Gå til innhold

Hvordan later man som om man ikke har spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har startet i ny jobb, og jeg tror flere antar dette om meg. Lot være å møte opp i flere spisepauser. Jeg tenkte ikke stort over det selv, at det var rart, man behøver jo ikke å sitte på samme rom med de andre. Nå merker jeg at det er litt ubehagelig. Akkurat som om flere følger med på hva jeg spiser osv, og jeg er jo så redd for å spise med andrre, at alt sånne ting har blitt veldig dumt.. Hva skal jeg gjøre ut av dettte? 

Jeg har verken sagt noe om meg, veldig få personlige ting osv. Jeg er ikke tynn heller, vel kanskje litt slank da. Men vi jobber veldig tett opp i hverandre alle sammen, i mange timer hver dag. 

Anonymkode: b02ad...c30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser gulrøtter og fokuserer på te i matpausen. Også er jeg tilstede ca annenhver dag. De resterende sitter jeg på mitt kontor..

Anonymkode: bcac3...f2b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser gulrøtter og fokuserer på te i matpausen. Også er jeg tilstede ca annenhver dag. De resterende sitter jeg på mitt kontor..

Mener du at du spiser gulrøtter og drikker te? Er det ingen som legger merke til at det er litt arrt at du bare alltid spiser det samme?

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skulle de anta at du har spiseforstyrrelser bare fordi du ikke sitter med de andre i pausen? Høres merkelig ut. 

Anonymkode: e70f3...82b

• Liker 6
Skrevet

Kan du ikke spise en brødskive eller en youghurt sammen med de andre da? Tvinge deg, selv om det er ubehagelig?  Dessuten er det da så mange som har preferanser i matveien nå for tiden, det trenger ikke være noen som tenker at du har en spiseforstyrrelse, kanskje bare de tenker at du er litt sær. Gjør det noe da? 

Anonymkode: a396b...d81

Skrevet

Vi har en på jobben som kun spiser middag. Hverken jeg eller noen andre legger oss opp i det. Vi spør jo om han vil være med å spise, men det er bare for å være inkluderende. Tror egentlig du lager problemer som ikke eksisterer her. 

• Liker 2
Skrevet

Ts: kan det være slik at du tror at de tror dette? Kanskje de ikke gjør det? 

Anonymkode: f37ac...33b

Skrevet

Jeg tror ikke at noen følger med på om du spiser, det er bare noe du føler fordi du er så fokusert på det selv. De fleste har nok med seg selv, og mange har rare spisevaner. Så lenge du ikke er sykelig tynn, hadde jeg ikke tenkt på det. Noen dager spiser jeg en stor frokost før jobb, og spiser lite i løpet av arbeidsdagen fordi det er travelt. Tar bare frukt/nøtter/yoghurt innimellom. 

Men du bør få i deg noe, da du blir trøtt og slapp og lite effektiv på jobb uten mat, og hjernen fungerer dårlig uten noe næring. Hadde heller bekymret meg for det.

Skrevet

Spis en salat eller riskaker. Nesten ingen kalorier.

Anonymkode: 319d6...5f7

Skrevet

Hvordan er matordningen på jobb? Er det medbrakt, kantine eller "gratis" mat? Hvis det er medbrakt, så skal det vel fint gå an å gå rundt grøten. Hva klarer du å få i deg? Du kan jo bare kjøre i deg en yoghurt og si at du ikke er spesielt sulten før middagstid, at du spiser mye til frokost eller at du småspiser ved skrivebordet ditt underveis i arbeidsdagen.

Hvis du ikke kan bestemme egen mat, så kan du si at du er vegetarianer eller noe. Da har du en "unnskyldning".

Jeg er litt som deg, så har dealet med dette problemet i mange år :P 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du spiser gulrøtter og drikker te? Er det ingen som legger merke til at det er litt arrt at du bare alltid spiser det samme?

Det kan hende, men heldigvis er de høflige nok til å ikke si noe. Man kan også ha en åpnet knekkebrødpakke, en pose osv med seg, uten å spise fra det.

Skrevet

Spiseforstyrrelse er ikke det første folk tenker på. Hvis de lurer, er det nok mer i forhold til det sosiale. Men ville deltatt på lunsjen. Det er viktig sosial kontakt som kan gi deg mer trygghet på de andre, som igjen kan gjøre det lettere å spise etterhvert. Hva med å spise noe mat du er trygg på i lunsjen og heller ta de store kampene med deg selv til de andre måltidene nå i starten?

(Klarer du 2 skiver, er det en fornuftig minimums mengde og den mest inkognito lunsjen du kan spise)

Anonymkode: 0542a...a66

Skrevet

Spisemønster hos en spiseforstyrret merkes ganske fort. Men de færreste bryr seg om å spørre eller påpeke det. 

Anonymkode: 830be...fd3

Skrevet

Kjære trådstarter!

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. 

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til! 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...