AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Okey, det har seg sånn at jeg har blitt litt uplanlagt gravid. Jeg jobber pr nå som sykepleier i vikariat, dette går ut ca 4 måneder før termin. Så blir man jo litt paranoid da, og tenker fryktelig mye "hva" og "hvis". For hva skjer om jeg ikke får fornyet noe vikariat grunnet graviditeten? Hvilke rettigheter har jeg? Jeg var ferdig utdannet nå til våren, og har jobbet ca 80% siden juni. Hvordan fungerer det om jeg blir gående uten arbeid de siste fire månedene av graviditeten? Ser liksom ikke for meg at det blir så enkelt å finne en ny jobb når man er 6 mnd gravid heller..... Så med andre ord, mange tanker som snurrer her. Forhåpentligvis er jo arbeidsgiver grei rundt dette, og jeg vet jo at behovet for sykepleiere er der, men skjønner jo også godt om de ikke vil gi videre vikariat/fast om de vet at jeg blir å forsvinne om ikke så alt, alt for lenge... Noen med erfaring rundt dette, eller som vet hvordan det faktisk fungerer? Anonymkode: a929e...b2d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Hvis du ikke får nytt vikariat så vil du jo få dagpenger i det minste da så du vil jo ikke stå på bar bakke men det vil jo si en god del ned i inntekt ut fra hva jeg har forstått. Anonymkode: 067ac...7bc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 Min beste venninne var i samme situasjon som deg, bare at hennes vikariat gikk ut 3 mnd før termin. Hun fikk ikke fornyet vikariatet, men heldigvis hadde NAV et perfekt opplegg: siden hun var i jobb 6 av de siste 10 månedene ble permisjonspengene regnet ut fra de (beste 6 mnd). Hun registrerte seg som arbeidssøker og fikk ca 66% av inntekt frem til termin (og fikk mye fri før baby kom!) 😀 Anonymkode: e532c...e30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min beste venninne var i samme situasjon som deg, bare at hennes vikariat gikk ut 3 mnd før termin. Hun fikk ikke fornyet vikariatet, men heldigvis hadde NAV et perfekt opplegg: siden hun var i jobb 6 av de siste 10 månedene ble permisjonspengene regnet ut fra de (beste 6 mnd). Hun registrerte seg som arbeidssøker og fikk ca 66% av inntekt frem til termin (og fikk mye fri før baby kom!) 😀 Anonymkode: e532c...e30 Åh, dette var betryggende lesing. Får håpe NAV her eventuelt er like hjelpsomme! 😄 TS Anonymkode: a929e...b2d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min beste venninne var i samme situasjon som deg, bare at hennes vikariat gikk ut 3 mnd før termin. Hun fikk ikke fornyet vikariatet, men heldigvis hadde NAV et perfekt opplegg: siden hun var i jobb 6 av de siste 10 månedene ble permisjonspengene regnet ut fra de (beste 6 mnd). Hun registrerte seg som arbeidssøker og fikk ca 66% av inntekt frem til termin (og fikk mye fri før baby kom!) 😀 Anonymkode: e532c...e30 Sånn funker det ikke lengre. Anonymkode: ae0a5...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, dette var betryggende lesing. Får håpe NAV her eventuelt er like hjelpsomme! 😄 TS Anonymkode: a929e...b2d Dessverre så er ikke det slik reglene er lengre. De ser på de 3 siste mnd, dvs at de regner det ut ifra dagpengene. Hvis avviket er større enn 25% på årsinntekt det året så ser de på gjennomsnittet for året som har vært. Dvs at dagpengene vil påvirke foreldrepengene uansett. Anonymkode: ae0a5...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 I tillegg så må du ha jobbet i 6 av de 10 siste månedene før termin. Hvis du har jobbet siden juni så har du ikke rett på foreldrepenger. Du må søke engangsstønad eventuelt. Anonymkode: ae0a5...c2a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Foreldrepenger og dagpenger er det ikke lokal-NAV, men statlig-NAV, som styrer. Regelverket er likt for alle i hele landet. Du kan derfor ringe tlf 55553333, tastevalg «familie» og få veiledning. Anonymkode: 1dcd4...200
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg så må du ha jobbet i 6 av de 10 siste månedene før termin. Hvis du har jobbet siden juni så har du ikke rett på foreldrepenger. Du må søke engangsstønad eventuelt. Anonymkode: ae0a5...c2a Dette stemmer ikke. Dagpenger gir opptjening til foreldrepenger på lik linje med lønn. Anonymkode: 44cae...a74
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 Du vil få det samme i dagsats på foreldrepenger, som du har i dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Er du mor som venter barn ved fødsel og mottar dagpenger, kan du få foreldrepengene beregnet etter et snitt av inntekten din i de seks beste av de ti siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. NAV vil beregne hvilket alternativ er best for deg. Hentet fra NAV sine sider. Anonymkode: 0b600...0ba
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 1. Du har et vikariat. Vikariater går ut etter bestemt tid, og oftest er den du vikariater for tilbake i sin jobb. Du kan dermed ikke forvente nytt vikariat. 2. Hvis du forventer nytt vikariat, hvor lenge mener du at det skal gjelde? Du skal jo snart ut i permisjon likevel. Skal du liksom søke om permisjon fra vikariatet, også må arbeidsgiver skaffe vikar for vikaren? 3. Tror heller jeg ville bekymret meg for tiden etter permisjon, og gå et liv i møte, uten inntekt, med et barn og forsørge. Anonymkode: 07c96...a81 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Du har et vikariat. Vikariater går ut etter bestemt tid, og oftest er den du vikariater for tilbake i sin jobb. Du kan dermed ikke forvente nytt vikariat. 2. Hvis du forventer nytt vikariat, hvor lenge mener du at det skal gjelde? Du skal jo snart ut i permisjon likevel. Skal du liksom søke om permisjon fra vikariatet, også må arbeidsgiver skaffe vikar for vikaren? 3. Tror heller jeg ville bekymret meg for tiden etter permisjon, og gå et liv i møte, uten inntekt, med et barn og forsørge. Anonymkode: 07c96...a81 Nå er det vel slik at ansettelse av vikarer går på ansiennitet, slik at hvis arbeidsgiver har behov for ny vikar enten før eller etter ts har gått ut i permisjon kan ikke arbeidgiver ansette noen nye (utenifra) foran ts (så fremt hun også søker). Så ja hvis hun får et vikariat og går ut i permisjon må arbeidsgiver ansette en vikar for vikaren. Det er ikke lov å nedprioritere gravide i ansettelser i Norge, selv om det sikkert skjer. Kan du ikke snakke med tillitsvalgt om dette ts? Anonymkode: 8a44c...874
atropos Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Da jeg var gravid med min andre, flyttet vi da jeg var 6 mnd gravid. Dette var i 2016, så tror at reglene er det samme. Jeg søkte jobber og ble kalt inn til intervjuer, men fikk ingen napp før jeg gikk ut i permisjon. Derfor gjorde jeg det slik ; •Jeg tok ut foreldrepenger 12 uker før termin. Dette er noe som er mulig, men det vil gjøre at du får 12 uker kortere permisjon med babyen. •fordi jeg søkte om uttak 12 uker før termin ble foreldrepengene mine beregnet ut fra inntekten min da jeg var i jobb, ikke fra arbeidsledighetstrygd. • når permisjonen sin nærmet seg slutten (12 uker før endt permisjon) meldte jeg meg arbeidsledig og begynte å sende meldekort. Nav har 12 uker karantene på arbeidsledighetspenger når man har sagt opp jobben selv.(vet ikke om det samme gjelder vikariat) Dette gjorde at jeg fikk arbeidsledighetspenger fra dag 1 etter endt permisjon. Jeg ble innkalt til informasjonsmøter om arbeidssøkende via nav, men så lenge jeg var i barselspermisjon slapp jeg å møte opp. • det viste seg å være lettere å få ny jobb etter permisjon, og jeg fikk ny jobb etter et par mnd. Nav krever at du har barnepass slik så du er reell arbeidssøker, men så lenge pappaen er i permisjon eller du har en slektning som kan passe babyen en dag i ny og ne går det greit. Nav maser ikke så mye de første mnd. Jeg var på ett møte før jeg fikk jobb. Babyen vår måtte begynne i bhg da hun var 10 mnd, for da var permisjonen brukt opp og vi var begge i jobb. Det er jo ikke sikkert du ønsker å gjøre det slik, men det er mulig å få til en løsning på inntekten din. Men det kan være greit å sjekke nav sine sider om foreldrepenger, for de som svarer på tlf har ikke alltid like god innsikt.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Du har et vikariat. Vikariater går ut etter bestemt tid, og oftest er den du vikariater for tilbake i sin jobb. Du kan dermed ikke forvente nytt vikariat. 2. Hvis du forventer nytt vikariat, hvor lenge mener du at det skal gjelde? Du skal jo snart ut i permisjon likevel. Skal du liksom søke om permisjon fra vikariatet, også må arbeidsgiver skaffe vikar for vikaren? 3. Tror heller jeg ville bekymret meg for tiden etter permisjon, og gå et liv i møte, uten inntekt, med et barn og forsørge. Anonymkode: 07c96...a81 Dersom vikariatet ville blitt forlenget dersom hun ikke var gravid er det et brudd på likestillingslovens paragraf 3. Diskriminering av kjønn. Så er spørsmålet om man orker å ta kampen med arbeidsgiver. Jeg opplevde det samme som ts. Fikk ikke forlenget vikariatet pga graviditet og de ansatte en annen i min stilling. Jeg burde tatt kampen og krevd forlenget vikariat men hadde jeg gjort det ville det vært umulig for meg å fortsette i jobben. Ledelsen ville nok fryst meg ut. Det er mye midlertidige ansettelser i Norge i dag. Det betyr nødvendigvis ikke at man vikarierer for noen. Anbefaler på det sterkeste å være organisert. Jeg orket ikke ta kampen man er sårbar som gravid. Men man har faktisk rettigheter mange ikke er klar over. Om det er upraktisk for arbeidsgiver er irrelevant. Anonymkode: 0c4c1...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #15 Skrevet 1. desember 2018 Okey, tar ting punktvis her 😊 1. Til deg som skriver at jeg bør bekymre meg for tiden etter permisjon; DET er ikke en bekymring jeg har i det hele tatt. Er som sagt sykepleier, og i alle fall her hvor jeg bor er det så stor mangel på sykepleiere at å i det minste få seg et vikariat er overhodet ikke noe problem. 2. Vikariatet går ut siste dag i april. Det vil si at det akkurat klaffer med å ha jobbet i 10 mnd. Jeg jobbet også en del mens jeg studerte, så jeg vil da absolutt tro jeg har rett på foreldrepermisjon, og ikke bare engangsstønad. 3. Jeg er organisert. 4. Pr nå vet jeg at jeg ikke er vikar for en viss person, men at flere har sluttet på avdelingen, men at de i første omgang har ansatt oss nye i vikariat. I tillegg er det et par til som skal slutte i nærmeste fremtid. Ergo så vet jeg at behovet er der. Håper det var litt oppklarende så langt i alle fall 😊 Ts Anonymkode: a929e...b2d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 ALDRI SI TIL ARBEIDSGIVER AT DU ER GRAVID (får du må) ! Søk på faste jobber nå i jula, og for sikkerhets skyld, ikke innrøm at du er gravid om de skulle spørre etter dette! (- "jeg er bare litt glad i pølser sjø"!) Da har du også en fast jobb å komme tilbake til når permisjonen er over. Les dette (ALDRI fortell din arbeidsgiver at du er gravid, før du MÅ): https://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/kjonn/151120-gravid-kvinne-diskriminert-ved-ansettelse/ Selverfart, og smertelig erfaring! Anonymkode: e9959...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 ... og i forhold til både arbeidsmiljøloven så kan det godt være at du nå har i kraft av din inneværende stilling rett på forlengelse? Jeg tenker på ansiennitet.... Men høres også litt ut som arbeidsgiver burde ha ansatt flere i faste stillinger, at de bruker litt for mye av vikariater... Men et tips er å ikke fortell at du er gravid verken til nåværende eller evnt framtidig arbgiver. Anonymkode: e9959...bc7
saltvann Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 De endrer reglene fra januar, da ser de på de siste 3 mnd. Dermed lønner det seg for deg å blir sykemeldt. Derfor er den nye ordningen dårlig, spesielt for de som har vikariat eller lavere stilling.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 20 timer siden, saltvann skrev: De endrer reglene fra januar, da ser de på de siste 3 mnd. Dermed lønner det seg for deg å blir sykemeldt. Derfor er den nye ordningen dårlig, spesielt for de som har vikariat eller lavere stilling. Kan du sende meg en link på dette? Jeg er i lignende situasjon i et straks utgående vikariat, hvor jeg blir arbeidsledig i nesten 2 mnd. før jeg går ut i perm og får utbetalt foreldrepenger som jeg har rett på. I de nesten 2 mnd. hvor jeg blir arbeidsledig så har jeg rett på dagpenger. Men jeg håper for all del ikke at foreldrepengegrunnlaget mitt blir regnet ut fra én mnd. arbeidsinntekt og 2 mnd. med dagpenger??? 😲 Anonymkode: 92cb9...c43
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #20 Skrevet 18. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du sende meg en link på dette? Jeg er i lignende situasjon i et straks utgående vikariat, hvor jeg blir arbeidsledig i nesten 2 mnd. før jeg går ut i perm og får utbetalt foreldrepenger som jeg har rett på. I de nesten 2 mnd. hvor jeg blir arbeidsledig så har jeg rett på dagpenger. Men jeg håper for all del ikke at foreldrepengegrunnlaget mitt blir regnet ut fra én mnd. arbeidsinntekt og 2 mnd. med dagpenger??? 😲 Anonymkode: 92cb9...c43 Bare glem det, fant ut av det selv! 😅 Anonymkode: 92cb9...c43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå