Gå til innhold

Masse lykkelige nordmenn ser jeg? Nei...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jo at mange lever liv de er fornøyde med, men når jeg leser her inne og hører om bekjente sine bekjente irl også så lurer jeg på om Norge er så himla fantastisk et paradis som vi selv liker å tro? Er vi så mye bedre enn andre?

Anonymkode: 5b9c5...0f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Nei. Det er mye psykisk sykdom i Norge, og mange som har det vondt. Jeg tror ikke vi er verdens lykkeligste land, dessverre. 

Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei. Det er mye psykisk sykdom i Norge, og mange som har det vondt. Jeg tror ikke vi er verdens lykkeligste land, dessverre. 

Men det er urovekkende mange på kg som ikke vil vite av det virker det som. Jeg mener ikke vi er et DÅRLIG land. men det er en utvikling her jeg ikke liker. 

• Liker 1
Skrevet

Mye personlige nedturer hos folk. Resten er positivt. Nok med mat, klær og de godene,

Anonymkode: c9ae3...b80

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

For å legge til, synes det er fantastisk at man kun betaler egenandel for lege, psykolog og undersøkelser på sykehus. Skulle ønske det fantes private tannleger med refusjonsavtale finansiert av det offentlige. 

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg er gjeldfri(hus og hytte), mor og har kjæledyr. Tror hovedårsaken til at folk er ulykkelige er partner. Uten partner lever du godt.

Anonymkode: 079c2...22e

• Liker 2
Skrevet

Vi er bortskjemte, så bortskjemte at vi faktisk leter etter ting å klage på. 

Vi hadde hatt godt av en skikkelig wakeupcall og lært oss litt takknemlighet og ydmykhet. 

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
53 minutter siden, Elektra skrev:

Vi hadde hatt godt av en skikkelig wakeupcall og lært oss litt takknemlighet og ydmykhet. 

Mange er nok det ja. Jeg tror nok at når man er vant til velstand så tar mange det mer for gitt enn hvis de før hadde opplevd hva det ville si å mangle dette. 

Jeg tror også det handler om maslows behovspyramide. Mennesket jager alltid etter det det ikke har, og vil dermed prøve å klarte i stigen når de fysiologiske behovene er dekket. Veldig få er takknemlige for at vi har utdanning, rent vann og tilgang på helsehjelp, nettopp fordi vi er så vant til det. Jeg prøver å minne meg selv på hvor komfortabelt livet mitt fysisk på mange områder.

Skrevet
2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Mange er nok det ja. Jeg tror nok at når man er vant til velstand så tar mange det mer for gitt enn hvis de før hadde opplevd hva det ville si å mangle dette. 

Jeg tror også det handler om maslows behovspyramide. Mennesket jager alltid etter det det ikke har, og vil dermed prøve å klarte i stigen når de fysiologiske behovene er dekket. Veldig få er takknemlige for at vi har utdanning, rent vann og tilgang på helsehjelp, nettopp fordi vi er så vant til det. Jeg prøver å minne meg selv på hvor komfortabelt livet mitt fysisk på mange områder.

Det har du nok helt rett i! 

Jeg har på reiser til utlandet ofte blitt kjent med lokale, og når en ser hvordan de bor, lange arbeidsdager for lav lønn så får en litt annet perspektiv på ting. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gjeldfri(hus og hytte), mor og har kjæledyr. Tror hovedårsaken til at folk er ulykkelige er partner. Uten partner lever du godt.

Anonymkode: 079c2...22e

Dummeste jeg har hørt så langt i dag. 

Skrevet
5 timer siden, Elektra skrev:

Jeg er veldig enig med deg. Har tenkt det samme, at en trenger en oppvekker. Det er helt horribelt hva folk klager på.

De som har det verst her i landet blir hverken sett eller hørt nok. Resten av oss burde bare holdt munn. Bortskjemte, grådige og egoistiske. Sånn er det bare.

• Liker 3
Skrevet

Nordmenn forbinder materialisme med lykke og tror de kan kjøpe seg lykkelige.

Anonymkode: f2308...d71

Skrevet

Folk har det inn i h.....te bra men sliter fordi dem ikke har det best av alle. Jævla Sosiale medier og jævla hovne drittsekker som ikke klarer å la være å trykke ned andre. 

Start med å innse hva som gjør deg lykkelig og ikke stev etter å være perfekt i andres øyne

Anonymkode: 14a32...cd9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn forbinder materialisme med lykke og tror de kan kjøpe seg lykkelige.

Anonymkode: f2308...d71

Ja. Eksen til mamma er slik. Han gidder ikke å delta i barnas oppdragelse, og lære dem sunne holdninger. I stedet lærer han dem at lykke kjøpes, og for å få de til å holde kjeft, får de masse godteri, eller et nytt leketøy. Eneste han er interessert i er hva folk tjener, tror egentlig han bare er livredd at de han har ansett som dårligere enn seg skal tjene mer enn han. Og konkurranse om hvem som gir barnet de beste gavene. Altså...hadde jeg gitt en Audi a5 til søsteren min på 18 års dagen hennes hadde han kommet med en Ferrari, med lån selvfølgelig..for å illustrere. han er jeg oppvokst med.

Skrevet
På 1.12.2018 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Vet jo at mange lever liv de er fornøyde med, men når jeg leser her inne og hører om bekjente sine bekjente irl også så lurer jeg på om Norge er så himla fantastisk et paradis som vi selv liker å tro? Er vi så mye bedre enn andre?

Vi er nok ikke bedre enn andre men vi har et samfunn som fungerer bedre enn mange andres fordi vi får dekt grunnbehovene våre og enda litt til. Bolig, mat, helsehjelp, skole, lav kriminalitet.. Det er ikke dermed sagt at vi alle blir lykkelige av det, som nevnt over om Maslows behovspyramide. Det tar ikke mange reisene rundt i verden før man innser selv hvor godt man har det. Dessverre er mange litt for flinke til å reise charter eller holder seg til storbyer (eller reiser ikke i det store og hele) så de får kanskje ikke se hvor godt vi har det.. De ser kanskje heller hvor godt andre har det på sosial medier.

Anonymkode: c4df5...2cd

• Liker 1
Skrevet
På 1.12.2018 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Det er mange andre land, der de har det like bra eller bedre enn oss! Men hvordan blir framtida for de som er unge nå? De ser fram til å jobbe til de er 75 år før de når pensjonsalder. Og da med en mye mindre pensjon enn vi som er godt voksne nå. 

Når jeg ser det, føler jeg at jeg er født på akkurat riktig tidspunkt, der jeg fortsatt kan se fram til pensjon tidlig, mens jeg fortsatt er sprek. Vi som er født på 60-tallet har mye bedre betingelser enn barna våre får. 

Anonymkode: 36b40...3e5

Skrevet

Norge er ikke mer lykkelig enn andre land. Vi sliter med masse psykiske plager pga livet er for vanskelig å leve, man skal leve livet etter krav fra andre. Tilpasse seg omgivelsene. Man er ikke seg selv, lever andre sitt liv. Norge har en ekstrem saueflokkmentalitet der man grupperer seg, de som ikke vil være med i gruppa stenges ute. «Du skal være som oss!». Veldig vanlig tankegang, vi har konformitet på linje med Nord-korea. 

Alt måles i penger og materialisme. Er der vi bygger opp livet vårt, ingen samhold. Kun sammenligne seg med andre, hvem har finest ting.

Best i alt, dårlig tapere. Hver gang det har gått dårlig i idrett så blåses det opp i media. Tar nesten livet av dette stakkars menneske som skulle prestere feilfritt, det er kun å vinne som gjelder.

Sosiale området er også litt merkelig, vi tvings gjerne sammen. Ting arrangeres over hodet på oss uten at noen spør om man vil delta, som i arbeidslivet: sier du nei til en flokkting her så ligger du tynt ann. Nåde den som ikke følger flokken.

Selv hoppet jeg av livet å være styrt av andre for etpar år siden, utrolig behagelig. Å drite i hva andre gjør, eller å bry seg om hva andre synes om det jeg gjør. Mistet mange venner, men verdt det. Heller noen få enn mange som har store hangups.

Anonymkode: 97fd1...24b

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo dog også slik at grunnen til at folk gjerne skriver på KG er nettopp for å lufte sine frustrasjoner eller trenger innspill på sine problemstillinger. Det blir jo dermed ikke nødvendigvis et speilbilde av hvor lykkelige folk er i Norge, men heller et utsnitt hva de tanker og følelser et lite utsnitt av befolkningen føler der og da. Det er først og fremst ikke når man er lykkelig og glad man skriver og oppsøker hjelp på KG, det er jo stort sett når man trenger hjelp og råd. Ergo blir det litt feil, synes jeg, å legge forumet som grunnlag for hvor lykkelige vi er. 

Når det er sagt; vi har en del problemer i Norge, som alle land, også jeg har hatt mine ting, men generelt vil jeg si at jeg er både lykkelig og tilfreds. :) 

Skrevet

Får egentlig inntrykk av at mange mennesker misliker hverandre eller syntes det er jobb å være sammen (både familie og kollegaer). Selv om man ikke egentlig har konflikter eller problemer, så syntes man det er slitsomt å være med hverandre. Med unntak av gode venner og kanskje kjæreste. Man tar seg også lett nær av hva andre sier, tar det personlig. 

Mange går rundt og gnager på ting som irriterer eller som plager de ved andre mennesker, som de ikke tørr si fra om og man kan heller ane det av falske smil, stivt kroppspråk, unngåelse e.l. 

Merker slike ting spesielt i julen. Personlig syntes jeg det er koselig at man kommer sammen og har det gøy, men jeg ser jo at det ikke er slik. Mange er der av plikt og det virker som om de venter på å komme hjem til seg selv. 

Skulle ønske det var litt mer romslighet og aksept for at folk er ulike, at man ikke tok alt personlig hele tiden. At man aksepterer at noen tråkker i salaten iblant uten at de mener det, eller at noen kan være litt sære på noen områder men man trenger ikke ta deres særhet personlig eller bry seg om det. 

I julen merker jeg at jeg savner et sted jeg føler meg velkommen, et sted der folk ønsker ha det hyggelig og ikke lager en stor sak over alle små ting. Jeg flyttet for noen år siden og har ikke funnet meg noe særlig med venner på det nye stedet, egentlig kunne jeg tenke meg feire jul med en vennegjeng på 4-6 stk, der vi spiller brettspill, drikke øl og ler sammen. Skulle ønske jeg i det minste kunne oppleve noe lignende med slekt som jeg skal til i år, men frykter det blir noen stive smil, pliktbesøk på 3-4 timer for så ikke se dem igjen resten av julen

Anonymkode: 50e91...dee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...