Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har ei venninne som når som helst skal få barn. Var på besøk med de forleden og ble sjokket over rot og lite hygienisk leilighet. Ligger avføring fra hund flere plasser på gulvet, gamle snuser som er over 6 mnd gamle (de har sluttet), stablet oppvask som lukter på kjøkkenet og ellers helt bombet i alle rom med skittentøy slengt på gulv og gamle håndduker i alle hjørner... ikke noe sted for en baby! Sa til dem at de var rotete åssån, og fekk til svar at de hadde ryddet om vi skulle overnatte? Wtf? Hun har ikke jobbet på ett halvt år og formen hennes er OK, litt bekkenløsning og kvalmen tok  slutt halvveis. 

Er direkte bekymret for det kommende barnet når de ikke klarer holde orden nå engang. Hun har store psykiske problem osv før hun ble gravid, derfor spurte jeg også henne om dette var så lurt siden hun ikke greier å ta vare på seg selv engsng

hyn reiser gladelig på shopping osv, så er ikke formen det står på

Anonymkode: c122b...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send bekymringsmelding til BV. Det der er ikke bra nok. 

Anonymkode: 09504...6b4

• Liker 35
Skrevet

Her må du sende bekymringsmelding til barnevernet. Dette er ikke noe sted for en baby. Og får håpe barnevernet kan hjelpe henne, så hun ser hva som må til for å ta seg bra av et barn, og får orden på livet sitt.

Anonymkode: 59ec0...f73

• Liker 17
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

har ei venninne som når som helst skal få barn. Var på besøk med de forleden og ble sjokket over rot og lite hygienisk leilighet. Ligger avføring fra hund flere plasser på gulvet, gamle snuser som er over 6 mnd gamle (de har sluttet), stablet oppvask som lukter på kjøkkenet og ellers helt bombet i alle rom med skittentøy slengt på gulv og gamle håndduker i alle hjørner... ikke noe sted for en baby! Sa til dem at de var rotete åssån, og fekk til svar at de hadde ryddet om vi skulle overnatte? Wtf? Hun har ikke jobbet på ett halvt år og formen hennes er OK, litt bekkenløsning og kvalmen tok  slutt halvveis. 

Er direkte bekymret for det kommende barnet når de ikke klarer holde orden nå engang. Hun har store psykiske problem osv før hun ble gravid, derfor spurte jeg også henne om dette var så lurt siden hun ikke greier å ta vare på seg selv engsng

hyn reiser gladelig på shopping osv, så er ikke formen det står på

Anonymkode: c122b...d9e

Si til henne på en pen måte at det er jo ganske rotete hos henne- hun vet det sikkert selv også. Så tilbyr du henne hjelp til å rydde og vaske. For jeg antar du er en god venn siden du skriver innlegg på kvinneguiden om dette. Synes det er drøyt som noen foreslår her, å ringe barnevernet for noe som du enkelt kan hjelpe henne å bistå med. Så vidt jeg vet kommer ikke barnevernet og vasker hos folk. Å være gravid og få barn er overveldende og da kan husarbeid bli nedprioritert. For noen er det vanskelig å be om hjelp, men hvis du er på tilbudssiden og viser at du vil henne og barnets beste, så takker hun sikkert ja :)

Anonymkode: 8f81b...7af

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde en gang en venninne som skulle ha barn og som hadde en bombet leilighet nært termin. Da brettet jeg opp armene og dro dit og vasket hele leilighten og pyntet med lys og diverse som jeg hadde tatt med. Det var riktignok langt fra så ille som du beskriver med avføring på gulvet men det var til stor hjelp for denne venninnen min. Kanskje du kunne tilbudt deg og hjelpe henne en dag med vasking og rydding?

Anonymkode: 65d2b...50f

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke støv på hjernen men når det ligger avføring på gulvet som ikke blir vasket opp, vel da får en sine tvil til om dette er mennesker som er istand til å ivareta en babys behov. Hadde sagt det rett ut til henne om jeg var deg. Hyggelig å tilby vaskehjelp selv om dette overhodet ikke er ditt ansvar, men da hjelper en bare til med symptomene og ikke årsaken hvis du skjønner. 

Anonymkode: 01886...ede

• Liker 24
Skrevet

Jeg ville også ha sendt bekymringsmelding til barnevernet. Husk på at barnevernet i hovedsak tilbyr forebyggende tiltak og veileder. Det er ikke greit å la dette fare uten å gjøre noe, og du har forsøkt å ta det opp med henne uten virkning. 

Anonymkode: 3d97f...a80

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en gang en venninne som skulle ha barn og som hadde en bombet leilighet nært termin. Da brettet jeg opp armene og dro dit og vasket hele leilighten og pyntet med lys og diverse som jeg hadde tatt med. Det var riktignok langt fra så ille som du beskriver med avføring på gulvet men det var til stor hjelp for denne venninnen min. Kanskje du kunne tilbudt deg og hjelpe henne en dag med vasking og rydding?

Anonymkode: 65d2b...50f

Du er en god venninne. Samtidig må man jo også være sikker på at de klarer å følge opp dette selv. Snus og avføring er veldig grisete og tyder ikke på at det bare er snakk om litt mer rot enn vanlig på grunn av en hektisk periode. 

• Liker 15
Skrevet

Rotete mennesker blir blinde på hvor rotete de er selv. 

De med dårlig psykisk helse er ofte ekstra rotete. Babyen kommer til å vokse opp å bli helt lik

Anonymkode: a682c...34d

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke ringt noe assistanse utenfra, i hvert fall ikke ennå. Dette er hva jeg ville gjort:

Rydd og vask leiligheta når hun er borte. Kanskje mens hun er på en legetime, eller kanskje på fødestua? Gjør mer enn å vaske og rydde. Gjør det lille ekstra. Kanskje pynte litt på barnerommet, over stellebenken eller noe. Kanskje du kan ordne med noe som gjør det enklere å holde det ryddig? En stor kurv i stua eller noe som man kan slenge rot i, for eksempel?

Og veldig, veldig viktig: IKKE si at du gjorde det fordi hun er rotete og at babyen ikke kan ha det sånn! Si at du vet at hun er høygravid, sliten og fortjener å bli litt bortskjemt. Lyv, om du ikke mener at det er sant. Om du sier sannheten, så blir hun garantert fornærma.

Når det er gjort, så følger du med på hvordan det går videre. Om hun lar bæsj og snus liggende rundt om kring når babyen begynner å kravle, så ville jeg blitt stressa. Ikke bring andre instanser inn før du vet om det er nødvendig :)

Er mannen hennes like slubbert som henne?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg ville ikke ringt noe assistanse utenfra, i hvert fall ikke ennå. Dette er hva jeg ville gjort:

Rydd og vask leiligheta når hun er borte. Kanskje mens hun er på en legetime, eller kanskje på fødestua? Gjør mer enn å vaske og rydde. Gjør det lille ekstra. Kanskje pynte litt på barnerommet, over stellebenken eller noe. Kanskje du kan ordne med noe som gjør det enklere å holde det ryddig? En stor kurv i stua eller noe som man kan slenge rot i, for eksempel?

Og veldig, veldig viktig: IKKE si at du gjorde det fordi hun er rotete og at babyen ikke kan ha det sånn! Si at du vet at hun er høygravid, sliten og fortjener å bli litt bortskjemt. Lyv, om du ikke mener at det er sant. Om du sier sannheten, så blir hun garantert fornærma.

Når det er gjort, så følger du med på hvordan det går videre. Om hun lar bæsj og snus liggende rundt om kring når babyen begynner å kravle, så ville jeg blitt stressa. Ikke bring andre instanser inn før du vet om det er nødvendig :)

Er mannen hennes like slubbert som henne?

Jeg tenker jo det beste er at denne venninnen får veiledning fra starten av, helst før babyen er født. Det blir ikke akkurat mindre travelt når babyen har kommet. 

Jeg synes rådet ditt er velmenende, men man tar på seg ganske mye ansvar ved å gjøre dette. Da tenker jeg ikke på selve rengjørining og opprydning, men man tar på seg et ansvar for å sørge for at babyen har det bra i disse omgivelsene. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Hva om det ikke går bra og tiltak egentlig burde ha vært satt inn lenge før? 

Jeg synes jo det er ganske bekymringsverdig at de ikke klarer å følge opp hunden de har heller. Avføring inne, som dessuten ikke blir plukket opp, er jo ikke greit i det hele tatt. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg tenker det ikke er fornuftig at TS bretter opp ermene og shiner leiligheten til et par som selv ikke ser problemet med å la avføring bli liggende på gulvet. I verste fall forsinker det at paret får hjelp til adekvat boevne med baby, fordi jordmor på hjemmebesøk får inntrykk av at de holder normalt renhold.

Dette her er ikke litt rot og støv i krokene hos et par som er overveldet og utslitt. Dette beskrives som så ille nedsarvet at det tyder på psykisk sykdom som kan gå ut over barnet om de ikke får hjelp. 

• Liker 15
Skrevet

Ville ringt helsestasjonen, slik at de får sørget for at det blir hjemmebesøk etter fødsel, så hun ikke klarer å lure seg unna det.

Anonymkode: bf473...407

• Liker 8
Skrevet

At det ligger flere ruer med hundebæsj er da ikke normalt. Om de ikke orker rydde nå, hvordan skal de orke det når barnet kommer og de ikke får sove?

Hvordan kan man la hundebæsj ligge i flere timer på gulvet???

Anonymkode: fd3f6...6b7

• Liker 6
Skrevet

Rot er ikke så farlig synes jeg, men hundebæsj??!! Ikke Ok, ville også tipset BV

Anonymkode: 609c7...bca

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ringt helsestasjonen, slik at de får sørget for at det blir hjemmebesøk etter fødsel, så hun ikke klarer å lure seg unna det.

Anonymkode: bf473...407

Signerer denne. Det er et mildere tiltak enn å koble inn barnevernet. 

Anonymkode: 0ea0c...431

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hunder kan ha uhell. Da vasker man opp. Dersom hunden akkurat hadde vært uheldig før du kom på besøk og de ikke hadde oppdaget det eller rukket å ta det opp, er det en ting. Om de lar det ligge i dagesvis og bare gir blaffen, er det noe helt annet. 

Er det alltid rotete der, eller hadde de nylig hatt gjester eller stor middag og ikke prioritert å ta oppvasken fordi det bare var kjentfolk som kom på besøk? Litt klær på gulvet er ikke direkte farlig for babyer. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt det rimelig rotete da jeg var på mitt mest deprimerte, men det var ikke i nærheten av slikt. Avføring på gulvet er som flere sier, alvorlig. Du kan be om en samtale med BV hvor du legger frem saken uten å nevne navn også kan de si hva de anbefaler videre. 

• Liker 3
Skrevet

Det forslaget over her med å vaske leiligheten hennes mens hun er ute, synes jeg er høl i hue, rett og slett. Ja, godt ment- men det løser ikke problemet på lang sikt og det kan føles fryktelig nedverdigende. 

Disse folka trenger hjelp, av riktig instans. Dyreekskrimenter kan være helseskadelig, og normale mennesker lar ikke sånt ligge. Jeg tror forslaget med å ta en telefon til helsestasjonen er det beste. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kanskje neglisjerer hun hunden sin, siden det er hundeavføring inne. Får den ikke turer? Jeg hadde tipset BV om ikke dyrebeskyttelsen/Mattilsynet også. 

Endret av smartbimbo
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...