AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Har samskipnaden virkelig lov til å forby folk fra å ha vannkoker på hyblene? Jeg deler kjøkken med ganske mange, og sliter av og til veldig med å gå ut der i tilfelle der er folk, og får derfor ikke laget meg mat på flere timer. Løsningen har derfor vært å ha en vannkoker slik at jeg kan lage meg feks enkle supper ol. Også er jeg generelt glad i te. Nå har de oppdatert ordensreglementet og der står det at det ikke er lov å ha vannkoker inne på hybelen. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 2bcbf...1dd
Chablis Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Regner med at dette er av sikkerhetsmessige årsaker så dette må du nok bare finne deg i. Du kan jo koke opp vann på kjøkkenet en tid hvor det ikke er mye folk, og oppbevare det på en termos på rommet. 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Elektra skrev: Regner med at dette er av sikkerhetsmessige årsaker så dette må du nok bare finne deg i. Du kan jo koke opp vann på kjøkkenet en tid hvor det ikke er mye folk, og oppbevare det på en termos på rommet. Men det finnes jo de som bor i små "leiligheter" med et lite eget kjøkken, og de har jo både komfyr og helt sikkert vannkoker. De har ikke tilgang til felleskjøkkenene. Ser liksom ikke hva som er forskjellen på brannsikkerheten der? Anonymkode: 2bcbf...1dd 1
Ginny Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 Er det ikke greit hvis den står på timer heller? Mange tillater det hvis man bruker timer.. 1
Chablis Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det finnes jo de som bor i små "leiligheter" med et lite eget kjøkken, og de har jo både komfyr og helt sikkert vannkoker. De har ikke tilgang til felleskjøkkenene. Ser liksom ikke hva som er forskjellen på brannsikkerheten der? Anonymkode: 2bcbf...1dd Regner med at det går på lufting og type lufteventiler, uten at jeg skal spekulere for mye i dette. Eneste som kan svare deg på dette er vel de som har satt regelen. Eneste vi kan svare på er om du må følge regelen og om de har lov til å sette en slik regel, og svaret er ja på begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samskipnaden virkelig lov til å forby folk fra å ha vannkoker på hyblene? Jeg deler kjøkken med ganske mange, og sliter av og til veldig med å gå ut der i tilfelle der er folk, og får derfor ikke laget meg mat på flere timer. Løsningen har derfor vært å ha en vannkoker slik at jeg kan lage meg feks enkle supper ol. Også er jeg generelt glad i te. Nå har de oppdatert ordensreglementet og der står det at det ikke er lov å ha vannkoker inne på hybelen. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 2bcbf...1dd Samskipnaden lager sine regler. Vil du bo hos dem, så må du følge de til enhver tid gjeldende regler, selv om du ikke liker reglene. Kjøp deg er god termos, og ha med deg varmt vann på den, om du må. De du opplyser som grunn for å ha vannkoker på rommet gjør at du bør tenke over om denne typen bofelleskap med andre er ideele for deg. Anonymkode: e114d...f7b 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Ginny skrev: Er det ikke greit hvis den står på timer heller? Mange tillater det hvis man bruker timer.. Hva mener du med timer? Det er bare en helt vanlig vannkoker med av/på-bryter. Anonymkode: 2bcbf...1dd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samskipnaden lager sine regler. Vil du bo hos dem, så må du følge de til enhver tid gjeldende regler, selv om du ikke liker reglene. Kjøp deg er god termos, og ha med deg varmt vann på den, om du må. De du opplyser som grunn for å ha vannkoker på rommet gjør at du bør tenke over om denne typen bofelleskap med andre er ideele for deg. Anonymkode: e114d...f7b Selvsagt er det ikke det ideelle for meg. Anonymkode: 2bcbf...1dd 7
Ginny Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du med timer? Det er bare en helt vanlig vannkoker med av/på-bryter. Anonymkode: 2bcbf...1dd Bruk en timer på stikkontakten, så brytes strømmen etter en viss tid. Mange godtar elektriske apparater så lenge man har timer https://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Timere-og-brytere?gclid=Cj0KCQiA3IPgBRCAARIsABb-iGKIXdMLVvRiYpe-QKunlpQIi3lFSuWhqczGRxKoYg379knGKmt8clsaAmegEALw_wcB 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, Ginny skrev: Bruk en timer på stikkontakten, så brytes strømmen etter en viss tid. Mange godtar elektriske apparater så lenge man har timer https://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Timere-og-brytere?gclid=Cj0KCQiA3IPgBRCAARIsABb-iGKIXdMLVvRiYpe-QKunlpQIi3lFSuWhqczGRxKoYg379knGKmt8clsaAmegEALw_wcB Ah, okej, jeg kan høre om det er greit, takk! Men jeg lar den aldri stå i stikkontakten uansett da. Tar den alltid ut etter bruk. Anonymkode: 2bcbf...1dd
Ginny Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ah, okej, jeg kan høre om det er greit, takk! Men jeg lar den aldri stå i stikkontakten uansett da. Tar den alltid ut etter bruk. Anonymkode: 2bcbf...1dd Faren er hvis man en gang skulle glemme å dra ut kontakten. Med timer er det ikke er problem 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 Bruk vannkokeren din, men ikke fortell noen om det. Anonymkode: 95e27...c61 20
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Som en annen sier. Bruk vannkokeren. Trekk ut kontakten etter bruk og ikke kringkast til hele nabolaget at du har den på rommet. Anonymkode: 7978d...d61 9
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 (endret) Mhhh så rart. Har aldri hørt noe om at det kan være ulovlig eller farlig. Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 Det er pga brannfare - https://www.dagbladet.no/mat/advarer-mot-ukjent-brannbombe-pa-kjokkenet---nesten-alle-har-den/69629077 Og du bør virkelig ikke snike deg til å bruke vannkoker på rommet til tross for forbud - om det verste skulle skje, så sitter du med et desto større ansvar. Anonymkode: 5f37f...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #16 Skrevet 30. november 2018 (endret) På 30.11.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev: Det er pga brannfare - https://www.dagbladet.no/mat/advarer-mot-ukjent-brannbombe-pa-kjokkenet---nesten-alle-har-den/69629077 Og du bør virkelig ikke snike deg til å bruke vannkoker på rommet til tross for forbud - om det verste skulle skje, så sitter du med et desto større ansvar. Anonymkode: 5f37f...6a9 Men hva er det som gjør at den er mer brannfarlig på mitt rom enn den er på kjøkkenet? Anonymkode: 2bcbf...1dd Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, adm. Endret 3. desember 2018 av Edie 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #17 Skrevet 30. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er pga brannfare - https://www.dagbladet.no/mat/advarer-mot-ukjent-brannbombe-pa-kjokkenet---nesten-alle-har-den/69629077 Og du bør virkelig ikke snike deg til å bruke vannkoker på rommet til tross for forbud - om det verste skulle skje, så sitter du med et desto større ansvar. Anonymkode: 5f37f...6a9 Finnes det i det hele tatt vannkokere i dag som sår i fare for å overhetes og skape brann? Selv ville jeg vært mer bekymret for den eventuelle økte luftfuktigheten den kan tilføre, og hva som kan forekomme av sopp og mugg, men avhengig av hvor den står og størrelsen på rommet ser jeg generelt på dette som et ikke-problem. Anonymkode: 95e27...c61 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #18 Skrevet 30. november 2018 (endret) På 30.11.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev: Men hva er det som gjør at den er mer brannfarlig på mitt rom enn den er på kjøkkenet? Anonymkode: 2bcbf...1dd Sikringstørrelse, plassering, møblering, at du lettere kan sovne fra det. På kjøkkenet er det gjerne benk med flis og ingen gardiner eller hyller som er for lave. Så I stedet for å skrive tre siders reglement om at folk kan bruke vannkoker dersom de har den på en åpen hylle, eller hylle med 85 cm fri høyde oppover og 30 til hver side, samt passer på å unngå skjøteledning, duk og holder den unna gardiner osv osv.. Så forbyr de bruken. Og i tillegg til økt brannfare så er det også mye damp fra vannkokere, mer enn vanlig soveromsventilasjon er skapt for å skille ut. Anonymkode: 26f2c...557 Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, adm. Endret 3. desember 2018 av Edie 11
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #19 Skrevet 30. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er det som gjør at den er mer brannfarlig på mitt rom enn den er på kjøkkenet? Anonymkode: 2bcbf...1dd Det går ikke på det, men brannsikkerhet i bygget. Hybelhus er bygga slik, at en tar hensyn til at det er større risiko for brann på kjøkkenet - utfra utformingen av bygget med hensyn til risiko for spredning av brann og frie fluktveier for de som evt. er sovende på sine egne rom. Jeg ville ikke likt det, og følt meg utrygg, om jeg visste at mange andre beboere hadde og brukte div. billige kjøkkenelektronikk på egne rom. Anonymkode: 5f37f...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #20 Skrevet 30. november 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det i det hele tatt vannkokere i dag som sår i fare for å overhetes og skape brann? Selv ville jeg vært mer bekymret for den eventuelle økte luftfuktigheten den kan tilføre, og hva som kan forekomme av sopp og mugg, men avhengig av hvor den står og størrelsen på rommet ser jeg generelt på dette som et ikke-problem. Anonymkode: 95e27...c61 Det handler ikke om overoppheting - men at de er stående på strøm, med kun svært billige, elektriske komponenter som lett brennes i stykker til å hindre brannutvikling. Du får gjerne bekymre deg for hva du vil - men det blir bare merkelig å ignorere opplysninger og tall fra Brannvesenet og Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap, på hva som er brannårsaker - når de går ut og opplyser om "brannfellene vi alle har på kjøkkenet". Artikkelen er fra i høst. Anonymkode: 5f37f...6a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå