Gå til innhold

Vannkopper igjen?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at gutten hadde vannkopper da han var rundt 2 år. Typisk væskefylte prikker rundt om på kroppen. Nå er han 4 og våknet i dag med spredt utslett med røde litt utstående prikker, flere av dem væskefylte. Men jeg trodde ikke det var mulig å få vannkopper 2 ganger? Jeg har Googlet og sett på diverse bilder av utslett hos barn, og det eneste dette ligner på er vannkopper.. Han har ikke hatt feber, kun litt småforkjølelse med hoste. Almentilstand er tipp topp. Har en 4 mnd gammel baby også, litt bekymret for eventuell smitte.. 

Anonymkode: 956d7...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest at man ikke kan få vannkopper flere ganger. Da er det trolig noe annet. 

Anonymkode: c9a07...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ringe legevakt. De er alltid veldig behjelpelig over telefon og som regel får man bare beskjed om å følge med på allmentilstanden med mindre de mistenker noe alvorlig. Alltid bedre å ringe en gang for mye tenker i hvert fall jeg.

Anonymkode: d80f8...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

«For de aller fleste medfører gjennomgått vannkopper livslang immunitet. Det vil si at man som regel ikke får sykdommen mer en en gang. «

Kilde 

https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper/?page=all

Så i sjeldne tilfeller kan man få vannkopper flere ganger

Og særlig dersom man hadde svært mildt forløp første gang, mener jeg å huske.

Anonymkode: 92626...862

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene gutt har hatt vannkopper to ganger. Den første gangen var det mild versjon, så han dannet ikke nok antidtoffer. 

Anonymkode: 2f42e...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus

Jeg har hatt vannkopper to ganger. En gang som baby og en gang som voksen. Å få det som voksen anbefaler jeg ikke. Fy farao. 

Men jeg vill ringt legevakt for å være helt sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får vannkopper før fylte 18 måneder så kan det hende at man ikke danner nok antistoffer pga umodent immunsystem så man kan få det en gang til. Men det er svært sjeldent tilfelle. Derfor er det ugunstig for babyer å få vannkopper. 

Anonymkode: 73af3...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at gutten hadde vannkopper da han var rundt 2 år. Typisk væskefylte prikker rundt om på kroppen. Nå er han 4 og våknet i dag med spredt utslett med røde litt utstående prikker, flere av dem væskefylte. Men jeg trodde ikke det var mulig å få vannkopper 2 ganger? Jeg har Googlet og sett på diverse bilder av utslett hos barn, og det eneste dette ligner på er vannkopper.. Han har ikke hatt feber, kun litt småforkjølelse med hoste. Almentilstand er tipp topp. Har en 4 mnd gammel baby også, litt bekymret for eventuell smitte.. 

Ring legevakten asap. Spebarnet bør få vaksine dersom det er en ny runde vannkopper storebarnet har. 

Vannkopper hos babyer kan være alvorlig med store utbrudd av blemmer. Jeg har opplevd dette og skrekken sitter i enda. 

Anonymkode: 5148b...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FING LEGE!!! Herregud, hvorfor spør du på kg???

Anonymkode: 657b0...9b7

Anser ikke dette noe å ringe lege for pr nå, da gutten som sagt er i veldig god form ellers. Slapp helt av! Lurte på om det var mulig å ha vannkopper to ganger, da dette ser ut som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legevakten asap. Spebarnet bør få vaksine dersom det er en ny runde vannkopper storebarnet har. 

Vannkopper hos babyer kan være alvorlig med store utbrudd av blemmer. Jeg har opplevd dette og skrekken sitter i enda. 

Man kan ikke ta vaksine på så små barn da det er som med mmr vaksinen at de må være over 15 måneder for å danne sterk nok immunitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ta vaksine på så små barn da det er som med mmr vaksinen at de må være over 15 måneder for å danne sterk nok immunitet.

Vit hva du svarer på, før du svarer. 

Og jo, man gir vaksine selv på nyfødtintensiven når de vet at der er vannkoppsmitte i omløp hos barnets pårørende. Vaksinen mot vannkopper finnes heller ikke i en MMR vaksine. 

MMR vaksine er vksine mot meslinger, kusma og røde hunder. Så du er helt på jordet mht hva du svarer og svarer på. https://fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-meslinger-kusma-og-rode-hunder-mmr-vaksine/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig for spedbarn med normalt immnforsvar eldre enn 2 mnd å få vannkopper. https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/volvat/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Brennkopper han har eller har hatt? Det kan vel ligne litt på vannkopper.

Anonymkode: b2247...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Merricat skrev:

Å få det som voksen anbefaler jeg ikke

Ikke jeg heller! #hvit:sno:vask

Nå er ikke jeg noen spesialist, men jeg mener å huske at det er veldig sjeldent å faktisk ha vannkopper to ganger, mm man hadde det som baby og/eller har veldig nedsatt immunforsvar. Også vanlig at mange tror de hadde det når de var veldig unge eller bæbis , men hadde noe annet... :vetikke:

Ta en tur til legen i løpet av uken, så finner du ut av det. Om det er vannkopper så er nok minstemann allerede smittet uansett...

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøster hadde vannkopper to ganger. Første gang ble jeg ikke smittet, andre gangen var det jeg som smittet henne. Legen sa at det var sjelden, men hvis man bare ble lett angrepet første gang kunne man få det igjen.

Anonymkode: e4cc2...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om. Ved løpende smitte på for eksempel nyfødt intensiv så gir man immunoglobuliner som profylakse mot vannkopper så man forhindrer smitte ved utbrudd. Man blir ikke immun mot senere smitte som ved vaksine av vannkopper selv om man kanskje unngår det ved profylaksen. 

Jeg har aldri sagt at mmr vaksine er mot vannkopper, men man gir mmr vaksine tidligst ved 15 måneder. Vet du hvorfor? Jo fordi man danner ikke sterk nok immunitet ved en tidligere alder. Samme med vannkopper vaksine som gis først når kroppen klarer å danne sterk nok immunitet som kan være livet ut. 

Dessuten som jeg har skrevet tidligere i tråden er det ugunstig å få vannkopper når man er 4 måneder. Ikke fordi det nødvendigvis gir noe verre sykdomsbilde enn et småbarn men fordi i sjeldne tilfeller er det beskrevet reinfeksjon med vannkopper senere i livet fordi de antistoffene som dannes når barnet er yngre enn 18 måneder ikke sterke nok til livslang immunitet. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vit hva du svarer på, før du svarer. 

Og jo, man gir vaksine selv på nyfødtintensiven når de vet at der er vannkoppsmitte i omløp hos barnets pårørende. Vaksinen mot vannkopper finnes heller ikke i en MMR vaksine. 

MMR vaksine er vksine mot meslinger, kusma og røde hunder. Så du er helt på jordet mht hva du svarer og svarer på. https://fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-meslinger-kusma-og-rode-hunder-mmr-vaksine/

Jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om. Ved løpende smitte på for eksempel nyfødt intensiv så gir man immunoglobuliner som profylakse mot vannkopper så man forhindrer smitte ved utbrudd. Man blir ikke immun mot senere smitte som ved vaksine av vannkopper selv om man kanskje unngår det ved profylaksen. 

Jeg har aldri sagt at mmr vaksine er mot vannkopper, men man gir mmr vaksine tidligst ved 15 måneder. Vet du hvorfor? Jo fordi man danner ikke sterk nok immunitet ved en tidligere alder. Samme med vannkopper vaksine som gis først når kroppen klarer å danne sterk nok immunitet som kan være livet ut. 

Dessuten som jeg har skrevet tidligere i tråden er det ugunstig å få vannkopper når man er 4 måneder. Ikke fordi det nødvendigvis gir noe verre sykdomsbilde enn et småbarn men fordi i sjeldne tilfeller er det beskrevet reinfeksjon med vannkopper senere i livet fordi de antistoffene som dannes når barnet er yngre enn 18 måneder ikke sterke nok til livslang immunitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver selvfølgelig unngå at minste blir smittet, men det kan jo være hun allerede er det. Inkubasjonstiden er jo lang så vi får vente å se.. Det gjøres uansett ingenting, vi har konferert med legevakten for sikkerhets skyld. Vi skulle ta kontakt om hun ble smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For begge barna mine har vi misstolket hånd, fot og munnsyken med vannkopper. Det kan være veldig likt, og behøver (merkelig nok) ikke være plassert på hverken hender, føtter eller i munnen.

Kanskje en av gangene var dette? 🙂

Anonymkode: 17f4a...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...