Gå til innhold

Ikke lov til å ha med egen drikke til svigers?r

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer muligens tidenes særeste tråd, men sånn er livet med mine svigerforeldre: Det er generelt ikke så veldig moro å feire jul hos svigers. De har strenge «regler» for hvordan ting skal være på julaften, og jeg savner alltid min egen familie og den mer uformelle stemningen masse. Blant de litt sære tingene svigermoren min har for seg, er at hun aldri serverer brus fordi hun ikke synes noe om det. Hun hater sukkerholdig drikke. Det er kun vann og vin/annen alkohol som gjelder. Selv er jeg avholds og har alltid vært det. Og når jeg virkelig skal kose meg med julemiddag, da er det Cola som gjelder! Jeg har alltid drukket Cola på julaften.

I andre anledninger hos svigers drikker jeg alltid bare vann, og det har jeg gjort de 10 årene vi har vært sammen. Men på julaften og andre store anledninger som bursdager osv når jeg har lyst til å kose meg, pleier jeg å ha med noen flasker Cola, siden jeg ikke drikker. Det er ikke som om jeg gjemmer bort for å ha for meg selv, jeg setter en stor flaske på bordet så alle andre som evt har lyst til å forsyne seg er hjertelig velkomne.

Men samboeren min sier at svigermoren min ikke liker det, og han ber meg om å la være i år, fordi hun blir så fornærmet. Hun blir altså støtt av at det ikke er bra nok det jeg får servert, og mener at jeg er sær som ikke kan drikke det alle andre får servert... Jeg skjønner poenget i at gjester ikke skal ha med sitt eget når de ikke deler, men jeg gjør jo villig det. 

Hva synes dere? Skal jeg trosse svigermor og ta med brus på julaften, eller er det jeg som er sær og bør holde meg til vann?

Anonymkode: b6815...ba0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåpelig ting å bli fornærmet over, si til henne at du ikke har lyst på bare vann og ta med cola. Ta med bokser istedet for en svær flaske, kanskje hun irriterer seg over den og. 

• Liker 32
Skrevet

Det er rart, begge deler. For det første er det merkelig at svigerfamilien ikke kan ta hensyn og servere deg et drikke som er LITT mer enn vann selv om du ikke drikker alkohol. Selv om de ikke liker sukkerholdig drikke selv, er det jul bare en gang i året. Samtidig er det rimelig snålt og demonstrativt av deg å ta med ditt eget drikke når du er invitert bort, og attpåtil sette det ganske synlig. Det kan oppfattes demonstrativt. 

• Liker 24
Skrevet

Hva med å snakke direkte med svigermor om dette, og ikke via mannen? :) si at du er avholds, og dermed ikke drikker alkohol, så du ønsker å ha med cola. Og at du selvsagt kan ta med mer, hvis andre skulle ønske og. 

Det tror jeg jeg hadde gjort i alle fall. Så får svigermor bare bli sur da, merkelig ting av henne å henge seg opp i må jeg si! Ingen som tvinger henne til å drikke sukkerbrus. :ler:

• Liker 27
Skrevet

Kan ikke helt se problemed med å drikke vann til jula. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde blitt sur om du satte en brusflaske midt på bordet til julemiddagen.. Men jeg synes du skal få drikke brus, men sett den da i kjøleskapet, på gulvet eller på kjøkkenet....

Samboeren din burde snakke med moren sin selv, si at du som hun vet er avholds og at det hadde vært hyggelig om hun i år kunne kjøpt inn cola som du liker slik at du også kan få drikke til maten. Om hun synes brusflasker er stygge kan man helle cola over på en liten vannkaraffel. Det er jo normalt å forsøke å tilby noe som gjestene liker, og når man vet at en gjest er avholds serverer man ikke bare vann og alkohol...

Anonymkode: 6e5e0...b16

• Liker 45
Gjest BabyBlue
Skrevet

Er det rart det er krig i verden? Ta med colaen din, du. Om hun er kontrollfreak og det bare er du som vil ha cola heller du brusen i et stort glass før maten og setter flasken i kjøleskapet. Eller så kjøper du bokser. Hun kan gjerne kontrollere hva som står på bordet, men hun skal ikke styre hva du velger å drikke. Tror det er mange som hiver i seg litt for mye alkohol på julaften, syns hun skal være fornøyd hun har en svigerdatter som velger cola istedenfor. Trodde faktisk brus var vanlig å drikke på julaften? Cola, julebrus og eplecider er gjengangere i alle hjem jeg har vært i. Jeg blir fort lei (og brisen) om de eneste alternativene er vin, øl og vann. Syns hun høres litt prektig ut. Hadde hun gått flere mil i minusgrader til en hellig brønn for å hente vann til deg, da hadde jeg skjønt det. Men vannet kommer faktisk fra springen... finnes ikke grunn til å bli fornærmet så lenge du spiser maten og har godt humør. 

Skrevet

Jeg synes dere er litt sære begge to... Som vertskap bør man strekke seg litt for at gjestene skal ha det bra, men som gjest er det frekt å ta med eget fordi man ikke er fornøyd med serveringen. Jeg drikker ikke øl eller vin selv, så jeg har litt ymse erfaringer med hva som settes fram av alternativer. Det hender jeg tilbyr meg å ta med egen drikke (vel så mye fordi det er en diskret måte å minne vertskapet på at jeg ikke drikker), men jeg ville ikke uvarslet og ubedt stilt med egen drikke fordi "jeg regnet med at dere ikke hadde noe jeg likte". Nå har jeg heller ingen problemer med å drikke vann til mat, jeg synes det er verre med vertskap som skal tvinge på meg brus fordi de ikke synes vann er bra nok.

• Liker 11
Skrevet

Kan du ikke bare snakke med henne? Si forsiktig at du gjerne vil ha cola til maten og gjerne tar den med selv. Men ikke sett en halvannen liters flaske på bordet, det er bare trashy. Å ubedt fiske frem bokser fra vesken er heller ikke ok, synes jeg, som gjest drikker og spiser man det som blir servert. 

Et alternativ er jo å snakke med svigermor og tilby å ta med en god eplemost eller lignende (type Ringi etc). Jeg har feiret julaften i ganske mange familier og jeg har helt ærlig aldri opplevd at andre enn barn har drukket brus. Og digre brusflasker på bordet forekommer bare ikke. 

• Liker 12
Skrevet

Veldig spesielt at de ikke kan kjøpe inn drikke som de vet gjestene liker. På julaften!  Si fra til svigermor at du tar med cola. Synes hun er vanskelig og sær, det er ikke du som er rar og sær. 

• Liker 17
Skrevet

Noe så merkelig som å ikke kunne ta med den drikken man vil ha, når man skal til nærmeste familie... I min familie/omgangskrets er det en helt vanlig ting å gjøre hos de nærmeste - om de mot formodning ikke skulle ha noe man drikker. 

Anonymkode: c1dd7...a74

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, Daria skrev:

Jeg synes dere er litt sære begge to... Som vertskap bør man strekke seg litt for at gjestene skal ha det bra, men som gjest er det frekt å ta med eget fordi man ikke er fornøyd med serveringen. Jeg drikker ikke øl eller vin selv, så jeg har litt ymse erfaringer med hva som settes fram av alternativer. Det hender jeg tilbyr meg å ta med egen drikke (vel så mye fordi det er en diskret måte å minne vertskapet på at jeg ikke drikker), men jeg ville ikke uvarslet og ubedt stilt med egen drikke fordi "jeg regnet med at dere ikke hadde noe jeg likte". Nå har jeg heller ingen problemer med å drikke vann til mat, jeg synes det er verre med vertskap som skal tvinge på meg brus fordi de ikke synes vann er bra nok.

Veldig bra innlegg, veldig enig i dette. 

• Liker 3
Skrevet

Synes dere begge er like rare. 

Man tilbyr da gode, alkoholfrie alternativer.  Og man drikker da virkelig ikke Cola til julemiddagen. 

Anonymkode: 9f110...233

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tilbyr da gode, alkoholfrie alternativer.  Og man drikker da virkelig ikke Cola til julemiddagen. 

Hvorfor ikke? 

TS, ta med deg colaen din du! Du kan jo som andre også skriver ta med deg bokser om det er viktig for svigermor å ha et pent bord. 

• Liker 40
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker man ikke cola til julematen? Jeg drikker ikke alkohol på julaften fordi jeg foretrekker å gi barna en alkoholfri jul. Julebrus liker jeg ikke smaken på og vann er stuselig som eneste drikke til «fest» 

Jeg hadde glatt tatt med meg egen drikke

Anonymkode: 436bf...7f9

• Liker 41
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, en må jo ha Pepsi Max, ikke Cola!:fnise:

• Liker 28
Skrevet

Skjønner svigermor. Finnes ikke noe mer harry en folk som skyller ned god mat med Cola. Brus til fin middag er for barn. Grove up.

Anonymkode: 8491f...b25

• Liker 6
Skrevet

Ta med brus du, svigermor er sær

Anonymkode: 10ac7...e37

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...