Gå til innhold

Bør ikke 6-åringen underholde seg selv litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en seks år gammel gutt som aldri leker seg selv. Han henger på oss voksne som en klegg, og det eneste han vil er å se TV/nettbrett. Først da kan han sitte i ro lenge. Det går jo ikke hele tiden, og vi prøver selvsagt å legge til rette for lek, lesing, bygging og så videre. Men han kommer ikke på det selv, det må legges rett foran han. Og hvis vi ikke er med eller ser på, sitter han ikke i ro særlig lenge. Har ikke alltid tid til å sette han i gang. Det er mindre søsken som krever sitt, husarbeid og middag. Jeg blir så stresset og sur av 6-åringen. Som ruller på gulvet eller sofaen. Som kjeder seg og bare klager. Er det å forvente for mye, at han kan finne på noe selv? Leke seg? Har vi gitt han lov til å se for mye TV, og dermed gjort han mindre kreativ? 

Anonymkode: 902cf...4c8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det vil fungere for din gutt, men er kanskje verdt et forsøk:

Hvis vi kom og forventet at mamma og pappa skulle finne på noe å gjøre for oss når det ikke passet for den, pleide mamma be oss om å sette oss i trappen til vi fant på noe. Tror aldri vi satt i trappen i mer enn 60 sekunder før vi hadde funnet noe å gjøre på 😝

• Liker 8
Skrevet

Er han vant til å leke for seg selv da?

Sønnen min har alltid vært flink å underholde seg selv, men det er jo fordi han har gjort det siden han var liten. Når jeg lagde middag så holdt han på med lekene sine, men her har det bare vært oss to så han har ikke hatt noe valg når jeg har vært opptatt med matlaging og husarbeid. 

Man blir ikke flink til å underholde seg selv automatisk når man når en viss alder hvis man ikke er vant til det fra før.

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Sønnen min har alltid vært flink å underholde seg selv, men det er jo fordi han har gjort det siden han var liten. Når jeg lagde middag så holdt han på med lekene sine, men her har det bare vært oss to så han har ikke hatt noe valg når jeg har vært opptatt med matlaging og husarbeid. 

Man blir ikke flink til å underholde seg selv automatisk når man når en viss alder hvis man ikke er vant til det fra før.

Vanskelig å svare på det. Han har alltid vært slik. Fullstendig uinteressert i å leke. Rastløs. Kanskje litt lite kreativ og i stand til å underholde seg selv. Det er så slitsomt, at vi har kanskje gitt etter for ofte. For å få litt fred selv innimellom. Det har jo ikke hjulpet i lengden. Jeg kjenner på at jeg holder på å bli sprø. Og jeg skjønner det ikke. Vil ikke barn leke seg? Husker jeg lekte masse da jeg var barn. Både alene og sammen med andre. Så TV/film og spilte TV-spill også. Men var like gjerne lek. Er dette en typisk gutteting? Eller er det personligheten hans? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare på det. Han har alltid vært slik. Fullstendig uinteressert i å leke. Rastløs. Kanskje litt lite kreativ og i stand til å underholde seg selv. Det er så slitsomt, at vi har kanskje gitt etter for ofte. For å få litt fred selv innimellom. Det har jo ikke hjulpet i lengden. Jeg kjenner på at jeg holder på å bli sprø. Og jeg skjønner det ikke. Vil ikke barn leke seg? Husker jeg lekte masse da jeg var barn. Både alene og sammen med andre. Så TV/film og spilte TV-spill også. Men var like gjerne lek. Er dette en typisk gutteting? Eller er det personligheten hans? 

Tror det er en god blanding jeg. :) Selv liker jeg å drive på med ting alene og jeg ser gutten min er veldig lik meg, men han er og veldig sosial og liker å leke med andre.

Hvordan er han når han har besøk av venner, er han flink til å leke da?

Skrevet
13 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Tror det er en god blanding jeg. :) Selv liker jeg å drive på med ting alene og jeg ser gutten min er veldig lik meg, men han er og veldig sosial og liker å leke med andre.

Hvordan er han når han har besøk av venner, er han flink til å leke da?

Nei, dessverre. Eller, det kommer an på hvem han har besøk av. Han blir med på det andre foreslår, men som regel vil også de andre bare spille TV-spill. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. Eller, det kommer an på hvem han har besøk av. Han blir med på det andre foreslår, men som regel vil også de andre bare spille TV-spill. 

Høres ut som noen av vennene til gutten min... Sønnen min har sagt til meg at hvis noen av de som er på besøk spør om de kan spille så skal jeg si nei for han vil heller leke når han har besøk, spille kan han heller gjøre når han er alene.:fnise:

Det er et par av mødrene til guttene i klassen til sønnen min som har sagt det samme som du sier her, de får ikke barna vekk fra skjermen og har prøvd mye rart. 

Kan du ikke si at han skal leke litt først og så kan han få spille etterpå og blir det masing så blir det mindre spilletid? 

De få gangene gutten min kjeder seg så setter jeg han i gang med rydding eller noe slikt, da går det lang tid mellom hver gang han kjeder seg...:ler:

• Liker 2
Skrevet

Jo! Dette var noe de jobbet med allerede i barnehagen med min sønn.Det klarte de å oppnå å har nå en 7 åring som er flink til å leke selv.Mens venninen min har en gutt på 8 år som hun må underholde hver minutt,orker ikke at hun gidder! Men hun er veldig slapphendt når det kommer til barneoppdragelse sånn generelt da.

Anonymkode: f448f...b41

Skrevet
6 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Dette stemmer ikke! Mitt første barn fikk mindre oppmerksomhet (men likevel MYE) enn mitt andre barn , men lekte likevel alene veldig lenge.

yngstemann leker ikke alene i det hele tatt.

det er aldså ikke riktig å antyde at det er foreldrenes feil at barna ikke aktiviserer seg selv. Har sluttet blankt å tro på den myten siden jeg fikk barn nr to- som er VIDT forskjellig fra barn nr 1.

du har kanskje bare et barn du?

Anonymkode: c4bb9...488

• Liker 1
Skrevet

Barn er jo forskjellige. Og så har det mye å si hvordan dere har respondert på hans oppførsel tidligere. Jeg har en femåring som leker alene i mange timer om gangen. Jeg kan tilogmed få kjeft om jeg 'forstyrrer leken'  som hun sier det. 

De to eldre søsknene var ikke sånn, de maste og krevde oppmerksomhet hele tiden. 

Jeg tror det kan ha litt med personlighet å gjøre og litt med hvordan de blir lært opp. Min yngste har jo vært vant til å dele oppmerksomheten helt fra begynnelsen av.

Skrevet

Det er dessverre slik at mange barn kjeder seg så fort de ikke får se på tv eller spille. Man må heller ikke glemme hvor avhengighetsskapende det kan være å spille. Kjenner til barn som sliter med å få gjort andre ting for de tenker kun på spilling.

Anonymkode: 4a46f...108

• Liker 1
Skrevet

Jeg barn på alder med din og eldre. De er ulike, men har alle det til felles at de kan underholde seg selv. Her i huset har de nesten aldri hatt tilgang til iPad. Tror noen barn tåler å bruke iPad, mens andre mister evnen til nettopp å finne på ting selv.

Anonymkode: 913cf...86d

Skrevet

Vår eldste sønn på 8 år er nøyaktig sånn som du beskriver 6 åringen din Ts. Han har aldri klart å leke alene. Han vil helst bare se på TV/nettbrett/spille. Når han ikke gjør det så henger han på oss foreldre og krever oppmerksomhet konstant. Han må også settes i gang med aktiviteter/lek, og holder aldri på lenge med noe. Vi har jobbet med dette siden han var ganske liten. Lillebroren er helt annerledes, han kan leke alene lenge og finne på ting selv. 

Jeg tror det er personligheten hans som er sånn. 

Anonymkode: c5083...9ae

Skrevet

Prøv å fjerne digitale leketøy/ipad/tv for en lengre periode, uker eller måned og se om det kan ha en positiv effekt. 

Det har vi god erfaring med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde dette problemet med datteren min da hun var 4. Hun var veldig dårlig til å underholde seg selv, det eneste hun kunne gjøre uten meg var å se på TV. Jeg synes det var både trist og tungt. En dag mens hun var i barnehagen bar jeg TV inn på kottet. Nettbrett hadde hun ikke, og min mobil var uten nett. Dataen fjernet jeg og, og tok den kun frem etter at hun hadde lagt seg. Det skjedde faktiskt en magisk endring, der i vår skjermfrie boble, hun begynte gradvis å leke med masse forskjellig, både med meg, men også alene. Tv glemte hun fort helt vekk (hadde jeg aldri trodd). Etterhvert som hun vokste til fant hun skikkelig roen, «leste bøker», tegnet, malte, perlet, utkledning, osv. Når hun begynte på skolen hadde hun så tålmodighet med skolearbeidet, med bøker og satt ofte i timesvis å rablet ned bokstaver hjemme bare for gøy. 

Tven hentet vi ikke fram igjen før hun gikk i 2 klasse, og nettbrett fikk hun aldri. Hun er ungdom nå, føler ikke hun gikk glipp av noe med noen skjermfrie år.  Kanskje verdt å prøve? 

Anonymkode: 6566e...f39

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dette problemet med datteren min da hun var 4. Hun var veldig dårlig til å underholde seg selv, det eneste hun kunne gjøre uten meg var å se på TV. Jeg synes det var både trist og tungt. En dag mens hun var i barnehagen bar jeg TV inn på kottet. Nettbrett hadde hun ikke, og min mobil var uten nett. Dataen fjernet jeg og, og tok den kun frem etter at hun hadde lagt seg. Det skjedde faktiskt en magisk endring, der i vår skjermfrie boble, hun begynte gradvis å leke med masse forskjellig, både med meg, men også alene. Tv glemte hun fort helt vekk (hadde jeg aldri trodd). Etterhvert som hun vokste til fant hun skikkelig roen, «leste bøker», tegnet, malte, perlet, utkledning, osv. Når hun begynte på skolen hadde hun så tålmodighet med skolearbeidet, med bøker og satt ofte i timesvis å rablet ned bokstaver hjemme bare for gøy. 

Tven hentet vi ikke fram igjen før hun gikk i 2 klasse, og nettbrett fikk hun aldri. Hun er ungdom nå, føler ikke hun gikk glipp av noe med noen skjermfrie år.  Kanskje verdt å prøve? 

Min gutt leker kreativt selv om han får se litt på tv hver dag,så å skylde alt på tv blir for enkelt.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en seks år gammel gutt som aldri leker seg selv. Han henger på oss voksne som en klegg, og det eneste han vil er å se TV/nettbrett. Først da kan han sitte i ro lenge. Det går jo ikke hele tiden, og vi prøver selvsagt å legge til rette for lek, lesing, bygging og så videre. Men han kommer ikke på det selv, det må legges rett foran han. Og hvis vi ikke er med eller ser på, sitter han ikke i ro særlig lenge. Har ikke alltid tid til å sette han i gang. Det er mindre søsken som krever sitt, husarbeid og middag. Jeg blir så stresset og sur av 6-åringen. Som ruller på gulvet eller sofaen. Som kjeder seg og bare klager. Er det å forvente for mye, at han kan finne på noe selv? Leke seg? Har vi gitt han lov til å se for mye TV, og dermed gjort han mindre kreativ? 

Hvorfor tenker du at det må legges til rette? Sett en stopper på TV og nettbrett og klenging, trekk deg tilbake i en time og se hva som skjer. Barn finner ut av det.

Anonymkode: 8cd67...68f

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt leker kreativt selv om han får se litt på tv hver dag,så å skylde alt på tv blir for enkelt.

Ja, det gjør jo det fleste. Men nå gjør jo ikke ts barn det, så jeg kom bare med et tips, som funket for oss..

• Liker 2
Skrevet

Send ham ut? Her er nettbrett og TV aldri et alternativ hvis de «kjeder seg». De er nødt til å finne på noe selv, og er alltid ute noen timer (mye mer å finne på ute).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...