Gå til innhold

Hvor lenge er det realistisk å bruke på å gå ned 30 kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det realistisk å bruke på å gå ned 30 kg? Jeg har en BMI på 31. Jeg tenker å endre kostholdet mitt og spise mye grønnsaker, bønner, linser, havregryn, kylling og laks. I tillegg tenker jeg å trene 3 ganger i uken.

Anonymkode: 5ce78...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke skal få problemer med overflødig hud: Tre år.

Anonymkode: 7f376...ceb

• Liker 1
Skrevet

Ett års tid.

Anonymkode: 7ffc1...c9b

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 30 kg på under ett år, men da riktignok på grunn av sykdom og ikke pga slanking/diett.

Anonymkode: ae6ac...764

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke skal få problemer med overflødig hud: Tre år.

Anonymkode: 7f376...ceb

Tror du den overflødige huden kommer til å være veldig synlig og mye dersom jeg skulle bruke 1 år på å gå ned i vekt?

• Liker 1
Skrevet

Min BMi er på 28,8. Målet er å gå ned 10 kg først til juli også ta av mer etter det. Ikke hast med å gå ned. Tren styrke, innta mindre kalorier, drikk mer vann og sov godt. Da vil du få normal nedgang. 

Anonymkode: f2d18...998

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 30 kg på under ett år, men da riktignok på grunn av sykdom og ikke pga slanking/diett.

Anonymkode: ae6ac...764

Fikk du overflødig hud?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min BMi er på 28,8. Målet er å gå ned 10 kg først til juli også ta av mer etter det. Ikke hast med å gå ned. Tren styrke, innta mindre kalorier, drikk mer vann og sov godt. Da vil du få normal nedgang. 

Anonymkode: f2d18...998

Takk for tips! Sikkert lurt å sette seg et mål som er oppnåelig, slik at man ikke blir skuffet dersom man ikke skulle greie det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte 1,5 år på å gå ned 30 kg. Men en vektnedgang på 1 kg i uken er fullt mulig om man er motivert og disiplinert nok. 

For min del var det viktig å få til en permanent livsstilsomlegging. Jeg har rett og slett funnet en ny måte å leve og spise på. Man må finne en måte å leve på som gjør at livet rundt blir nærmest uberørt. Tenker da på at man fortsatt skal kunne spise ute, delta i bursdager, komme seg gjennom høytidene uten å falle tilbake til gamle vaner eller få dårlig samvittighet for valg man gjør. Et tilnærmet likt kosthold til det du har i dag er å foretrekke, selvsagt en forbedret utgave av det. Det finnes mange måter å gjøre matretter som pizza, hamburger, pasta, taco og mer tradisjonelle retter langt mer sunnere.

Og en viktig ting til; synes 30 kg ned høres mye ut for en som bare har 31 i BMI. Fokuser heller på helse og ikke bli for opphengt i vekt. Vekten kan også stå stille i perioder av flere grunner, spesielt når du trener. Derfor anbefaler jeg å bruke målbånd i tillegg til vekt. :)

Lykke til! :)

Anonymkode: 3b85f...cdd

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 1,5 år på å gå ned 30 kg. Men en vektnedgang på 1 kg i uken er fullt mulig om man er motivert og disiplinert nok. 

For min del var det viktig å få til en permanent livsstilsomlegging. Jeg har rett og slett funnet en ny måte å leve og spise på. Man må finne en måte å leve på som gjør at livet rundt blir nærmest uberørt. Tenker da på at man fortsatt skal kunne spise ute, delta i bursdager, komme seg gjennom høytidene uten å falle tilbake til gamle vaner eller få dårlig samvittighet for valg man gjør. Et tilnærmet likt kosthold til det du har i dag er å foretrekke, selvsagt en forbedret utgave av det. Det finnes mange måter å gjøre matretter som pizza, hamburger, pasta, taco og mer tradisjonelle retter langt mer sunnere.

Og en viktig ting til; synes 30 kg ned høres mye ut for en som bare har 31 i BMI. Fokuser heller på helse og ikke bli for opphengt i vekt. Vekten kan også stå stille i perioder av flere grunner, spesielt når du trener. Derfor anbefaler jeg å bruke målbånd i tillegg til vekt. :)

Lykke til! :)

Kan jeg spørre hva BMI'en din var før du gikk ned 30 kg? 

Takk for gode tips, jeg tenker å prøve å spise mye grønnsaker og lage mat fra bunnen av, men samtidig spise godteri på lørdager og ellers spise mindre sunt en gang i blant.

Jeg veier 80 kg nå og tenker å gå ned til 50 kg, det var det jeg veide før jeg la på meg og jeg trivdes godt med den vekten.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips, jeg tenker å prøve å spise mye grønnsaker og lage mat fra bunnen av, men samtidig spise godteri på lørdager og ellers spise mindre sunt en gang i blant.

Jeg veier 80 kg nå og tenker å gå ned til 50 kg, det var det jeg veide før jeg la på meg og jeg trivdes godt med den vekten.

Jeg har også en bmi på 31 nå, har hatt enda høyere så det går nedover. Veier 86kg nå. Jeg har pleid å veie ca 60-62kg mesteparten av mitt voksne liv. Da jeg for noen år tilbake veide 70 så var jeg veldig fornøyd og så like slank ut som da jeg veide 62. Grunnen til det er, tre barnefødsler og kroppen har forandret seg, jeg trener regelmessig og spiser helt annen type mat enn jeg gjorde før jeg fikk barn. Så selv om jeg innerst inne kunne tenkt meg å veie 60kg igjen, så tror jeg ikke det er like realistisk som det var før da jeg var yngre. Poenget mitt er, ikke tenk kilo og ikke tenk på hvor lang tid det kommer til å ta. Tenk livsstilsendring og tenk helse. Kanskje det ikke er realistisk for deg å veie 50kg igjen? Kanksje det holder å veie 60kg og være veltrent?

Det er ingen vits å presse kroppen på å gå ned fortest mulig hvis du ikke har endret dine kostholdsvaner for godt underveis. Jeg veide 100kg for et år siden, og gikk ned 14 på noen mnd, men så skjedde det ting som har gjort at jeg ikke klarer å ligge i særlig kaloriunderskudd, men jeg har klart å endre mine kostholdsvaner og har hatt stabil vekt siden februar i år. Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg nok veid 100kg igjen i dag.

Tenkt langsiktig og helse!

Anonymkode: 4ddb9...d10

Skrevet

Jeg brukte fire måneder på å gå ned nesten 15 kg en gang. Da var jeg ganske sliten på slutten, med trist, livløst hår, tørr hud og null energi. Det endte med et svekket immunforsvar og en motivasjon som forsvant totalt. 

Jeg gikk opp igjen til førvekt i løpet av to år. Begynte på nytt igjen over sommeren, men har tatt det mye saktere. :) Spiser litt mer og stresser litt mindre med hva jeg spiser (selv om jeg passer på å ikke stappe i meg alt mulig). Har begynt å trene styrke og ser utrolige resultater  på kroppen selv om jeg "bare" har gått ned seks kilo på fire måneder nå. Men muskler veier mer enn fett. Har det mye bedre i den livsstilen jeg er i nå enn da alt handlet om å gå ned så raskt som mulig.

Anonymkode: 9d6e5...4fb

Skrevet

Begynte å spise sunnere ( fisk, grønnsaker og linser) for 3.5 mnd siden og har gått ned 15 kg. Føler meg friskere og sunnere i sinn og kropp. Ikke hatt sultfølelse eller noe. Men tatt proteinpulver pga jeg slet med å få i meg nok av de. Brukte lifesum, og var utrolig mengder mat som måtte inn ved et slikt kosthold for å komme opp i en akseptabel kaloriinntak. 

Nå er vekten min fordelt veldig jevnt, så løs hud er ikke noe jeg ville fått uansett.

Anonymkode: 55138...92e

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde i utgangspunktet 41 i BMI, nå er jeg nede på 28. :) Tenker å gå ned 8-10 kg til, da er jeg akkurat på grensen til normalvektig i følge BMI. Men husk! BMI er ikke noe du bør bli for opphengt i. Det er i utgangspunktet ikke ett verktøy for bruk på enkeltindivider. :) 

Som AB d10 sier, kroppen kan være totalt forandret om man spiser riktig og trener tung styrketrening, selv om vekten kanskje "bare" viser 10 kg ned og at man fortsatt ligger på overvektigskalaen ifølge BMI. Tenk trivsel, ha det godt i vektnedgangsperioden. Det gjør hele reisen mye bedre for deg selv. :) 

Skrevet

3 år liksom... Kan klare det på under 1 år. Tren noen ganger i uka og hold deg for det meste i kaloriskudd så går det helt fint 

Anonymkode: 19325...8d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...