Gå til innhold

Er det andre barnefamilier enn muslimer som ikke feirer jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nysgjerrig på hva disse familiene gjør i juledagene. Kan ikke tenke meg at det er andre barnefamilier enn muslimer og jehovas vitner som ikke feirer jul. Noen som vet? 

Anonymkode: 5b1b7...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøder, hinduer, buddhister, sikher etc. feirer i utgangspunktet ikke en kristen høytid som jul. 

Anonymkode: 229b9...082

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Mange muslimer feirer jul. 

Lurer på hvordan de feirer. Kanskje med pinnekjøtt eller annen mat? Har de juletre og åpner de gaver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister feirer også jul. Kjenner buddhister som pynter tre og gir gaver. Why not

Anonymkode: 7e705...ed5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange muslimer feirer jul. Jeg er heller ikke kristen, men feirer også jul for kosens del.

Samboeren min er vokst opp i Jehovas Vitner, og de (søskenflokken) er vokst opp med at julaften og hele romjula er som hvilken som helst annen dag. Akkurat som at Ramadan og Thanksgiving er helt vanlige dager for oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere muslimske kolleger, og alle de feirer en slags jul. Dvs at de lager god mat og gir hverandre gaver. Det varierer i hvilken grad de pynter huset osv, men foreldrene til min datters beste venninne har stjerne i vinduet og lys på treet ute feks... Disse er muslimer (veldig godt intregrerte, det er nok annerledes med dem som ikke er det).

Ellers er det gjerne sånn at muslimene feks tilbyr seg å jobbe i jula. De har ofte ingen tilknytning til høytiden, i tillegg til at det selvfølgelig gir bedre lønn - pluss at de "kristne" kan få fri... Den ene kollegaen min reiser på ferie på julaften, veldig få som vil fly akkurat da. Mannen hennes skal jobbe og blir hjemme. Jeg tenkte først at det var trist i jula, men som hun sa - for dem er det som en vanlig uke. De har pakker på julaften for barnas skyld (som er født i Norge) og god mat, men de har ikke det samme forholdet til det som vi har.

Hvordan muslimer evt feirer jul varierer fra familie til familie, finnes ingen fasit på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvordan de feirer. Kanskje med pinnekjøtt eller annen mat? Har de juletre og åpner de gaver? 

Våre muslimske naboer har juletre og gaver. Hva de spiser vet jeg ikke, men ikke ribbe i alle fall. 😛 De har også det mest julepyntede huset i gata, med bl.a. stort blinkende "God jul" på husveggen.

Anonymkode: f19c1...e3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste muslimer jeg kjenner feirer jul. Det er nok mest for barnas skyld, fordi de jo er omringet av jul og juleforberedelser på skolen og blant venner. De har gaver, noen har juletre (men sjelden utstrakt bruk av julepynt slik nordmenn gjør, selv om det sikkert finnes noen av dem også) og de spiser den maten de pleier å spise i egne høytider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke jul:) Det er helt vanlig dag for oss. Vi er begge født og oppvokst i Norge, så vi er selvsagt integrert, selv om vi ikke feirer jul. 

Mange hyggelige filmer på TV da.

Anonymkode: 4e231...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Mange muslimer feirer jul. 

Eh, mange muslimer feirer absolutt ikke jul. Men de muslimene som har flyttet til vesten gjør kanskje det, men muslimer generelt? Nope. 

Anonymkode: d68f8...44a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange familier fra andre religioner som feirer jul, men i utgangspunktet feirer verken muslimer, jøder, buddhister, hinduer, sikher eller jehovas vitner jul. Skjønner ikke hvorfor du tror at muslimer er de eneste som ikke feirer og at dette gjelder alle muslimer. De bruker vel juleferien til det samme som alle andre ferier. Reiser på ferie, slapper av hjemme osv. Jeg kan tenke meg at mange tar på seg vakter i juledagene for at de som feirer jul skal slippe å jobbe på f.eks julaften 

Anonymkode: 536ce...4c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle muslimer jeg kjenner feirer jul på sin måte. De spiser gjerne kalkun, kylling, eller annen mat eller godteri som er godkjent i islamsk tro. De gir også gaver til barna og har juletre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er muslim og feirer jul fordi det er koselig. Mine foreldre feiret jul for 25 år siden, da de var nyankomne i Norge. De gjorde det for at jeg og lillesøster skulle føle oss som alle andre barn, inkludere oss i bygda vi bodde i den gang. Så ble det bare en tradisjon. Fine foreldrene mine💜

Anonymkode: dfc02...f5c

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skrive at jul er en kristen høytid, for det er ikke. Jul er en norrøn høytid, uansett hvilken religion man tror på. Så bør man feire jul som en norsk, uansett hvilken bakgrunn man har. Det er en fantastisk, flott tradisjon som alle bør være på. Bortsett fra handelpress og alt der.

Endret av AnonGuy
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem å ikke feire jul. Det er jo bare å spise vanlig mat. Om man ikke har en liten fest med likesinnede. 

Litt lite å gjøre ute på byen, men det er jo masse filmer å se. Det er jo masse av ikke-julefilmer tilgjengelig på Netflix og lignende. Eller om man har en hobby, så er det god anledning til å sysle med denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De muslimene jeg kjenner som feirer har juletre og gaver, men maten varierer, noen av dem spiser kalkun andre spiser annen type mat. En venninne av meg sier at Jesus er en del av islam han og, selv om han ikke er hovedpersonen. Så de fleste muslimer har ingenting imot julen selv om de er av dem som ikke feirer. 

Kjenner også mange indere som feirer jul veldig likt som nordmenn. 

Anonymkode: 8f6fa...b78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonGuy skrev:

Slutt å skrive at jul er en kristen høytid, for det er ikke.

Jo. Jula er også en kristen høytid. Det ser vel alle? Men jula er ikke bare en kristen høytid, ei heller bare en norrøn. Jula er en blanding av så mye. 

Men uansett så regnes 25. som fødselsdagen til Jesus. Så uansett om det er med vilje eller ikke, ønsket eller ikke, er mange med på å feire fødselsdagen. Vi i Norge tjuvstarter litt med å feire allerede 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne ortodokse feirer jul etter en anne kalender, 7. januar.

Anonymkode: f0585...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...