Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
19 hours ago, jabx said:

Hva du eller jeg mener er irrelevant. Det relevante er hva ekspertene har funnet ut, og de har funnet ut at det blir varmere, og det er menneskeskapt.

Nei, en eventuell temperaturøkning på andre planeter kan naturligvis ikke være menneskeskapt siden det ikke er mennesker der. Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller slike idiotiske spørsmål. Det sier seg selv.

Og ingen har påstått at det kun er mennesker som kan forårsake oppvarming, så igjen viser den ekstreme kunnskapsløsheten din, eventuelt uærligheten din, seg.

Du maser stadig om at vi må tenke selv, men samtidig er det liksom bare relevant hva forskerne har funnet ut - som "vi ikke klarer å forstå selv".....du går selv surr i hva du forsøker å innprente hos folk som tør åpne kjeften her. Du motsier deg selv.

Det er jo en haug forskere og vitenskapsfolk som forteller at det offisielle og politiske korrekte ikke stemmer, men sånt blir jo ikke nevnt i media, nettopp fordi det er en agenda som driver det hele - med diverse juks og villedning.

Her er mange interessante artikler og intervjuer med seriøse folk som forklarer hvordan media villeder (lyver) og skaper falske forutsetninger for å dra inn skatter og avgifter.
https://newsvoice.se/?s=klimatet

(om ikke linken fungerer så bare søk etter "klimatet" på toppen av siden)
Lars Bern og Peter Stilbs er to aktuelle videoklipp, samt dette:

KLIMATDEBATT. Klimatalarmisterna får inte en lugn stund över att allt fler människor blir medvetna om de mycket positiva effekterna av att koldioxidhalten i atmosfären stigit över det senaste halvseklet från 0,03 till 0,04 procent. Det är nämligen så att koldioxid är den viktigaste byggstenen för allt liv på jorden.

Bern: Peter Alestig sprider fake news om klimatet
https://newsvoice.se/2018/08/peter-alestig-fake-news-klimatet/

Endret av slask
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, jabx skrev:

Hva du eller jeg mener er irrelevant. Det relevante er hva ekspertene har funnet ut, og de har funnet ut at det blir varmere, og det er menneskeskapt.

Nei, en eventuell temperaturøkning på andre planeter kan naturligvis ikke være menneskeskapt siden det ikke er mennesker der. Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller slike idiotiske spørsmål. Det sier seg selv.

Og ingen har påstått at det kun er mennesker som kan forårsake oppvarming, så igjen viser den ekstreme kunnskapsløsheten din, eventuelt uærligheten din, seg.

Kan du slutte med den evinnelige nedsnakkingen av dine meddebattanter? Forstår du ikke at du fremstår som en herskesyk tulling når du ikke klarer å lage et eneste innlegg der du lar være å kalle folk for kunnskapsløse, idiotiske og lignende?

Vel og merke liker du nok å debattere, men den hangen du har til å kalle folk ting hele tiden, er aldeles latterlig.

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 9.12.2018 den 21.09, jabx skrev:

Det nytter ikke å fortsette i samme spor. Forskere er uenige. Å trikse med tallene for å få det til å virke som om 97% er enig, gjør at jeg mister troen på klimaforskningen.

Men la oss ta et skritt unna denne delen, og snakke om at politikerene har vedtatt å kutte CO2 utslippene med 40% innen 2030. https://www.klassekampen.no/article/20161112/ARTICLE/161119986

Tenk det, de vedtar det, men hvordan skal det oppnås? Hva skal erstatte dette som blir tatt bort? Norge skal være ti ganger flinkere enn landene i EU, vi som bor i et iskaldt land, og vi som har lange avstander hvor mat og mennesker må fraktes. Vi har også et av verdens beste land for kvinner, noe som betyr at kvinner er i arbeid, og barn må fraktes til barnehage, skole og mat må handles inn etter arbeidstid. Vi kan ikke gå tilbake til 50-tallet med kun 20% av husmødrene i arbeid, som brukte dagen til å lage mat basert på nære råvarer, såkalt kortreist mat. Vil vi sitte på kaia og fiske, og ha en gris i hagen og potetåker i kolonihage, og spise denne maten 300 dager i året? Vil jabx det? Vil ungdomspolitikerene som skriker om å kutte all oljeutvinning det?

Skattelegg alt som slipper ut CO2 til lommeboken til folk blør så mye at de ikke kan bruke dette. Hvordan vil dere like å gå 5 kilometer til jobb om vinteren?

Ja, dere skal kjøpe elbiler. Hvordan skal man kutte i kullbasert, gassbasert og oljebasert energi som gir denne strømmen? Husk at vi har underlagt norsk selvråderett over vår elektriske vannkraft til EU. Når avgiftene på karbonutslipp øker, kommer strømprisen til å øke gjennom nettleie.

Gjenvinnbar energi! Vindkraft! Solenergi! Det er en myte, og ingen ting tyder på at gjenvinnbar energi vil øke nok til å ta over energien vi trenger. Se på den lille røde streken øverst i tabellen: https://www.thegwpf.com/renewables-and-climate-policy-are-on-a-collision-course/?utm_source=Media&utm_campaign=de3d0f3cf4-EMAIL_CAMPAIGN_2018_12_10_02_48_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_8f98a37810-de3d0f3cf4-36432433

Selv om den tidobles, så gir det minimal effekt. Og ingen ting tyder på at vi står overfor et gjennombrudd i teknologien som vil tidoble effektiviteten. Og hvis den blir tidoblet, så vil kun land som Norge ha råd til å bygge ut den. Man sminker tallene og snakker om hvor mye fornybar energi har økt. Vel, jeg gjentar meg selv, se på den lille røde streken i tabellen over. Den er blitt tykkere, men er bare en brøkdel av det som trengs.

Imens vi venter på gjennombruddet i forskningen, brukes det milliarder av våre skattepenger. Vi kan like gjerne bruke pengesedler som brensel....

Bioenergi, vannenergi og fornybar energi lå på 13% av det totale forbruket i 1971. Nå, i 2016, ligger den på 14%. Tredve år med massiv propaganda, subsidier, enorme investeringer i forskning og en Kyoto-avtale som forplikter landene til å redusere karbonutslipp siden 1992, har i praksis ført til en økning i fornybar energi, bioenergi og grønn energi på 1%!!

Sitat

It is perfectly true that the proportional increase in modern renewables, the “Other” category represented by the thin red line at the top of the chart is a significant multiple of the starting base, but even this increase is disappointing given the subsidies involved, and in any case it is almost completely swamped by the increase in overall energy consumption, and that of fossil fuels in particular.

Sitat

This is what policy failure looks like. At what point do those sincerely concerned to see prompt and sustainable emissions reductions begin to wonder whether the renewables industry is a liability and an obstacle to the aim of climate change mitigation?

Innlegget er ryddet brudd på Kvinneguidens regler om opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på Kvinneguidens regler om opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Man gjør jo det man kan, men det er så sykt frusterende når man vet at det man gjør i Norge rett og slett ikke betyr noe som helst.. Norges utslipp utgjør mindre enn 1 promille av verdens utslipp, der USA og Kina er blant verstingene. Og vi vet jo alle hva Trump mener om dette.

Man driter ikke i å være bevisst fordi det ikke nytter i det store bildet, men det er så frustrerende å vite at uten at disse store nasjonene bidrar, så er det nærmest nytteløst.....

Skrevet
På 10.12.2018 den 12.31, slask skrev:

Du maser stadig om at vi må tenke selv, men samtidig er det liksom bare relevant hva forskerne har funnet ut - som "vi ikke klarer å forstå selv".....du går selv surr i hva du forsøker å innprente hos folk som tør åpne kjeften her. Du motsier deg selv.

Det er klimanektere som babler om å "tenke selv" samtidig som de bare gulper opp talking-points de har funnet på vitenskapsbenekter-blogger. Det er nettopp hva forskerne har funnet ut som er relevant, for få eller ingen av oss på dette forumet har kunnskap nok om dette emnet, og spesielt ikke til å kunne påstå at vi vet mer enn ekspertene.

Jeg motsier ikke meg selv. Det er bare du som roter som vanlig.

Sitat

Det er jo en haug forskere og vitenskapsfolk som forteller at det offisielle og politiske korrekte ikke stemmer, men sånt blir jo ikke nevnt i media, nettopp fordi det er en agenda som driver det hele - med diverse juks og villedning.

Felles for disse er at de ikke er reelle forskere og vitenskapsfolk (i det minste ikke innen dette fagfeltet), men politiske demagoger som bare har sterke meninger om noe de ikke har peiling på.

• Liker 1
Skrevet
På 10.12.2018 den 14.48, Gamle Smukka skrev:

Kan du slutte med den evinnelige nedsnakkingen av dine meddebattanter? Forstår du ikke at du fremstår som en herskesyk tulling når du ikke klarer å lage et eneste innlegg der du lar være å kalle folk for kunnskapsløse, idiotiske og lignende?

Vel og merke liker du nok å debattere, men den hangen du har til å kalle folk ting hele tiden, er aldeles latterlig.

Jeg snakker ned mine meddebattanter fordi de er noksagter som lider av stormannsgalskap og vrangforestillinger om at deres kompetanse om klima overgår ekspertenes.

Jeg kaller folk ting hele tiden? Ekstrem dobbeltmoral. Det er ingen som er flinkere å kalle folk ting enn klimanektere. Dere lirer av dere svada hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
På 12.12.2018 den 12.13, ops2 skrev:

Det nytter ikke å fortsette i samme spor. Forskere er uenige. Å trikse med tallene for å få det til å virke som om 97% er enig, gjør at jeg mister troen på klimaforskningen.

Nei, forskerne er ikke uenige om at oppvarmingen er menneskeskapt. Det er ingen her som trikser med tallene, bortsett fra klimanekterne. Flere uavhengige studier bekrefter 97% og oppover. Men det er irrelevant å diskutere det all den tid det ikke finnes et eneste anerkjent vitenskapelig miljø som avviser menneskeskapt oppvarming.

Konsensusen er nærmest absolutt.

Mister troen på klimaforskningen? Du har en fanatisk overtro på at forskningen er feil og at politiske demagoger og løgnere har rett.

• Liker 1
Skrevet

Forresten: Selv Trumps egen administrasjon bekreftet funnene til alle de andre klimaforskere. Tenk det!

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, jabx skrev:

Nei, forskerne er ikke uenige om at oppvarmingen er menneskeskapt. Det er ingen her som trikser med tallene, bortsett fra klimanekterne. Flere uavhengige studier bekrefter 97% og oppover. Men det er irrelevant å diskutere det all den tid det ikke finnes et eneste anerkjent vitenskapelig miljø som avviser menneskeskapt oppvarming.

Mister troen på klimaforskningen? Du har en fanatisk overtro på at forskningen er feil og at politiske demagoger og løgnere har rett.

Spørsmålet blir jo hva 97% er enige om. Er de enige i at klimaendringene helt sikkert hovedsaklig er menneskeskapt, eller er de enige i at mennesker mest sannsynlig påvirker klimaet, eventuelt mest sannsynlig er hovedårsaken. Jeg har sett eksempler der sistnevnte fremstilles som førstnevnte.

Skrevet

De er enige om at det blir varmere, og at dette er forårsaket av mennesket.

• Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutter siden, jabx said:

De er enige om at det blir varmere, og at dette er forårsaket av mennesket.

La meg finne en artikkel fra FN. https://www.apnews.com/bd45c372caf118ec99964ea547880cd0

A senior U.N. environmental official says entire nations could be wiped off the face of the Earth by rising sea levels if the global warming trend is not reversed by the year 2000.

Dette ble skrevet i 1989.

La meg legge til dette:

He said even the most conservative scientists ″already tell us there’s nothing we can do now to stop a ... change″ of about 3 degrees.

Og det var det full enighet om i 1989, ikke sant? Alle vitenskapsmenn sa det....det var ingen uenighet. FN kan ikke ta feil, kan de?

Endret av ops2
lagt til et sitat og et avsnitt
  • Liker 3
Skrevet
13 hours ago, jabx said:

Media produserer bare artikler som støtter at det er en klimakrise og at den er menneskeskapt.

Hvis det tåler debatt, så ville det bli sluppet til artikler som debatterer at oppvarmingen er skapt av solen, menneskets påvirkning er liten, og at den er mindre enn de mest kritiske anslagene.

97% er en bløff. Jeg har vist det med enkel matematikk.

Klimakrisen som FNs miljøpanel har skapt, tåler ikke at det blir offentliggjort protester mot det i media som er avhengige av offentlige tiskudd. Dette er dessverre den eneste media som flesteparten leser, derfor blir folk så redde for framtiden at de blir klimasyke.

• Liker 3
Skrevet

Tallet 97% er viktig her, men ikke som jabx håper og tror på. https://www.hoover.org/research/flawed-climate-models

Det viser seg at:

The ultimate test for a climate model is the accuracy of its predictions. But the models predicted that there would be much greater warming between 1998 and 2014 than actually happened. If the models were doing a good job, their predictions would cluster symmetrically around the actual measured temperatures. That was not the case here; a mere 2.4 percent of the predictions undershot actual temperatures and 97.6 percent overshot, according to Cato Institute climatologist Patrick Michaels, former MIT meteorologist Richard Lindzen, and Cato Institute climate researcher Chip Knappenberger. Climate models as a group have been “running hot,” predicting about 2.2 times as much warming as actually occurred over 1998–2014. Of course, this doesn’t mean that no warming is occurring, but, rather, that the models’ forecasts were exaggerated.

97.6% av klimamodellene forutså 2,2 ganger større oppvarming enn hva som faktisk skjedde.

Det er mye interessant i linken over. Selv om klimamodellene overdrev oppvarmingen, så kan jeg være generøs og si ok, det har vært en økning i temperaturen. Men en stor del av denne lille oppvarmingen kom i første halvdel av det tyvende århundre, hvor CO2 var 1/4 av det den er i dag.

Tidligere tider viser at CO2 stiger og synker, før det var mennesker på jorda. Men CO2 stiger som en følge av at temperaturen øker, ikke motsatt.

The rate of warming then was very similar to the rate of warming recently. We can’t have it both ways. The current warming can’t be unambiguously caused by anthropogenic CO2 emissions if an earlier period experienced the same type of warming without the offending emissions.

• Liker 3
Skrevet

FN sa også i rapporten fra 1989, at regnskogen forsvant i et rasende tempo, et areal tilsvarende en forballbane per sekund.

https://www.apnews.com/bd45c372caf118ec99964ea547880cd0

″We have no clear idea about the ecological minimum of green space that the planet needs to function effectively. What we do know is that we are destroying the tropical rain forest at the rate of 50 acres a minute, about one football field per second,″ said Brown.

Men vi har skog som vokser, takket være CO2. Jorden blir grønnere. https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/carbon-dioxide-fertilization-greening-earth

Og nå, nå påstår klimaforskerene at den grønne jorda ikke er så viktig lenger. Hver gang noe går imot tidligere påstander, så snur de om og klarer å påstå noe annet. Og fremdeles kjøper folk det.

• Liker 1
Skrevet

51 minutter siden, K.B. skrev:

Du kødder med oss nå ikke sant?

Jeg mener vi har hatt varmere vintere enn det vi har hatt de to siste åra. Og vi har hatt like varm sommer før. Så jeg tror dette ikke er noe rekord. Men jeg kan være enig i at vi er på vei inn i en global oppvarming, men jeg tror ikke det er så ille som medier skal ha det til.

Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Media produserer bare artikler som støtter at det er en klimakrise og at den er menneskeskapt.

Hvis det tåler debatt, så ville det bli sluppet til artikler som debatterer at oppvarmingen er skapt av solen, menneskets påvirkning er liten, og at den er mindre enn de mest kritiske anslagene.

97% er en bløff. Jeg har vist det med enkel matematikk.

Klimakrisen som FNs miljøpanel har skapt, tåler ikke at det blir offentliggjort protester mot det i media som er avhengige av offentlige tiskudd. Dette er dessverre den eneste media som flesteparten leser, derfor blir folk så redde for framtiden at de blir klimasyke.

Problemet til klimaskeptikerne er bare at de mangler noe vesentlig i sin argumentasjon; føre var prinsippet. Det kan hende at man i fremtiden vet nok om atmosfære, klima og vær til å fastslå med høy sikkerhet hvorvidt menneskeskapt påvirkning er en viktig faktor eller ikke, men inntil da må man bruke tallene man har nå for å være på den sikre siden. Når man ikke vet alt er det mest rasjonelle å anta at mennesker har nok innvirkning på klimaet til at man tar det alvorlig og implementerer tiltak for å redusere den mest mulig. For å si det sånn, det er mye bedre å være forsiktig selv om det i etterkant kan vise seg at man har tatt feil, enn det er å drite i det for så å få vite at man har tatt feil. 

Skrevet (endret)
39 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Jeg mener vi har hatt varmere vintere enn det vi har hatt de to siste åra. Og vi har hatt like varm sommer før. Så jeg tror dette ikke er noe rekord. Men jeg kan være enig i at vi er på vei inn i en global oppvarming, men jeg tror ikke det er så ille som medier skal ha det til.

Hjelpes! Klimaforskning dreier seg ikke om din subjektive og lokale opplevelse av klimaet.
Det er rett og slett sjokkerende at du kan tro at det fungerer på den måten.

Endret av K.B.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...