Gå til innhold

Hva gjør dere med barna de dagene dere har fri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hva pleier dere å gjøre med barna deres i helgene og andre fridager? Min datter er snart to år, men hun elsker å gå på senter og i lekebutikker.. lekeland blir kanskje bedre for henne når hun er eldre. Hun går ikke i barnehage, og jeg ser hun blomstrer best hjemme, selvom vi er sosiale nesten hver dag (familien bor veldig nære, med barn på hennes alder).

Ser jo ut som hun trives, men redd hun ikke trives godt nok..

Anonymkode: 73d59...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt henne med i åpen barnehage på hverdager hvertfall

Anonymkode: 8b754...e5b

• Liker 4
Skrevet

Tar de med til byen og går opp på Fløien , så de får leke der.! Eller vi går på messer. Idag gikk vi på Julemarkedet i Bergen:) 

• Liker 1
Skrevet

Drar på tur i skogen eller fjæra eller en park minst en gang i helga. Ellers er det jo vasking som må gjøres, så da får de oppgaver som hører med der. Ellers har vi mye besøk av andre barn. Vi låner gjerne ekstra barn i helgene. 

Anonymkode: 5fcf8...d85

• Liker 4
Skrevet

Dette er hva vi gjorde da jeg var liten, og bhg ikke var noe nesten alle gikk i på 80 tallet. 

På mandag hadde vi turdag, da pakket vi sekken med niste og dro i parken, skogen eller en lekeplass litt lenger unna. Var vi i skogen plukket vi ofte med oss ting vi kunne lage noe av senere. 

Tirsdag var som regel bake dag, da laget vi noe sunt og godt hjemme. Mamma bakte brød for resten av uken. Bad ofte noen andre til oss, eller så dro vi noen ganger til andre. 

På onsdag var det bibliotek dag, da dro vi til biblioteket for å leie masse bøker. Når vi kom hjem laget vi hytte i køyesenger, og leste bøker. 

På torsdag eller fredag var det ofte svømmehallen. Vi hadde en super svømmehall i byen som ikke var så dyr. Så vi var heldige der.

Lørdag gikk ofte til besøk av familie, eller å ha besøk av familie. 

Søndag var slappe av dag hjemme. 

Hendte vi byttet om litt eller gjorde andre ting. Men gikk mye i sånt. 

Synes jeg hadde en fantastisk barndom, og hadde ikke byttet den bort for alt i verden 😊❤️

• Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, MissPierce skrev:

Dette er hva vi gjorde da jeg var liten, og bhg ikke var noe nesten alle gikk i på 80 tallet. 

På mandag hadde vi turdag, da pakket vi sekken med niste og dro i parken, skogen eller en lekeplass litt lenger unna. Var vi i skogen plukket vi ofte med oss ting vi kunne lage noe av senere. 

Tirsdag var som regel bake dag, da laget vi noe sunt og godt hjemme. Mamma bakte brød for resten av uken. Bad ofte noen andre til oss, eller så dro vi noen ganger til andre. 

På onsdag var det bibliotek dag, da dro vi til biblioteket for å leie masse bøker. Når vi kom hjem laget vi hytte i køyesenger, og leste bøker. 

På torsdag eller fredag var det ofte svømmehallen. Vi hadde en super svømmehall i byen som ikke var så dyr. Så vi var heldige der.

Lørdag gikk ofte til besøk av familie, eller å ha besøk av familie. 

Søndag var slappe av dag hjemme. 

Hendte vi byttet om litt eller gjorde andre ting. Men gikk mye i sånt. 

Synes jeg hadde en fantastisk barndom, og hadde ikke byttet den bort for alt i verden 😊❤️

Dette høres fantastisk ut! Nydelig opplegg:D 

• Liker 3
Skrevet

Ingenting. Skrur på tv-en og that’s it 😂😂😂 Neida. 

Alt fra å bygge duplo, lego, gå tur, spille spill, gå på kafé, besøke familie/ venner, se film, bowling, spille fotball, være på lekeplass, bade... ja... noen ganger er det rolig og lite på agendaen. Andre ganger mer :) 

Anonymkode: 11fec...938

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres fantastisk ut! Nydelig opplegg:D 

Ja som sagt så hadde jeg en fantastisk barndom 😊

Vi gjorde også ting som åpen bondegård, lekte med duplo, kledde oss ut, og om sommeren dro vi mye på stranden. 

Jeg hadde søsken som er rundt 2 år yngre, så hadde mye selskap der selvfølgelig. Men mamma var fantastisk til å finne på ting med oss, men vi måtte også leke selv uten å mase på henne.

Skrevet

Bibliotek, åpen barnehage, svømmehall, besøke andre venner med barn, være ute å lage bål, mate ender, male, tegne, synge, bygge med duplo, trille med ball, stupe kråke er veldig populært nå hos min gutt på 2, spiller gitar eller tromme med kasseroller, lese eventyr, dra i fjæra å kaste Stein i havet, lekeland, dra på gårdsbesøk.. 😊

Anonymkode: 5f29f...077

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to barn på ett og to år. Vanskelig å være ute med de alene da de løper hver sin vei. Men jeg tar de gjerne med på besøk til besteforeldre. Ellers er det mye inne aktiviteter. Maling, tegning, Duplo, modelleire, lekekjøkken, kjøre rundt med bilene de har inne, eller så leker de mye sammen bare de. 

Er mannen hjemme også er vi mye ute på lekeplassen, sandkassa, kjøpesenter, bondegård, besøk.. 

Skal vel ikke si det, men syns det kan være ganske kjedelig.. 

Anonymkode: 84447...3e9

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man trenger ikke gjøre så mye. Tror mange foreldre i dag lager stressede unger som ikke klarer å leke selv fordi de er vant til at voksne aktiviserer dem hele tiden. Så lenge man ser at barna trives er det da ingenting i veien for å være hjemme og ikke gjøre så mye i helgene. Man MÅ ikke fly rundt på alskens aktiviteter hele tiden.

Skrevet

Vi slapper av hjemme eller besøker slekt med jevnaldrende barn. Nok stress ellers. Senter og leketøysbutikken er vi aldri frivillig på 😅 

Noen ganger går vi på tur i nærmiljøet eller tar bussen til byen for å dra på biblioteket eller andre barnevennlige steder i byen.

jeg synes ikke det er så ille hvis de kjeder seg litt. Vi har tre barn, og de kan fint leke med hverandre hvis det ikke er andre ting å finne på.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Dattera mi er veldig flink til å aktivisere seg selv, og leker masse med dukken sin og kosedyra, eller så leker hun kjøkken. Hun hjelper til mye med husarbeid og matlaging, siden jeg er hjemme med henne. Vi drar på åpen bhg så ofte vi kan, men helt ærlig, er det ikke mye å finne på i nærheten. Vi trenger bil til nesten overalt, så det blir litt begrenset. Jeg kjører jo og har bil, men det er ikke alltid hun vil. Hun blir glad hver gang jeg sier at vi skal hjem.

Jeg drar gjerne på senteret med henne alene, tror hun synes cafe er gøy:) Er kanskje en gang i uken der:)

Vi har som sagt familie i umiddelbar nærhet, men kan være greit å sosialisere med andre barn også:) 

Siden vi ikke drar på bondegård (bortsett fra med pappaen også, for det er lengre kjøretur), eller har typiske aktiviteter som plastelina etc, så får jeg dårlig samvittighet. 

Hun tegner og bygger Lego, men utenom det er det kosedyr og dukker som er det store. 

Vi gjør for det meste hennes greier, men det blir mye mammating også. Det virker som hun trives med det, men føler alltid jeg burde gjort noe bedre. 

Har dårlig samvittighet for at hun ikke går i barnehage, selvom jeg ser hun trives så godt med meg. Jeg har ikke fullt pedagogisk opplegg fra syv til leggetid, men har noenlunde rutiner.. 

Når jeg ser på det jeg skriver, så ser det greit ut, men føler jeg ikke er så aktiv som andre mødre. Jeg er ganske stille og forsiktig som person (bortsett fra med henne, og hjemme, da slapper jeg litt mer av siden ingen "observerer"), føler det er lettere hjemme..

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Min er 3 år. Vi pleier å ta en tur hver lørdag, enten går vi til byen og gjør litt ærend, går på kjøpesenter og ser på lys og liv, tar masse heis(dødspopulært her 😅🙌), tar en tur med trikken, går innom en innendørs lekeplass . Om det er fint vær så tar vi turen til Frognerparken og lekeslottet der og så går vi hjem nedover Bogstadveien, stopper på cafe og ser på livet i gatene. 

Søndagene pleier vi å ta turen til Teknisk Museum, spesielt om det er dårlig vær. Eventyrfabrikken drar vi også til iblandt. Kommer til an på årstiden. På sommeren er vi mye på stranden, på lekeplasser og i parker.

Skrevet
8 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Man trenger ikke gjøre så mye. Tror mange foreldre i dag lager stressede unger som ikke klarer å leke selv fordi de er vant til at voksne aktiviserer dem hele tiden. Så lenge man ser at barna trives er det da ingenting i veien for å være hjemme og ikke gjøre så mye i helgene. Man MÅ ikke fly rundt på alskens aktiviteter hele tiden.

NEMLIG!!  :)   

Anonymkode: 47fb5...c89

• Liker 2
Skrevet

Mye skog og natur her, det er vi veldig flinke til. Ellers prøver vi å finne på aktiviteter som stimulerer og gleder; bibliotek, aktivitetsdager på museum , svømming og besøk av /hos andre osv.

er på lekeland en sjelden gang, men synes det er stressende for barns. Veldig bråkete. Da er en tur i skogen mye korseligere og sunnere. 

Turer til lekeplasser er vel og bra, men kanskje ikke så stimulerende. Tror barn har godt av variasjon, så lenge de faste rutinene er på plass. Det snakkes så mye om at det ikke trenger å skje så mye. Men mindre om verdien av nye opplevelser, og den kreativitet og stimulering som følger med. 

Er helt sikker på at min sønn snakket rent før fylte to år, og skriver/leser som 4 åring skyldes mye variasjon i opplevelser og tilhørende stimulering og økt ordforråd. 

Så det trenger ikke bare være å gjøre «ingenting» som har en verdi. 

Anonymkode: 73cfe...86d

Skrevet

Synes det høres ut som du har fin hverdag for en toåring. Det eneste jeg ikke får tak i, er om dere er noe særlig ute?

Trenger ikke dra noe sted, men ut og lufte seg/leke/gå tur, varviktig for mine i den alderen der.

Skrevet
3 timer siden, BearMama skrev:

Min er 3 år. Vi pleier å ta en tur hver lørdag, enten går vi til byen og gjør litt ærend, går på kjøpesenter og ser på lys og liv, tar masse heis(dødspopulært her 😅🙌), tar en tur med trikken, går innom en innendørs lekeplass . Om det er fint vær så tar vi turen til Frognerparken og lekeslottet der og så går vi hjem nedover Bogstadveien, stopper på cafe og ser på livet i gatene. 

Søndagene pleier vi å ta turen til Teknisk Museum, spesielt om det er dårlig vær. Eventyrfabrikken drar vi også til iblandt. Kommer til an på årstiden. På sommeren er vi mye på stranden, på lekeplasser og i parker.

Oslo har mye fine aktiviteter og severdigheter, godt vi ikke bor Alt for langt unna:) hvor gammel er barnet ditt?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye skog og natur her, det er vi veldig flinke til. Ellers prøver vi å finne på aktiviteter som stimulerer og gleder; bibliotek, aktivitetsdager på museum , svømming og besøk av /hos andre osv.

er på lekeland en sjelden gang, men synes det er stressende for barns. Veldig bråkete. Da er en tur i skogen mye korseligere og sunnere. 

Turer til lekeplasser er vel og bra, men kanskje ikke så stimulerende. Tror barn har godt av variasjon, så lenge de faste rutinene er på plass. Det snakkes så mye om at det ikke trenger å skje så mye. Men mindre om verdien av nye opplevelser, og den kreativitet og stimulering som følger med. 

Er helt sikker på at min sønn snakket rent før fylte to år, og skriver/leser som 4 åring skyldes mye variasjon i opplevelser og tilhørende stimulering og økt ordforråd. 

Så det trenger ikke bare være å gjøre «ingenting» som har en verdi. 

Anonymkode: 73cfe...86d

Jeg deler samme mening som deg:) det er verdien i opplevelsene. Vi er ute hver dag, med mindre det er altfor ubehagelig vær. Regner det, tar vi på oss regnklær, men er det vind og uvær, orker jeg ikke. Vi har stor hage, så pleier å mate fugler, og leke med blader, eller går tur:) 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo har mye fine aktiviteter og severdigheter, godt vi ikke bor Alt for langt unna:) hvor gammel er barnet ditt?

3 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...