Gå til innhold

Pizza Norge vs Sverige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt en pizza til 30 kroner. Det må spares inn på noe, hva da?

Bestiller heller en dyr pizza fra restauranter jeg vet at mattilsynet besøker med jevne mellomrom!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns også de pizzaene så grusomme ut - og ts, det er ikke noe som heter TUNN bunn, det heter tynn bunn på norsk.

Nei, jeg betaler heller litt mer for å få mat jeg syns ser delikat ut, og det gjorde ikke en eneste av de pizzaene du la inn bllde av, kanskje med unntak av den du spiste i Norge ;)

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, wintergirl skrev:

Smak og behag. Jeg syns også norsk mat er mye bedre, og det syns min svenske svigermor også. Hun syns omtrent alle norske varer er bedre enn svenske. Bestilt pizza har jeg ikke smakt mye av i Sverige, men det varierer sikkert like mye der som her. 

Hva er godt med norsk mat egentlig? er selv halvt svensk og venner, bekjente og familie sier alle det - at norsk mat er ekkel og at nordmenn har triste matvaner, det samme sier dansker, hollendere og italienere. Og jeg tror nok at ho der svigermora må være en av tusen svensker som synes at norsk mat er god/bra.

Anonymkode: 0afcd...c9c

Skrevet
5 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg syns også de pizzaene så grusomme ut - og ts, det er ikke noe som heter TUNN bunn, det heter tynn bunn på norsk.

Nei, jeg betaler heller litt mer for å få mat jeg syns ser delikat ut, og det gjorde ikke en eneste av de pizzaene du la inn bllde av, kanskje med unntak av den du spiste i Norge ;)

Det var ikke TS som la ut bilde av den, men jeg - for å vise hvordan en appetittlig pizza etter mitt syn bør se ut. ;) 

PS: Tynn bunn hadde den også! 

Anonymkode: b6c2c...dcc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var ikke TS som la ut bilde av den, men jeg - for å vise hvordan en appetittlig pizza etter mitt syn bør se ut. ;) 

PS: Tynn bunn hadde den også! 

Beklager! Jeg leste ikke AB-kode. Men uansett, du har god smak når det gjelder pizza! :ler:

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Brunhilde skrev:

Beklager! Jeg leste ikke AB-kode. Men uansett, du har god smak når det gjelder pizza! :ler:

:5: 

• Liker 1
Skrevet

Den kebabtallerken så mindre appetittelig ut. Hva er det tullet med ferdig oppskjærte kjøttflak kebabsjapper har begynt med, det er ikke det samme..!:(

• Liker 3
Skrevet

Som nordmann bosatt i Sverige vil jeg si følgende om maten; det finnes like mye dårlig mat i Sverige som det gjør i Norge. Ta f.eks. sylte, nå i disse juletider. Svensk sylte er ikke godt! Norsk sylte er absolutt den beste. For å ikke å snakke om svenskenes høytidsmat; det er det samme om det er jul, nyttår, påske eller midtsommar. Der har de utrolig lite fantasi. Det er sild, kjøttbullar og skinke. Ja, skinka har de ikke til midtsommar, men ellers er det det samme hele tiden.

Så når jeg savner visse norske varer så drar jeg også opp til grensa og gjør grensehandel, på svensk side. Noen ganger drar jeg også over grensa for visse varer. 

Når det gjelder pizza så får en like mye dårlig pizza i Sverige som i Norge. Det kommer helt an på hvor en kjøper pizza. 

Anonymkode: d4ab1...55e

• Liker 8
Skrevet
14 minutter siden, loveli skrev:

Jeg hadde aldri kjøpt en pizza til 30 kroner. Det må spares inn på noe, hva da?

Bestiller heller en dyr pizza fra restauranter jeg vet at mattilsynet besøker med jevne mellomrom!

Tro meg, de fleste av pizzeriaene i Sverige holder høy klasse. 

img_0144.jpg

102_1224.JPG

102_1341.JPG

img_0145.jpg

calz.jpg

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en matkonto på Instagram, og har mange svensker som både følger meg, og som jeg følger. Så jeg får daglig innblikk av hva som serveres både på restauranter og hjemme hos folk i Sverige.

Generelt er Sverige et mer utviklet og variert matland enn Norge rett og slett fordi svenskene har tradisjon for varm lunsj, noe som gjør at man lager (og/eller spiser) et ekstra skikkelig og mer forseggjort måltid en ekstra gang til dagen, hver eneste dag. At barn får varm lunsj i barnehage og på skole gjennom hele oppveksten bidrar antakelig til mer variert input når det gjelder matvaner. Folketallet er også større enn i Norge, og da blir utbudet av type mat og spisesteder også automatisk større og mer differensiert.

Det generelle inntrykket jeg har av hva slags tendenser og valg som styrer matvalgene til svenskene er utover dette at de enten velger veldig tradisjonelt, eller helt småvilt. :ler: Det er mye kjøttbullar og falukorv til hverdags, og da med samme tilbehør hos hele gjengen. I helgene (og hos middelklassen) er det mye klassisk fransk, synes jeg, med østers og kalixløyrom til forrett, og biff med béarnaise til hovedrett. Men så har man samtidig småsprø kreasjoner i retning Flygande Jacob, altså det totalt motsatte, med smakssammensetninger jeg ikke ville gått for i drømme engang. Ser også en slik tendens i rettene til feks Tina Nordström.

• Liker 1
Skrevet

PS: Den pizzaen med BANANSKIVER og kebabdressing TS nettopp la ut et bilde av er et godt eksempel på de verste sidene av svensk matkultur som jeg nettopp forsøkte å beskrive i mitt siste innlegg.

Say no more. :sprettoy: 

• Liker 14
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en matkonto på Instagram, og har mange svensker som både følger meg, og som jeg følger. Så jeg får daglig innblikk av hva som serveres både på restauranter og hjemme hos folk i Sverige.

Generelt er Sverige et mer utviklet og variert matland enn Norge rett og slett fordi svenskene har tradisjon for varm lunsj, noe som gjør at man lager (og/eller spiser) et ekstra skikkelig og mer forseggjort måltid en ekstra gang til dagen, hver eneste dag. At barn får varm lunsj i barnehage og på skole gjennom hele oppveksten bidrar antakelig til mer variert input når det gjelder matvaner. Folketallet er også større enn i Norge, og da blir utbudet av type mat og spisesteder også automatisk større og mer differensiert.

Det generelle inntrykket jeg har av hva slags tendenser og valg som styrer matvalgene til svenskene er utover dette at de enten velger veldig tradisjonelt, eller helt småvilt. :ler: Det er mye kjøttbullar og falukorv til hverdags, og da med samme tilbehør hos hele gjengen. I helgene (og hos middelklassen) er det mye klassisk fransk, synes jeg, med østers og kalixløyrom til forrett, og biff med béarnaise til hovedrett. Men så har man samtidig småsprø kreasjoner i retning Flygande Jacob, altså det totalt motsatte, med smakssammensetninger jeg ikke ville gått for i drømme engang. Ser også en slik tendens i rettene til feks Tina Nordström.

Alle i sverige fra barnehage/skole får (gratis) varm mat hverdag, og alle svenske arbeidere går ut og spiser lunsj på kafeer, pizzeriaer eller gatekjøkken osv og spiser varmmat middag til lunsj, alle svensker ler av at alle nordmenns smører seg nistepakke. Man kan si mye om norsk mat, men høy kvalitet er det ihvertfall ikke, og nordmenns nasjonrett er jo Grandiosa med ketchup, også kommer kneippbrød og brunost på andreplass.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle i sverige fra barnehage/skole får (gratis) varm mat hverdag, og alle svenske arbeidere går ut og spiser lunsj på kafeer, pizzeriaer eller gatekjøkken osv og spiser varmmat middag til lunsj, alle svensker ler av at alle nordmenns smører seg nistepakke. Man kan si mye om norsk mat, men høy kvalitet er det ihvertfall ikke, og nordmenns nasjonrett er jo Grandiosa med ketchup, også kommer kneippbrød og brunost på andreplass.

Ja, det var det jeg også skrev.

Hva var poenget ditt her?

• Liker 3
Skrevet

Hva er greia med bearnaisesaus på pizza? Og pommes frites?! Blir dårlig bare av å se bildene. 

Pizza fra restaurant i Oslo. Nam. 

e054bb71252a3c7114c3aaaf91e51c6c.jpg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: Den pizzaen med BANANSKIVER og kebabdressing TS nettopp la ut et bilde av er et godt eksempel på de verste sidene av svensk matkultur som jeg nettopp forsøkte å beskrive i mitt siste innlegg.

Say no more. :sprettoy: 

Whut? Det er peanøtter,bananskiver, annanas, marinert kylling og curry krydder, hvilken "kebabdressing" er det du babler om?. Forøvrig så får du alle de fem viste pizzaene pluss drikke til for en 70-80 SEK pr pizza i Sverige.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser nok bare jævlig ut for deg for at du er sikkert bare vant til Grandiosa.. eller de tørrlagte pizzaene fra peppes eller pizzabakeren, gå innom en eller anna i pizzeria neste gang du er i Sverige så vil du garantert en ny smaksopplevelse på pizza og et prissjokk (på hvor billig det er). Og disse pizzaene som i følge deg ser så jævlige ut får du får under 100 lappen i Sverige.. her er noen flere eksempler på hvorfor svensk pizza er 100x bedre og mer enn dobbelt så billig enn hva det tørre loffbrødet som vi får i Norge er.. og alle disse får du også får godt vel under hundrelappen i Sverige. mmmmm...

Det er du som er dårlig vant her som synes kebabpizza med isbergsalat og pommes frites på er toppen av smaksopplevelse :legrine: Gå innom en eller annen pizzeria neste gang du er i Italia heller du.. 

Det er jo små kebabsjapper i Norge også som er i markedet for å selge sånn søppelpizza til en lavere pris, i Oslo er det en del iallfall. Men jeg har inntrykk av at de har dårligere smak i Sverige enn i Norge, det virker iallfall som det er mer populært der å lage pizzaer av avfall fra kebabsjappa og så voldta den med bernaisesaus og pommes frites etc. Så når du har den smaken i pizza som du har så skjønner jeg at du savner denne "svenske" spesialiteten, det er nok mye mindre av det her. Jeg tror ikke det er like bra marked her for å selge vond mat, i Oslo hadde man nå iallfall fort blitt utkonkurrert av de som lager ordentlig pizza tror jeg.

Helt enig i at take away-pizza er dyrt i Norge, det er mulig en sånn søppelpizza som du liker er OK priset i forhold til inntekt og hva det koster for leie av lokale og arbeidskraft osv., men Peppes er iallfall latterlig overpriset. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whut? Det er peanøtter,bananskiver, annanas, marinert kylling og curry krydder, hvilken "kebabdressing" er det du babler om?. Forøvrig så får du alle de fem viste pizzaene pluss drikke til for en 70-80 SEK pr pizza i Sverige.

Nettopp. Det er jo en aldeles forferdelig smakskombinasjon av den småville typen man finner i Sverige. Det hører ikke hjemme i noen matrett, og slett ikke på toppen av en pizza.

• Liker 12
Skrevet

Her var der bilder av mange pizzaer som så svært uapetittlige ut, gitt... Pizza med banan og en ananasring tilfeldig slengt oppå pizzaen ? 🤢

Vi kjøper stort sett pizza på en lokal italiensk restaurant. Betaler mellom 135,- og 170,- per pizza, avhengig av hvilken topping vi vil ha. Pizzaen er rågod, stekt i stenovn og laget av italienere. 

Peppes er bleh. 

Anonymkode: 1cc7d...478

• Liker 6
Skrevet

Pizza med pommes frites? 🙈 heldigvis aldri hørt om før

Anonymkode: 82a2e...b09

• Liker 3
Skrevet

Ingen bilder av pizza med surstrømning, kiwi og corn flakes enda? Du får det sikkert på en pizzeria i Sverige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...