Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 :o Ser ut til at jeg får til det jeg pleier å si til kundene mine at er omtrent umulig: Å få de minste knoppene på potterosene til å springe ut... inne! *bank i bordet*
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Jøss! Hva har du gjort? *Venter på våren for å se om fjorårets potteroser har overlevd ute*
Væren Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Hvis du har et konkret tips her, Bjørnsdatter, så tar jeg gjerne i mot! Har for tiden to potteroser inne, og de største knoppene har riktignok kommet fint, men de aller minste - vel; de ligger som regel på bordet under planten etter en stund. Lysegule og søte.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Mine potteroser DØR. Ikke bare snakk om at de små knoppene ikke spretter ut, men de DØR. Har drept er par slike ja. Drept en ildtopp også jeg, som skal være så lett å holde i live, men et par andre planter av typen "sett vekk om vinteren, så blomster den igjen neste år" blomstrer villig nå. Tørr meg ikke på roseblomster igjen før jeg får en god "bruksanvisning", så jeg følger spent med her...
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Potteroser er generelt vanskelige å få til innendørs. Etter et par uker skranter de, kaster knopper og dør, sakte men sikkert. Har du mulighet til å sette dem ut, aller helst plante dem om ute, vil du oppleve at de kan trives, vokse og blomstre hele sommeren og langt utpå høsten. Innendørs vil det vanligvis være for mørkt, varmt og tørt, eventuelt alt for varmt i vinduskarmen der planta kanskje får nok lys. Ikke er rosene glade i kalde rom innendørs heller. Hva gjør du med ildtoppen din? Hvor lenge overlever den, og hvordan steller du den?
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 Betryggened å høre at det ikke er lett å få dem til inne. Jeg har ikke muligheter til å ha dem ute, så det blir ikke flere slike små potte-roser på meg på en stund. Ildtoppen min overlevde i noen uker, men ikke stort mer enn et par måneder tror jeg, det er en stund sdien så jeg husker ikke eksakt hva jeg gjorde med den jeg, ga den vann og lys og litt gjødsel? Nøyer meg med min mønjeklivia som kom med 17 blomster før påske, og min amaryllus som står i knopp jeg, for dem får jeg til å leve.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. mars 2005 #7 Skrevet 30. mars 2005 Vet du, ~Bridezillah-killah~, det er akkurat det jeg pleier å si til kundene, men jaggu har mine stått nå i fire uker og blomstrer som bare det! De står i et vestvendt vindu som alltid står litt på gløtt (har sannsynligvis noe å si, siden de da blir litt kaldere enn hvis de hadde stått uten "luft"), masse sol fra midt på dagen til sola går ned. De har egentlig fått altfor mye vann, men jeg har lagt merke til at hvis de IKKE står med vann på skåla (vann på skåla er jo :fy: for de aller, aller fleste planter), så begynner de å mistrives. Blir litt slappe og får et par tørre blader. Men så lenge jeg lar dem akkurat trekke opp vannet i potta, og så gir dem en dose til, så står de kjempefint. De har fått gjødsel to ganger (i vannet) i løpet av disse fire ukene. Dette er en ganske storblomstret, hvit type med rosaskjær i de nye blomstene. Det er stor forskjell på typene også, vet jeg. Røde dør på bare et par dager, men denne hvite typen hadde jeg også ute i sommer, og de oppførte seg ganske akkurat på samme måte. Litt gult nederst må man regne med, men det er egentlig et luksusproblem fordi plantene er så tette at de kveler seg selv litt. Bare å plukke vekk, så synes det ikke en gang. Nå legger jeg merke til at de til og med vokser der de står! Nye skudd og greier. Dette var ganske morsomt ! Kanskje jeg klarer å holde liv i dem til jeg kan plante dem ut?
lillesky Skrevet 30. mars 2005 #8 Skrevet 30. mars 2005 Når kan jeg plante ut potterosa da? Og skal den ha mye vann? Jeg putter de fleste blomstene mine i vasken og lar dem drikke det de vil, og lar de renne av. Har også en engelsk pelargonia som kaaaanskje overlever, når kan jeg plante den ut da? Så fint med blomsterekspert her inne! :-) har tenkt litt på blomsterdekoratør-utdanning selv...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. mars 2005 #9 Skrevet 31. mars 2005 Når kan jeg plante ut potterosa da? Kommer an på hvor du bor, men de fleste steder er det trygt rundt 17. mai. Etter siste nattefrost, i hvert fall. Og skal den ha mye vann? Jeg putter de fleste blomstene mine i vasken og lar dem drikke det de vil, og lar de renne av. Tydeligvis skal potterosa ha sinnsykt mye vann. Mine har så å si stått i vann mye av tida, bare akkurat fått suget opp vannet i potteskjuleren før de har begynt å se litt slappe ut - så har de fått mer vann i potteskjuleren, og har kommet seg igjen. Dette er IKKE et generelt råd for alle planter! Svært, svært få takler å stå med røttene i vann, for da får de ikke luft. Har også en engelsk pelargonia som kaaaanskje overlever, når kan jeg plante den ut da? Ja, det kan du! Samme tid som med potterosa. Så fint med blomsterekspert her inne! :-) :oops: Ekspert er jeg nok ikke, men jeg må jo kunne litt med den jobben jeg har...
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 31. mars 2005 #10 Skrevet 31. mars 2005 Til gjesten med ildtopp som dør: De færreste planter trenger gjødsel med det samme de kommer fra butikken eller gartneriet. Jeg venter normalt minst en måned før jeg gjødsler, og bruker da helst "gjødselpellets" eller pinner som slipper fra seg passe mengde gjødsel i forhold til vanning. Ildtoppen er sukkulent. Sukkulenter samler vann i blader og stilker og trenger lite vann. Vent med å vanne til potta er lett. Da er jorda ganske tørr, og du kan vanne. Litt. Ikke gjennombløt jorda, for da er det fare for at røttene råtner. Ildtopp kan forresten også stå ute, men får frostskader allerede rundt 5 plussgrader. Vent derfor et par uker lenger enn med roser og pelargonier med å flytte den ut. Når det gjelder potteroser har jeg gjort samme erfaring som Bjørnsdatter: Roser med store blomster er enklere enn de småblomstra, og røde roser er ofte mer sære enn andre farger. -Men å få dem til å overleve inne har jeg ennå ikke klart.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. mars 2005 #11 Skrevet 31. mars 2005 Bare en ting: Ildtoppen får frostskader på 5 plussgrader, ikke 5 minus (da er den dau som ei sild)
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 31. mars 2005 #12 Skrevet 31. mars 2005 Å dæven! Det var da vitterlig 5 plussgrader det skulle være. Iler opp for å rette. Takker og brukker Bjørnsdatter!
Gjest Gjest_ukjent_* Skrevet 6. februar 2010 #13 Skrevet 6. februar 2010 Å dæven! Det var da vitterlig 5 plussgrader det skulle være. Iler opp for å rette. Takker og brukker Bjørnsdatter! Hei, Jeg har en ildtopp som dessverre ble stående ca 2 uker i 4 plussgrader. Da jeg endelig tok den "inn i varmen" så har den sakte men sikkert visnet. Er det en sjanse for at den kan blomstre igjen, eller er den helt død?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå