Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke så lenge siden fikk vi en ny medarbeider på jobb. Han er midlertidig ansatt, og det viste seg etter ganske kort tid at han har veldig mye sykefravær siden han har en kronisk sykdom. Dette har han helt åpen om selv, og var veldig åpen om at han synes det var så leit å være så mye syk. Det er ingen på jobb som "skylder" på ham fordi han er syk - det er jo ikke hans feil.

Problemet for min del, og for noen andre på jobb, er at en god del av stillingen innebærer å ha ulike foredrag og presentasjoner for andre - ofte for store forsamlinger. Vi har stort arbeidspress på jobb. Jeg føler ikke min sjef har hans sykdom godt nok i bakhodet, for det som har skjedd flere ganger nå er at denne medarbeideren blir teamet opp med andre på den og den presentasjonen, men når presentasjonsdagen kommer så er han syk. Det skaper mye frustrasjon for de andre på teamet som da plutselig må enten ta hans del (som gjerne ikke så lett siden det krever mye forberedelser), eller bare droppe hans del av foredraget.

En av de andre sa til sjefen at dersom medarbeideren skal fortsette å ha presentasjoner/foredrag, så må nesten de andre på teamet få god nok tid til å lære seg hans del i tilfelle han blir syk. Det var sjefen vår veldig negativ til, og sa at det likegjerne kunne være at noen av de andre på teamet ikke kunne komme pga. sykt barn eller egen sykdom. Det er jo ikke vi enig i. Ja, det skjer jo at andre blir syke også, men ikke i et slikt ekstremt omfang som denne nye medarbeideren. Vi vet ikke lenger helt hva vi skal gjøre, og jeg kjenner i alle fall selv at jeg gruer meg til å bli satt på samme team som den nye medarbeideren igjen i frykt for at jeg må stå der helt alene, og måtte holde hans del av presentasjonen også..

Anonymkode: 76aca...631

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nektet å holde hans foredrag rett og slett, sagt at det gikk for mye utover mitt eget. Så får sjefen ta det til etterretning. Håper du er organisert, dersom sjefen finner på å bli vrien.

Anonymkode: 33d2c...a47

• Liker 14
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde nektet å holde hans foredrag rett og slett, sagt at det gikk for mye utover mitt eget. Så får sjefen ta det til etterretning. Håper du er organisert, dersom sjefen finner på å bli vrien.

Anonymkode: 33d2c...a47

Takk for svar. Litt av greien her er jo at vi har foredrag/presentasjoner sammen. Normalt sett er vi to og to, og den ene tar den ene delen, og den andre den andre halvparten. Så det er bare ikke noen god følelse når noen har bedt om at arbeidsplassen min skal komme og snakke om et visst tema, og så kan vi bare "levere" halvparten av oppdraget siden medarbeideren er syk. Ofte så gir ikke nødvendigvis den ene halvdelen mening uten den andre halvdelen heller...

• Liker 2
Skrevet

Går det utover dere om dere dropper hans del av foredraget? Jeg tenker egentlig at det er best så fremt det kun går utover arbeidsplassen, for da må jo sjefen sette inn tiltak. 

Anonymkode: eace0...f47

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ikke så lenge siden fikk vi en ny medarbeider på jobb. Han er midlertidig ansatt, og det viste seg etter ganske kort tid at han har veldig mye sykefravær siden han har en kronisk sykdom. Dette har han helt åpen om selv, og var veldig åpen om at han synes det var så leit å være så mye syk. Det er ingen på jobb som "skylder" på ham fordi han er syk - det er jo ikke hans feil.

Problemet for min del, og for noen andre på jobb, er at en god del av stillingen innebærer å ha ulike foredrag og presentasjoner for andre - ofte for store forsamlinger. Vi har stort arbeidspress på jobb. Jeg føler ikke min sjef har hans sykdom godt nok i bakhodet, for det som har skjedd flere ganger nå er at denne medarbeideren blir teamet opp med andre på den og den presentasjonen, men når presentasjonsdagen kommer så er han syk. Det skaper mye frustrasjon for de andre på teamet som da plutselig må enten ta hans del (som gjerne ikke så lett siden det krever mye forberedelser), eller bare droppe hans del av foredraget.

En av de andre sa til sjefen at dersom medarbeideren skal fortsette å ha presentasjoner/foredrag, så må nesten de andre på teamet få god nok tid til å lære seg hans del i tilfelle han blir syk. Det var sjefen vår veldig negativ til, og sa at det likegjerne kunne være at noen av de andre på teamet ikke kunne komme pga. sykt barn eller egen sykdom. Det er jo ikke vi enig i. Ja, det skjer jo at andre blir syke også, men ikke i et slikt ekstremt omfang som denne nye medarbeideren. Vi vet ikke lenger helt hva vi skal gjøre, og jeg kjenner i alle fall selv at jeg gruer meg til å bli satt på samme team som den nye medarbeideren igjen i frykt for at jeg må stå der helt alene, og måtte holde hans del av presentasjonen også..

Sånn blir det når syke og uføre skal jobbe det de kan! Det får dere bare tilpasse dere, hvis dere mener det!

Anonymkode: 393d8...352

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn blir det når syke og uføre skal jobbe det de kan! Det får dere bare tilpasse dere, hvis dere mener det!

Akkurat det var det første jeg tenkte også. You're damned if you do and you're damned if you don't. 

Anonymkode: 7c748...e84

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sjefen sitt ansvar å legge til rette for at det skal fungere i praksis, når ansatte sier i fra om ting ikke fungerer så er det ledelsens ansvar å påse at arbeidsforholdene er forsvarlige! Ikke bland kortene her

Anonymkode: 14724...2fc

• Liker 21
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Går det utover dere om dere dropper hans del av foredraget? Jeg tenker egentlig at det er best så fremt det kun går utover arbeidsplassen, for da må jo sjefen sette inn tiltak. 

Anonymkode: eace0...f47

TS her. Vel, det går jo utover hvordan vi oppfattes hos dem som vi holder foredrag hos. Som nevnt gir ikke alltid foredragene mening om man plutselig dropper halvparten. Det er ofte snakk om kompliserte regelverk. 

Til dere andre som sier "damned if you do, damned if you don't". Jeg har jo skrevet at jeg skylder ikke på den syke medarbeideren min, det er ikke hans feil at han plutsetlig ikke kan komme. Men det går jo ganske mye utover min arbeidshverdag, og min egen opplevelse (og andres) over hvor flink jeg er i jobben min. Det er ikke særlig gøy å møte opp på et foredrag for 90 stykker, og så si at halvparten av foredraget dessverre ikke vil bli gitt grunnet sykdom... Føler seg ikke akkurat særlig høy i hatten da. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at dere ikke har rutiner for dette. Sjefen har rett, folk kan bli syke. Og det er ekstra rart når det er mennesker som er kronisk syke som jobber der. 

Et tilretteleggingstiltak kunne ha vært å jobbe tre sammen isteden for to. Ev. kan sjefen være fast «stand-In»/vikar for syke folk.

Det kan umulig være særlig greit for den syke medarbeideren å ha det sånn, og han/hun har krav på tilrettelegging. 

Anonymkode: b5e89...b92

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er litt rart at dere ikke har rutiner for dette. Sjefen har rett, folk kan bli syke. Og det er ekstra rart når det er mennesker som er kronisk syke som jobber der. 

Et tilretteleggingstiltak kunne ha vært å jobbe tre sammen isteden for to. Ev. kan sjefen være fast «stand-In»/vikar for syke folk.

Det kan umulig være særlig greit for den syke medarbeideren å ha det sånn, og han/hun har krav på tilrettelegging. 

Anonymkode: b5e89...b92

TS her. Jeg er enig, men å jobbe tre stykker sammen vil koste penger, så det går jo ikke sjefen med på. Sjefen min gikk jo ikke engang med på at den som jobber sammen med medarbeideren må få litt mer "tid" på seg, slik at han/hun kan lære seg delen til medarbeideren. Det er også ikke mulig å ha en stand in som bare kan hjelpe til når medarbeideren (eller andre) blir syk - det er ikke noe man bare kan ta på sparket, og regelverket er virkelig komplisert. Så jeg føler situasjonen er litt fastlåst. Sjefen vil ikke at vi skal bruke mer ressurser på foredrag/presentasjoner enn hva vi gjør i dag, men fortsetter likevel å sette medarbeideren opp på slike foredragsteam. Det er ikke slik at det eneste vi driver med er foredrag, og det er mange andre oppgaver enn foredrag som medarbeideren kan fokusere på.

Skrevet

Sånn er det ofte i dagens arbeidsliv dessverre, noen nøkkelpersoner trekker lasset for resten, som enten ikke gidder eller ikke kan bidra. Selvfølgelig ikke den sykes feil hvis h*n er syk, men jeg selv begynner å bli dritt lei av at sjefen peker på meg og i praksis da gir meg 12-15 timers arbeidsdager når noen er syke, og i praksis tar fra meg ferien (har ikke hatt skikkelig ferie på mange år, kun på pa). 

Til neste år vurderer jeg å angripe min egen leder ved å anmelde for brudd på diverse lover.

Anonymkode: 7d14e...19b

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å misforstå med vilje. Denne ansatte bør ha andre oppgaver og få tilrettelagt arbeidet. 

Det er helt riktig at alle som kan jobbe skal jobbe, men oppgavene må tilpasses og da passer det ikke å ha en kronisk syk person i den stillingen som TS skisserer. På min arbeidsplass blir de satt til lette jobber bortgjemt på en kontor der det ikke får utover andre hvis de er syke.

Anonymkode: 32c3c...535

• Liker 7
Skrevet

Her er det sjefen som viser dårlig lederskap. Han burde lytte til sine medarbeidere, spesielt om dere har lagt frem dette på en saklig og profesjonell måte. Han er i følge loven pliktig til å tilrettelegge for den ansatte som er syk, men skal  også gjøre sitt for at det ikke går utover andre i for stor grad. Høres merkelig ut at han ikke lar dere få øve inn kollrgaens del av presentasjonen. Har dere snakket med kollegaen om det? Ville bare øvd den inn uansett, i tilfelle. Kan ikke skjønne hvorfor kollegaen skulle motsi seg dette?

Ellers må der være andre arbeidsoppgaver i bedriften enn å holde presentasjoner. Sjefen burde tillegge flere av dem til kollegaen deres.

Anonymkode: f5ca6...0ab

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å misforstå med vilje. Denne ansatte bør ha andre oppgaver og få tilrettelagt arbeidet. 

Det er helt riktig at alle som kan jobbe skal jobbe, men oppgavene må tilpasses og da passer det ikke å ha en kronisk syk person i den stillingen som TS skisserer. På min arbeidsplass blir de satt til lette jobber bortgjemt på en kontor der det ikke får utover andre hvis de er syke.

Anonymkode: 32c3c...535

Så... i praksis en jobb som egentlig er sånn til overs? Hvilken arbeidsgiver vil ha en person ansatt til kun disse oppgavene? Til hvilken lønn? Og hvordan vil den kronisk syke føle seg om den får en "lekejobb" ??

Anonymkode: 0a2f6...9e9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare øvd den inn uansett, i tilfelle. Kan ikke skjønne hvorfor kollegaen skulle motsi seg dette?

Mener du at TS skal gjøre dette på egen fritid da?

Anonymkode: 2f2fd...d80

• Liker 1
Skrevet
På 2.12.2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Litt av greien her er jo at vi har foredrag/presentasjoner sammen. Normalt sett er vi to og to, og den ene tar den ene delen, og den andre den andre halvparten. Så det er bare ikke noen god følelse når noen har bedt om at arbeidsplassen min skal komme og snakke om et visst tema, og så kan vi bare "levere" halvparten av oppdraget siden medarbeideren er syk. Ofte så gir ikke nødvendigvis den ene halvdelen mening uten den andre halvdelen heller...

Da hadde jeg foreslått at dere har presentasjoner hver deres dag. Slik at om denne kollegaen blir syk er det kun ham selv det går utover. Så får sjefen heller vurdere om han syns det er ok, eller om det beste er at medarbeideren ikke holder presentasjoner i det hele tatt. 

Det er ikke lett å ha en kronisk sykdom, og jeg har all forståelse for at det kan bli høyere fravær enn for andre, men da plikter ledelsen å legge tilrette for dette. Og da bør også den syke forstå at noen tilpasninger må gjøres begge veier.

Anonymkode: 12b22...98a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med mindre dette er et skikkelig spesialisert fagfelt så syns jeg dette høres like lite profesjonelt ut som fremføringer på ungdomsskolen. "Det var det Jonas som skulle si, men han er syk i dag". Dere er kollegaer? Jeg hadde faktisk forventet at en annen kunne steppet inn og dekket for den som er borte. Dere vet vel hva den andre driver med.. 

Endret av Guile
Skrevet

Sjefen bør steppe inn de gangene han er syk

Anonymkode: 9a336...b2a

Skrevet

Er det nye foredrag hver eneste gang? Vi holder endel foredrag og webinarer i min jobb men har alltid sikret oss flere som kan ta deler/hele så vi slipper stå i en sånn situasjon.

Anonymkode: e3ced...32e

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Da hadde jeg foreslått at dere har presentasjoner hver deres dag. Slik at om denne kollegaen blir syk er det kun ham selv det går utover. Så får sjefen heller vurdere om han syns det er ok, eller om det beste er at medarbeideren ikke holder presentasjoner i det hele tatt. 

Anonymkode: 12b22...98a

TS her. Vi har som regel presentasjoner to og to. Det blir mye arbeid på én person å gjøre hele gildet. I tillegg er det alltid greiest å ikke være alene siden vi alltid får en god del spørsmål fra de som hører på oss. Vi har også litt ulike spesialiseringer, så da er det greit å teame opp to stykker med litt ulike kunnskaper.

43 minutter siden, Guile said:

Med mindre dette er et skikkelig spesialisert fagfelt så syns jeg dette høres like lite profesjonelt ut som fremføringer på ungdomsskolen. "Det var det Jonas som skulle si, men han er syk i dag". Dere er kollegaer? Jeg hadde faktisk forventet at en annen kunne steppet inn og dekket for den som er borte. Dere vet vel hva den andre driver med.. 

Det er ikke det at jeg ikke som regel kan lære meg det medarbeideren skal si, men noen ganger så er ikke det så lett, nei. Som regel går det greit - men det tar jo tid. Jeg få ikke den tiden av arbedsgiveren min til å lære meg det som er min medarbeider sin "del" av presentasjonen. I tillegg så må man ofte forberede seg mye mer enn bare det man skal si - vi får ofte en rekke spørsmål fra forsamlingen. Hva skal jeg liksom gjøre da, lære meg medarbeideren sin "del" på min egen fritid? 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det nye foredrag hver eneste gang? Vi holder endel foredrag og webinarer i min jobb men har alltid sikret oss flere som kan ta deler/hele så vi slipper stå i en sånn situasjon.

Anonymkode: e3ced...32e

Nei, det er ikke daglige foredrag, men kanskje ett hver andre eller tredje uke (for min del). Problemer her er jo at arbeidsgiveren min ikke vil gi oss mer tid på lære oss det som medarbeideren skal presentere, og lar oss heller ikke være f.eks. tre stykker på teamet. Det er ikke det at vi ikke selv vet hvordan vi kan løse dette, men at sjefen rett og slett ikke vil gjøre noe med dette.

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjefen bør steppe inn de gangene han er syk

Anonymkode: 9a336...b2a

Med all respekt til sjefen min; sjefen min er en leder, ikke en fagperson. Sjefen min har faktisk ikke kompetanse til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...