AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #1 Skrevet 1. desember 2018 Hei, jeg har nå overtatt faren min sin hund for en stund (gutt 7 år, tibetansk spaniel blandet med en annen rase). Han er altså så rund, han går i tillegg på slankefor fra før og gjort siden han ble kastrert, og får vanligvis en tørka fisk etter kveldsturen. Han får riktig mengde mat som er avtalt med vet. 3 turer om dagen, 15 / 20 min per tur. Jeg har jo lyst å hjelpe til å få han normal vektig for synes han begynner å bli alt for feit, han puster så tungt så føler jeg må prøve å endre på noe.. Han veier 13 kg, og skal egentlig veie 8 kg om jeg husker riktig. Har dere noen råd til meg? Jeg lurer på å bytte til et annet for, siden han har vært overvektig konstant, så tips tips tips. Hva med turer? Alt hjelper ☺️ Anonymkode: e0349...132
Tabris Skrevet 1. desember 2018 #2 Skrevet 1. desember 2018 Jeg ville startet med å gi ham mat som om han veide 12,5 kg (følg foringsveiledningen på pakningsvedlegget) og dropp tørrfisken. Evt gi ham tørrfisken men gi ham da mat som om han veide 12 kg. Når han veier 12 kg, så gir du ham mat som om han veier 11,5 kg osv. Dere skal vel ha fått en slik foringsplan fra dyrlegen?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #3 Skrevet 1. desember 2018 Gi mat i forhold til hva den skal være, og trekk fra godbiter og snacks. Og øk mosjonen gradvis. Anonymkode: ce320...f1a
duplexx Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 Går han tur kun 45-60 min sammenlagt hver dag?! Han må mer ut, hjelpe meg. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 Er en time for lite altså? Han er jo ikke en veldig stor hund akkurat. Han ble egnt kastet på meg, så jeg prøver å komme meg inn i det. Har ikke hatt egen hund før. Jeg vet ikke så mye enda om en foringsplan, bare det de (fam.) fortalte meg. Mulig jeg kan høre om de kan snakke med vetrinær, slik at det blir ordnet. Han har blitt litt lagt til sides pga ny baby i hus så. Anonymkode: e0349...132
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #6 Skrevet 1. desember 2018 Haha småfeit hvis han veier 13, men burde veid 8? Han er FEIT, mindre mat og mer mosjon! Anonymkode: 571a8...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #7 Skrevet 1. desember 2018 Slik som en slanker ly som er småfeit: mindre mat, mer mosjon Anonymkode: 7a4c4...660
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #8 Skrevet 1. desember 2018 Slitsom en slanker alt som er småfeit... stive tastaturfingre.. spørre dyrlege? Anonymkode: 7a4c4...660
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #9 Skrevet 1. desember 2018 Katter og hunder som er feite er som regel det fordi de får mye menneskemat. Om du holder han hovedsaklig til tørrfor og noe lite hundesnacks, så tenker jeg han vil gå ned i løpet av 1 år eller så. Du akn gi litt middagsrester eller menneskemat, men ville begrenset det til en sjelden gang. Anonymkode: 851ad...0ad
Pinto2013 Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 Så fort du har mulighet bør du øke mosjoneringen. Hvis den er som en normal Tib.spaniel så har den jo ikke noe problemer med å gå mye lenger. Det går også an å forsøke å sykle/løpe med den. Litt avhengig av alder og helse, selvfølgelig. Til å begynne med kan du prøve å gi den 45-60 min tur med litt tempo, og vanlige lufteturer/tisseturer utenom. Disse kan godt være på 15-20 min. Ta med hunden til veterinær selv hvis du trenger å få en ny foringsplan. Da får du høre det direkte fra kilden. Håper det lar seg gjøre selv om du kanskje ikke har ønsket deg hund! Hvis det er vanskelig å få til, så kan du eventuelt finne en som kan mosjonere med hunden på fast basis. Noen syns jo dette er så hyggelig at de krever liten eller ingen betaling. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 Dere folk som svarer skjønner vel at selv om han er noen kilo ekstra betyr det ikke at han er designa for å være 7-8 kilo, han er jo blandet. Så ja, småfeit / feit. Herreligfred, det er lørdag, hvorfor så sure? Er mannen din ute å drikker seg drita og tafser på andre damer? Hadde kanskje også vært smålig på internett da. Takk dere andre som svarer, det hjelper. Jeg prøver faktisk å ta ansvar så mye jeg kan og hjelpe min nye uventa klump av en hund, fatter ikke at dere skal være så frekke. Han får ingenting ekstra her hos meg ihvertfall, kun hunde snacks og for. Han har nok fått endel av babyen som har hjulpet litt på vekta men ellers aldri fått menneskemat, de var strenge på det. Jeg så jeg fikk med for til hunder på 13 kg så det kan jeg bytte ut, takk for svar ☺️ Anonymkode: e0349...132 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, Pinto2013 skrev: Så fort du har mulighet bør du øke mosjoneringen. Hvis den er som en normal Tib.spaniel så har den jo ikke noe problemer med å gå mye lenger. Det går også an å forsøke å sykle/løpe med den. Litt avhengig av alder og helse, selvfølgelig. Til å begynne med kan du prøve å gi den 45-60 min tur med litt tempo, og vanlige lufteturer/tisseturer utenom. Disse kan godt være på 15-20 min. Ta med hunden til veterinær selv hvis du trenger å få en ny foringsplan. Da får du høre det direkte fra kilden. Håper det lar seg gjøre selv om du kanskje ikke har ønsket deg hund! Hvis det er vanskelig å få til, så kan du eventuelt finne en som kan mosjonere med hunden på fast basis. Noen syns jo dette er så hyggelig at de krever liten eller ingen betaling. Lykke til! Takk 😃 Jeg kan prøve øke litt og litt, han blir fort sliten og vil gjerne hjem etter 15 min, ellers må jeg dra han med meg lenger. Jeg skal se om jeg får ordnet noe med vetrinær, så vi får kommet i gang 😄 Anonymkode: e0349...132
Pinto2013 Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk 😃 Jeg kan prøve øke litt og litt, han blir fort sliten og vil gjerne hjem etter 15 min, ellers må jeg dra han med meg lenger. Jeg skal se om jeg får ordnet noe med vetrinær, så vi får kommet i gang 😄 Anonymkode: e0349...132 Bare hyggelig! Det er sikkert lurt å øke litt om gangen, ja, hvis han har dårlig kondis. Det kan og være at han er litt bedagelig, og ikke er så glad i å bli sliten. Da kan det jo være et alternativ å gjøre morsom mer interessant, f. Eks dra et sted du kan slippe han løs, leke, osv. Det kan også være lettere å få han i gang hvis dere finner en turkompis til han. Hvis han er sosialisert og går greit overens med andre hunder, så kan du slå deg sammen med noen, eller dra til en hundepark. Håper alt blir fint for dere! Det kan jo være et godt påskudd for å komme seg ut mer selv etterhvert, spesielt når det er dårlig vær, og man ellers hadde blitt fristet til å være inne hele dagen 😊 Ikke bry deg om de som svarer frekt, jeg syns det er veldig ansvarlig gjort å gjøre hunden sunnere, spesielt når du har fått han noe "ufrivillig". 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 42 minutter siden, Pinto2013 skrev: Bare hyggelig! Det er sikkert lurt å øke litt om gangen, ja, hvis han har dårlig kondis. Det kan og være at han er litt bedagelig, og ikke er så glad i å bli sliten. Da kan det jo være et alternativ å gjøre morsom mer interessant, f. Eks dra et sted du kan slippe han løs, leke, osv. Det kan også være lettere å få han i gang hvis dere finner en turkompis til han. Hvis han er sosialisert og går greit overens med andre hunder, så kan du slå deg sammen med noen, eller dra til en hundepark. Håper alt blir fint for dere! Det kan jo være et godt påskudd for å komme seg ut mer selv etterhvert, spesielt når det er dårlig vær, og man ellers hadde blitt fristet til å være inne hele dagen 😊 Ikke bry deg om de som svarer frekt, jeg syns det er veldig ansvarlig gjort å gjøre hunden sunnere, spesielt når du har fått han noe "ufrivillig". Jeg bor rett på siden av svigers med hund så vi har noen turer i nærmeste framtid så det skal gå fint, vi får nok av turer og selskap til han 😄 Bor utrolig landling så er endel å løpe på! Jeg sliter litt med å komme meg opp av sofaen, så det har hjulpet mye allerede å måtte lufte og ture han selv etter dag to 😁 Jeg blir oppgitt haha, at de kan finne måter å være ufine på når det jeg egentlig gjør er for det bedre 😂 Godt det er mange som er positive, som deg, så lever vi et mye bedre liv og 😄 Anonymkode: e0349...132 1
Pinto2013 Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir oppgitt haha, at de kan finne måter å være ufine på når det jeg egentlig gjør er for det bedre 😂 Godt det er mange som er positive, som deg, så lever vi et mye bedre liv og 😄 Ja, en kan begynne å lure på om enkelte bare venter på noen de kan hakke på 🤔😅
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere folk som svarer skjønner vel at selv om han er noen kilo ekstra betyr det ikke at han er designa for å være 7-8 kilo, han er jo blandet. Så ja, småfeit / feit. Herreligfred, det er lørdag, hvorfor så sure? Er mannen din ute å drikker seg drita og tafser på andre damer? Hadde kanskje også vært smålig på internett da. Takk dere andre som svarer, det hjelper. Jeg prøver faktisk å ta ansvar så mye jeg kan og hjelpe min nye uventa klump av en hund, fatter ikke at dere skal være så frekke. Han får ingenting ekstra her hos meg ihvertfall, kun hunde snacks og for. Han har nok fått endel av babyen som har hjulpet litt på vekta men ellers aldri fått menneskemat, de var strenge på det. Jeg så jeg fikk med for til hunder på 13 kg så det kan jeg bytte ut, takk for svar ☺️ Anonymkode: e0349...132 Men i alle dager hva er problemet ditt egentlig? Anonymkode: 899cf...fa1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 Enkelt sagt, mer tur og mindre mat. Kutt ut tørrfisken, det er mye fett og proteiner i det. Hvis du gir det så må du kutte ned mye på middagen. Tur, tur og tur. Det er sikkert tungt for han nå, men start med noen gode 20-30 min turer i greit tempo, gjerne i skog. Bygg det opp til en time sammenhengende. En sunn frisk hund i den alderen skal klare minst en time tur sammenhengende om dagen. Da kan du også heller korte ned på de andre. Anonymkode: 029bf...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå