Gå til innhold

Julefeiring rullering - hver tredje eller fjerde jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på hva som er riktig. Samboers foreldre er skilte, mine er gifte. Jeg mener det er riktig at vi tar annenhver jul med hver vår familie, der han må regulere på annenhver jul med hans skilte foreldre der igjen på "han sine år" Altså at det da blir hver fjerde på han sine foreldre og på mine blir det annenhver. Jeg kan ikke noe for at han har skilte foreldre og jeghar gifte. Det er uansett annenhver med hver sin familie, bare han må velge en av sidene. Da blir det rettferdig nener jeg. Han mener det er urettferdig og bla bla bla men det blir urettferdig at jeg ikke får feiret med min like ofte heller. Vi har også fått tvillinger nylig så vi vil ikke splitte oss på julaften. Det blir vår 3 jul nå. 

Anonymkode: 9813c...c06

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Lurer på hva som er riktig. Samboers foreldre er skilte, mine er gifte. Jeg mener det er riktig at vi tar annenhver jul med hver vår familie, der han må regulere på annenhver jul med hans skilte foreldre der igjen på "han sine år" Altså at det da blir hver fjerde på han sine foreldre og på mine blir det annenhver. Jeg kan ikke noe for at han har skilte foreldre og jeghar gifte. Det er uansett annenhver med hver sin familie, bare han må velge en av sidene. Da blir det rettferdig nener jeg. Han mener det er urettferdig og bla bla bla men det blir urettferdig at jeg ikke får feiret med min like ofte heller. Vi har også fått tvillinger nylig så vi vil ikke splitte oss på julaften. Det blir vår 3 jul nå. 

Men han kan for at han har skilte foreldre..? :klo:

Anonymkode: 3a595...971

• Liker 14
Skrevet

Du høres utrolig usympatisk ut. Stakkars mannen din ☹️ 

Anonymkode: 64cab...a27

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor feirer dere ikke alene eller inviterer dem til dere da? Går foreldrene hans så dårlig overens at de ikke kan møtes hos dere eller er hjemmet deres for lite til julefeiring?

Anonymkode: 16549...0fe

• Liker 2
Skrevet

Klassisk KG. INGEN svarer på det TS spør om, men drittslenging er det massevis av. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder dette forumet her! 

Anonymkode: df346...dbb

• Liker 6
Skrevet

Vi har samme situasjon, bare at her er det hans foreldre som er sammen og mine som er skilt. Men familiene våre får "oss" hver 3 år. Siden jeg er skilsmissebarn så var det sikkert lettere for meg og min familie og ikke feire hver eneste jul sammen, siden vi allerede var "vant" til det. Men selv om foreldrene hans og søsknene hans syns det var litt trist første julaften uten han, så skjønte de at foreldrene mine hadde like lyst å feire med oss som det de hadde. Det er en del av det å bli voksen og starte sin egen familie, man får flere å ta hensyn, må gi og ta.

Om du syns det er så vanskelig å være uten dine foreldre, så kan dere kanskje ordne til jul hjemme hos dere to? Da kan dine foreldre være invitert hver eneste jul og hans kan være invitert annenhver for eksempel.

Anonymkode: 03397...eb9

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk KG. INGEN svarer på det TS spør om, men drittslenging er det massevis av. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder dette forumet her! 

Kanskje fordi forumet har sin underholdningsverdi? 😁

Til TS: jeg har selv foreldre som ikke er sammen og hans foreldre er sammen. Vi feirer annethvert år med mine og annethvert år med hans. I år feirer vi med mine og vi har invitert begge hjem til oss 😊

• Liker 1
Skrevet

Feiret fjoråret med familien min, dette året med en side av familien hans. Så hos oss blir det annen hver, helt til vi har stor nok plass til å invitere alle hvert år.

Anonymkode: 55367...4c1

• Liker 1
Skrevet

I følge mine øyne er det du tenker helt rett. 

F.eks

1 år: dine foreldre 

2 år: han sin mor

3 år: dine foreldre 

4 år: han sin far 

Ja, han får kun feiret med sin mor eller far hvert  fjerde år, men det er fortsatt hans sin familie hver andre år. Mener han det er riktig at du skal få feire med din familie kun hvert tredje år da? Og han sin familie to år på rad hele livet? 

Dette blir ikke riktig for meg:

1 år: din familie 

2 år: han sin mor

3 år: han sin far 

Anonymkode: d27f1...f8f

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør du med dette innlegget? 

Slenger drit.... og svarer ikke på det TS spør om.... 

Anonymkode: 1d390...c0c

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like mye tid per familie. Altså at dere splitter julen med hans familie i to. Finnes mange måter å gjøre dette på. Julebrunchen hos ene, og julekvelden hos andre. Eller at dere er hos ene 22-25, og deretter neste 26-29. 

Dersom dette ikke er mulig er jeg enig i han - at dere rullerer på tre. 

Anonymkode: 1d390...c0c

• Liker 2
Skrevet

Folk blir så utrolig egoistiske i jula. Alle vil hjem til sin familie. Forståelig, det er ikke det, men altså...det er noe ved det å bli voksen og å ta hensyn til andre også. Ikke din feil at foreldrene hans er skilt nei, men det er da jammen ikke hans skyld heller! Så klart må dere rullere på tre. Det sier seg vel egentlig selv at det er mest rettferdig. For barna også. Så kan dere heller invitere eller besøke de dere ikke feirer julaften med en annen dag. Jula er ikke bare julaften heller. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg. Hadde det vert aktuelt for meg å feire jul en annen plass enn hjemme etter vi får barn, hadde jeg tenkt som deg. Eg har skilte foreldre, hans er enda gift. Da blir det annenhvert hos svigers også får mine foreldre enten feire sammen det andre året eller godta hvert 4. År. Hvorfor skal svigers straffes, eller samboeren for den del? Men i mitt tilfelle så har eg sagt ifra at vi blir i vårt hus også kan de som vil komme. Mer styr for oss med små barn å stresse rundt på julaften enn for voksne folk uten:) og jeg er uenig i at han blir straffet for skilte foreldre, han får annenhver jul med sin familie, og du med din.  Hvorfor ska du bare få hvert 3 år og han 2 av 3? DET er urettferdig det om en skal se på noe som helst som "urettferdig" eller "egoistisk ". ;)

Anonymkode: 92de9...a7d

• Liker 5
Skrevet

I år har vi sagt at alle er velkomne på julaften så får de finne ut av hvem som kommer. Nettopp fordi foreldrene hans er skilt og helst ikke vil være i sammen rom, og vi er de eneste med barn så det blir hjemme hos oss pga legging og at barna ikke skal mase rundt oss voksne hele tiden. Det ser ut som de blir enige seg i mellom, i følge søsknene hans😂

Hvis foreldrene hans ikke kan være i sammen rom så får de bare godta at det blir hvert 4 år. Evt at en av dem får feire sammen dine foreldre. Det har også fungert hos oss med den ene av foreldrene.🙄

Anonymkode: e4166...897

• Liker 1
Skrevet

Vi har tredeling, og alle føler dette er riktig.

1. Min mor og bror

2. Min far og samboer

3. Hans far og mor

Anonymkode: d5d08...a39

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg TS, man «bestemmer» annenhvert år hvem man skal feire hos. 

• Liker 2
Skrevet

Vi kjørte annenhver på den måten TS vil. Hans og hennes familie annethvert år, uavhengig av skilte foreldre. 

Men da barna ble gamle nok til å ha det gøy i jula, så ble de skilte foreldrene venner, gitt.

Så i år blir det et skilt par besteforeldre som kommer til oss med hver sin nye partner for å feire jul sammen for andre gang på 20 år. Sist var julen 2017, i fjor var de gifte besteforeldrene her sammen med en ung, ugift onkel av barna) . (det er litt plassmangel, ellers kunne vi hatt alle hvert år). 

Jeg synes at annethvert år med mormor eller morfar og neste år med farmor eller farfar.. Så mormor/morfar, så farmor/farfar er mest rettferdig. Så får de som ikke kan feire sammen dele opp sine år. 

Men det som har skjedd i vår familie er bare magisk og koselig. Og de oppfører seg pent, det hadde ingen av oss trodd julen for to år siden...gir hverandre gaver til og med. 

Anonymkode: a0d55...128

• Liker 2
Skrevet

Driver folk faktisk og "rullerer"?

Hadde blitt helt gæren om samboer og jeg skulle hatt et strengt system for jula hvert år. Vi tar det som det kommer. Noen år vil vi bare være hjemme, andre ganger vil vi til den ene eller andre familien. Avhenger av hvor slitne vi er etter mye jobbing, hvor mye flybilletter koster, osv. Om samboeren min kjenner sterkt behov for å være med sin familie et år, så støtter jeg opp om det, og motsatt. Ingen av oss holder telling. 

Jula hadde blitt reinspikka plikt og mas om jeg skulle hatt den rullerings-mentaliteten, kjenner jeg.

Anonymkode: 2e7e6...63e

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Driver folk faktisk og "rullerer"?

Hadde blitt helt gæren om samboer og jeg skulle hatt et strengt system for jula hvert år. Vi tar det som det kommer. Noen år vil vi bare være hjemme, andre ganger vil vi til den ene eller andre familien. Avhenger av hvor slitne vi er etter mye jobbing, hvor mye flybilletter koster, osv. Om samboeren min kjenner sterkt behov for å være med sin familie et år, så støtter jeg opp om det, og motsatt. Ingen av oss holder telling. 

Jula hadde blitt reinspikka plikt og mas om jeg skulle hatt den rullerings-mentaliteten, kjenner jeg.

Anonymkode: 2e7e6...63e

Ja. 

Vi liker best å være hjemme. Og før vi fikk barn hadde vi åpent hus, men nå har vi flere barn som gjør at vi har to færre gjesterom. Barneflokken er eneste barnebarn til begge sett besteforeldre. Hadde vi tatt det som førstemann til mølla eller vært helt laid back, så hadde vi raskt risikert at min mor spurte om vi kan gjenta dette neste år midt under middagen på julaften. Noe hun også har gjort, og fordi vi har en leilighet med begrenset plass/parkering og alle må overnatte, så blir det rullering. 

Er av barnas rom blir lånt bort slik vi har det nå, men jeg orker ikke å ha tre barn på soverommet mitt, og forlange at barnas onkel på 22 skal dele rom med sine foreldre og sitte 4 for mange rundt et trangt bord for å tekkes alle. Det blir stress for meg. 

Om noen føler seg utenfor eller utelatt ville det gjort meg trist på deres vegne. Så en rullering funker veldig fint. 

Men det er ingen nazirullering. Ene settet besteforeldre (de gifte) skulle et år til utlandet og feire, på "deres" år. Da spurte de bare om vi kunne bytte litt på og se an. Så da ble det litt hikke i systemet, uten at noen fikk hetta :)

Anonymkode: a0d55...128

Skrevet

Anhvert år som deles på dere. Så får msn bestemme hvordan man gjør det med de som er skilt. Hadde min mann krevd 2 av 3 år med hans familie hadde jeg bare klikket i vinkel og sagt at da fikk han feire for seg selv. Våre barn skal dele anhvert år på de forskjellige familiesidene.  

Anonymkode: e1d6c...850

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...