AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #1 Skrevet 1. desember 2018 For noen uker siden ble 8. klassingen min knuffet til og spyttet på av en eldre elev ved samme skole. Knuffingen var helt uprovosert, noe skolen har bekreftet at de er sikre på, og den eldre eleven er en del av gjeng som nærmest terroriserer yngre og svakere elever. Gjengen består delvis av elever som er flyttet fra bygdas andre ungdomsskole etter at voldsnivået nådde et så høyt nivå at tvangsflytting av enkelteleever ble vurdert som nødvendig (forholdsvis liten bygd, ingen hemmelighet at dette har skjedd). Mn sønn fortalte hva som hadde skjedd til en av lærerne på inspeksjon i det aktuelle friminuttet, og hendelsen ble tatt opp med eleven det gjaldt. Jeg fikk også en telefon fra skolen der de fortalte hva som hadde skjedd, at min sønn var uforskyldt i hendelsen og at de hadde tatt tak i den det gjaldt. Alt har vært rolig helt fram til nå. Min sønn og en kamerat ble omringet av samme gjeng på skolen før helga, konfrontert på en veldig ubehagelig måte og bedt om å si unnskyld for at de ikke hadde vist tilstrekkelig respekt sist gang. De ble beskyldt for å ha forårsaket at gjengens leder (og han som sto bak knuffeepisoden) har blitt sendt på en ungdomsinstitusjon. Situasjonen ble så ubehagelig for min gutt og kameraten at de ikke hadde sett noen annen utvei enn å be om unnskyldning. Etter et par nye forsøk på knuffing kom de seg unna. De er nå selvsagt veldig nervøse for å reise på skolen på mandag. Dette er stille og rolige gutter som aldri har vært i lignende situasjoner og aldri vært involvert i bråk av noe slag. Min sønn må i tillegg ta samme skolebuss som plageåndene. Jeg kommer selvsagt til å ta kontakt med skolen på mandag, men skulle gjerne hatt litt input på hva jeg kan kreve at skolen foretar seg. Guttene er livredde for at situasjonen skal bli enda verre hvis gjengen konfronteres siden de føler at det er nettopp det som skjedde etter at de sa i fra sist. Noen som har erfaring fra lignende? Anonymkode: 35ba9...750
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #2 Skrevet 1. desember 2018 ta kontakt med foreldrene til drittungen og si at du anmelder og melder til bv om sønnen din ikke får fred og en unnskyldning på mandag. Anonymkode: e3a0d...f22 14
pyttpott1 Skrevet 1. desember 2018 #3 Skrevet 1. desember 2018 Her står saksgangen i mobbing på skolen ; http://barneombudet.no/dine-rettigheter/mobbing/mobbing-pa-skolen-2/ men tenker dette fort kan ta tid, så jeg ville ringt skolen å krevd møte på dagen. Visst det de gjør ikke gjør er godt nok, Ta en telefon til fylkesmannen! håper inderlig at dette tar en ende og at skolen tar grep! ❤️ Å veldig bra at han er så åpen å ærlig med dere om hva som foregår, å ikke skjuler det! ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ta kontakt med foreldrene til drittungen og si at du anmelder og melder til bv om sønnen din ikke får fred og en unnskyldning på mandag. Anonymkode: e3a0d...f22 Jeg vet med sikkerhet at barnevernet har vært i bildet hos en av disse siden han var to år gammel. Av felles kjente har jeg fått klar beskjed om at mor (far er ikke i bildet) ikke er mulig å nå fram til. Helt tragisk, skjønner at disse ungdommene sikkert kommer fra forferdelige forhold. Men de kan ikke terrorisere andre allikevel. TS Anonymkode: 35ba9...750
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 Anmeld det til politiet i tillegg til at du kontakter skolen og krever handling. Reglene for hva skolen SKAL gjøre rundt mobbing er blitt mye strengere, blant annet så skal rektor inn i bildet fra første stund, skolen har en handlingsplikt og alt skal dokumenteres. Du kan lese mer om denne loven som tredde i kraft i fjor her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nulltoleranse-mot-mobbing-lovfestes2/id2565186/ Og som sagt, anmeld også til politiet, uavhengig om saken blir henlagt så er det viktig å ha det dokumentert hos dem. Og dersom BV er i bildet på den ene mobberen så er det spesielt viktig å anmelde. 7
pyttpott1 Skrevet 1. desember 2018 #6 Skrevet 1. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet med sikkerhet at barnevernet har vært i bildet hos en av disse siden han var to år gammel. Av felles kjente har jeg fått klar beskjed om at mor (far er ikke i bildet) ikke er mulig å nå fram til. Helt tragisk, skjønner at disse ungdommene sikkert kommer fra forferdelige forhold. Men de kan ikke terrorisere andre allikevel. TS Anonymkode: 35ba9...750 Som du sier skal det jo ikke forekomme mobbing av andre elever fordet. Vet av tilfeller der «gjenger» kan bli splittet å sendt til ulike skoler grunnet disse utfordringer. Sikkert tøft å stå oppi dette som mamma, å sikkert for mødrene til guttene på andre siden å. Når veiledning/advarsler ikke nytter, må det nok hardere grep til verks. Skolen i seg selv kan ikke bare utføre noen grep uten at det foreligger ett vedtak fra fylkesmann. Om ting ikke bli bedre; ring dem! Du kan sikkert Kontakte BV også, spesielt når du vet at dem et under dem.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #7 Skrevet 1. desember 2018 Send barnet ditt på selvforsvarskurs. Ring bv ring skolen ta kontakt med foreldrerepresentantene for klassen. Dette er helt uholdbart og må selvsagt løses på en eller annen måte. Men det kan nok ta tid. Skolen har mulighet til å utvise enkeltelever etter brudd på ordensreglementet, men det skal nok litt til. Anonymkode: 7829a...6ea 1
Cortado Skrevet 1. desember 2018 #8 Skrevet 1. desember 2018 Slik jeg tolker gjennom det jeg leser har det vært to episoder der sønnen din har først blitt utsatt for dytting, knuffing og spytting, samt hendelse før helgen der han ble utsatt for type trusler. Alle elever har krav på et trygt og godt skolemiljø, du vil kanskje møte at læreren har taushetsplikt om hva de gjør opp mot de som plager andre, men den er ikke til hinder for at det settes i gang tiltak. Og dette skal også dokumenteres skriftlig. Kan du kjøre sønnen på skolen på mandag eller kan han ta en annen buss? Det er viktig at slike episoder ikke får utvikle seg, ta en telefon tidlig mandag morgen til skolen, det bør kalles inn til et møte der ledelse er tilstede og det settes iverk en tiltaksplan. For guttene det gjelder er det viktig at det bevisstgjøres for de konsekvenser av handlingen de gjør. Jeg forsvarer ikke barn som plager andre, men er det noen med andre forutsetninger og ikke det samme møblerte hjemmet som egne barn har så er det av og til litt oppfølgning som kan hjelpe. Er det mer alvorlig kan avdeling for forebyggende politiarbeid kontaktes. Ansatte som jobber i politiet i forebyggende enhet har fantastisk kompetanse på å snakke med barn og unge. Av anmeldelser, telefoner til barnevern og fau - jeg ville gått rett til skolen, lærer og staben her har både ansvar og skal ha kompetanse til å håndtere dette. Masse lykke til for dere ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 Tusen takk for alle tips og råd! Heldigvis har jeg mulighet til å både kjøre og hente på skolen. Kjenner jeg blir skikkelig sint av tanken på at to ordentlige, uskyldige gutter er tvunget til å snike seg rundt, være nervøse og legge restriksjoner på seg selv på grunn av andres drittoppførsel. Men dette er vel en del av det grusomme med mobbing, og som mange andre barn dessverre går gjennom på daglig basis fra de starter på skolen. Vi starter med å ta kontakt med skolen i morgen tidlig, så håper jeg inderlig at det blir tatt skikkelig tak med en gang. Skrekken er at våre gutter har blitt blinket ut som enkle ofre og at de ikke kan være trygge så lenge disse andre er elever på samme skole. TS Anonymkode: 35ba9...750 2
Måbarefåsiat... Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 Paragraf 9 a-vedtak om trygt psykososialt miljø. Jeg er helt enig med deg i at selv om disse bøllene kommer fra kjipe forhold, så kan ikke du tenke på det. Du må beskytte din sønn. Og ja, hva skolen gjør med disse, er taushetsbelagt. Dette er utrolig vondt. Har selv stått i dette med min gutt.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 Føler med deg TS, vet ikke hva jeg hadde gjort i ditt tilfelle..Dette er såpass store gutter også, at de trenger tilsnakk av noen som de hører på og respekterer. Tenk om de voksne i miljøet kunne stått sammen og vise at de ikke aksepterer bøllete oppførsel, samtidig som at de får disse bøllene på rett spor i livet. De trenger jo voksne som kan fortelle dem sannheten her, at de roter til livene sine ved å være så sinte og ta sin egen frustrasjon ut over andre. Anonymkode: 135b3...7eb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 13 hours ago, pyttpott1 said: Som du sier skal det jo ikke forekomme mobbing av andre elever fordet. Vet av tilfeller der «gjenger» kan bli splittet å sendt til ulike skoler grunnet disse utfordringer. Sikkert tøft å stå oppi dette som mamma, å sikkert for mødrene til guttene på andre siden å. Når veiledning/advarsler ikke nytter, må det nok hardere grep til verks. Skolen i seg selv kan ikke bare utføre noen grep uten at det foreligger ett vedtak fra fylkesmann. Om ting ikke bli bedre; ring dem! Du kan sikkert Kontakte BV også, spesielt når du vet at dem et under dem. Dette stemmer ikke. Det Fylkesmannen gjør i slike saker er å vurdere om skolen har oppfylt aktivitetsplikten sin. Dersom de ikke har gjort det, kan Fylkesmannen selv finne konkrete tiltak som skal settes inn, eller be skolen om å gjøre det. Det er mye skolen kan gjøre selv! De kan f.eks. bruke ordensreglementet for å utvise elever i f.eks. to - tre dager. Skolen kan også involvere kommunen i saken, og kommunen kan flytte elevene til en annen skole (dette er siste utvei, og skjer veldig sjeldent). Fylkesmannen kan ikke gjøre noe mer enn det skolen/kommunen kan gjøre. Men, dersom man ikke synes at skolen gjør nok, så kan man selvsagt melde saken inn til Fylkesmannen. Anonymkode: 0874f...8f3 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Det Fylkesmannen gjør i slike saker er å vurdere om skolen har oppfylt aktivitetsplikten sin. Dersom de ikke har gjort det, kan Fylkesmannen selv finne konkrete tiltak som skal settes inn, eller be skolen om å gjøre det. Det er mye skolen kan gjøre selv! De kan f.eks. bruke ordensreglementet for å utvise elever i f.eks. to - tre dager. Skolen kan også involvere kommunen i saken, og kommunen kan flytte elevene til en annen skole (dette er siste utvei, og skjer veldig sjeldent). Fylkesmannen kan ikke gjøre noe mer enn det skolen/kommunen kan gjøre. Men, dersom man ikke synes at skolen gjør nok, så kan man selvsagt melde saken inn til Fylkesmannen. Anonymkode: 0874f...8f3 Siste utvei er allerede prøvd, disse guttene er på «vår» skole nettopp fordi forholdene var så ille på den andre ungdomsskolen i bygda at tvangsflytting ble sett på som eneste mulighet. Dessverre har det bare flyttet problemet over på ny skole. Er det mulig for kommunen å flytte elever ut av hjemkommunen? Veldig spent på morgendagen. Forhåpentligvis er skolen sitt ansvar bevisst. TS Anonymkode: 35ba9...750
Frostrose Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 Jeg er lærer, og ville satt pris på å få vite dette så raskt som mulig. Send e-post til lærer og rektor i dag. Skriv at du ønsker møte så snart aktivitetsplan er satt opp. Ser at mange mener du bør forlange møte i morgen. Det ville ikke jeg ha gjort. Beskriv situasjonen i mail. Det er ikke sikkert at de har tid til slikt på sparket. Hos oss ville det ha forstyrret veldig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, Nevod skrev: Kan pepperspray være noe? Nei, det er forbudt. Anonymkode: 12336...a6e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Siste utvei er allerede prøvd, disse guttene er på «vår» skole nettopp fordi forholdene var så ille på den andre ungdomsskolen i bygda at tvangsflytting ble sett på som eneste mulighet. Dessverre har det bare flyttet problemet over på ny skole. Er det mulig for kommunen å flytte elever ut av hjemkommunen? Veldig spent på morgendagen. Forhåpentligvis er skolen sitt ansvar bevisst. TS Anonymkode: 35ba9...750 Om forholdene virkelig er alvorlige nok er et alternativ at skolen setter "frimerke" på hver av guttene; de har da en egen person som følger dem rundt til enhver tid på skolen. Men det er et stort inngrep i bevegelsesfriheten til de som får frimerke satt på seg, så skoler kvier seg ofte til å gjøre noe slikt (og det koster penger). Det ses også opp mot hvor alvorlig plagingen faktisk er - skolen er ikke pliktig til å gjøre mer enn hva som med "rimelighet" kan forventes. Noe som ofte også skjer når det blir snakk om inngripende tiltak er at medelevene ikke lenger opplever at de har det trygt og godt på skolen, og så melder deres foresatte sakene videre til Fylkesmannen - og så blir det et sammensurium uten like. En annen ting jeg kan nevne er at dersom du melder saken til sønnen inn til Fylkesmannen, og Fylkesmannen mener at det er aktuelt å sette inn inngripende tiltak overfor medelevene, vil medelevene måtte få partsstatus i saken. Det innebærer ta de vil kunne få innsyn i sakens dokumenter (med enkelte unntak), og vil kunne klage på Fylkesmannens vedtak. Anonymkode: 0874f...8f3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 25 minutter siden, Frostrose skrev: Jeg er lærer, og ville satt pris på å få vite dette så raskt som mulig. Send e-post til lærer og rektor i dag. Skriv at du ønsker møte så snart aktivitetsplan er satt opp. Ser at mange mener du bør forlange møte i morgen. Det ville ikke jeg ha gjort. Beskriv situasjonen i mail. Det er ikke sikkert at de har tid til slikt på sparket. Hos oss ville det ha forstyrret veldig. Dette høres da så alvorlig ut at det ikke er noe man skal måtte vente med fordi det forstyrrer lærerne? Jobben deres er vel blant annet å påse at elevene opplever det som trygt å gå på skolen? Dette må jo tas tak i med en gang. Anonymkode: e174a...d6b 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette høres da så alvorlig ut at det ikke er noe man skal måtte vente med fordi det forstyrrer lærerne? Jobben deres er vel blant annet å påse at elevene opplever det som trygt å gå på skolen? Dette må jo tas tak i med en gang. Anonymkode: e174a...d6b Selvsagt skal det tas tak i med én gang, men jeg hadde ikke kunne la være å gå i undervisning pga. dette. Det hadde heller stagnert prosessen å ha møte før tiltaksplanen var klar. Dersom jeg hadde fått en slik e-post i dag, ville jeg tatt kontakt med rektor umiddelbart, og avtalt møte mellom lærerne som har elevene pluss ledelsen i løpet av morgendagen. For å kunne snakke fritt må vi ha møte uten foreldre. Dette pga. taushetsplikt. Vi ville satt opp tiltaksplan/aktivitetsplan, og sendt til foreldrene så raskt som mulig. Deretter ville vi hatt møte med dem. Dersom vi først skulle hatt møte med foreldrene, er det ikke sikkert at vi ville rukket det andre møtet i morgen. Dermed ville alt blitt utsatt minst en dag. Anonymkode: 7cb9e...b94
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt skal det tas tak i med én gang, men jeg hadde ikke kunne la være å gå i undervisning pga. dette. Det hadde heller stagnert prosessen å ha møte før tiltaksplanen var klar. Dersom jeg hadde fått en slik e-post i dag, ville jeg tatt kontakt med rektor umiddelbart, og avtalt møte mellom lærerne som har elevene pluss ledelsen i løpet av morgendagen. For å kunne snakke fritt må vi ha møte uten foreldre. Dette pga. taushetsplikt. Vi ville satt opp tiltaksplan/aktivitetsplan, og sendt til foreldrene så raskt som mulig. Deretter ville vi hatt møte med dem. Dersom vi først skulle hatt møte med foreldrene, er det ikke sikkert at vi ville rukket det andre møtet i morgen. Dermed ville alt blitt utsatt minst en dag. Anonymkode: 7cb9e...b94 Aktivitetsplanen skal utarbeides i samarbeid med eleven (i praktisk foresatte), så det er ikke egentlig slik at dere kan bare skrive en plan og så sende den til foreldrene. Anonymkode: 0874f...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå