AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Har nettopp beregnet at jeg pga endrede økonomiske forhold kommer til å få en restskatt på ca kr 30 000,-. Så da er spørsmålet : skal jeg betale inn ekstra forskuddskatt nå, eller la pengene stå på høyrentekonto til skattemeldingen kommer neste år ? Et lite beregningsproblem er at jeg uansett kommer til å betale formueskatt ettersom jeg er over den grensen. Men om jeg betaler inn ekstra, endrer ikke på dette. Akkurat nå står pengene plassert på høyrente med 2 - 2,1% rente. Anonymkode: 0195e...715
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Sjekk hva renta på restskatt var i år. Den er normalt sett lavere enn i banken, og da kommer du bedre ut ved å vente med å betale til du får melding om restskatt i skattemeldingen. Anonymkode: 687b3...e05
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk hva renta på restskatt var i år. Den er normalt sett lavere enn i banken, og da kommer du bedre ut ved å vente med å betale til du får melding om restskatt i skattemeldingen. Anonymkode: 687b3...e05 Jeg tenkte å betale inn når jeg får skatteberegningen, og før renten begynner å løpe. Fristen er vel 31. mai ? Anonymkode: 0195e...715 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte å betale inn når jeg får skatteberegningen, og før renten begynner å løpe. Fristen er vel 31. mai ? Anonymkode: 0195e...715 Stemmer. Det økonomisk fornuftige er å la pengene stå på sparekonto inntil da, forutsatt at du har tilstrekkelig selvdisiplin til ikke å bruke pengene på noe annet. Anonymkode: 84f38...ad3 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 Formueskatten er mindre enn bankrenten, så da lønner det seg å vente med å betale til skattemeldingen er klar. Det tjener du ca 150 kroner på. Anonymkode: a698f...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå