Gå til innhold

Betale mer skatt eller la pengene tå på høyrentekonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp beregnet at jeg pga endrede økonomiske forhold kommer til å få en restskatt på ca kr 30 000,-. Så da er spørsmålet : skal jeg betale inn ekstra forskuddskatt nå, eller la pengene stå på høyrentekonto til skattemeldingen kommer neste år ? Et lite beregningsproblem er at jeg uansett kommer til å betale formueskatt ettersom jeg er over den grensen. Men om jeg betaler inn ekstra, endrer ikke på dette. Akkurat nå står pengene plassert på høyrente med 2 - 2,1% rente.

Anonymkode: 0195e...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk hva renta på restskatt var i år. Den er normalt sett lavere enn i banken, og da kommer du bedre ut ved å vente med å betale til du får melding om restskatt i skattemeldingen. 

Anonymkode: 687b3...e05

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk hva renta på restskatt var i år. Den er normalt sett lavere enn i banken, og da kommer du bedre ut ved å vente med å betale til du får melding om restskatt i skattemeldingen. 

Anonymkode: 687b3...e05

Jeg tenkte å betale inn når jeg får skatteberegningen, og før renten begynner å løpe. Fristen er vel  31. mai ?

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å betale inn når jeg får skatteberegningen, og før renten begynner å løpe. Fristen er vel  31. mai ?

Stemmer. Det økonomisk fornuftige er å la pengene stå på sparekonto inntil da, forutsatt at du har tilstrekkelig selvdisiplin til ikke å bruke pengene på noe annet.

Anonymkode: 84f38...ad3

• Liker 3
Skrevet

Formueskatten er mindre enn bankrenten, så da lønner det seg å vente med å betale til skattemeldingen er klar. Det tjener du ca 150 kroner på.

Anonymkode: a698f...71c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...