikroskopisk smule er nok til å gjøre en cøliaker syk.  

Cøllaki tror jeg ja. Hun ble dårlig en gang da hun stekte noen rundstykker på et stekebrett som det rett før hadde vært stekt noe med gluten i 

Skrevet

Men vil det da si at uansett hva jeg lager så kan ikke hun spise det? Jeg baker mye, og bruker da selvsagt mye mel. Vasker godt av benker før jeg setter igang, men er kanskje ikke bra nok? 

Skrevet
1 minutt siden, Mallefisk said:

Cøllaki tror jeg ja. Hun ble dårlig en gang da hun stekte noen rundstykker på et stekebrett som det rett før hadde vært stekt noe med gluten i 

Da må du nok gi kakene til noen andre dessverre. 

1 minutt siden, Mallefisk said:

Men vil det da si at uansett hva jeg lager så kan ikke hun spise det? Jeg baker mye, og bruker da selvsagt mye mel. Vasker godt av benker før jeg setter igang, men er kanskje ikke bra nok? 

Alle benkeflater, alt av utstyr og stekeovnplater må vaskes veldig godt skal du være trygg på at det ikke blir rester av gluten på produktet. Stekeplatene må dekkes godt med bakepapir. Du bør bake med smør som kun brukes til dette formålet, og som pakkes godt inn etter bruk. 

Ikke bruk varmluft i ovnen. Det virvler opp glutenstøv. Er hun veldig sensitiv, er det faktisk best å pakke inn kakene helt i bakepapir før du setter de inn i ovnen.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Mallefisk skrev:

Hei. Skal lage litt forskjellige julekaker å gi til vennene mine i år. Hun ene har glutenallergi, og jeg har prøvd å ta mye hensyn når det har kommet til valg av småkaker. Jeg har laget pikekyss, men jeg glemte å vaske kakeboksen før jeg puttet de i, jeg tømte og tørket ut av den.. jeg har også laget kokos makroner, men glemte meg igjen og hadde disse på en rist som jeg til vanlig har alle salgs kaker og brød med gluten i på. Spørsmålet mitt er om jeg kan gi noe av dette til henne, eller må jeg lage bare lage alt på nytt til henne? 

Glutenallergi eksisterer ikke. Tåler hun ikke gluten, så er det ikke allergi men cøliaki. 

Å lage mat til en person med cøliaki innebærer at man er pinlig renslig og nøye på alt på hele kjøkkenet. De fleste med cøliaki tar ikke sjangsen på å spise noe som er laget på andres kjøkken, så du bør nok heller finne på en litt mer "brukbar" julegave til din venninne. 

Anonymkode: 44e19...f4e

• Liker 2
Skrevet

Hm.. okei. Jeg tror nesten jeg bare får sende på henne en mld og høre hva hun selv tenker. Er jo veldig kjedelig for min del dersom jeg står å lager masse kaker også ender hun opp med å ikke spise noe av det. Men jeg har jo laget kake til henne før, laget pavola, vasket godt av kjøkken og alt utstyr før jeg satte igang. Hørte ikke noe om at hun ble dårlig. 

Skrevet

Jeg baker kaker til venner og familie med cøliaki, men jeg kjører alt av utstyr i oppvaskmaskinen før jeg bruker det, til og med stekebrettene. Har aldri opplevd at de ikke vil spise det jeg har laget.

Skrevet
29 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg baker kaker til venner og familie med cøliaki, men jeg kjører alt av utstyr i oppvaskmaskinen før jeg bruker det, til og med stekebrettene. Har aldri opplevd at de ikke vil spise det jeg har laget.

Takk for godt svar, da gjør jeg det! 

Skrevet
På 2.12.2018 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Glutenallergi eksisterer ikke. Tåler hun ikke gluten, så er det ikke allergi men cøliaki. 

Glutenallergi eksisterer!  Jeg kjenner to personer som har en IgE- respons på gluten.  De blir syke når de spiser gluten, men får ikke ødelagt tarmtottene av det.

Anonymkode: f6c79...53a

Skrevet
På 2.12.2018 den 16.56, blomaden skrev:

Hm.. okei. Jeg tror nesten jeg bare får sende på henne en mld og høre hva hun selv tenker. Er jo veldig kjedelig for min del dersom jeg står å lager masse kaker også ender hun opp med å ikke spise noe av det. Men jeg har jo laget kake til henne før, laget pavola, vasket godt av kjøkken og alt utstyr før jeg satte igang. Hørte ikke noe om at hun ble dårlig. 

Det farlige med å få i seg gluten når man har cøliaki er at det på sikt kan føre til tarmkreft. Da blir hun ikke dårlig i morgen men om mange år. Hvor lite eller hvor mye som skal til av spor av gluten for å trigge en tarmkreft vet ingen, men vi vet at gluten trigger. 

Balansen mellom å ikke få i seg gluten og å ikke såre venner og bekjente er for mange et dilemma. I tillegg komme press om at du tåler jo kanskje litt, og det er ikke så farlig. Men jo, det er farlig og det er nøye, tarmkreft er ikke noe noen vil ha. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det farlige med å få i seg gluten når man har cøliaki er at det på sikt kan føre til tarmkreft. Da blir hun ikke dårlig i morgen men om mange år. Hvor lite eller hvor mye som skal til av spor av gluten for å trigge en tarmkreft vet ingen, men vi vet at gluten trigger. 

Balansen mellom å ikke få i seg gluten og å ikke såre venner og bekjente er for mange et dilemma. I tillegg komme press om at du tåler jo kanskje litt, og det er ikke så farlig. Men jo, det er farlig og det er nøye, tarmkreft er ikke noe noen vil ha. 

Jeg spurte henne, om hun ville ha julekaker selv om jeg ikke kunne garantere 100% at det kom til å være glutenfritt til tross for at jeg skal vaske nøye før jeg setter igang, og hun sa ja. Så da tenker jeg at så lenge jeg gjør mitt beste til å holde det glutenfritt, så er det til syvende og sist hennes valg om hun vil spise det eller ikke.

Skrevet
On 12/2/2018 at 4:56 PM, blomaden said:

Sikkert best å spørre henne, men mulig hun ikke tørr si fra om at hun blir syk fordi hun ikke vil såre eller skuffe deg. Kanskje reagerte hun på det du bakte sist, men hun turte ikke si noe. Eller kanskje det gikk fint. Umulig å vite

Anonymkode: 71045...e26

Skrevet

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert best å spørre henne, men mulig hun ikke tørr si fra om at hun blir syk fordi hun ikke vil såre eller skuffe deg. Kanskje reagerte hun på det du bakte sist, men hun turte ikke si noe. Eller kanskje det gikk fint. Umulig å vite

Anonymkode: 71045...e26

Sendte henne hen mld og spurte om hun ville spise det dersom jeg laget til henne, og hun sa ja☺️ Så da får hun nesten ta den avgjørelsen selv om hun vil spise det. Sa til henne at jeg ikke kunne garantere at det kom til å være glutenfritt, men at jeg skulle selvsagt gjøre mitt beste for å unngå glutenstøv i kakene

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...