Egenskap Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 (endret) Regner med du har hatt din rådgiver når du har fått noen til å forhandle lønnen din på vegne av deg. Hvem ble representerte deg? Hvilke goder fikk du i tillegg til grunnlønnen din? Andre ting? Endret 2. desember 2018 av Egenskap
-jk- Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Min lønn er forhandlet av fagforeningen, så det har jeg ikke noe med overhodet 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 I vår bedrift er det vår bedriftsgruppe (fagforeningen) som gjør denne jobben. Når en ramme er bestemt, er det linjelederne som fordeler den totale potten. Det er fullt mulig å diskutere med lederen, og legge frem lønnskrav, men stort sett er det lite å hente når først ramma er fremforandlet. Da fungerer det som i de fleste bedrifter, de yngre får største delen av kaka, mens de mest erfarne får mindre prosentvis økning, noe som er helt riktig. Jeg tilhører de som har mange års erfaring, og min lønnskurve har begynt å flate ut. Så skal det sies at bedriften min har svært gode lønnsbetingelser, så det er lite å klage på uansett. Anonymkode: ee3cd...5f7
Husholdning1 Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 (endret) I utgangspunktet jeg. Men senere har jeg forhandlet felles med den øvrige arbeidsstokken, da jeg synes jeg ikke burde tjene mer enn mine kollegaer. Endret 2. desember 2018 av Husholdning1
Egenskap Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: I utgangspunktet jeg. Men senere har jeg forhandlet felles med den øvrige arbeidsstokken, da jeg synes jeg ikke burde tjene mer enn mine kollegaer. hvilken posisjon har du? hvilken grunn lå det til at du ikke ville tjene mer enn dine kolleger? hvordan var prosedyren for forhandlingene? hva lå til grunn for forhandlinger?
Husholdning1 Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 (endret) 6 minutter siden, Egenskap skrev: hvilken posisjon har du? hvilken grunn lå det til at du ikke ville tjene mer enn dine kolleger? hvordan var prosedyren for forhandlingene? hva lå til grunn for forhandlinger? Gulvposisjon. Prosedyren for personlige forhandlinger er "Dette er kravet mitt. Om det ikke innfris får dere finne noen andre" Felles forhandlinger foregår litt mer seriøst, og er forventet av ledelsen. Lik lønn(ansiennitetsjustert selvsagt) for lik jobb synes jeg er et viktig prinsipp. Endret 2. desember 2018 av Husholdning1 4
Egenskap Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Gulvposisjon. Prosedyren for personlige forhandlinger er "Dette er kravet mitt. Om det ikke innfris får dere finne noen andre" Felles forhandlinger foregår litt mer seriøst, og er forventet av ledelsen. Betyr det at du hadde allerede en viss ansiennitet i bedriften? Bra tilslag å troppe opp å forhandle på vegne av dine kolleger. Da regner jeg med det ikke er utdannelse etc. som er påvirkelig ved forskjellsbehandling på årsinntekt.
Egenskap Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, Cata skrev: Fagforeningen forhandler. på vegne av deg?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 Jeg forhandlet selv. Privat arbeidsliv, lederstilling. Anonymkode: de5b9...d31
Egenskap Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forhandlet selv. Privat arbeidsliv, lederstilling. Anonymkode: de5b9...d31 ved ansettelse eller en etter en viss ansiennitet i bedriften? hva lå til grunn at behovet var der?
Cata Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 7 minutter siden, Egenskap skrev: på vegne av deg? På vegne av min bedriftsgruppe. Så fordeler bedriftsledelsen ut fra det som er fremforhandlet for gruppen. Noen får mer og noen får mindre i forhold til det gjennomsnittet som er fremforhandlet.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 Forhandlet selv. Anonymkode: 5558c...944 1
Husholdning1 Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 (endret) 3 timer siden, Egenskap skrev: Betyr det at du hadde allerede en viss ansiennitet i bedriften? Bra tilslag å troppe opp å forhandle på vegne av dine kolleger. Da regner jeg med det ikke er utdannelse etc. som er påvirkelig ved forskjellsbehandling på årsinntekt. Nei. Det er ikke jeg som forhandler felles, men etter jeg fikk vite om at det var felles forhandlinger hadde jeg ikke noe problem med å bli inkludert i dette. Synes som sagt det er det riktigste. Endret 2. desember 2018 av Husholdning1
-jk- Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 Hos oss har vi heldigvis lik lønn for likt arbeid. En nyutdannet tjener like godt som en som har jobbet her i 30 år.
SPOCA Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 Fagforeningen og min nærmeste sjef, dvs avdelingsleder. Fagforeningen har gjerne forhandlet frem en pott som fordeles, men sjefen min har vært veldig dyktig i å fremme meg. Jeg er den som prosentvis endte med mest etter sist lønnsforhandlinger, takket være sjefen. Så skal det sies at jeg også har vært lavere lønnet enn de andre fordi jeg har hatt lavest ansiennitet, så hun vil få meg opp på de andres nivå. Det er også hun som sammen med fagforeningen protesterte høyt når de utenlandske eierne av firma vi jobber i, ville fjerne goder som bredbånd, mobil, firmahytte osv. Godene fikk vi beholde, heldigvis. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 Fagforeningen stort sett. Null goder utover lønn. Lite motiverende egentlig. Folk som jobber mye mindre enn meg, og som er mye borte tjener like mye eller sågar litt mer enn meg (på grunn av gamle, inngåtte avtaler de allerede har). Mine kolleger har typisk 1-2 ansvarsområder hver, jeg har 5-6 ansvarsområder og jobber som regel det mest av min våkne tid. Det er mye bra med fagforeninger, men felles lønnsforhandling er ikke et av de godene, siden det gjør at de udugelige eller de som ikke bidrar i særlig grad belønnes på lik linje med de som bidrar sterkt. All lønnsforhandling utover regulering, justering for inflasjon etc. (altså reelle forhandlinger) burde vært individuelle. Anonymkode: f3927...589
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagforeningen stort sett. Null goder utover lønn. Lite motiverende egentlig. Folk som jobber mye mindre enn meg, og som er mye borte tjener like mye eller sågar litt mer enn meg (på grunn av gamle, inngåtte avtaler de allerede har). Mine kolleger har typisk 1-2 ansvarsområder hver, jeg har 5-6 ansvarsområder og jobber som regel det mest av min våkne tid. Det er mye bra med fagforeninger, men felles lønnsforhandling er ikke et av de godene, siden det gjør at de udugelige eller de som ikke bidrar i særlig grad belønnes på lik linje med de som bidrar sterkt. All lønnsforhandling utover regulering, justering for inflasjon etc. (altså reelle forhandlinger) burde vært individuelle. Anonymkode: f3927...589 det er individuelle lønnsforhandlinger jeg tar til sikte å oppnå. Jeg mener jeg nå er under betalt, og må ta det til betraktning om det i det hele tatt er hensikt å fortsette i bedriften. Jeg trenger en lønnsøkning på 150000 kr i året om det i det hele tatt er hensikt å jobbe i samme stilling i bedriften. Anonymkode: bff63...fa3
-jk- Skrevet 3. desember 2018 #19 Skrevet 3. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye bra med fagforeninger, men felles lønnsforhandling er ikke et av de godene, siden det gjør at de udugelige eller de som ikke bidrar i særlig grad belønnes på lik linje med de som bidrar sterkt. All lønnsforhandling utover regulering, justering for inflasjon etc. (altså reelle forhandlinger) burde vært individuelle. Anonymkode: f3927...589 Tja. Individuelle forhandlinger hadde ikke vært noe poeng hos oss ihvertfall. Her gjør alle jobben sin, og det er ikke mulig å gjøre noe mer enn de definerte arbeidsoppgavene. Ikke mindre heller, uten å stadig bli kalt inn til leder og etterhvert få advarsel. Så alle gjør likt arbeid for lik lønn. I andre bransjer er det selvsagt annerledes, men personlig er jeg lite interessert i å forhandle om lønn. Overlater med glede den jobben til andre.
ajarRun Skrevet 3. desember 2018 #20 Skrevet 3. desember 2018 17 timer siden, Egenskap skrev: Regner med du har hatt din rådgiver når du har fått noen til å forhandle lønnen din på vegne av deg. Hvem ble representerte deg? Hvilke goder fikk du i tillegg til grunnlønnen din? Andre ting? Hvorfor skulle noen andre forhandle for meg? Jeg vet hva jeg er verdt. Eneste godene jeg har nå er firmabil, fri telefon, fleksitid og ekstra ferie. Tror jeg. Men jeg skal finne meg en annen jobb. Hvis man er misfornøyd med lønnen er det enklest å si opp, da vil de ofte tilby mer. Og hver gang man bytter jobb tjener man jo mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå