Gå til innhold

Feministene er opptatt av makt, ikke likestilling.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Trulteskogen said:

Men hvor er forskningen din som kan backe opp påstandene, og har man sammenlignet lykkenivået hos A4 mennesker med lykkenivået hos folk hvis liv innebærer mye makt? Nei. Ergo koker påstanden din vekk i kålen. 

Du trenger forskning?

https://www.webmd.com/balance/news/20080619/for-happiness-seek-family-not-fortune
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/the-secret-of-happiness-family-friends-and-your-environment-2053053.html
https://news.harvard.edu/gazette/story/2017/04/over-nearly-80-years-harvard-study-has-been-showing-how-to-live-a-healthy-and-happy-life/
https://www.happify.com/hd/why-friends-make-us-happier/

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Camlon skrev:

Så med andre ord må Erna Solberg være mindre lykkelig enn Kari som er hjemmeværende og møter venninner hver kveld? 

Hva hvis Erna er lykkelig nettopp fordi hun har nådd målene sine om å oppnå mest mulig makt. Hva sier du da? Hun kan ikek være lykkelig fordi hun ikke sitter hjemme med gubben hver kveld?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Trulteskogen said:

Så med andre ord må Erna Solberg være mindre lykkelig enn Kari som er hjemmeværende og møter venninner hver kveld? 

Hva hvis Erna er lykkelig nettopp fordi hun har nådd målene sine om å oppnå mest mulig makt. Hva sier du da? Hun kan ikek være lykkelig fordi hun ikke sitter hjemme med gubben hver kveld?

Fin stråmann.

Skrevet
Akkurat nå, Camlon skrev:

Fin stråmann.

Forskning viser jo også at det å leve såkalt lykkelige liv, som du er så opptatt av, nok er sekundært relativt til mange sitt ønske om å leve meninsgfulle liv. Mennesker kan f.eks være opptatt av makt for å oppnå innflytelse til å endre på det de oppfatter som urettferdigheter i samfunnet. Dette kan være viktigere for de enn å henge med vennegjengen tirsdag og torsdag.

Å være opptatt av å bli mest lykkelig gjør deg orientert mot hva andre kan gi til deg, mens å søke et meningsfullt liv gjør deg opptatt av hva du kan gi til andre. Å søke et meningsfullt liv innebærer ofte utfordringer og stress, men å bare nøye seg med et lykkelig liv kan "alle klare". 

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/happy_life_different_from_meaningful_life

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Camlon skrev:

Det er latterlig at du anklager meg for å være historieløs og naiv, når vi har ikke pratet om historie. Det er tydlig at respektløs drittkasting er standardsvaret ditt når noen er uenig med deg. 

Hvis det er noen som er historieløs så er det deg. Du sammenligner Norge med stater hvor kvinner ble arrestert for å bli voldtatt og sier at feminisme løste det problemet i Norge. Vet du ikke at Norge legaliserte sex utenfor ekteskapet i 1812 og voldtekt hadde strengere straffer før enn idag? Var det mye feminisme i Norge i 1812? Og i den grad feminisme har hjulpet, så er det snakk om en helt annen type feminisme enn dagens feminisme.

Dagens feminister demonstrerer ikke for strengere straff for voldtektsmenn, de krever ikke mer ressurser til politet og de demonstrerer ikke for å deportere utlandske voldtektsmenn. Det de demonstrerer for er andre saker og for en samtykkelov, som vil føre til at politet får enda mindre tid på de mer alvorlige sakene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt#Straff_i_tidligere_tider

Du er temmelig hårsår om du mener at å bli kalt naiv og historieløs er skittkasting. 

Du linker forøvrig til en tid der kvinner hadde større rettigheter og status enn kvinner i århundrene etterpå, der kirkens (og med det menns) makt og undertrykkelse økte betydelig. Vikingenes kvinner (kun de frie kvinner vel å merke) ble ansett å ha egenverdi og rettigheter, noe kirkens makt reduserte betydelig etterhvert som den tok grep om samfunnet. 

En voldtatt kvinne risikerte sosial forsømmelse og utestengning, så sent som for få tiår siden, om voldtekten fikk følger. Fikk den ikke det burde hun likevel helst tie om sin skam. En alenemor på 50 og 60 tallet hadde det ikke enkelt! En "løs" kvinne ble heller ikke ansett som en egnet kone eller svigerdatter. Ikke engang om det var uforskyldt at hun hadde vært "løs". En dydig kvinne visste jo å passe på seg selv, så... 

Jeg er født på 70- tallet, og selv jeg har i tenårene opplevd at kvinner som hadde flere partnere ble kalt løse og horer. 

Feminismen har hatt stor betydning for vårt samfunn, og du som har en datter burde ikke latterliggjøre betydningen den har hatt og ennå har! 

Kun et fåtall av dagene feminister demonstrerer overhodet. For de fleste av oss feminister er feminisme en grunnleggende holdning til likeverd og rettferdighet. En rettesnor for hva vi tenker om menneskerettigheter og menneskeverd, og hva vi reagerer på, om urett skjer. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Trulteskogen said:

Forskning viser jo også at det å leve såkalt lykkelige liv, som du er så opptatt av, nok er sekundært relativt til mange sitt ønske om å leve meninsgfulle liv.

Og du tror det ikke henger sammen? De som lever lykkelige liv med god familie og gode venner, får også meningsfulle liv.

Skrevet
1 minutt siden, Camlon skrev:

Og du tror det ikke henger sammen? De som lever lykkelige liv med god familie og gode venner, får også meningsfulle liv.

Men nå er det ikke sikkert at det som gir mening for deg og mange andre, gir mening for alle og enhver. På tide at du skjønner forskjellen. 

Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet (endret)

Hæ?

Feminismen dreier seg i høy grad om likestilling i de lavere samfunnslag og også innvandrermiljøer. Har du ikke fått med deg dette så har du jo absolutt ingen innsikt i feminisme da, og da bør du strengt talt holde tåta.  

Kvinner i fengsel lever i en hverdag preget av seksuell trakassering, press til prostitusjon og overgrep. Det er kun fire helt rene kvinnefengsler i landet, og selv der blir kvinner diskriminert og undertrykt i stor grad. Herrefengsler har flere terapi, kurs og rehabiliteringstilbud, og fler aktivitets og utdannelsestilbud i fengsel- for eksempel musikkstudio, treningsrom, kokkeutdannelse, verksted osv og kvinner får garn som aktivitetstilbud eller frisørutdannelse. Tilbudene for menn i fengsel er så varierte at menn omtaler oppholdet som en sommerleir, mens kvinnene kommer ut deprimerte, ustimulerte pga manglende aktivitetstilbud og selvstrikka grytekluter. (Bla. Veronica Orderud gikk hardt ut mot tilbudene til damer i fengsel for noen år siden) Menn får også gratis lege og tannlegehjelp i fengsel, det gjør forsåvidt kvinner også men kvinnene opplever i mye høyere grad å ikke bli trodd på sine plager og må gå lenger med helseproblemene sine før de får hjelp. 

Det er mange kvinner som begår kriminelle handlinger og kriminalomsorgen er særdeles kjønnsdiskriminerende mot kvinner ja. Noen ganger  er ikke kvinnelig betjent ledig og kvinnene må dermed strippes nakne foran 1-4 mannlige ansatte, dette forekommer både i arresten og i fengsel. Det er viktig at flere kvinner får plass i ledelsen for å gjenopprette kvinners sikkerhet i norske fengsler. 

Endret av faraniva
  • Liker 6
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Trolltunge said:

Du er temmelig hårsår om du mener at å bli kalt naiv og historieløs er skittkasting. 

Nei, jeg ber deg å fokusere på ballen og ikke på mannen.

En voldtatt kvinne risikerte sosial forsømmelse og utestengning, så sent som for få tiår siden, om voldtekten fikk følger. Fikk den ikke det burde hun likevel helst tie om sin skam. En alenemor på 50 og 60 tallet hadde det ikke enkelt! En "løs" kvinne ble heller ikke ansett som en egnet kone eller svigerdatter. Ikke engang om det var uforskyldt at hun hadde vært "løs". En dydig kvinne visste jo å passe på seg selv, så... 

Jeg er født på 70- tallet, og selv jeg har i tenårene opplevd at kvinner som hadde flere partnere ble kalt løse og horer. 

Feminismen har hatt stor betydning for vårt samfunn, og du som har en datter burde ikke latterliggjøre betydningen den har hatt og ennå har! 

Dette er ikke hva du skrev. Du skrev at politi straffet kvinner for voldtekt før sånn som de gjør i andre land. Jeg viste naturligvis at det var tull.

Det er riktig at feminisme har forbedret situasjonen for kvinner, spesielt om vi fokuserer på andre ting enn voldtekt. Men det var feminisme før. Dagens feminisme gjør ingenting for å gjøre min datter tryggere mot voldtekt.

For å redusere sjansen for voldtekt, så er det viktig å fokusere på godt politiarbeid. 

Endret av Camlon
Skrevet
7 minutter siden, Trulteskogen said:

Men nå er det ikke sikkert at det som gir mening for deg og mange andre, gir mening for alle og enhver. På tide at du skjønner forskjellen. 

Enda en stråmann. 

Hvorfor må du konstant legge ord i munnen min?

Skrevet
1 minutt siden, Camlon skrev:

Nei, jeg ber deg å fokusere på ballen og ikke på mannen.

Dette er ikke hva du skrev. Du skrev at politi straffet kvinner for voldtekt før sånn som de gjør i andre land. Jeg viste naturligvis at det var tull.

Det er riktig at feminisme har forbedret situasjonen for kvinner, spesielt om vi fokuserer på andre ting enn voldtekt. Men det var feminisme før. Dagens feminisme gjør ingenting for å gjør min datter tryggere mot voldtekt.

For å redusere sjansen for voldtekt, så er det viktigere å fokusere på politiarbeid. 

Jeg er sterkt uenig med deg i at feminisme er uvesentlig i det å skjerme din datter for voldtekt. Selve grunntanken i at det er galt og straffbart, ikke kvinnens skyld, og alt fra forebyggende tiltak til fordømmelse av handlingen er i feminismens ånd. Dessverre kan det ikke forhindre alle voldtekter, men holdningene til det, og den hjelpen og støtten din datter kan få om så galt skulle skje, er feminismens fortjeneste. Det politiarbeidet du fokuserer på, det at det har fokus på dette, er feminismens fortjeneste.

Kvinners ve og vel, og rettigheter, har ikke skjedd av seg selv, det har vært en feministisk kamp for å oppnå dette, og den kampen er ikke helt vunnet ennå. Det er ingen grunn til å si at den kampen er ferdig og ikke lenger vesentlig, for det finnes ennå miljøer og samfunn hvor den tanken ikke har fått feste ennå, og så liten som verden har blitt utgjør dette ennå en fare for kvinner. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg er sterkt uenig med deg i at feminisme er uvesentlig i det å skjerme din datter for voldtekt. Selve grunntanken i at det er galt og straffbart, ikke kvinnens skyld

Jeg har ikke sagt at feminisme er uvesentlig. Jeg er enig at tidligere så gjorde feminisme endel gode ting for å forhindre voldtekt. Desverre så ser jeg ikke det samme fra moderne feminisme.

Grunntanken at voldtekt er galt har eksistert siden tidens morgen. Og i Norge var det dødstraff for voldtekt i gamle dager. Vi hadde heller ikke islamske tilstander siden sex utenfor ekteskapet ble legalisert i 1812. 

Kvinners ve og vel, og rettigheter, har ikke skjedd av seg selv, det har vært en feministisk kamp for å oppnå dette, og den kampen er ikke helt vunnet ennå. Det er ingen grunn til å si at den kampen er ferdig og ikke lenger vesentlig, for det finnes ennå miljøer og samfunn hvor den tanken ikke har fått feste ennå, og så liten som verden har blitt utgjør dette ennå en fare for kvinner. 

Det er riktig, vi har fortsatt ting å kjempe for, spesielt i noen deler av verden.

Men det betyr ikke at dagens feminisme gjør noe som helst for å redusere antall voldtekter i Norge. F.eks. feministisk initiativ nevner ikke voldtekt på forsiden, nevner ingen steder at antall rapporterte voldtekter har økt kraftig, og hovedtiltaket deres er en saksbehandlingsfrist, som de sannsynligvis ikke har råd til å gjennomføre.

Derimot så vil de at straffedømte skal ikke bli utvist, og vil ikke gi mer penger til politet. Det vil definitivt ikke hjelpe. Og naturligvis er ikke Islam eller Saudi Arabia, nevnt et eneste sted selv om kvinner blir kraftig undertrykt og blir straffet for å ha blitt voldtatt. 

Endret av Camlon
Skrevet
1 time siden, Camlon skrev:

Jeg har ikke sagt at feminisme er uvesentlig. Jeg er enig at tidligere så gjorde feminisme endel gode ting for å forhindre voldtekt. Desverre så ser jeg ikke det samme fra moderne feminisme.

Grunntanken at voldtekt er galt har eksistert siden tidens morgen. Og i Norge var det dødstraff for voldtekt i gamle dager. Vi hadde heller ikke islamske tilstander siden sex utenfor ekteskapet ble legalisert i 1812. 

Det er riktig, vi har fortsatt ting å kjempe for, spesielt i noen deler av verden.

Men det betyr ikke at dagens feminisme gjør noe som helst for å redusere antall voldtekter i Norge. F.eks. feministisk initiativ nevner ikke voldtekt på forsiden, nevner ingen steder at antall rapporterte voldtekter har økt kraftig, og hovedtiltaket deres er en saksbehandlingsfrist, som de sannsynligvis ikke har råd til å gjennomføre.

Derimot så vil de at straffedømte skal ikke bli utvist, og vil ikke gi mer penger til politet. Det vil definitivt ikke hjelpe. Og naturligvis er ikke Islam eller Saudi Arabia, nevnt et eneste sted selv om kvinner blir kraftig undertrykt og blir straffet for å ha blitt voldtatt. 

Dagens feminisme sitter heldigvis i ryggraden på folkesjela på mange måter her i Norge, men vi har ennå ikke likelønn, og for mange kvinner opplever ennå at deres kjønn blir tatt i betraktning i forhold til hvordan de blir behandlet. Me too kampanjen viste tydelig at det er mye rart som skjer, ennå. 

Dagens feminister er ikke kun dem som kaller seg Ottar og roper høyt. Hverdagsfeminismen er faktisk viktigere. At vi er mødre, fedre, lærere, politi, programledere, filmskapere og så videre, og i hverdagen jobber for likeverd og rettferdighet, som grunnholdninger. 

Mellom linjene ser jeg at du er feminist du også. At verdier og holdninger fra feminismen betyr noe for deg også. Du liker kanskje ikke ordet, og legger negative ting i begrepet også, men selv om man kaller en skjorte et klesplagg, så er det fremdeles en skjorte. ;)

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Trolltunge skrev:

Du virker naiv. Du kan i stor grad takke feminismen for at din datter kan være ganske trygg på at hun vil ha makt og råderett over sin kropp og sitt liv. Et fungerende politi er også avhengig av at feministiske tanker er godt forankret i samfunnsnormen. Det fantes nok dem som sytes vi hadde et svært velfungerende politi i de dager kvinner ble arrestert for hor om de var blitt voldtatt, og det finnes ennå i verden folk som synes det er et velfungerende politi når kvinner fengsles og avrettes for det samme den dag i dag. 

Dere som kritiserer feminismen og mener den er unødvendig er både historieløse og naive. 

Din utfordring virker å være at du assosierer alt positivt med feminisme, heller enn "vanlige folks" ønsker. "De aller fleste" ønsker at kvinner skal bestemme over egen kropp og være trygge, men de aller færreste er feminister. Det samme har trolig vært tilfelle i lengre tid og er den aller viktigste årsaken til at kvinne i Norge i dag har de godene du snakker om. Det er med andre ord lite av dette som primært skyldes feminisme. 

Skrevet
22 minutter siden, herzeleid skrev:

Din utfordring virker å være at du assosierer alt positivt med feminisme, heller enn "vanlige folks" ønsker. "De aller fleste" ønsker at kvinner skal bestemme over egen kropp og være trygge, men de aller færreste er feminister. Det samme har trolig vært tilfelle i lengre tid og er den aller viktigste årsaken til at kvinne i Norge i dag har de godene du snakker om. Det er med andre ord lite av dette som primært skyldes feminisme. 

Jeg er svært glad for at det er vanlige folks ønsker, og om de kaller seg feminister eller ikke, så er disse vanlige folks ønsker drevet frem med kamper vi bør ha respekt for. Ikke stå historieløse og tro at ting har blitt slik av seg selv. At det enkelt og greit kommer fra vårt gode hjerte. Dette er drevet frem, og det vedlikeholdes! Kvinnekamp og feminisme... vi høster av det nå! Er så frie som vi er, fordi noen våget å kjempe. Har våre rettigheter og ønsker, fordi noen tok den kampen for oss, og har etterlatt oss en arv, i både rettigheter og tankegang. 

Det var ikke vanlige folks ønsker at vi kvinner skulle være så fri, for ikke avskrekkende lang tid tilbake. Noen våget ikke engang å tenke tanken, og mange (spesielt dem som satt på makten) var regelrett redd for tanken. Men noen våget å kjempe, og de vant frem. Det er vår arv. Det er derfor dette nå er vanlige folk ønsker. Nå sitter det i den norske folkesjela, og vi trenger ikke lenger å kalle oss feminister for å sette pris på dette, men vi kom ikke hit av oss selv! Det er feminisme i praksis nå, fordi noen kjempet for oss. Det er likevel fremdeles feminisme! At vi tar det som en selvfølge nå betyr ikke at det ikke er det i bunn og grunn, fremdeles. 

Som demokrati. Vi tar det som en selvfølge nå, men det har også vært en kamp. Noen tok den kampen for oss, og det er vanlige folk ønske nå, men det gjør det fremdeles ikke uvesentlig. Det er fremdeles like viktig! 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg er svært glad for at det er vanlige folks ønsker, og om de kaller seg feminister eller ikke, så er disse vanlige folks ønsker drevet frem med kamper vi bør ha respekt for. Ikke stå historieløse og tro at ting har blitt slik av seg selv. At det enkelt og greit kommer fra vårt gode hjerte. Dette er drevet frem, og det vedlikeholdes! Kvinnekamp og feminisme... vi høster av det nå! Er så frie som vi er, fordi noen våget å kjempe. Har våre rettigheter og ønsker, fordi noen tok den kampen for oss, og har etterlatt oss en arv, i både rettigheter og tankegang. 

Det var ikke vanlige folks ønsker at vi kvinner skulle være så fri, for ikke avskrekkende lang tid tilbake. Noen våget ikke engang å tenke tanken, og mange (spesielt dem som satt på makten) var regelrett redd for tanken. Men noen våget å kjempe, og de vant frem. Det er vår arv. Det er derfor dette nå er vanlige folk ønsker. Nå sitter det i den norske folkesjela, og vi trenger ikke lenger å kalle oss feminister for å sette pris på dette, men vi kom ikke hit av oss selv! Det er feminisme i praksis nå, fordi noen kjempet for oss. Det er likevel fremdeles feminisme! At vi tar det som en selvfølge nå betyr ikke at det ikke er det i bunn og grunn, fremdeles. 

Som demokrati. Vi tar det som en selvfølge nå, men det har også vært en kamp. Noen tok den kampen for oss, og det er vanlige folk ønske nå, men det gjør det fremdeles ikke uvesentlig. Det er fremdeles like viktig! 

Vi kom nok dit vi er av oss selv, gitt at det er vi mennesker som har ført oss hit, men jeg tror feminisme har mindre med det å gjøre enn en skulle tro. De viktigste faktorene er nok rett og slett at vi har fått økende grad av kapitalisme, der arbeid trumfer familie, og et "snillere" arbeidsliv.

De som kaller seg feminister er tross alt en ganske marginal gruppe som jeg tror i sum har lite å si for vår aksept for at også kvinner har et trygt og godt yrkesliv. 

Skrevet (endret)
7 hours ago, Trolltunge said:

Joda, som feminist er jeg på sett og vis opptatt av makt. Jeg er opptatt av at jeg, min datter, min niese og andre kvinner skal få ha makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. At det er våre evner og vår vilje som styrer våre skjebner, ikke vårt kjønn. 

Jeg synes ikke det er urimelig! 

Ok, greit. Men jeg har noen spørsmål til deg kvinnefronten og andre feminist org. i Norge ønsker å fjerne menn ifra diskriminering lovverket i Norge. http://kvinnefronten.no/det-strafferettslige-diskrimineringsvernet/ 

Er dette ok? Er de feminister? Ødelegger disse feminisme, siden de ikke er for likestilling men særstilling for kvinner? Hvor går grensen? Vi har vært likestilt juridisk siden 1960 tallet (1963 for å være presis) og noen påstår noe annet tar feil, så hvorfor sier feminister at kvinner er diskriminert idag? Hva med menn som blir diskriminert siden de er menn? 

Jeg sier til deg den feminismen som du følger har utført målene sine ifra 60-70 tallet, og idag så er det menn som har problemer som må bli løst. Det jeg mener er fra fall ifra skolen, selvmords raten, arbeids situasjonen for norske menn, ekstrem juridisk bias mot menn i skilsmisse saker og barnefordeling saker, ingen org. som setter menn og gutter i fokus. De som er i høye posisjoner i feminismen idag som Marie Simonsen, Elisabeth Lund Prøizt, Stine H. Bang, er radikale monsterfeminister der Marie faktisk gotter seg over at gutter har stort frafall på videregående og gutter og menns frafall ifra universitet i Norge. Marie er den mest profilerte feministen i Norge og den mest kjente.  

Flest parten av Norske kvinner ønsker 3,1 barn og en deltids jobb ikke en full jobb til fordel å bruke tid på familie.  

Så hva gjør du for å rette på feminismen i Norge? Tar feminister å arbeider for disse kvinnenes ønsker? Hvorfor tror flesteparten av feminister idag på en konspirasjon teori om menn aka patrakiet.      

Endret av ElinX0Xpoliti
Skrevet

Elinxoxpoliti: Virker som du har misforstått kommentaren du linker til. Å understreke at diskriminering i større grad rammes kvinner enn menn er ikke særstilling av kvinner. 

Forøvrig, hva gjorde du på den internasjonale mannsdagen som var for litt siden? Var du med i tog eller skrev leserinnlegg til politikerne om det du mener er alvorlige diskrimineringproblemer menn som kjønn møter i samfunnet, eller består din aktivisme utelukkende av å rakke ned på feministisk arbeid på internett? 

• Liker 5
Skrevet

Menn har historisk alltid hatt mer makt enn kvinner. Likestilling vil nødvendigvis også innebære en maktforskyvning. Dette følger naturlig av at når kvinner får like rettigheter som menn, vil de også bli mer økonomisk likestilt. Og med det kommer økt makt.

Det er ikke vanskeligere enn det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...