AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #1 Skrevet 1. desember 2018 Jeg og min sønn var på visning av en leilighet og sønnen min fikk leie leiligheten. Vi var der i dag for å få nøkkel, en såkalt vaktmester som møtte oss. Leie for desember og depositum har min sønn allerede betalt til utleier. Depositum er ordnet gjennom firmaet: sperret.no. Problemet er at sønnen min,- og jeg mener at det generelt er så mye "feil og mangler" i leiligheten at han ikke ønsker å bo der. Liste over ting: * Leiligheten er veldig skitten, vinduer, vegger, tak, rundt toalett, mye hår i badvask, helt nedfettet avtrekksvifte på kjøkken. Skitten stekeovn. * Mangler kupler til 3 lamper, defekt lysstofftør. *En del vann i et hjørne på badgulvet (hellingen går motsatt vei av sluket) * Ikke montert panelovner som utleier sa var i leiligheten. En panelovn langt ned på veggen på bad som må kobles til med skjøteledning. * Dusjhode lekker. * Vegg i dusj sprukket, nesten knust. * Vinduet i skråtaket på bad er gjennomvåt både selve vinduet, og rammen. Treverket rundt er også vått. Mye svart mugg og sopp, klumper med sopp eller mugg. Treverket rundt er synelig vått, oppsprukket og svart. Renner vann på vinduet pga mye fukt. * Takvinduet i stue er fuktig, lakk og maling har løsnet og faller av. * Deksel/ramme på kjøkken og badarmatur er teipet. * Nederste list langs gulvet på kjøkkeninnredningen er knekt. * Dørhåndtak på verandadør er løs. * Gamle kasteklare utemøbler ikke fjernet fra veranda og et kasteklart bord inne. Det jeg lurer på er om min sønn kan kreve annulering av leiekontrakten, få tilbakeført husleie og depositum ? Kontrakten begynte i dag, så han har ikke flyttet inn. Det lukter surt/ jordslag inne. Kan utleier med loven i hånd nekte å annulere kontrakten ? Kan han feks argumentere med at dette burde vi sett på visningen? Jeg tenker at badet fremstår som meget fuktig med mye mugg. At innemiljøet leiligheten er så dårlig at det kan skade helsen å bo der. Hvordan burde han gå frem i forhold til utleier ? Det er et firma som eier og leier ut, ikke privatperson. Min sønn har aap ytelse som eneste inntekt, under 200.000,- i årsinntekt. Har han evnt krav på fri rettshjelp ? På forhånd takk:) Anonymkode: 61a87...f3b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #2 Skrevet 1. desember 2018 Kjip situasjon, og jeg har ikke peiling på det juridiske her. Men jeg lurer på hva husleien er på mtp at sønnen din går på aap og ikke har så høy inntekt. Tenker at han kanskje har problemer med å få seg bolig med høyere Standard? Uansett så bør det være rent der når ny leieboer flytter inn. Anonymkode: 15a74...20f
Chablis Skrevet 1. desember 2018 #3 Skrevet 1. desember 2018 Hva så dere egentlig etter på visning? Mange av disse tingene burde dere oppdaget på visning og før dere signerte! Har dere snakket med utleier? Det er vel første skritt 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 5 minutter siden, Elektra skrev: Hva så dere egentlig etter på visning? Mange av disse tingene burde dere oppdaget på visning og før dere signerte! Har dere snakket med utleier? Det er vel første skritt Støtter dette. Var dere ikke på visning? Anonymkode: 461cc...604
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 Hvorfor har dere betalt depositum til huseier? Det er ikke slik man oppretter en depositum konto. Denne skulle din sønn ha opprettet i sitt navn og så skulle utleier ha betalt gebyret. Dere kan kreve at boligen rengjøres skikkelig før innflytting. Ting dere skulle oppdaget på visning kan dere ikke kalle mangel nå. Dette gjelder alle manglende lampekupler, tapet vinduskarm osv. Ting som er blitt lovet gjort i stand før overtakelse er en mangel som kan medføre utbedring. Som regel vil en leilighet i dårlig stand reflekteres i lavere husleie enn markedsleie for tilsvarende objekt i ordentlig stand.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 Ikke få meg til å tro at dere ikke så NOE sv dette på visning. Anonymkode: 90345...7a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå