Gå til innhold

gode grunner til å plassere nazismen ekstremt til høyre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

– Det er ikke lett å plassere nasjonalsosialismen på en høyre-venstreskala, men blir jeg presset til å gjøre det, er det gode grunner til å plassere den ekstremt til høyre, sier Sørensen.

https://www.nrk.no/norge/det-tyske-nazipartiet-nsdap-var-ikke-sosterpartiet-til-arbeiderpartiet-i-norge-1.14202101

Anonymkode: 6cb9e...5e9

De ønsket å fjerne kapitalismen, utrydde religion og nasjonaliserte my av industrien og bygget ut velferdsstaten, helt i tråd med sosialismen. Klart en venstrevridd journalist ikke vil assosieres med nassene.

Anonymkode: b7235...f58

• Liker 2
Skrevet

Dette står i snl.no

«Begrepet er gjerne avgrenset til bevegelser som er åpent anti-demokratiske og som forfekter eller aksepterer voldsbruk som politisk virkemiddel.

Ordet kan oppfattes upresist i moderne politisk debatt, da bevegelser som oppfattes som høyreekstreme gjerne kan støtte en økonomisk politikk som ligger til venstre i en økonomisk-politisk akse.»

Det er ikke kapitalisme eller omfordeling av goder som kjennetegner de nazistiske og de fascistiske partier. Det er det antidemokratiske, det totalitære, og det voldelige. Og for nasjonalsosialistene det rasistiske.

Det er helt meningsløst å skulle skvise dette inn på en høyre-venstre skala. Det er irrelevant.

Hvorfor skal faktisk.no bruke tid på dette? Jeg har Facebook, min mann har Facebook. Ingen av oss har fått dette bildet opp der. Vi har hundrevis av venner fra inn og utland, fra alle skikt. 

Vi pleier å få opp det som finnes av ulike farsotter som går på Facebook. Dette har vi ikke sett snurten av. 

Klart det finnes masse greier der ute i cyberspace. Noen tror oppriktig at jorda er flat, det finnes nynazister, og mennesker med ølmage og svastika tattoo som springer rundt i skoger og forbereder seg på krig, det finnes religiøse fanatikere som venter på dommedag. 

Dette er ikke en svær greie. 

De fleste vet at det er det autoritære, det udemokratiske, det voldelige og rasistiske som er kjernen i disse ideologier, ikke hvem som eier produksjonsmidlene.

Verstingene når det kommer til det udemokratiske, det voldelige, det autoritære, det rasistiske er de islamske stater, demokratiene inkludert. 

Anonymkode: 348b4...ce5

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verstingene når det kommer til det udemokratiske, det voldelige, det autoritære, det rasistiske er de islamske stater, demokratiene inkludert.

tunis er mer demokratisk enn mange land, inkl. europeiske

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

tunis er mer demokratisk enn mange land, inkl. europeiske

Ingen regel uten unntak 🤔 

(Kan forresten ikke stort om Tunis). Egypt, Algerie, Libya, not good! 

Saudi Arabia, Jemen, not good. 

Palestina, Libanon not good. Jordan vet jeg ikke, men livssynet til mange som bor der, tilsier not good. 

Skal jeg gidde å bevege meg sørover i Afrika, eller skal vi stort sett bare si NOT GOOD? 

The stans..... Not good! Iran og Irak er heller ikke særlig good 😳

Indonesia, er ikke særlig bra. Bangladesh er langt fra bra. 

Så finnes det selvsagt land som ikke hovedsaklig er bebodd av muslimer som heller ikke er særlig bra. Nord-Korea er vel stjerne eksempelet på det. 

Gjevnt over er de verstingene, slik er det bare, samme hva som måtte foregå i Tunisia. 

• Liker 1
Skrevet

Forfatteren av den SNL-artikkelen er en journalist ... og ikke en historiker. 

Diskusjonen om NSDAP var på venstre- eller høyreaksen er klassisk, og pleier å bli ganske antiintellektuell og fordummende. Man sirkelrunker hverandre med ulike begreper og krangler om definisjonen på dem ... Nei, sånn åndssvakt piss har jeg ikke tid til. 

Det er mye man kan si om NSDAP. Det var en ultranasjonalistisk bevegelse som trakk til seg elementer fra både venstre- og høyresiden. De dreit egentlig i ideologi (utenom nasjonalismen) og syntes både venstre og høyresiden i Weimarrepublikken var åndssvak og tafatt. Nasjonalsosialistene var et nytt og annerledes alternativ - en bevegelse utenfor den tradisjonelle politiske aksen. De var hverken på høyre eller venstresiden; hva journalister og hobbyakademikere mener om det er uvesentlig og historieløst.  

Anonymkode: d52ba...215

Skrevet

Ja her ser vi noen en journalist fra venstresiden desperat prøve å dytte "skylden" for nazismen over på høyresiden, når de klart og tydelig hører til på deres egen ekstreme venstre akse. Ingen store sjokk der altså.

Anonymkode: 19571...774

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja her ser vi noen en journalist fra venstresiden desperat prøve å dytte "skylden" for nazismen over på høyresiden, når de klart og tydelig hører til på deres egen ekstreme venstre akse. Ingen store sjokk der altså.

Anonymkode: 19571...774

Hva kjennetegner høyresiden og hva kjennetegner venstresiden? 

Hitler og co. hører ikke hjemme verken til høyre eller venstre, men har utslag av begge deler. 

Men hva skal det bety, av en journalist, eller ekspert. Passer ikke inn på den skala, men om tvunget til å velge ville jeg si det ekstreme høyre. Så er det linket til det ekstreme høyre, med henvisning til st det ekstreme høyre ikke hører hjemme i den skala. Det er en sirkel definisjon. Spørsmålet er bare hvorgor i helvette han skal være tvunget til å si noe, om dette i det hele tatt? 

Venstre-Høyre skillet passer ikke så bra på dagens politikk, verken her i landet eller andre steder i verden. 

Vi har gått bort fra et slikt samfunn. 

Skrevet

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1178906-hvorfor-nazismen-kan-plasseres-p%C3%A5-ytterste-h%C3%B8yre/?_fromLogin=1

"Hvorfor nazismen kan plasseres på ytterste høyre"

er grundig begrunnet i åpningsinnlegget!!

Anonymkode: 6cb9e...5e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...