Gå til innhold

Farlige hunder som ikke regnes som farlige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen raser er forbudt i Norge og flere andre land. Stort sett hunder som benevnes som kamphunder. Men det finnes andre. Hunder som stort sett ikke tiltrekkes av visse type mennesker som stigmatiserer hundene.

Tillatte raser i Norge som jeg personlig har sett stygge eksempler på kamplyst og skadepotensiale er:

Dachs (jaktlinjer)

Akita

Riesenschnauzer

Disse tre rasene har jeg personlig sett drepe andre hunder i en konflikt. Hva er dine erfaringer?

Anonymkode: e3b3f...0a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dachs kraft til å drepe ?? De to andre rasene er av dominant natur,Men kommer vel an på sosialisering og slikt. Er ikke raser for nybegynnere:)

Anonymkode: ab6e3...53a

Skrevet

Dachs er jo fantastiske rottedrepere egentlig. I gamle tider ble de sendt ned  for å jage ut grevlinger også. De er ikke akkurat de hyggeligste blant dyra i skogen at det gjør noe.

I mange tilfeller er det sjeldent selve hunden som er problemet, det er som regel eieren. Små hunder spesielt er fæle til å slippe unna med aggressiv adferd fordi eieren behandler dem som om de er en baby.

Og sånne folk burde ikke ha hund...

• Liker 5
Skrevet

Collier, f.eks, kan ha et jævla dårlig lynne og være direkte mannevonde.

Men ingen ser for seg at "Lassie" kan være slem...

Anonymkode: 92731...569

• Liker 2
Skrevet

Den mest utrivelige rasen jeg har møtt samlet sett er schæfer. Kjenner folk som har blitt bitt av nevnte rase og hunden min ble angrepet av to ulike i en hundepark.

Har selvfølgelig møtt prakteksemplarer av rasen også, så det er nok ingen fasit på det.

• Liker 3
Skrevet

Rottweiler

Staffordshire bullterrier

Og nei, det gjelder selvfølgelig ikke alle eksemplarer av de nevnte rasene.

• Liker 1
Skrevet

Hundene mine er mest redd for Alaska og siberian husky og har blitt angrepet flere ganger av dem i hundeparken, senest bare for noen få dager siden og vi måtte bare gå. Også er de redde for schafere. Jeg synes alle hunder er fine jeg da. Det er veldig sjelden det skjer da heldigvis.

Skrevet
16 minutter siden, Julie skrev:

Rottweiler

Staffordshire bullterrier

Og nei, det gjelder selvfølgelig ikke alle eksemplarer av de nevnte rasene.

Begge disse rasene er jo hypet opp i media som farlige hunder med stort skadepotensiale. Tråden handler om de rasene som vanligvis IKKE regnes som farlige.

Schäfer er også nevnt her. Det er også en rase som er regnet som farlig siden den (trent) fremstår i filmer og media som en farlig hund. I praksis er dette langt fra sannheten. Den kan selvfølgelig bite, men det gjør jo også en Golden retriever.

En collie kan også bite, men farlig? Nei, de biter sjelden for å skade, men av stress. Noen stor kamplyst har de ikke.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Zaga skrev:

Hundene mine er mest redd for Alaska og siberian husky og har blitt angrepet flere ganger av dem i hundeparken, senest bare for noen få dager siden og vi måtte bare gå. Også er de redde for schafere. Jeg synes alle hunder er fine jeg da. Det er veldig sjelden det skjer da heldigvis.

Hvor var eierne til disse hundene?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hvor var eierne til disse hundene?

De var i parken.

Skrevet
Akkurat nå, Zaga skrev:

De var i parken.

Gjorde de ikke noe for å avverge angrepet? Slike hunder burde ikke være i hundeparken..

Skrevet
På ‎30‎.‎11‎.‎2018 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Har dachs kraft til å drepe ?? De to andre rasene er av dominant natur,Men kommer vel an på sosialisering og slikt. Er ikke raser for nybegynnere:)

Anonymkode: ab6e3...53a

En dachs av jaktlinjer har enorme tenner i forhold til størrelsen (12 kg) og mye kraft. De går etter pulsårene i bena til større hunder. Jeg så en gang en dachs som stygt skadet en jevnaldrende Schäfer på 40 kg.

Skrevet

Den eneste hunderase som har overasket meg flere ganger med sin aggresjon er golden retriever. 

Jeg har såpass mye erfaring med jakthunder at Dachs, beagle, understimulerte fuglehunder osv er noe jeg passer mine egne hunder for. 

• Liker 3
Skrevet
På 1.12.2018 den 0.01, Emmelise skrev:

Dachs er jo fantastiske rottedrepere egentlig. I gamle tider ble de sendt ned  for å jage ut grevlinger også. De er ikke akkurat de hyggeligste blant dyra i skogen at det gjør noe.

I mange tilfeller er det sjeldent selve hunden som er problemet, det er som regel eieren. Små hunder spesielt er fæle til å slippe unna med aggressiv adferd fordi eieren behandler dem som om de er en baby.

Og sånne folk burde ikke ha hund...

Helt enig med deg. Små hunder skal ikke slippe unna med uønsket oppførsel for de kan jaggu gjøre nokk skade på andre hunder, dyr og ikke minst barn. 

Kommer en mopps løpende og glefser i beina mine så er politiet informert på minuttet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at alle hunder kan være farlige for noe eller noen. De fleste store hunder kan være farlige for barn dersom de virkelig går inn for å skade. Jeg har hørt at Golden Retriever skårer høyest på bittstatistikk i USA, men bare hørt. Grunnen er nok at den er kjent for å være veldig tolerant, og folk tør å hæsje med de. 

Rottweiler kan være gode hunder de, men har de feil eiere blir hunden fort farlig også. Det er bare de at de blir presentert i media til hver gang det har skjedd noe stygt, og fremstilles som farlige. Skadepotensialet er jo stort, for de har et sterkt bitt. 

Tervueren har jeg litt erfaring med. Kjente noen som ble bitt av sin egen. Har ikke inntrykk av at de er aggressive hunder, men de har et enormt behov for aktivitet og er ikke så glad i barn. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begge disse rasene er jo hypet opp i media som farlige hunder med stort skadepotensiale. Tråden handler om de rasene som vanligvis IKKE regnes som farlige.

Schäfer er også nevnt her. Det er også en rase som er regnet som farlig siden den (trent) fremstår i filmer og media som en farlig hund. I praksis er dette langt fra sannheten. Den kan selvfølgelig bite, men det gjør jo også en Golden retriever.

En collie kan også bite, men farlig? Nei, de biter sjelden for å skade, men av stress. Noen stor kamplyst har de ikke.

TS etterspør erfaringer. Jeg anser hverken Rottweiler eller Staff som farlige hunder i utgangspunktet. Hvordan media har fremstilt/fremstiller disse rasene har jeg ingen mening om, jeg uttaler meg på bakgrunn av personlige erfaringer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, BiancaWhite skrev:

Jeg tenker at alle hunder kan være farlige for noe eller noen. De fleste store hunder kan være farlige for barn dersom de virkelig går inn for å skade. Jeg har hørt at Golden Retriever skårer høyest på bittstatistikk i USA, men bare hørt. Grunnen er nok at den er kjent for å være veldig tolerant, og folk tør å hæsje med de. 

Rottweiler kan være gode hunder de, men har de feil eiere blir hunden fort farlig også. Det er bare de at de blir presentert i media til hver gang det har skjedd noe stygt, og fremstilles som farlige. Skadepotensialet er jo stort, for de har et sterkt bitt. 

The Cane Corso from Italian cane (dog) and "corso" from the Latin "Cohors" meaning "protector", is a large Italian breed of dog, for years valued highly in Italy as a companion and guard dog.

Behavior: These dogs are docile and affectionate to their owners, loving with children and family, and easily trained.

They are an unequalled protector of the owners and their property. Fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Cane_Corso

Venn av Ex.venn drev / ?driver salg av S.K. "Skarptrent" Beskyttelses-Hund ( Ikke noe jeg liker ! ). Bare vært på "Bruket" hans 2 ggr. Lot ikke bikja mi (Da A.Husky) hilse på, -kan man si. H e l t Råe dyr.

Bikja mi anngrepet Av Pitbull. Min feil. -Hyttetur Ga godbit, ikke rask nok med å gi Pitbull /"Klønete" løsning av meg! Og dyret mitt "klippet" en veske-hund -Pappilon i selforsvar, ble bitt først. Gikk heldigvis "bra" -"Spyttet ut" på kommando, SLIPP... 

Var forsikret, 27,000 i regning hos Vet. Samme dyret også anngrepet Rotwailer, 64 Kg. -Dårlig plan !

Tror eieren har mest å si...

Edit: Av raser nevnt over: Dårlig erfaring med Riesenschnauzer(e). ( Kjent fiine, -og ).

Noen folk liker Sk. farlige raser. Små hunder Kan lett være farlige, -for andre hunder !

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
48 minutter siden, Julie skrev:

TS etterspør erfaringer. Jeg anser hverken Rottweiler eller Staff som farlige hunder i utgangspunktet. Hvordan media har fremstilt/fremstiller disse rasene har jeg ingen mening om, jeg uttaler meg på bakgrunn av personlige erfaringer. 

Overskriften til TS: Farlige hunder som ikke regnes som farlige.

Med "regnes" tenker jeg "av folk flest". Jeg har ingen problemer med de rasene du nevner, men skadepotensialet er stort. Her snakker vi om hunder med særdeles høyt kjevetrykk og stor kamplyst, så skadene blir ofte omfattende. Dette er ikke bare fakta, men noe folk stort sett vet. Sånn sett faller de utenfor tråden.

Skrevet
4 timer siden, frekvens skrev:

Den eneste hunderase som har overasket meg flere ganger med sin aggresjon er golden retriever. 

Jeg har såpass mye erfaring med jakthunder at Dachs, beagle, understimulerte fuglehunder osv er noe jeg passer mine egne hunder for. 

Golden Retrivere er som min mor sier, uberegnelige da du ikke helt vet hvor du har dem. De er ofte forbundet og omtalt som gode familiehunder men jeg er ikke helt enig der..

Skrevet

Nå har jeg aldri møtt en agressiv Westieterrier, men mtp hvor kompakt den er, hvor sinnsykt lite redd den er og at den er avlet for å jakte grevling blant annet (den og) så kan jeg se for meg at en sinna Westie kan gjøre stor skade. Eller?

Nå har jeg forsåvidt hatt både Dachs (ikke jakt) og Westie og har ikke sett tegn til det, det skal sies.

Anonymkode: 5ed9d...d2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...