Gå til innhold

Når LC og FF ikke er enige?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Temp'er

Ja, selv om jeg ikke er prøver så spørr jeg her inne jeg, for det er vel her jeg finner de mest aktive temp'erene.

Jeg bruker altså LadyComp som prevensjon, og er i min første syklus etter p-pilleslutt, så jeg er helt inneforstått med at syklusen min sikkert er litt "på jordet" etter 4,5 år med piller.

Men, for å visualisere temputviklingen min, jeg er jo nysgjerrig, plotter jeg med ujevne mellomrom temperaturene inn på fertilityfriend også, bare for å slippe å tegne grafen selv.

Så oppsto det da, da jeg plottet inn temperaturene for påsken, at Lc og FF ikke er enige om når jeg hadde EL! FF sier det var på dag 12, mens LC blinker og indikerer at jeg hadde EL på dag 15.

for sikkerhets skyld "nekter" LC å gi meg grønt lys, enda jeg nå er på dag 22, og derfor jo burde være ufruktbar uansett hvilke av disse dagene EL inntraff. Den gir meg gule dager i stedet. Jeg antar det er fordi tempen min varierer, dagen etter indikert EL gikk den ned til samme nivå som dagen før indikert EL, men begge disse er over "coverline" som FF tegner opp etter den EL DEN indikerer...

Rart jeg blir forvirra?

På toppen av det hele hadde sambo en "liten innrømmelse å komme med" etter sengekosen i går, kondomen hadde visst sprukket litt. "Bare litt, det kan umulig ha kommt ut mye der nede, men jeg vet jo det trengs bare en..." som han sier. Ja, vi er jo fullstendig enige om at en liten baby er mer enn velkommen altså, vi ville elske den, og ta god imot den, vi ønsker bare å vente litt, pga ustabil jobbsituasjon.

Men, hvem ville dere stolt på? LC eller FF? (Vi tar som det fremgår ingen sjangser, og benytter kondom nå som disse gule dagene kommer.) Også har Lc begynt å "mase" om mensen, det begynte den med allerede rundt dag 20. (kort tid etter den indikerte EL vel?) så jeg må vel være forberedt på det også. Det var greit med p-piller, jeg visste hvilken dag det kom da...

Jaja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så oppsto det da, da jeg plottet inn temperaturene for påsken, at Lc og FF ikke er enige om når jeg hadde EL! FF sier det var på dag 12, mens LC blinker og indikerer at jeg hadde EL på dag 15.

Les i manualen:

Befruktningsoptimum - rødt symbol blinker

Detter betyr at befruktningsoptimum er nådd og eggløsning forventes innen to dager. [...] Når "rødt" blinker er dette en prognose. [...]

Prognose: en fortusigelse av en utvikling basert på data til et gitt tidspunkt. En prognose er aldri 100% sikker.

Bruksanvisningen er god å ha :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

Jeg har jo lest den en del ganger da, og vet at når det blinker er det en prognose, men det står at vi skal kunne gå tilbake i ettertid (vel, i alle fall med sikkerhet se tidligere sykluser, så jeg antok det også gjaldt denne syklusen, når jeg altså godt var passert EL-dagen, da den skal ha registrert det som skjer etterpå for å vite om EL fant sted, noe den fortsatt "påstår".)

Uansett sier LC at EL kom flere dager ETTER at FF sier den fant sted, så at den "etter prognosen skal finne sted i løpet av et par dager", får den uansett ikke til å treffe med FF sin dag for EL. Det er det at FF altså finner EL på et tidspunkt der jeg ser av grafen at ja, tempen steg bra der, men at LC ikke registrerer dette, men gir sin "prognose" da, som du påpeker, flere dager senere, det er det jeg synes er rart.

Må vel dobbet, trippel sjekke at jeg har registret temperaturene korrekt da. Jeg har jo allerede sjekka da jeg registrerte det, men jeg kan sjekke en gang til.

Spørsmålet mitt var uansett: Hvilken av FF og LC ville dere stolt mest på, når de ikke er enige? (selv om ingen av dem gir 100% sikkerhet, det er greit det, jeg vet det)

FF er jo lagt opp for å prøve å lage baby, jeg vet det ikke skal brukes som prevensjon. Jeg gjør jo heller ikke det, jeg bruker LC. FF bruker jeg som visualisering, og et utvidet hjelpemiddel til å bli bedre kjent med kroppen min.

Og det er nettopp det jeg ønsker, å bli kjent med kroppen min. Derfor ville det vært lettere om de registrerte den samme temperaturstigningen som grunnlag for sin EL-indikasjon, ikke hver sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har jo lest den en del ganger da, og vet at når det blinker er det en prognose, men det står at vi skal kunne gå tilbake i ettertid (vel, i alle fall med sikkerhet se tidligere sykluser, så jeg antok det også gjaldt denne syklusen, når jeg altså godt var passert EL-dagen, da den skal ha registrert det som skjer etterpå for å vite om EL fant sted, noe den fortsatt "påstår".)

Du har en nyere versjon av Ladycomp enn jeg har, men på min forandres ikke blinkingen etter når jeg egenlig hadde EL. Det har flere ganger hendt at det har blinket rødt etter at jeg har hatt EL. Med min versjon av LC er det umulig å se når den har registrert EL.

Spørsmålet mitt var uansett: Hvilken av FF og LC ville dere stolt mest på, når de ikke er enige? (selv om ingen av dem gir 100% sikkerhet, det er greit det, jeg vet det)

FF har gitt meg feil EL-dato mer enn en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

Jeg vet ikke helt om det er mulig å se definitvt at det har vært EL på den, men det står i alle fall at jeg skal kunne bla tilbake og se når EL har vært i tidligere sykluser, fordi når den blinker er det en prognose, men når den har registrert det som skjer etterpå, så skal den kunne bli sikker?

Min LC er jo helt ny, så jeg er ikke så innmari godt kjent med den heller. Kanskje har den ikke endelig bestemt seg for om dette var EL, siden den fortsetter med bare masse gule dager.

Kanskje har jeg ALDRI hatt EL denne syklusen i det hele tatt, pga p-pillene.

Men slik det ser ut på FF, så er den på en måte "meget typsik EL" kan du si, det er vel derfor jeg synes det er rart LC ikke registrerte den (med mindre jeg altså har regitret feil, men jeg har jo dobbelsjekka...)

Midt inni dette var det jo påskeferie, så vi sov en annen plass enn vi pleier, siden vi reiste på ferie, på et varmere rom enn vi pleier å ha (om det betyr så mye vet jeg ikke) og med litt endrede måletider, men goooooodt innenfor tidsfristene LC gir meg altså, men det skjedde FØR FF indikerer EL altså.

Jaja, jeg prøver bare å finne ut av kroppen min og dens reaksjoner jeg. Og er utolmodig. Jeg skulle helst hatt en to-tre sykluser registrert, så jeg hadde visst litt sånn hva som var "normalt" for meg, så jeg visste hva jeg skulle vente meg. Jeg er nemlig nysgjerrig og utolmodig. En dum kombinasjon med dette da, for det GÅR jo bare en dag om gangen...

Jaja... jeg holder meg til lysene på LC, for det er den jeg har fått min samboer til å stole på, og FF er jo ikke lagt opp som prevensjon uansett. Lysene kan min samboer også se, og det er dem han styrer etter. Og det synes jeg er like greit. Bare lurte litt på hva andre tenkte rundt dette tema.

Det er jo mange her inne som er erfarne med temping, og da jeg vurderte å kjøpe LC ble jeg i stor grad anbefalt å heller kjøpe et termometer og benytte FF eller Ovusoft, av de erfarne temperene, men det ville jeg, og vil jeg fortsatt, ikke. Jeg liker å ha denne LC, som gir meg svaret allerede før jeg har stått opp. Særlig kjekt i påskeferien og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tem'er igjen

Ja, så endret de seg litt mer da, da jeg kom hjem.

Jeg har kontrollert igjen alle data jeg har plottet inn, og der var ikke noe fel.

Men når jeg la til de siste to temperaturene, sammen med at jeg hadde registrert et slags eggehviteslim på søndag (det så i alle fall ut som eggehviteslim, men jg vet ikke om et lot seg danne tråder om jeg tok i det, jeg tok det bare bort. Det var en lang, tykk "tråd", 5-6 cm lang der den hang som ei klyse, sikkert ei spiseskje i mengde i alle fall, ekle greier) så flyttet FF likegodt EL til dag 20 (søndag), i stedet for 12 som den tidligere hadde registrert. Og Lc sier det var dag 16, og dette er altså "estimert eggløsningsdag" iføge bruksanvisningen som jeg har dobbelsjekka etter at jeg kom hjem. Ikke at det vil skje i løpet av et par dager, men den dagen den mener EL fant/finner sted. Men etter det har den bare gitt meg gule dager uansett da.

Temperaturen dag 11 er min desidert laveste, og derfra er "spranget opp" det største jeg har hatt hittil, men aldri har det vært så stabilt som de siste tre dagene, i dag og i går var på desimalen lik. Kombinert med det der greiene som kom ut av meg på søndag lurer jeg på om muligens FF har rett. Uansett var "uhellet" vårt i går da to dager etter at den mener EL fant sted, og sjangsen for konsekvenser svært lav.

Kroppen min forvirrer meg litt, men det var jeg egentig forberedt på. Så jeg måler nå bare hver morgen jeg, putter av og til tallene inn i FF sånn for å se hvordan det hele ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du vet at du kan få link til tempkurven din på FF? Sharing -> Home Page Setup og du får opp linken til charten din slik at du kan vise den til hvem du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jada, dere kan få se den om dere vil.

http://www2.fertilityfriend.com/home/9e049

Jeg har stort sett ikke registrert noe sånn der "veske som kommer ut av meg" data da, i all hovedsak fordi jeg ikke har registrert dem. Men registrerte det "greiene" på søndag som eggehvite, det så jo ut som akkurat det. Skal bli flinkere til å registrere denslags neste syklus, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tipper FF har satt EL til CD 20 pga at du har registrert eggehvite-sekret den dagen. Jeg er ikke overbevist om at du har hatt EL enda.

Det er vanlig at tempen stabiliserer seg etterhvert som du blir vant til å tempe, etterhvert vil det sannsynligvis bli lettere å identifisere EL. Mine temper var opp og ned nesten like mye som dine den første syklusen jeg tempet.

Du har noen skummelt lave temperaturer der... Lever du fortsatt? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

For det første: JA, jeg lever.

Jeg har alltid mistenkt at jeg hadde en lav naturlig temperatur, for har jeg over 37.8 merker jeg definitivt feber, og nærmer jeg meg 38 ligger jeg langflat og sover hele dagen. Og disse målingene mine forsterker jo bare den mistanken. Jeg har antakelig en litt lav naturig temperatur, tror jeg.

Forøvrig: Ja, fjerner jeg eggehviteregistreringen den dagen, så legger den ikke EL til dag 20, men da legger den den til dag 12 i stedet. Jeg har prøvd det, selvsagt, da jeg ikke er helt sikker på hva det som kom ut av meg var, men det så helt eksakt ut som rå eggehvite, så derfor registrerte jeg det som det. Kan ikke huske å ha sett noe slikt før, men jeg har gått på p-piller i 4,5 år, og helt hva som kom ut av meg før den tid kan jeg ikke huske, det kom litt av hvert, tror jeg...

Den går mye opp og ned i begynnelsen spesielt, noe jeg bla. antar har litt å gjøre med at jeg er ny i gamet (og våknet svært tidelig noen dager, redd for å ikke få sove igjen målte jeg derfor når jeg våkna. I det siste har jeg begynt å sove bedre, men det siste halve året har jeg lagt en de våken og vridd meg siste timen før vekkerklokka lager lyd, og detfor følte jeg det riktiger e å måle når jeg våknet. Siden påskeferien startethar jeg dog sovet mer stabilt, håper det holder seg også nå som jeg jobberigjen, jeg mistnker at rot på jobb, usikkerhet om jeg har jobb fremover, og myyye som skulle vært gjort for lenge siden har hatt innvirkning på sovingen min.

Dessuten tok jeg jo altså p-piller frem til jeg begynte denne tempingen, og det har jeg lest kan gjøre temperaturen varierende, siden hormonene ikke er helt ute av kroppen min enda.

Er ikke så helt sikker på om jeg har hatt EL jeg heller, men altså, det så rett og slett ut som rå eggehvite det som kom på søndag, så jeg anser det som rett av meg å registrere det som eggehvite, sien det så definitivt så akkurat slik ut...

Vondt i magen, litt oppblåst og "lette mensmurringer" hadde jeg egentlig også den helga, men jeg hadde litt urolig mage i sin helhet de dagene, så det kan komme av det, selvsagt. Derfor vektlegger jeg på ingen måte akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bra at du registrerer det når du merker utflod og sånn :)

Har du forsøkt å innstille FF på FAM i stedet for Advanced? Du kan lese om de forskjellige innstillingene her.

FF var helt på jordet med mine sykler da jeg hadde den satt på Advanced. Hvis du ønsker å eksperimentere:

Main -> Options/Preferences og scroll nedover til Default Detector.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg satte den til FAM sier den at jeg ikke har hatt EL i det hele tatt nei...

Men, jeg vet ikke jeg... hva som er best å bruke...

Jaja, uansett bruker jg jo LC som prvensjon, og FF bar som visualisering, så for meg er det ikke sååå viktig hvilken metode den bruker da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når jeg satte den til FAM sier den at jeg ikke har hatt EL i det hele tatt nei...

Men, jeg vet ikke jeg... hva som er best å bruke...

Jaja, uansett bruker jg jo LC som prvensjon, og FF bar som visualisering, så for meg er det ikke sååå viktig hvilken metode den bruker da....

Nå er jeg enig med FF. Men stol på LC du, den er tryggest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Temp'er igjen

Ja, det re LC jeg forholder meg til som prevensjon i første rekke.

Og den gir meg gule dager, den er usikker, selv om den mener jeg har hatt EL (på en dag FF aldri har foreslått i alle fall...)

Og den usikkerheten stemmer bra med hva jeg selv føler, så... vi bruker kondom, og venter på mens eller grønne dager fra LC. Det er tross alt derfor jeg har kjøpt den, fordi jeg ikke stoler på egen tolkning av temperaturene mine.

Men jeg ønsker lære kroppen min bedre å kjenne, derfor plotter jeg data'ne for å kunne se dem grafisk, og planlegger å følge litt med på utflod, rett og slett for å altså bli kjent med min egen kropp og syklus, det er spennende etter at den har vært så p-pillekontrollert i 4,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

Ja, i dag ga LC meg grønt lys (noe som fint stemmer med både dens ide om når jeg har hatt EL og FF sin mening om det samme)

Så da kan vi droppe ekstra sikkerhet fremover, men en spår mens i løpet av neste uke da. Vel, den aner ikke noe som helst om hvor lange sykluser jeg har, så den bare tipper på dag 28, utfra et snitt antar jeg. Mine naturlige sykluser er nok litt lenger tror jeg (basert på hva jeg kan huske, men det er lenge siden...) men det finner vi ut av etterhvert.

Det er i alle fall spennende å lære kroppen å kjenne, og betryggende å ha disse lysa på LC å gå etter, siden jeg slett ikke stoler på egne tolkninger av noe som helst, jeg er nybegynner. Lys er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meg igjen

(må snart vurdere å få meg et brukernavn...)

Gitt siste dags måling og det fine grønne lyset er jeg altså glad for det grønne lyset. Men da jeg la inn målingen i FF passet den fint inn i mønsteret etter advanced-metoden, men siden du mente jeg burde vurdere FAM i stedet... ja så bytta jeg til FAM, og da bare flytta den EL til dag 21, og føler seg helt sikker på det (og det legger "det lille uhellet" vårt til dagen etter EL da...)

Jaja... LC, FF med advanced og FF med FAM er alle enige om at EL er over i alle fall. De er ikke helt enige om når jeg kan vente mens, så jeg får bare være forberedt, på at den kommer, eller ikke kommer.

Føler at jeg kanskje tråkker noen på tærne med denne tråden, siden de her inne er prøvere, og jeg egentlig ikke er det (bare drømmer om å være det) Det er jo MANGE flere som har lest dette enn svart....

Så. jeg skal ikke oppdatere noe mer om dette her... ta det på et annet forum kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Et tips: Ikke legg for mye vekt på slim rett etter pilleslutt. Det er utrolig hvor mye de små greiene klarer å rote til i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

Ja, de pillene klarer jo å rote opp i det meste.... Så det har du kanskje rett i.

Men om jeg fjerner info om EL-slim fra FF, så sier den at jeg antakelig hadde EL dag 12, som er 19 dager siden, og mensen har jeg ikke sett snurten av enda.... Men med den registreringen av slim er den "sikker på" at EL fant sted dag 20, og anbefaler da testing 15. april.

LC ligger en plass midt mellom disse dagene.

Jeg har derfor bestemt at dersom jeg ikke har fått mens innen 15. arpil kommer jeg til å ta en test 16. (Jeg vil teste en lørdag, for dersom det skulle være noe der ville det være et såpass sjokk at jeg ikke vil gå på jobb etterpå)

Men jeg antar det ikke kommer til det, så jeg bekymrer meg ikke. Bare prøver å bli kjent med kroppen min, og den er jo lettere forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har kikket litt på charten din, og for meg ser det ut som at du ikke har hatt EL, og skulle jeg tippe (basert på at svært mange har hormonrot i opptil et år eller mer etter pilleslutt) vil jeg anta at du denne syklusen ikke får EL.

Om du vil er du forøvrig hjertelig velkommen på www.snartgravid.com :)

Det er endel der som "bare" charter/forsker inntil videre, og så sant vi bruker litt takt og tone ("å hjelp jeg er gravid!!! Hva er nr til abortklinikken?" innlegg passer dårlig der ;)) er det et utrolig koselig sted å være med mange kunnskapsrike kvinner som liker å være til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Temp'er igjen

Denslags takt og tone skal jeg klare, for blir jeg gravid er det heller "åhh...." og et smil. Med tårer, en kombinasjon av glede og skrekk, men... åhh, så glad jeg ville bli, selv om vi ikke prøver. Min samboer og jeg er meget helt enige om at vi ikke prøver, men at vi beholder det som det skulle skje, at vi ville elske det, og at vi ville bli glade, om enn litt skrekkblandet, den dagen vi evt oppdaget det.

Jeg mistenker også at jeg ikke har hatt EL denne måneden, og er egentlig ikke overraska heller.

Kanskje jeg skal vurdere det forumet. Bare mistenker at da vil lengselen etter å begynne med prøvingen bli eeeeeeenda sterkere...

(Beklager, jeg vet jeg skulle la denne tråden dø ut, men jeg svarer visst når noen svarer meg. Jeg deler lengselen etter et barn med de som er her inne, jeg bare prøver ikke. Det er vondt å ikke prøve også, men omstendighetene tilsier at vi bør vente. Siden jeg ikke vet om jeg har jobb i mai enda...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...