AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Jeg elsker å nappe mine kjønnshår med en pinsett, da hovedsaklig på venusberget. Jeg kan sitte lenge på badet å gjøre dette når jeg først er i gang (1 time ++) det er nesten litt terapeutisk. Når jeg får med hårsekken er det ekstra tilfredsstillende. Det gjør egentlig ikke så vondt. Jeg har alltid vært en pirker på alt (kviser, skorper etc) men dette er det som er det desidert beste. Er det flere som gjør dette, eller har andre merkelige diller? Og er jeg helt sprø som gjør dette? Anonymkode: 78f5c...d78 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Du har en tvangslidelse som heter trikotillomani. Anonymkode: 6b317...6c5 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har en tvangslidelse som heter trikotillomani. Anonymkode: 6b317...6c5 Har lest om det og kjenner meg ikke igjen i de tilfellene jeg finner da de virker veldig ekstreme. Dette hemmer meg ikke i hverdagen, jeg kan gå uker i mellom hver gang, og det er kun kjønnshår. Jeg liker å pille i håret mitt, som feks ta bort tørr hårspray på et hårstrå om gangen, men jeg napper de ikke ut. Men jeg gjør det oftere når jeg har travle perioder og hjernen kobler helt ut når jeg gjør det, jeg blir skikkelig avslappet. Men ja, kanskje jeg har light-versjonen! Anonymkode: 78f5c...d78
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har lest om det og kjenner meg ikke igjen i de tilfellene jeg finner da de virker veldig ekstreme. Dette hemmer meg ikke i hverdagen, jeg kan gå uker i mellom hver gang, og det er kun kjønnshår. Jeg liker å pille i håret mitt, som feks ta bort tørr hårspray på et hårstrå om gangen, men jeg napper de ikke ut. Men jeg gjør det oftere når jeg har travle perioder og hjernen kobler helt ut når jeg gjør det, jeg blir skikkelig avslappet. Men ja, kanskje jeg har light-versjonen! Anonymkode: 78f5c...d78 Jo, du har trikotillomani, https://tidsskriftet.no/2018/06/klinisk-oversikt/trikotillomani Anonymkode: 6b317...6c5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, du har trikotillomani, https://tidsskriftet.no/2018/06/klinisk-oversikt/trikotillomani Anonymkode: 6b317...6c5 Men det startet ikke i ungdomsårene, jeg er en godt voksen kvinne og det hemmer meg ikke i min livsutfoldelse? Anonymkode: 78f5c...d78 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 Jeg gjør det samme, men ene og alene fordi det gir bedre resultat enn voksing og barbering. Går utrolig fort når man har trening og hårsekkene har blitt løse. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, du har trikotillomani, https://tidsskriftet.no/2018/06/klinisk-oversikt/trikotillomani Anonymkode: 6b317...6c5 Selv om du har lært deg et nytt ord så kan du ikke kaste diagnoser på TS. Det er du ikke kvalifisert for. Anonymkode: 32308...662 24
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 Men... Dersom jeg har denne manien, burde jeg søke hjelp? Det er vel ikke farlig på noe vis? Anonymkode: 78f5c...d78
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men... Dersom jeg har denne manien, burde jeg søke hjelp? Det er vel ikke farlig på noe vis? Anonymkode: 78f5c...d78 Du mistenker jo ingenting selv. Du lever fint som det er sier du. Anonymkode: 32308...662 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mistenker jo ingenting selv. Du lever fint som det er sier du. Anonymkode: 32308...662 Ja jeg opplever ingenting negativt med dette, selv om jeg kjenner meg igjen i diagnosen bare ikke like ekstremt. Anonymkode: 78f5c...d78
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 Hei, ts. Ingen her på forumet kan diagnostisere deg. Det må en fagperson til. Men, dersom du ikke plages av dette og det ikke går ut over noe annet/andre, så ser jeg ikke at det skal være nødvendig. Anonymkode: ad8e0...910 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 Ble litt nysgjerrig, er det best å nappe korte eller lange hår, med tanke på smerte? Får du ikke nupper da? Anonymkode: 90a9c...a6f
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 Hei! Jeg napper også kjønnshår hver eneste morgen før dusjen. Bruker fort 20-25 minutter. Startet 1 august 2016 siden har jeg gjort det hver morgen. Var vondt de første gangene i 2016. Nå er jeg vant med "smerten" med å dra ut hårene. Holder huden mellom to fingre mens jeg drar ut et og et hår så er det ikke så vondt. Slutt med å ha et "pinnsvin underliv" av barberhøvelen. Hårene blir mykere. Anonymkode: aad06...595
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig, er det best å nappe korte eller lange hår, med tanke på smerte? Får du ikke nupper da? Anonymkode: 90a9c...a6f Hei, jeg er ikke TS, men jeg napper også. Mine rekker aldri å bli lange for jeg napper hver morgen. Anonymkode: aad06...595
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 Jeg peller ikke ut hår, men jeg liker å pille på kviser og gamle sår. Prøver å slutte, men det er så vane.. synes det hjelper å se på videoer på YouTube der de klemmer kviser, ganske ekkelt med også ganske utrolig! Anonymkode: d5ec4...25e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg napper også kjønnshår hver eneste morgen før dusjen. Bruker fort 20-25 minutter. Startet 1 august 2016 siden har jeg gjort det hver morgen. Var vondt de første gangene i 2016. Nå er jeg vant med "smerten" med å dra ut hårene. Holder huden mellom to fingre mens jeg drar ut et og et hår så er det ikke så vondt. Slutt med å ha et "pinnsvin underliv" av barberhøvelen. Hårene blir mykere. Anonymkode: aad06...595 Til deg og TS: invester i en epilator. Det går mye raskere Anonymkode: bc0ce...1bb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 Napper også iblant, mest for å få bort hår da, ikke fordi jeg synes det er så gøy. Litt tilfredsstillende er det da Pleier å vokse bort mesteparten, så går jeg over med pinsett etterpå. Kan ikke barbere, får for mye nupper. Anonymkode: 2e978...3a9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, du har trikotillomani, https://tidsskriftet.no/2018/06/klinisk-oversikt/trikotillomani Anonymkode: 6b317...6c5 Jeg siterer fra artikkelen du linket til: Hårnappingslidelse i DSM-5 samsvarer i stor grad med diagnosen trikotillomani i den tiende utgave av International Classification of Disease (ICD-10) (2😞 «Lidelse kjennetegnet av merkbart hårtap som følge av gjentatt manglende kontroll over impulsen til å nappe ut hår.» Det høres ikke ut som om TS sliter med 'gjentatt manglende kontroll over impulsen' akkurat. Snarere tvert imot, vil jeg si. TS: En uvanlig dille er det, men du er ikke sprø akkurat. I såfall er jeg også sprø, som får en herlig ro i sjelen når jeg har fargekodet sokkeskuffen 😉 Vi har alle våre små vaner/uvaner som kan virke utrolig merkelige for andre. Jeg fargekoder sokker, du napper kjønnshår og venninna mi har tellekant på vaskeklutene. Så lenge det ikke går ut over livskvaliteten eller er i veien for viktigere oppgaver (forsømmer du oppvasken/gulvvasken/bikkja/katta/jobben/ungene for å nappe, er det drøyt) så er det bare å kose seg 😉 Anonymkode: 31831...702
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 jeg føler det tar lengre tid at det vokser ut med å nappe med pinsett.Anonymkode: aad06...595
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 Jeg gjør det innimellom! Som oftest bruker jeg høvel, og da pleier jeg å gå over med pinsett når de forbanna stubbene dukker opp. Innimellom bruker jeg epilator, og da holder håret seg borte i flere uker etterpå. Dette syntes jeg dessverre er så vondt at jeg kun gjør det noen ganger. Anonymkode: c9368...abc 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 Jeg gjør det samme av og til, og finner det også tilfredsstillende på et vis. Men jeg sliter med at jeg blir sår av og til. Er det noen som har noen tips der? Det er som om huden ikke helt vil slippe håret, slik at jeg ender opp med å dra med litt av huden. Er det noe jeg kan gjøre for å forberede huden på best mulig måte? Anonymkode: 2cdef...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå