Mellomkjøttet Skrevet 1. desember 2018 #1 Skrevet 1. desember 2018 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-hvorfor-skal-vi-ha-darligere-forhold-i-fengsel-enn-menn_-1.14290131 Feminstene står på barrikadene og nærmeste truer med borgerkrig dersom kvinne ikke slipper inn i styrerommene. Alt i likestliilingens navn. Men hvor er demonstrasjonstogene for likestlling også i de lavere lag av samfunnet? Kriminalomsorgen er et av de mest kjønnsdiskrminerende insititusjonene som finnes i Norge. Men ingen bryr seg. Sammen med den manglende interessen for innvandrerkvinners stilling i innvandrermiljøene, viser dette at konspriasjonsteretikerne kanskje ikke er helt på jordet når de sier at feministene er opptatt av makt, ikke likestilling. 4
herzeleid Skrevet 1. desember 2018 #2 Skrevet 1. desember 2018 Jeg vil kanskje heller si at for store deler av feministbevegelsen så handler likestilling primært om makt, der det for "vanlige" mennesker primært handler om like rettigheter og muligheter.
Trolltunge Skrevet 1. desember 2018 #3 Skrevet 1. desember 2018 Joda, som feminist er jeg på sett og vis opptatt av makt. Jeg er opptatt av at jeg, min datter, min niese og andre kvinner skal få ha makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. At det er våre evner og vår vilje som styrer våre skjebner, ikke vårt kjønn. Jeg synes ikke det er urimelig! 11
Camlon Skrevet 1. desember 2018 #4 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 39 minutter siden, Trolltunge said: Joda, som feminist er jeg på sett og vis opptatt av makt. Jeg er opptatt av at jeg, min datter, min niese og andre kvinner skal få ha makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. At det er våre evner og vår vilje som styrer våre skjebner, ikke vårt kjønn. Jeg synes ikke det er urimelig! Hvorfor er du så opptatt av at din datter skal ha makt? Tror du at økt sjanse for å bli sjef/politiker vil gjøre din datter mer lykkelig? Jeg vil heller fokusere på min datter skal ha en god oppvekst med gode omsorgpersoner. Som voksen håper jeg at hun får en god jobb, får gode venner og finner seg en partner som elsker henne og behandler henne bra. Det er hva som faktisk gjør folk lykkelige. Endret 1. desember 2018 av Camlon
Trolltunge Skrevet 1. desember 2018 #5 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, Camlon skrev: Hvorfor er du så opptatt av at din datter skal ha makt? Tror du at økt sjanse for å bli sjef/politiker vil gjøre din datter mer lykkelig? Jeg vil heller fokusere på min datter skal ha en god oppvekst med gode omsorgpersoner. Som voksen håper jeg at hun får en god jobb, får gode venner og finner seg en partner som elsker henne og behandler henne bra. Det er hva som faktisk gjør folk lykkelige. Les det jeg skrev en gang til, og igjen om nødvendig, til du forstår hvilken makt jeg skrev om. Det har ingenting med å bli sjef eller politiker å gjøre. Jeg regner igrunnen med at du også ønsker at din datter skal ha makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. Anser du det som bedre/ok at noen andre har makt over hennes kropp og liv, eller råderett over hennes kropp og liv? 8
Camlon Skrevet 1. desember 2018 #6 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, Trolltunge said: Les det jeg skrev en gang til, og igjen om nødvendig, til du forstår hvilken makt jeg skrev om. Det har ingenting med å bli sjef eller politiker å gjøre. Jeg regner igrunnen med at du også ønsker at din datter skal ha makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. Anser du det som bedre/ok at noen andre har makt over hennes kropp og liv, eller råderett over hennes kropp og liv? Feminisme handler om slik makt, og du sa at du var en feminist og vil gi mer makt til din datter. Og jeg trenger ikke feminisme for å sørge for at min datter har makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. Det jeg trenger er et fungerende politi.
Trolltunge Skrevet 1. desember 2018 #7 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 12 minutter siden, Camlon skrev: Feminisme handler om slik makt, og du sa at du var en feminist og vil gi mer makt til din datter. Og jeg trenger ikke feminisme for å sørge for at min datter har makt og råderett over sin egen kropp og sitt eget liv. Det jeg trenger er et fungerende politi. Tror fremdeles du ikke leste det jeg skrev rett. Jeg tror du leser "... makt, og råderett over...", men det kommaet finnes ikke i min setning. Du virker naiv. Du kan i stor grad takke feminismen for at din datter kan være ganske trygg på at hun vil ha makt og råderett over sin kropp og sitt liv. Et fungerende politi er også avhengig av at feministiske tanker er godt forankret i samfunnsnormen. Det fantes nok dem som sytes vi hadde et svært velfungerende politi i de dager kvinner ble arrestert for hor om de var blitt voldtatt, og det finnes ennå i verden folk som synes det er et velfungerende politi når kvinner fengsles og avrettes for det samme den dag i dag. Dere som kritiserer feminismen og mener den er unødvendig er både historieløse og naive. Endret 1. desember 2018 av Trolltunge 10
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #8 Skrevet 1. desember 2018 Er det noe menn er redd for, er det kvinner som ønsker seg makt. Menn sosialiseres opp til å selv ønske bli mektige for å tiltrekke seg kvinner. Når kvinner selv ønsker ha makt og etterstreber makt, hvordan skal da menn kunne tiltrekke seg kvinner? Kanskje det da krever noe helt annet av menn, noe som ikke bygger på ønsker om å være mektigere enn partneren sin. 2
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #9 Skrevet 1. desember 2018 Det er menneskelig å ønske seg makt. Menn har søkt etter makt i alle år. En kan ikke forvente, i et likestilt samfunn, at kvinner skal sette sin menneskelige natur til side. 2
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #10 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, Camlon skrev: Hvorfor er du så opptatt av at din datter skal ha makt? Tror du at økt sjanse for å bli sjef/politiker vil gjøre din datter mer lykkelig? Kanskje det? Hvem er du til å bestemme hva som gjør en kvinne lykkelig? 1 time siden, Camlon skrev: Jeg vil heller fokusere på min datter skal ha en god oppvekst med gode omsorgpersoner. Som voksen håper jeg at hun får en god jobb, får gode venner og finner seg en partner som elsker henne og behandler henne bra. Det er hva som faktisk gjør folk lykkelige. Det som gjør deg lykkelig, ja. Det er mange som har større ambisjoner enn et kjedelig A4 liv. 3
Muskath Skrevet 1. desember 2018 #11 Skrevet 1. desember 2018 Det handler verken om lykke eller makt. Det handler kun om rettferdighet og det er det feminister er opptatt av. 2
Gjest Tuxy Skrevet 1. desember 2018 #12 Skrevet 1. desember 2018 Hvis det handler om feminisme er det rart at de ikke spør hvorfor kvinner får i gjennomsnitt lavere straffer enn menn for samme type forbrytelse. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/GGP8x/Straff-mannen-som-om-han-var-en-kvinne https://www.dagbladet.no/nyheter/psykologer-om-at-menn-straffes-strengere-kan-skyldes-at-kvinner-er-bedre-til-a-vise-folelser/69818139
Camlon Skrevet 1. desember 2018 #13 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 1 time siden, Trolltunge skrev: Tror fremdeles du ikke leste det jeg skrev rett. Jeg tror du leser "... makt, og råderett over...", men det kommet finnes ikke i min setning. Du virker naiv. Du kan i stor grad takke feminismen for at din datter kan være ganske trygg på at hun vil ha makt og råderett over sin kropp og sitt liv. Et fungerende politi er også avhengig av at feministiske tanker er godt forankret i samfunnsnormen. Det fantes nok dem som sytes vi hadde et svært velfungerende politi i de dager kvinner ble arrestert for hor om de var blitt voldtatt, og det finnes ennå i verden folk som synes det er et velfungerende politi når kvinner fengsles og avrettes for det samme den dag i dag. Dere som kritiserer feminismen og mener den er unødvendig er både historieløse og naive. Det er latterlig at du anklager meg for å være historieløs og naiv, når vi har ikke pratet om historie. Det er tydlig at respektløs drittkasting er standardsvaret ditt når noen er uenig med deg. Hvis det er noen som er historieløs så er det deg. Du sammenligner Norge med stater hvor kvinner ble arrestert for å bli voldtatt og sier at feminisme løste det problemet i Norge. Vet du ikke at Norge legaliserte sex utenfor ekteskapet i 1812 og voldtekt hadde strengere straffer før enn idag? Var det mye feminisme i Norge i 1812? Og i den grad feminisme har hjulpet, så er det snakk om en helt annen type feminisme enn dagens feminisme. Dagens feminister demonstrerer ikke for strengere straff for voldtektsmenn, de krever ikke mer ressurser til politet og de demonstrerer ikke for å deportere utlandske voldtektsmenn. Det de demonstrerer for er andre saker og for en samtykkelov, som vil føre til at politet får enda mindre tid på de mer alvorlige sakene. Sitat Norge har lange tradisjoner for strenge straffer for voldtekt. Ifølge Magnus Lagabøtes landslov var voldtekt såkalt «ubotamål». (...) https://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt#Straff_i_tidligere_tider Endret 1. desember 2018 av Elaine Marley
Camlon Skrevet 1. desember 2018 #14 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 45 minutter siden, Trulteskogen said: Kanskje det? Hvem er du til å bestemme hva som gjør en kvinne lykkelig? Det som gjør deg lykkelig, ja. Det er mange som har større ambisjoner enn et kjedelig A4 liv. Jeg bestemmer ikke hva som gjør kvinner og menn lykkelig. Jeg beskriver hva som gjør kvinner og menn lykkelig. Jeg nevner menn også, fordi økt sjanse for å bli sjef/politiker er ikke noe som gjør menn lykkeligere heller. Det er andre faktorer som er mye viktigere. De mest lykkelige menneskene er folk som har helt alminnelige A4 liv, med gode venner og familie. Fra utsiden kan det kanskje virke kjedelig, men fra innsiden så er livet fylt med glede og latter, istedenfor stress og ubehag. Endret 1. desember 2018 av Camlon
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 31 minutter siden, Camlon skrev: Jeg bestemmer ikke hva som gjør kvinner og menn lykkelig. Jeg beskriver hva som gjør kvinner og menn lykkelig. Jeg nevner menn også, fordi at å søke makt er ikke en oppskrift for lykke, gjelder i like stor grad menn. De mest lykkelige menneskene er folk som har helt alminnelige A4 liv, med gode venner og familie. Fra utsiden kan det kanskje virke kjedelig, men fra innsiden så er livet fylt med glede og latter, istedenfor stress og ubehag. Hvordan vet du egentlig dette? Vet du om f.eks Erna hadde blitt lykkeligere av å leve et A4 liv enn å være statsminister? Meg bekjent er det ikke gjort noen studier som viser at ordinære mennesker er mer lykkelige enn de som etterstreber sine drømmer om makt og innflytelse. Men kanskje du vet noe jeg ikke vet? Et A4 liv har sine bekymringer det også, fra innsiden kan det være fylt med frustrasjoner, krangling, tristhet og savn etter mer innhold og variasjon. 2
Camlon Skrevet 1. desember 2018 #16 Skrevet 1. desember 2018 (endret) 5 minutter siden, Trulteskogen said: Hvordan vet du egentlig dette? Vet du om f.eks Erna hadde blitt lykkeligere av å leve et A4 liv enn å være statsminister? Meg bekjent er det ikke gjort noen studier som viser at ordinære mennesker er mer lykkelige enn de som etterstreber sine drømmer om makt og innflytelse. Men kanskje du vet noe jeg ikke vet? Et A4 liv har sine bekymringer det også, fra innsiden kan det være fylt med frustrasjoner, krangling, tristhet og savn etter mer innhold og variasjon. Du glemte siste del av setningen. Jeg skrev."De mest lykkelige menneskene er folk som har helt alminnelige A4 liv, med gode venner og familie." Om livet er fylt med frustrasjoner, krangling, tristhet og savn, så har man ikke gode venner og familie. At de ikke er lykellige passer perfekt med mitt argument. Endret 1. desember 2018 av Camlon
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 Akkurat nå, Camlon skrev: Du glemte siste del av setningen. De mest lykkelige menneskene er folk som har helt alminnelige A4 liv, med gode venner og familie. Om livet er fylt med frustrasjoner, krangling, tristhet og savn, så er ikke kriteriet fylt. Et alminnelig A4 liv er jo fylt med frustrasjoner og krangling også. Selv med gode venner og familie, er man ikke fritatt fra dette. Såpass håper jeg du skjønner. Ellers har du mye livserfaring i vente. 1
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, Camlon skrev: Du glemte siste del av setningen. De mest lykkelige menneskene er folk som har helt alminnelige A4 liv, med gode venner og familie. Om livet er fylt med frustrasjoner, krangling, tristhet og savn, så er ikke kriteriet fylt. Men hvor er forskningen din som kan backe opp påstandene, og har man sammenlignet lykkenivået hos A4 mennesker med lykkenivået hos folk hvis liv innebærer mye makt? Nei. Ergo koker påstanden din vekk i kålen. 1
Trulteskogen Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 Dessuten er det veldig spesielt å ekskludere mennesker som søker etter makt, fra å samtidig også kunne ha tilgang til gode venner og familie. Mange klarer fint å balansere begge deler. Vil tro statsministeren vår ikke lever ensom og isolert på tronen sin, f.eks. 1
Gjest O.G. Skrevet 1. desember 2018 #20 Skrevet 1. desember 2018 11 timer siden, Mellomkjøttet skrev: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-hvorfor-skal-vi-ha-darligere-forhold-i-fengsel-enn-menn_-1.14290131 Feminstene står på barrikadene og nærmeste truer med borgerkrig dersom kvinne ikke slipper inn i styrerommene. Alt i likestliilingens navn. Men hvor er demonstrasjonstogene for likestlling også i de lavere lag av samfunnet? Kriminalomsorgen er et av de mest kjønnsdiskrminerende insititusjonene som finnes i Norge. Men ingen bryr seg. Sammen med den manglende interessen for innvandrerkvinners stilling i innvandrermiljøene, viser dette at konspriasjonsteretikerne kanskje ikke er helt på jordet når de sier at feministene er opptatt av makt, ikke likestilling. Men med makt kan feministene hurtigere gjøre noe med situasjonen til innvandrerkvinnene og kriminalomsorgen. Tenkt over det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå