Gå til innhold

Hva prioriterer du?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har evig dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjør for å stimulere barna!

Jeg synes jeg bruker for lite tid på maling/ plastilina - sånne type kreative aktiviteter, og sangleker er også forsømt. Jeg leser en del, men synes også at det blir for lite.

Vi prioriterer:

* fysisk aktivitet (men ikke mer enn to organiserte aktiviteter pr. barn)

* lesing - språk

* selvstendighet (kle på seg selv, smøre brødskiver o.l.)

* "pusling" - nabbiperler, klipp & lim, fargelegging, puslespill, kortspill

Det er bare et faktum at man ikke rekker over alt. Hva slags type stimulering/ aktiviteter prioriterer dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Det høres ut som du er flink LoisLane. Bare fortsett slik. Du har med det viktigste. Jeg har nok noenlunde de samme prioriteringene som deg.

Helt fra ungene var babyer har vi vært ute flere timer om dagen slik at de fikk være i fysisk aktivitet. Nå er de blitt større og går på mer organiserte aktiviteter, men jeg mener at det holder med 1-2 slike i uka. Ungene har godt av å finne på ting selv også.

Jeg er selv glad i å lese og har lest veldig mye for barna mine. Vi er fast gjest på biblioteket. Har mye å si for språklig utvikling.

Hos oss er legobygging og perling veldig populært. Diverse spill som samler familien, spiller vi omtrent daglig. Tegning er også noe som ungene mine er veldig glad i. Vi er storforbrukere av tegneark og farger. Men så har de blitt utrolig flinke og. Jentene mine har også lært seg å strikke nå nylig.

Matlaging er også noe jeg lar ungene være med på. Det synes de er moro. Noe klarer de nå å lage selv uten hjelp, slik som å steke/koke egg, lage vaffelrøre og steke vafler, lage enkel hjemmelaget pizza ol.

Gjest lenej -ikke innlogget
Skrevet

Jeg har relativt store barn, 7 og 9 år, og ser at behovene har endret seg betraktelig over årene. Mine er nå i en fase hvor de trenger masse tid til å prate! Om venner, om ting som skjer og hvordan de skal forholde seg både til venner og ikke minst konflikter.

I tillegg går det med masse tid på lekser! Lekser er viktige, og går foran frilek på ettermiddagene. Begge jenten spiller på Musikkskole, så noe øving blir det, men det er mere etter ønske.

Jeg prøver å få inn endel formingsaktiviteter, og det blir det en del av. Kanskje mest fordi jeg selv driver med mye rart......

Men kanskje det viktigste vi gjør med barna våre er å bruke tid på dem?

Gjest Madeline
Skrevet
lenej

I tillegg går det med masse tid på lekser! Lekser er viktige, og går foran frilek på ettermiddagene

Det glemte jeg å ta med. Jeg bruker 1-2 timer hver dag på å hjelpe ungene med lekser.

lenej

Men kanskje det viktigste vi gjør med barna våre er å bruke tid på dem?

Det er jeg helt enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...