Gå til innhold

Kreve feriepenger i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sagt opp fra den gamle jobben min uten noe advarsel på forhånd, fikk oppsigelsesbrev med bare 1 uke oppsigelsesfrist, noe jeg synes var utrolig uprofesjonelt. 

Anyway... jeg begynte å lure på om når jeg skulle få utbetalt feriepengene neste år, siden ifjor ble det utbetalt i slutten av sommeren og i år ble det ganske sent også og jeg planlegger en tidligere ferie neste år. Så søkte jeg opp og fant ut at feriepengene skal egentlig betales siste lønnsdag etter oppsigelsen, og jeg har ikke fått betalt noe feriepenger sammen med lønn.

da lurer jeg på om jeg kan kreve å få det utbetalt nå med engang eller eventuelt i januar? Eller det er for sent å kreve feriepenger det og jeg har mistet retten? 

Anonymkode: 502e8...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få forskudd på feriepenger men du må skatte av dem

Skrevet

Det er ikke foreldelsesfrist på utbetaling av sluttoppgjør/feriepenger. Det er DINE penger som bedriften MÅ utbetale:) Det er mulig bedriften venter med å utbetale feriepengene til januar, men skriv en epost til lønningsavd for sikkerhets skyld. Når de utbetales året etter så er det skattefritt så du kan se på siste lønnsslipp hvor mye du får utbetalt. 

Anonymkode: 995e0...43f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Coronas skrev:

Du kan få forskudd på feriepenger men du må skatte av dem

Kun hvis de taes ut samme år, i januar er de skattefri.

Anonymkode: 16c64...815

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ALDRI SKATTEFRI. 

Anonymkode: a2751...5d8

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det noe nytt. For jeg sluttet i en jobb i februar måned (mange år siden) og ville ha ut feriepengene mine for å bli ferdig med den arbeidsgiveren. Jeg måtte skatte av det fordi det var tidlig utbetaling av dem

Skrevet
9 minutter siden, Coronas skrev:

Da er det noe nytt. For jeg sluttet i en jobb i februar måned (mange år siden) og ville ha ut feriepengene mine for å bli ferdig med den arbeidsgiveren. Jeg måtte skatte av det fordi det var tidlig utbetaling av dem

Som  en annen også skrev: feriepenger er ALDRI skattefrie. SkatteTREKKET er ordnet slik at det ikke ikke trekkes skatt i juni, den måneden feriepenger utbetales (Men det trekkes jo da desto mer de andre månedene). Uansett: når året er over, telles det opp hvor mye du har tjent osv., og den endelige skatten regnes ut. Så får du enten baksmell eller utbetalt det du har blitt trukket for mye. Om dine februar-feriepenger ble trukket skatt av eller ei da de ble utbetalt, spiller ingen rolle for din endelige skatt 

Du skal skatte av det du har fått utbetalt det året. Om du får feriepenger for neste året utbetalt i f. eks. november, teller det som årets lønn og skattes som det.

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sagt opp fra den gamle jobben min uten noe advarsel på forhånd, fikk oppsigelsesbrev med bare 1 uke oppsigelsesfrist, noe jeg synes var utrolig uprofesjonelt. 

Anyway... jeg begynte å lure på om når jeg skulle få utbetalt feriepengene neste år, siden ifjor ble det utbetalt i slutten av sommeren og i år ble det ganske sent også og jeg planlegger en tidligere ferie neste år. Så søkte jeg opp og fant ut at feriepengene skal egentlig betales siste lønnsdag etter oppsigelsen, og jeg har ikke fått betalt noe feriepenger sammen med lønn.

da lurer jeg på om jeg kan kreve å få det utbetalt nå med engang eller eventuelt i januar? Eller det er for sent å kreve feriepenger det og jeg har mistet retten? 

Anonymkode: 502e8...745

Ja, det kan du kreve. Og de skal utbetales skattefritt i 2019. 

Anonymkode: e67f2...04e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du kreve. Og de skal utbetales skattefritt i 2019. 

Anonymkode: e67f2...04e

Ikke skattefritt. Trekkfritt!

Anonymkode: bcded...54f

• Liker 4
Skrevet

I følge ferieloven skal feriepengene utbetales når arbeidsforholdet opphører. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...