Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 1.12.2018 den 11.20, ElinX0Xpoliti skrev:

Å hvilken fordeler får vi av EØS? Nedleggelse av båt industri, fiskebruk og små fiske til fordel til frankrike, spaina og italia? Påtvungen rettsystem ifra EU? Printe valuta og har delvis gitt ifra oss finansdepartementet til Brussel?

Skjønner ikke at fellesmarked oppveier dette, ved at vi har misstett alt av industri, åpene grenser til arbeidere på bekosting av norske folk. Tror vi klarer oss fint uten EØS-avtalen og lager våre avtaler utenfor EU som Russland, Kina og USA.    

Sikkert ikke relevant at 80% av norsk eksport går til EU land

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 timer siden, Illuminatum skrev:

Er det på grunn av eksporten Norge må blidgjøre EU ved å ta til direktiver som må overholdes, selv om Norge er et selvstendig stat? 

Endret av Egenskap
Skrevet (endret)
1 time siden, Egenskap skrev:

Er det på grunn av eksporten Norge må blidgjøre EU ved å ta til direktiver som må overholdes, selv om Norge er et selvstendig stat? 

Jepp, i all praksis.

( Det vesentlige er strengt tatt importen; det er vårt enorme importbehov som gjør eksporten vår så ekstremt viktig. Men reguleringen av import er noe vi har stor kontroll over selv, det er eksporthandelen som tvinger oss i hockey med åpen munn og spredte skinker...)

Litt rettere sagt: det vi ofrer oss for, er at det IKKE skal regnes som eksport/import, men som ordinær internhandel.

Det som er den store konflikten rundt direktiver, handler om at direktiv systemet er en del av den demokratiske prosessen innen EU: etter at direktivet er vedtatt, har alle landene ett år på seg for å vedta dem nasjonalt eller avvise dem, og hvis nok land avviser dem, blir direktivet trekt.  Men siden vi ikke er en del av EU, er vi forpliktet til å vedta dem asap uavhengig av EUs prosess.

Det er styrken man har over markedstilgangen når man har over 500 mill innbyggere.

Endret av Druid
  • Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, Druid skrev:

utmelding fra EFTA vil effektivt fjerne oss fra EØS og følgelig EU.

Jada og da vil nok ingen ha oljen eller fisken vår lenger... For alle vet jo at ingen ikke-EU land eksporterer olje eller fisk... 🙄

Du graver deg bare mer og mer ned med ditt bullshit Druid.

Endret av bananbøy
Skrevet
17 minutter siden, bananbøy skrev:

Jada og da vil nok ingen ha oljen eller fisken vår lenger... For alle vet jo at ingen ikke-EU land eksporterer olje eller fisk... 🙄

Må ikke være medlem i EØS for at andre land skal være interessert i fisken eller oljen. Er villig til å se hvor paddeflat dem vil komme med halen mellom beina når dem vil ha fisk og olje fra Norge. Hvem som forhandler for Norge er for meg en gåte. Hvor deilig vil det vel ikke være at vi har egne regler vi forholder oss til enn at alt skal være et pålagt direktiv fra EU. 

Skrevet
8 minutter siden, bananbøy skrev:

Igjen skjønner jeg ikke argumentet ditt. 

Vil vi få solgt olje, gass og fisk uten å være medlem?

Ja og nei. Ser vi på de store gassleveransene, vil ikke de bli påvirket om vi gikk ut av EØS i dag. Vi har allerede solgt dem og de går på løpende kontrakter. Men vi fikk en klar og tydelig melding fra EU under Ukraina krisen om at EU ikke anså Norge som strategisk langsiktig for fremtiden, for det første de gjorde var å gå i samtaler med USA for leveranse av Gass med skip.  Nå har vi blitt tatt inn i varmen, men vi skal reflektere over at vi ikke var førstevalget. 

Oljehandelen er en joker, men jeg bekymrer meg ikke for avsetning av Norsk Olje.

Da er det værre at 40 % av eksporten vår til EU, er industriprodukter og tjenester.  

Når det gjelder fisk, har vi mange tilfeller av at vi har blitt stoppet og fått problemer så langt; og bakgrunnen har hele tiden vært at vår tilgang til markedet er urettferdig konkurranse. Så ja, på fisk kan vi faktisk oppleve å få store problemer ganske enkelt fordi EU vil ønske å skape et bedre handelsklima med Skottland og Canada.

Det man må prøve å huske er at EU er ekstremt proteksjonistiske ; og de har en klar geopolitisk målsetning i forhold til sin evne og vilje til å gå i avtaler. Og siden de stort sett unngår bilaterale avtaler er det lite forhandlingsrom. Noe Engelskmenn plutselig har oppdaget.

Fordelen vi har er at vi er ett bittelite land. Vi er en nærmest ubetydelig flekk, med en total handelsbalanse på 3 sifret milliarder. Teoretisk sett er det lett for oss å bytte ut EU med nærmest hvilket som helst større område. Bare det at storbritania går ut av EU bør kutte vår avhengighet av EU med minst 20%.

Den store utfordringen der, er at vi historisk sett har vært veldig dårlig på det. Vi har prøvd oss opp mot russland og Kina, men vi er en haug arrogante tullinger; det blir fort at vi blander oss inn i politikk. Du kan tenke deg katastrofen om vi hadde vært tungt involvert i Russland nå, eller i Kina da nobelkomiteen nominerte kineseren. I begge tilfellene har vi tatt en smell, men ikke i nærheten av hva vi ville gjort om disse var viktigere.

• Liker 1
Skrevet

Du er så totalt ute på jordet som du kan få blitt. Setter EU seg på bakbeina har Norge NULL problemer med å selge olje og fisk til andre markeder. Kina alene kan lett kjøpe all laksen vi produserer, og ingen vil noen sinne slite med å selge olje på verdensmarkedet. Selv ISIS klarer det... Og OPEC er ikke avhengig av at vi er EU medlemmer... Og våpen har vi heller ikke noe problemer med å selge til andre enn EU land.

Skrevet (endret)
1 time siden, bananbøy skrev:

Du er så totalt ute på jordet som du kan få blitt. Setter EU seg på bakbeina har Norge NULL problemer med å selge olje og fisk til andre markeder. Kina alene kan lett kjøpe all laksen vi produserer, og ingen vil noen sinne slite med å selge olje på verdensmarkedet. Selv ISIS klarer det... Og OPEC er ikke avhengig av at vi er EU medlemmer... Og våpen har vi heller ikke noe problemer med å selge til andre enn EU land.

Jeg tror ikke du fikk med deg slutten  innlegget mitt. La meg gjenta :

Fordelen vi har er at vi er ett bittelite land. Vi er en nærmest ubetydelig flekk, med en total handelsbalanse på 3 sifret milliarder. Teoretisk sett er det lett for oss å bytte ut EU med nærmest hvilket som helst større område. Bare det at storbritania går ut av EU bør kutte vår avhengighet av EU med minst 20%.

Den store utfordringen der, er at vi historisk sett har vært veldig dårlig på det. Vi har prøvd oss opp mot russland og Kina, men vi er en haug arrogante tullinger; det blir fort at vi blander oss inn i politikk. Du kan tenke deg katastrofen om vi hadde vært tungt involvert i Russland nå, eller i Kina da nobelkomiteen nominerte kineseren. I begge tilfellene har vi tatt en smell, men ikke i nærheten av hva vi ville gjort om disse var viktigere.

Utover dette skjønner jeg ikke konteksten av innlegget ditt. Hadde vi hatt bedre markeder tilgjengelig enn EU, hadde vi allerede kuttet ut EU. Det er jo ikke slik at det er ett billig område å jobbe mot. Det er jo ikke slik at det er stortinget som bestemmer hvem selskapene skal selge til.

Det er enkelt for IS å selge stjålne varer med profitt; det eneste de måtte gjøre, er å faktorere inn at de skal smøre kurdiske grupper med penger og våpen. Vi er nødt å ha litt mer substansielle priser; typisk høyere priser enn OPEC. Men så lenge vi har så lite n produksjon og kvaliteten i stor grad er bedre, så er vi i land, men det påpekte jeg i innlegget.

Men poenget er at det ikke hjelper å få solgt noe hvis vi ikke får nok for det. 

(PS. Jeg ble litt interessert i hvorfor handelen mot Kina ikke har pushet volumet vekk fra EU. Svaret er overraskende: Kina kjøper idag KUN våre dyreste produkt. Det er KUN de kvalitetene som kan konsumeres rå som er lovlig. Og selv om det selvfølgelig betyr at vi får høye priser, betyr det også at volumet ikke kan komme opp i noe signifikant)

Endret av Druid
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, bananbøy skrev:

Istedet for å komme med små ekle kommentarer mot Druid som har overraskende stor tålmodighet med deg hvorfor kommer du ikke med faktabasert informasjon og forsøker å forklare på en ordentlig saklig måte i stedet for å gjøre førstnevnte?

Skrevet
11 hours ago, Illuminatum said:

73% faktisk, hvorfor kan dette være en svært dårlig handel for Norge? Kan det være at vi er låst inn i EU? 

Skrevet

Jeg er ening med Druid i at Norge må ha avtaler, våre politikere kan ikke sette opp avtaler med landene direkte fra handel til handel.

Det er fordi politikerene er høye på pæra. De legger seg ut med andre lands regjeringer. Dessverre blander norske politikere seg inn i utenrikspolitikken for mye. De skal styre i Norge, for Norge, og la andre land styre seg selv.

Det jeg ikke liker, er hvordan EU har utviklet seg fra en handelsavtale og samarbeidsavtale hva gjelder varer, tjenester og arbeid, har blitt for stort og tungrodd. De går inn på detaljstyring. Jeg tror det er dette som irriterer medlemslandene. Det er fremdeles stolthet over å tilhøre et land og å ha selvråderett i Europa.

EU skulle aldri hatt noe å si over lokalpolitikk, miljøavtaler, innvandring og sosialt lovverk, mener jeg.

Og for meg som norsk, liker jeg enda mindre at EØS går inn på detaljstyring, eller at Erna underskriver avtaler for EU som ikke har noe å gjøre med handel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...