AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 I familien her så er det noen som mener at vi kun gir gave til barna og ikke de voksne. Og det er greit det hvis det er det de ønsker. Slik har vi nå gjort det i noen år nå. Vi har selv ikke barn. Sitter her og tenker på hvor mye tid og penger vi bruker på å gi deres barn gaver, mens vi ikke får noen ting tilbake. Vi har ikke barn og er de eneste som ikke har barn i familien her. Julen er jo barnas dag, så det er jo det viktigste at de får kose seg med gavene. Det er ikke så viktig for meg å få gaver, men satt nå her og tenkte på dette. Er det riktig at det er slik synes dere? Anonymkode: 18bcd...247 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Hvor gamle er barna da? Er helt normalt å kutte ut gaver fra tanter og onkler over konfirmasjons- eller myndighetsalder Anonymkode: 5a98d...754
Tibbie Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 Jeg er veldig uenig i at jula bare er for barna Og jeg håper at jeg får gaver så lenge jeg lever, selv om at jeg er voksen! Men ja, jeg er enig med deg. De burde gi dere noe som en takk for tiden og pengene dere bruker på deres barn. Om det så bare er en flaske vin for å gi en oppmerksomhet. 31
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 Dette er små barn. Den eldste er 12 år. Anonymkode: 18bcd...247
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 Tanter og onklene våre har gitt meg og mannen gaver i alle år før vi fikk barn. Når vi fikk barn ble det barna våre som fikk en gave fra gammel onkler og tanter Anonymkode: fa2b4...7fc 1
MarianneE Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 Å ikke gi gave til voksne synes jeg er litt trist igrunn 15
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 Vi gir alltid gaver til voksne uten barn. Veldig merkelig at de ikke gir noe når dere gir til barna. Anonymkode: 1f6c5...42c 12
Rosmarin(ert) Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 Jeg er barnslig nok til å ikke synes at det er greit. At foreldre sier at de heller vil ha presanger til barna enn til seg selv, det er helt ok. Men da bør de kunne hoste opp en flaske vin eller to i retur. Ærlig talt. Synes også det handler litt om lære barna gledene ved å gi. Det nydeligste ved jul i fjor var å se hvor glade tantebarna ble av å se på andre åpne deres presanger som de hadde plukket ut eller laget spesielt til den personen ❤️ 14
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 . Hvorfor skal jeg kjøpe klær og leker til ungene til folk uten å få noe tilbake? Noen av ønskelistene til disse ungene er ganske drøye. Legosett og leker til 5-600,-.. Jeg kjøper til barna og de voksne som ikke har barn (og får selv om jeg ikke har barn). Og de voksne med barn får som regel praktiske ting. Alt ifra håndduker til brente mandler. Jada det handler om giverglede og alt det der men jeg gidder ikke stresse å handle inn til en skokk med unger hver jul uten å få noe som helst i retur.. ungene får mer enn nok gaver og driter i hvem de får det ifra uansett. Det er helt texas når de pakker opp gaver på julaften. Anonymkode: 56cbe...0be 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 Nei, det synes jeg ikke. Her gir vi til de nærmeste voksne som ikke har barn, når man får barn gir vi en litt mindre gave ved siden av gaver til barna. Min niese har fått barn nå og da gir jeg mer til nevøen som ikke har barn ennå, men fortsatt gave til niese👌 Men vi er litt uenige i fam her, så vi gjør litt som vi selv vil😉 Hvis man bare skal gi noe som jeg ikke har bruk for/gi for å gi, vil jeg heller at barna skal få min «del». Kommer litt ann på hvem i fam det er også. Søsken, foreldre, nieser og nevøer vil alltid få julegave her uansett❤️ Anonymkode: 2d8b2...61b
Chantielle Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 (endret) . Endret 9. april 2019 av Nettvenn 13
Hengebuksvinet Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 Jeg tenker at det er sunt for barna å gi tilbake og. Gleden ved å gi, kan være større enn gleden ved å få. Så her gir vi alle 2
Thyra Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 Personlig hadde det ikke gjort meg noe om jeg ikke fikk julegaver. Vi har ikke så mange barn i familien, så hadde spart penger om jeg kun skulle ha kjøpt til barna. Selv om jeg ikke fikk noe tilbake. Man fører da vel ikke regnskap over hvor mye man bruker på jukagaver og hvor mye man får tilbake? Men kan skjønne ts litt også. Dersom man bruker mye penger på julegaver til familier med barn og ikke får noe tilbake. En liten oppmerksomhet er hyggelig. En flaske vin, litt konfekt eller lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 Vi gir gave til barna og de voksne uten barn. De andre får vin/spekepølse/julegodt e.l isteden for gave. Anonymkode: 74f9b...41f 2
Skogkløver Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 Vi gir bare gave til barna i familier med barn. De som derimot er singel og/eller barnløs får også gave :). 1
Runnershigh Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 Forstår godt at du stusser over dette. Her i familien er mannen og jeg de første som har fått barn. Jeg tok derfor initiativ til en ordning om at vi kjøper gaver til de voksne så lenge de ikke har barn, men at de kjøper til barnet vårt og ikke til oss. Dette synes alle var en grei ordning å ha. Skjønner det er vanskelig for dere som ikke har barn å foreslå en slik ordning, synes jeg i utgangspunktet er barnefamilienes ansvar. 2
Arkana Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 Jeg setter pris på julegaver og det gjør de fleste andre voksne jeg også kjenner. Jeg synes rett og slett det er litt trist hvis voksne ikke skal få julegaver og jeg er glad hverken min eller mannens familie kunne finne på å foreslå at vi kutter gaver til voksne. Julen og julegaver er definitivt ikke bare for barna. 7
bettsa Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 Jeg har en eldre tante som er barnløs, hun har kjøpt gaver til en skokk med unger i alle år. Hun får alltid gave fra oss. Om det er en pose med julekaffe eller julete har hun alltid fått noe. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 Men dersom dere får barn, vil jo dere få gaver i fremtiden? Men kanskje avtale nå Kortid barna er så store at dere skal slutte? Så ikke dere gir til tantebarn til dei er 25, og andre til deres barn til dei er konfirmanter? Det er litt typisk problemstilling for dei som får barn sist. At dei med store barn ikke ser behovet for å slutte med slike gaver før dei minste tantebarna begynner å bli store, og da er deres egne barn godt etablert. Anonymkode: 486be...594
Cortado Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 Er det så mye jobb og mange barn? Hva med å gi en oppmerksomhet istedenfor å bruke mye tid og penger på gave? En julestrømpe og et blad? Dette kan man tilpasse nedover i alder også. Jeg ville nok gitt voksne uten barn en oppmerksomhet, en flaske vin og sjokolade, kinogavekort, spekemat, et gavekort på noe ol. Jeg gir ikke for å få - men jeg gir for å glede 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå