Gjest Betty Boop Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Kjæresten min har jobb, og har fått tilbud om jobb et annet sted. Der han er nå har han en fastlønn + 60 000 i bonus i året (han gjør det bra og får vanligvis ca. 90 % bonus). Der han har blitt tilbudt jobb får han ikke bonus, men fastlønnen er 30 000 høyere enn fastlønnen der han er. Hva lønner det seg å gjøre? Får man feriepenger og pensjon av bonusen?
Titti72 Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Skal han ha feriepenger av bonusen så må det avtales med arbeidsgiver. Det er ikke noe han har krav på. Vet ikke med pensjonen, men jeg tror at siden bonusen kommer med på lønnsavregningen hans så teller det med.
Gjest Madeline Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Mannen min fikk utbetalt bonus i går og den går inn i feriepengegrunnlaget.
vilde Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Hos oss trekker de fra feriepengene når vi får bonusen. Så hvis vi feks skal få 20 000, så blir det utbetalt 20 000 - feriepenger - skatt. Tror det er ganske vanlig! Jeg ville heller hatt høyrere fastlønn enn bonus. Hvis det går litt nedover en liten periode er det det første de kutter;)
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Sambo får ikke sykepenger av bonuspengene, så sånn sett er det bedre med fastlønn.
jordbær Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 Jeg ville tatt den jobben hvor jeg hadde hatt det best selv og hadde hatt størst muligheter til å utviklet meg i bedriften, og kanskje etterhvert få større oppgaver/mer lønn. Bonus kommer vanligvis ikke med på beregningen for feriepenger, men det er mange bedrifter som tar den med.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #7 Skrevet 30. mars 2005 Sykepenger av bonusen?? Skulle bare mangle. Sykepenger skal erstatte lønn og betales etter 10 arbeidsdager av trygdekontoret, og det skulle bare mangle at de skulle betale ut bonus også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå