T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #3 Skrevet 1. desember 2018 (endret) Er vanligvis litt mer salter i vannet enn gjennomsnittlig norsk springvann. Men hvis du faktisk har godt kildevann i springen, som noen har, er det bare å tilsette kullsyre. På de hvite Farris-flaskene sto det i tidligere tider i innholdfortegnelsen (i tillegg til salter og sporstoffer): Inneholder naturlig radioaktivitet. Det gjør det ikke lenger. Endret 1. desember 2018 av T-Rex
Perle Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 (endret) Skal du blande deg Apperol Spriz nå eller? 😂 Bruk Schweppes dersom du kan velge. Farris og taffelvann er jo veldig salt nen det funker det også. Endret 1. desember 2018 av Perle
Leo Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Erre bare vann med kullsyre? Er du i Danmark er det snakk om brus i alle mulige former. 2
T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #6 Skrevet 1. desember 2018 30 minutter siden, Perle said: Skal du blande deg Apperol Spriz nå eller? 😂 Bruk Schweppes dersom du kan velge. Farris og taffelvann er jo veldig salt nen det funker det også. Jeg jobba i kiosk i hine hårde (sånn med luke), og det tok litt tid første gang jeg fikk ordre om "svippers". Det var Schweppes Grape Soda. Det var faktisk ganske mange som sa det, og det var ikke bare en mote eller noe.
Perle Skrevet 1. desember 2018 #7 Skrevet 1. desember 2018 30 minutter siden, Leo skrev: Er du i Danmark er det snakk om brus i alle mulige former. Samme gjelder Sverige btw.
Vox_populi Skrevet 1. desember 2018 #8 Skrevet 1. desember 2018 Soda er vann med soda, selters vann med salt, begge med kullsyre. Det fins også kullsyrevann med lite salt (Farris) og en rekke helt uten salt. En tradisjonell bruk av soda er til whisk(e)y og soda. Både soda og selters brukes til whisk(e)y eller brandy, i alle fire tilfeller under det hederskronede navnet pjolter. Etter min smak er selters fra Gran det suverent beste til pjolter, grunnet saltsmaken. Selters fra Berentsen og det enda mindre salte Farris duger såvidt til nødhjelp (men de er gode om de drikkes ublandet). 3
Leo Skrevet 1. desember 2018 #9 Skrevet 1. desember 2018 35 minutter siden, Perle skrev: Samme gjelder Sverige btw. Det kan jeg ikke si jeg har hørt/sett, men jeg ser ikke bort fra at det forekommer. Det jeg hører/leser er "läsk" om brus på svensk. Men nå sporer vi helt av her...
T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 2 hours ago, Vox_populi said: Soda er vann med soda, selters vann med salt, begge med kullsyre. Det fins også kullsyrevann med lite salt (Farris) og en rekke helt uten salt. En tradisjonell bruk av soda er til whisk(e)y og soda. Både soda og selters brukes til whisk(e)y eller brandy, i alle fire tilfeller under det hederskronede navnet pjolter. Etter min smak er selters fra Gran det suverent beste til pjolter, grunnet saltsmaken. Selters fra Berentsen og det enda mindre salte Farris duger såvidt til nødhjelp (men de er gode om de drikkes ublandet). Den hvite Farris'en hadde mer salt enn den blå vi får kjøpt nutildags. Endret 1. desember 2018 av T-Rex
Vox_populi Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 8 minutter siden, T-Rex skrev: Den hvite Farris'en hadde mer salt enn den blå vi før kjøpt nutildags. Jeg husker da den blå kom, den var mer egnet til å drikke. Mulig at den hvite var bedre i pjolter, men det vet jeg ikke sikkert, jeg drakk ikke pjolter dazumal.
Gjest UncommonSense Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 34 minutter siden, Vox_populi skrev: Soda er vann med soda, selters vann med salt, begge med kullsyre. Det fins også kullsyrevann med lite salt (Farris) og en rekke helt uten salt. En tradisjonell bruk av soda er til whisk(e)y og soda. Både soda og selters brukes til whisk(e)y eller brandy, i alle fire tilfeller under det hederskronede navnet pjolter. Etter min smak er selters fra Gran det suverent beste til pjolter, grunnet saltsmaken. Selters fra Berentsen og det enda mindre salte Farris duger såvidt til nødhjelp (men de er gode om de drikkes ublandet). Hvis du liker whiskey med saltsmak må du prøve whiskey/whisky med 'isbit' av frossent baconfett.
Perle Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 35 minutter siden, Leo skrev: Det kan jeg ikke si jeg har hørt/sett, men jeg ser ikke bort fra at det forekommer. Det jeg hører/leser er "läsk" om brus på svensk. Men nå sporer vi helt av her... Beklager, du har rett. Gikk litt fort her nå. Sodavatten är ”kolsyrat vatten” og ikke brus/läsk. Barn blander, och har hatt en liten en her på besøk nå som sier soda til alt. 😅 Endret 1. desember 2018 av Perle
T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 49 minutter siden, Vox_populi said: Soda er vann med soda, selters vann med salt, begge med kullsyre. Det fins også kullsyrevann med lite salt (Farris) og en rekke helt uten salt. En tradisjonell bruk av soda er til whisk(e)y og soda. Både soda og selters brukes til whisk(e)y eller brandy, i alle fire tilfeller under det hederskronede navnet pjolter. Etter min smak er selters fra Gran det suverent beste til pjolter, grunnet saltsmaken. Selters fra Berentsen og det enda mindre salte Farris duger såvidt til nødhjelp (men de er gode om de drikkes ublandet). Jeg synes helt vanlig vann er greit. Men har ikke akkurat forska på saken heller.
Vox_populi Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 7 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg synes helt vanlig vann er greit. Men har ikke akkurat forska på saken heller. Whisky og vann er godt, ingen tvil om det, men det er en drikk som er temmelig ulik pjolter. For det første er den mye sterkere, fra noen dråper vann opp til kanskje halvt om halvt, mens pjolter kan være utblandet noe slikt som 1+3. Det andre er den svake, men karakteristiske smaken av salt eller soda i kombinasjon med brennevin og kullsyre.
ajarRun Skrevet 1. desember 2018 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2018 3 timer siden, Perle skrev: Skal du blande deg Apperol Spriz nå eller? 😂 Bruk Schweppes dersom du kan velge. Farris og taffelvann er jo veldig salt nen det funker det også. Nei, jeg har to flasker schewppes soda vann. Kjøpte det for å lage bloody mary, men så innså jeg at man ikke har sodavann i bloody mary. Deretter inså jeg at jeg grovt feilberegnet hvor mye sitron man trenger, og stangselleri og tomatjuice. Så nå har jeg 2 busker med stangselleri, 10 sitroner og to liter tomatjuice og to flaske sodavann. Men sodavann med whisky kan kanskje funke. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 Tok feil blÆndevann i butikken i sommer.... Kjøpte soda istedenfor tonic. Gin-soda er ikke å anbefale!!! 2
T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 2 minutter siden, Beeblebrox said: Tok feil blÆndevann i butikken i sommer.... Kjøpte soda istedenfor tonic. Gin-soda er ikke å anbefale!!! Alle vet da at GS er dårligere enn GT. Milde himmel!
AnonymBruker 42 Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Alle vet da at GS er dårligere enn GT. Milde himmel! I alle fall de som har fått i seg noe slikt i god tro om at det var en GT! 1
T-Rex Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 2 minutter siden, Beeblebrox said: I alle fall de som har fått i seg noe slikt i god tro om at det var en GT! Det har jeg god tro på at stemmer! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå