Gå til innhold

Ny trend: Juletreet opp og full jul i stua 1. desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg, eller har det skjedd noe med den yngre generasjonen og pynting til jul? Da jeg var liten, satte «alle» opp juletreet og hentet julepynt lille julaften. Først da ble stua «julerød». Resten av adventstiden var forbeholdt adventsstaken og en stjerne. 

I dag har jeg fått masse snaps av julepyntede stuer, juletrær og rødt så langt øyet kan se fra venninner i 30-årene. Ikke at det er noe galt i det (jeg lar meg ikke provosere av at folk vil ha det hyggelig rundt seg:)), men jeg lurer: Hva har skjedd?

Er jula i 2018 ferdig nyttårsaften, slik at julekosen har «flyttet seg» til førjulstiden i desember? Før i tiden kastet vi ut juletreet 20. dag jul, nå er det kanskje ute rundt nyttår? Er det færre «krav» om hvordan ting skal være? Er vi mer vant til å skulle kose oss og nyte livet sammenlignet med tidligere generasjoner? Eller er det kjøpefesten som har tatt over den unge generasjon? 

Anonymkode: 25179...86c

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger på duker, henger opp gardiner og setter fram noe pynt (har ikke så mye) og henger opp adventsstjerne. På grunn av at vi reiser bort, pynter vi juletreet like før vi drar på ferie slik at hun kan delta på det også. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg, noe har skjedd.

Jeg er vokst opp med at juletreet pyntes lille julaften, kommer kanskje i hus 19.-20. og står upyntet til da. Julestjerna og lysestake opp første desember/første søndag i advent, og så pyntes det litt mer etterhvert. Min mor elsker jul og pynter MASSE i starten, men juletreet og siste finish er lille julaften.

I dag har jeg hengt opp stjerne og tatt ned adventstaken, men jeg kommer ikke til å pynte mer før kanskje 19. Jeg har lite julepynt, og kommer ikke til å kjøpe mer. Jeg skal heller ikke ha juletre i år. 

Syns heller ikke noe om julemusikk før nå 1. desember, og alle julevarene som kommer i september. For meg er jula rett før jul til i starten av januar, julepynten tas ned kanskje 5.-6. januar her. 

Anonymkode: 18166...8ad

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg, eller har det skjedd noe med den yngre generasjonen og pynting til jul? Da jeg var liten, satte «alle» opp juletreet og hentet julepynt lille julaften. Først da ble stua «julerød». Resten av adventstiden var forbeholdt adventsstaken og en stjerne. 

I dag har jeg fått masse snaps av julepyntede stuer, juletrær og rødt så langt øyet kan se fra venninner i 30-årene. Ikke at det er noe galt i det (jeg lar meg ikke provosere av at folk vil ha det hyggelig rundt seg:)), men jeg lurer: Hva har skjedd?

Er jula i 2018 ferdig nyttårsaften, slik at julekosen har «flyttet seg» til førjulstiden i desember? Før i tiden kastet vi ut juletreet 20. dag jul, nå er det kanskje ute rundt nyttår? Er det færre «krav» om hvordan ting skal være? Er vi mer vant til å skulle kose oss og nyte livet sammenlignet med tidligere generasjoner? Eller er det kjøpefesten som har tatt over den unge generasjon? 

Anonymkode: 25179...86c

Å flytte inn jula i adventstiden er galskap.

Da har man ikke forstått tradisjonene og kan like gjerne ha jul like til påske og flytte 17. Mai inn etter påske osv. 

Anonymkode: a66d2...956

• Liker 15
Skrevet

Tror det kommer fra USA.

Kan også hende mange av dem reiser til foreldre til julaften og romjul og derfor vil ha det julepyntet hjemme før det når de er hjemme?

Jeg er også vokst opp med at man pyntet lille julaften. Men de gangene jeg har pyntet selv har jeg gjort det litt tidligere i desember (ikke så tidlig som 1. da) fordi det føles som desember er juletid og etter nyttår tenker jeg julen er slutt.

Anonymkode: 6e5f5...bfb

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror at det som har skjedd, er trenden med svært kunstige og naturtro juletrær i salg! Flere av de er så vakre, og mange vil ha mest mulig glede av julen i tiden før julaften. Og det kan de lett også, de som har kunstig juletre.😊Vet at mange har det svært travelt i dagene rett før julaften, og syns av den grunn det er flott å ha alt klart i god tid, inkludert pyntet juletre!😊Det er også flere nå enn før, som heller nyter full julestemning i hjemmet i forkant av julen (og kaster ut all jul etter nyttårsaften), enn å dra julen utover i det nye året. Tror uansett hovedårsaken er det massive salget av flotte kunstige juletrær, ingen nåler som drysser, og gir full mulighet til å nyte treet så lenge man ønsker!😊

• Liker 14
Skrevet

Om man først liker julestemning og ønsker pynte til jul, så syntes jeg det er helt innafor å dra ut den perioden litt lenger. Det er jo ganske mørkt og dystert ute, litt koselig stemning og blinkende lys kan være en oppløftene kontrast. Hadde ikke vært meg imot om det hang hvite lys hele november til februar, så kunne man kanskje ha fargede lys og julepynt i desemer. Hadde lyst opp den mørke tiden

Anonymkode: ce8c7...acf

• Liker 9
Skrevet

Det er kanskje en konsekvens av at vi ikke klarer å utsette noe lenger. Vi vil ha belønning og det morsomme NÅ! 

Anonymkode: 0e322...7c1

• Liker 36
Skrevet

Er et fåtall jeg kjenner som pynter til jul fra 1 desember. De er også de som har jula frem til 13 dag jul. Jeg har kun stjerner og advenstaken, pynter til lille julaften og er lei jula 3 juledag. Tror rett og slett vi bare er forskjellige, og slik har det alltid vært. Vi ser mer i dag, pga sosiale medier, ellers tror jeg faktisk ikke så mye er endret.

Anonymkode: 83f05...b42

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kanskje en konsekvens av at vi ikke klarer å utsette noe lenger. Vi vil ha belønning og det morsomme NÅ! 

Er julepynt morsomt? Jeg ville heller sagt det er koselig. Og at man vil ha det koselig "nå" er ganske naturlig

• Liker 7
Skrevet

Da jeg pleide å feire gjorde jeg det sånn ja. Inn 1 desember og UT med alt sammen
den første hverdagen på nyåret. :) 

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde blitt gal hvis jeg skulle levd i julestæsjet en hel måned. Nei, adventstaker og lys nå, resten lille julaften.

Anonymkode: 25fb0...64b

• Liker 8
Skrevet

Vi setter frem den sju arma lysestaken 1.desember. Og henger opp noen adventskalendere. 

Jeg setter den store kofferten med advent og jule ting i vaskekjelleren. Så tar vi med ting når vi har lyst og anledning. Slik blir huset sakte mer og mer julete. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Da jeg pleide å feire gjorde jeg det sånn ja. Inn 1 desember og UT med alt sammen
den første hverdagen på nyåret. :) 

Feirer du ikke lenger?

Anonymkode: 25fb0...64b

• Liker 2
Skrevet

Er vel markedet som legger opp til det. Antar at julebrus, pepperkaker osv kommer mye tidligere i butikken enn det gjorde før.

Skrevet

Jeg liker at jule varer fra 1. Des :) etter julaften begynner jula å bli ferdig for min del, har ikke behov for at den varer til nyttår. Jeg blir ikke lei, så hvorfor skal folk egentlig bry seg? Vil du ikke pynte før 23. Slik som moren min gjør så er det opp til deg. 

Anonymkode: 24ea3...87a

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feirer du ikke lenger? Anonymkode: 25fb0...64b

Nei. :) 

Skrevet

Jeg er 32. Pynter til jul 1. desember, men juletreet kommer opp senere. Rundt 14. desember kanskje. Rydder ut jula 1. / 2. januar. 

Anonymkode: 34091...80f

• Liker 7
Skrevet

Noe har absolutt skjedd. Her pynter vi til 1. desember, men KUN fordi vi alltid reiser hjem til foreldre noen dager før jul. Når vi en gang får egne barn regner jeg med vi vil skape egne tradisjoner og feire jula hjemme hos oss. Da skal ikke juletreet komme opp før 23. desember, slik jeg er vant med hjemme på bygda. Det jeg derimot reagerer mest på er hvor fort jula skal hives ut igjen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt/lest at jula er over andre juledag. Finner dette veldig rart, da folk er så ivrige med å få jula tidlig inn i utgangspunktet. Her er man også vant til 20. dag jul etc. Synes det er mye hyggeligere å la grantreet få stå en uke eller to etter jul, istedet for å hive det ut allerede i romjulen. Førjulskos er jo veldig hyggelig! Men det er jo i romjulen jula faktisk er.

Anonymkode: 645b9...2c1

• Liker 13
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er julepynt morsomt? Jeg ville heller sagt det er koselig. Og at man vil ha det koselig "nå" er ganske naturlig

Koselig eller morsomt går for det samme. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...