AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Hvordan ser/høres hunder ut når de bjeffer i ulike situasjoner? Hvilke tegn viser de hvis de er aggressiv? Elmer hvis de er nysgerrig, men likevel skeptisk? Redd? Usikker? Hunden min bjeffer mye på andre hunder. Jeg prøver å observere hunden mens den bjeffer for å se hvile tegn den bruker, men jeg synes det er Vsnskelig å tolke. Anonymkode: 4053f...9af
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Man hører det ofte på bjeffingen. Jo høyere og lysere bjeffingen er, jo redde er de. Er de aggressive så er det lav knurring med glefse-bjeffing i mørk tone. Husk at redde hunder er farlige, så de kan bite de også. Men en ren aggressiv hund har ofte en annen type bjeffing enn en redd hund. Det er ofte de redde som har mye lyd. Høylytt bjeffing, mens en aggressiv kan knurre og brumme, viser mye tenner og lave lyder. De kan bjeffe høyt, men det er mørke toner og ikke gnelde-bjeffing slik som redd-bjeffing er. Så jo mer høylytt hunden er, jo reddere er enn. Det finnes unntak for alle regler, men generelt sett så er det slik. Kroppspråket sier mye også. Trekker hunden seg tilbake eller bykser han imot? Hvordan er ørene? Ser hunden rett på personen eller hunden, eller ser den sidelengs og prøver å ikke se (unngåelse av øyekontakt kan være tegn på frykt). Er de bare aggressive så er de ofte rett på, holder blikket, legger seg paddeflat om hunden er i bånd, de kan også gjøre det uten bånd. Det er for å få bedre grep og gjøre seg klar til å bykse fram og angripe. En redd hund legger seg ned, krummer ryggen, halen godt gjemt, ørene bakover, blikket beveger seg bort og tilbake fordi de vil egentlig ikke ha øyekontakt, trekker seg litt unna og kan bykse fremover om den føler seg truet og for å si "hold deg unna", men vil ikke gå rett til angrep med en gang, de vil trekke seg tilbake ganske raskt. Er den stresset og gjerne da ofte usikker men ikke direkte redd. Så kan du se for deg en hund på adhd. Står ikke i ro, så å si alltid i bevegelse. Kan bjeffe høyt og lavt, knurre og ule om hverandre. kroppspråket er alt og ingenting. Altså en hund med adhd, mye bevegelse og ukonkret bevegelse. Det er tegn på en usikker og stresset hund. Dette er som sagt generelt. Det finnes unntak. Men som oftest så vet man hvorfor hunden reagerer som den gjør, via lydene. Kroppsspråket understreker de lydene hunden lager. Som f.eks min hund knurrer under kosing, knurrer når hun blir glad og ivrig. Det er kose-knurring, jeg har hørt aggressiv-knurring én gang og tro meg, jeg forsto det på sekundet. Var i et møte med en aggressiv narkoman som sparket etter henne og var helt rabiat i hodet. Jeg følte meg truet og hunden gikk rett til aggressiv og beskyttelse modus, jeg hørte forskjellen uten å se på kroppsspråket til hunden. Så klart, kroppsspråket forteller meg at kose-knurringen er en positiv ting, samtidig som at forskjellen på type knurring er også som sagt forskjellig. Men for andre som ikke kjenne min hund, så blir hun stemplet som aggressiv på grunn av kose-knurringen og de leser ikke kroppspråket heller, de hører bare knurringen. Du må ikke heng deg opp i bare lydene, du må også se kroppspråket. Så les deg opp på det så kommer du langt. Anonymkode: 424ac...611
Tabris Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 En hund som er usikker vil være anspent i kroppspråket. Stiv og sakte i beveglsene, lukket munn, korte lepper, stivt og stirrende blikk. Aggresjon i en slik setting er som oftest grunnet usikkerhet, da bruker de aggresjon for å få bort det de anser som en mulig trussel. En hund som er trygg vil være løs og ledig i kroppspråket. Åpen, avslappet munn, myk i blikket (avslappede ansiktsmuskler)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #4 Skrevet 3. desember 2018 Min hund roper på andre hunder hvis han går bak. Litt irriterende noen ganger. Ellers bjeffer .han i møte med andre hunder hvis jeg ikke har avstand og trenerpå passeringer. Det høres voldsomt ut, men er ikke aggressiv-jeg vil angripe deg bjeffing. Anonymkode: 9a32d...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå