Gå til innhold

Skal starte opp selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, har vært nestkommanderende i en butikk i snart 10 år og tenker å starte opp for meg selv. Tenker å starte opp en sushirestaurant eller et gatekjøkken her jeg bor.

jeg kan alt av salg og service, men å styre eget firma er jeg ikke like god på. Det jeg lurer på er, når jeg starter opp et eget firma jeg tenker et AS, kan jeg gå inn med en viss sum la oss si 500.000 og etterhvert bruke av disse 500.000 til husleie? For ordensskyld sier vi at husleien er på 10.000, om jeg skal betale dette fra egen lomme så er dette skattet penger som jeg har tjent gjennom min nåværende jobb, men om jeg spytter inn en halv mill i firmaet mitt og deretter betaler via firmaet vil jeg ikke spare mva’en? Og kan jeg allerede begynne å kjøpe inn møbler til dette gatekjøkkenet/resuranten med et firmakort hvor jeg har penger så slipper jeg å betale mva og dermed sparer 25%? Jeg tar ikke over lokalene før om noen måneder, men kan jeg begynne å handle så snart firmaet er oppe å går?

takk for svar.

Anonymkode: 1cc8a...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke helt det svaret du er ute etter, men først bud når du ønsker å drive med profesjonell forretning er å forholde det til andre kilder enn KG. 

Anonymkode: fc943...3b0

• Liker 3
Skrevet

Wow, den så jeg ikke komme. *ironi*

Jeg skal ikke søke på kvinneguiden, slapp av jeg går via altinn. Men om jeg kan begynne å handle møbler allerede nå eller ikke tror jeg ikke står på altinn. Så om spørsmålene mine er så avanserte at du ikke klarer å svare, trenger du heller ikke å svare. Eller kan du vise meg feil ved å linke til kilder hvor jeg lett finner svar på de utrolig «enkle» spørsmålene mine. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow, den så jeg ikke komme. *ironi*

Jeg skal ikke søke på kvinneguiden, slapp av jeg går via altinn. Men om jeg kan begynne å handle møbler allerede nå eller ikke tror jeg ikke står på altinn. Så om spørsmålene mine er så avanserte at du ikke klarer å svare, trenger du heller ikke å svare. Eller kan du vise meg feil ved å linke til kilder hvor jeg lett finner svar på de utrolig «enkle» spørsmålene mine. 

Jeg har ikke sagt noe om verken det å søke eller vanskelighetsgraden på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: fc943...3b0

Skrevet

Må du ikke ha fakturert for 50.000 for å bli mva registrert? Det er vel først da du kan fakturere mva og få mva refusjon? 

Eller kanskje det kun gjelder enkeltmannsforetak?

Få deg en regnskapsfører med en gang, så du får hjelp nå i oppstarten. Tror det er din viktigste investering!

Skrevet

Du har mye å sette deg inn i. For å kunne trekke fra mva må du være registrert i mva registeret, da må du først ha hatt en omsetning over 50 000 i løpet av 1 år. Skatteetaten arrangerer kurs for de som skal starte for seg selv, meld deg på et slikt, ganske nyttig i starten. 

Anonymkode: 86466...9cc

• Liker 1
Skrevet

Ja som sagt, passerer du 50k i omsetning kan du mva registreres. Kjøp via firmaet, du kan få tilbake mva for før registreringen om innkjøpene er vesentlige for produksjon og salg, feks datautstyr, produksjonsutstyr, etc.. 

Anonymkode: 4591f...277

Skrevet

Det beste stedet du diskuterer dette er på kontoret til regnskapsføreren din ;) 

Anonymkode: e80ae...249

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...