Blue Berry Skrevet 1. desember 2018 #1 Skrevet 1. desember 2018 Har hatt han i snart 3 mnd. Kastrert et par uker etter vi fikk han. Han er mye ute, men tisser 1-2 ganger inne på kattedoen på natten. Renser doen daglig. Nå har han begynt å tisse i alle sengene i huset(oppå dynen). Stinker jo grusomt og jeg er glad det ble oppdaget før det trakk ned i madrassen. Er ganske mye urin. Nå var jeg borte i natt, så han var bare inne. Lukket dørene til soverommene, men oppdaget nå at han har tisset på gulvteppet på kjøkkenet nå!!! Han har også tisset på putene på kjøkkenstolene flere ganger... Hva kan dette være? Dette orker jeg ikke mye lenger altså! Stinker over hele huset snart, selvom jeg vasker godt
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #2 Skrevet 1. desember 2018 Hei Dette er ikke normalt, og det ligger mest sannsynlig sykdom til grunn. Det kan handle om UVI eller nyresykdom, og kan også være endokrine lidelser slik som diabetes. Få deg til veterinær og få dette sjekket. Drikker katten mer enn normalt også? Anonymkode: 5d619...b3b
Blue Berry Skrevet 1. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei Dette er ikke normalt, og det ligger mest sannsynlig sykdom til grunn. Det kan handle om UVI eller nyresykdom, og kan også være endokrine lidelser slik som diabetes. Få deg til veterinær og få dette sjekket. Drikker katten mer enn normalt også? Anonymkode: 5d619...b3b Takk for råd! Syntes han drikker normalt, og tisser heller ikke mer enn normalt. Han virker også fin i formen..
Ariana807 Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 (endret) Det finnes råd, men skjønner frustrasjonen. Først: har du hatt ham hos veternær? Noen ganger om katten får vondt når den setter seg ned i kassen for å gå på do kan det få negative assosiasjoner med kassen og katten vil ungå å bruke den, og den vil gå på do et annet sted. En nytestein eller noe... ja greit å ta katten med til veterinær for å være sikker på at ingenting er galt fysisk. Du kan sjekke disse videoene: Jackson Galaxy har «fikset» mange problemkatter. Så, gitt at alt er ok fysisk: regelen sier 1 do pr katt pluss 1. Så du burde ha to stk. Jeg hadde nok kanskje satt inn et par flere i første omgang, med ulik samd for å se om dette hjelper. Mange doer, over alt. Katter liker å være der du er, da må og doen være der du er, ikke gjemt bort bak om et skap, men der du er. Vil andefale å lukke alle soverom, å fjerne denne muligheten. Men sett gjerne opp en kasse utenfor soverommet. Jeg vil anbefale å sjekke ut videoene. Jackson virkelig kan katt! Endret 1. desember 2018 av Ariana807 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, Absurdah skrev: Takk for råd! Syntes han drikker normalt, og tisser heller ikke mer enn normalt. Han virker også fin i formen.. Det kan være veldig vanskelig å avsløre sykdom på katt, så dersom det ligger noen av de nevnte sykdommene til grunn er det ikke gitt at dette gir utslag på allmenntilstand til dyret. Vil uansett råde deg til å ta en sjekk hos dyrlegen. Det kan selvfølgelig være andre grunner til at katten har endret urineringsvanene, men jeg ville begynt hos dyrlegen 😊 Anonymkode: 5d619...b3b
Blue Berry Skrevet 1. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være veldig vanskelig å avsløre sykdom på katt, så dersom det ligger noen av de nevnte sykdommene til grunn er det ikke gitt at dette gir utslag på allmenntilstand til dyret. Vil uansett råde deg til å ta en sjekk hos dyrlegen. Det kan selvfølgelig være andre grunner til at katten har endret urineringsvanene, men jeg ville begynt hos dyrlegen 😊 Anonymkode: 5d619...b3b Ok, da blir det dyrlegen Om det viser seg og ikke være sykdom, har du noen aning om hva det evt kan være?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #7 Skrevet 1. desember 2018 8 minutter siden, Absurdah skrev: Ok, da blir det dyrlegen Om det viser seg og ikke være sykdom, har du noen aning om hva det evt kan være? Oi, dette kan ha mange årsaker. Som regel bunner det i usikkerhet hos katten. Den kan føle for å markere seg der mennesker eller andre dyr har oppholdt seg hvis den ikke føler seg trygg på de. Det kan være dratt inn lukter fra andre katter som gjør den usikker og fremmer markeringsbehovet dens. Er det endringer i hjemmet som kan ha ført til stress hos katten, slik som renovering, krangel, ommøblering og diverse. Ariana807 kommer med noen gode punkter om dokassen. Ellers er det viktig med god omsorg og tilstedeværelse. Katten kan bli stresset og usikker om den ikke føler seg ivaretatt eller dersom den blir levnet mye til seg selv. Anonymkode: 5d619...b3b 1
Blue Berry Skrevet 1. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. desember 2018 44 minutter siden, Ariana807 skrev: Det finnes råd, men skjønner frustrasjonen. Først: har du hatt ham hos veternær? Noen ganger om katten får vondt når den setter seg ned i kassen for å gå på do kan det få negative assosiasjoner med kassen og katten vil ungå å bruke den, og den vil gå på do et annet sted. En nytestein eller noe... ja greit å ta katten med til veterinær for å være sikker på at ingenting er galt fysisk. Du kan sjekke disse videoene: Jackson Galaxy har «fikset» mange problemkatter. Så, gitt at alt er ok fysisk: regelen sier 1 do pr katt pluss 1. Så du burde ha to stk. Jeg hadde nok kanskje satt inn et par flere i første omgang, med ulik samd for å se om dette hjelper. Mange doer, over alt. Katter liker å være der du er, da må og doen være der du er, ikke gjemt bort bak om et skap, men der du er. Vil andefale å lukke alle soverom, å fjerne denne muligheten. Men sett gjerne opp en kasse utenfor soverommet. Jeg vil anbefale å sjekke ut videoene. Jackson virkelig kan katt! Takk for fine råd ❤️ Han sjekket seg hos veterinæren for ca 2 mnd siden og da sa hun at var en frisk og fin pus Men kan jo være noe som har oppstått nylig, skal ihvertfall sjekke han ut og teste doene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå