Gå til innhold

10 åring med forandret humør siste uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som alltid er så blid og fornøyd...Men den siste måneden har vi merket stor endring. 

Orker ikke lekser, veldig demotivert og glemmer mye. Vi må pushe veldig på.

I tillegg er hun veldig opp og ned i humøret. Sur og kjeftete på de rundt, spesielt sine tre søsken. 

Hun sover dårlig. Sovner for sent, og våkner for tidlig. 

Hun tar lett til tårene for det vi ser på som bagateller. Igår fant hun ikke to kosedyr og strigråt..  De var tross alt rosa! 

Hun har ingen fysiske tegn til pubertet..ikke utflod, svette, mens eller bryster..Men kan dette være tidlig pubertet likevel eller er det mer naturlig å tro det har skjedd noe?

Hun har mange gode venninner og det er stabilt i vennegjengen. Vi har det stabilt hjemme.

En besteforelder hun er knyttet til har flyttet, men bor like nærme som før.

Noen tanker om hva det kan være? Lærer har også ringt og er bekymret... 😔 vi har selvsagt snakket mye med henne om alt dette men hun sier at alt er helt greit... 

Anonymkode: e6588...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok veldig mye som skjer nå i overgangen fra barn til tenåring. Er det ikke noe som heter preeteen? Jeg kjenner det godt igjen i min 10 åring. Nå har hun riktig nok så smått begynt å få noen fysiske tegn på at hun er på vei inn i puberteten også.

Jeg vil tro det er alderen/forandringer i kropp og sinn som gjør det. Like vel ville jeg selvfølgelig fulgt med på andre ting!

Anonymkode: cc26d...bd6

Skrevet

Mobbing, misbruk?

• Liker 1
Skrevet

Prøv å snakk med hun den dagen hun er i godt humør. Mest sannsynlig så er det nok en overgang fra barn til ungdom hun er i nå, men jeg ville prøvd å snakket med hun litt sånn diskre når hun har en bra dag! 😄

Skrevet

Tusen takk for innspill. Dere har nok rett, det kan være overgangen som er litt strevsomt. Syns likevel det er viktig å følge med og skal snakke med henne mye om dette. 

Ts

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om det er noe galt. At noe er skjedd eller at hun tenker på noe vanskelig. Spør. Ikke sikkert du får noe svar, men kanskje du får et inntrykk av om hun har noe hun ikke vil snakke om eller ikke. 

Anonymkode: dfb8e...c72

Skrevet

? Høres helt ut som tiåring når hun er trøtt. Og det er hun ofte, for det er ikke gøy å legge seg, det er sene kvelder i helgene og tidlig opp for å rekke skolebussen. 

Anonymkode: e454c...02c

Skrevet

Det kan være at hun er i overgangen til puberteten og det kan være at noe har skjedd, men det kan også være en ide å sjekke at hun ikke har noen mangler i kroppen, som jern og d-vitaminer ++

Anonymkode: fda7a...49b

Skrevet

Kan hun ha fått mensen?
Tenker litt på den andre tråden her inne hvor folk forteller om når de fikk mensen, og dette kan høres litt ut som hun opplever noe som hun synes er vanskelig, og hvis dere ikke har snakket om mensen og pubertet og sånt noe slik at hun er klar over hva som skjer, så kan det hende at hun er livredd og flau og synes situasjonen i det hele tatt er fryktelig vanskelig.

At du ikke har sett tegn på pubertet enda, er ikke dermed sagt at hun har startet puberteten. Det er ingenting med puberteten som er kronologisk. Selv fikk jeg mensen før både hår, utflod og pupper, så at du ikke ser noe, betyr ikke at det ikke er der.

Skrevet

Har hatt en lang prat med henne i dag. Hun sier hun er mye sliten, trett, lei skolen...har det bra med venner og familie, tenker ikke på noe veldig spesielt bortsett fra julen (bekymrer seg over at ikke hele familien kan samles) og at denne ene besteforelderen har flyttet. Har ikke fått mensen, er åpen på slikt. 

Jeg vet rett og slett ikke. Merker, som i dag, at humøret hennes er ekstremt mye bedre når hun har spillefrie dager, null og niks spill, hverken pc, mobil eller tv. Kan spill virke veldig inn på barn ifht humør osv? Noen med erfaring der?

jeg tror for å være ærlig ikke det er noe alvorlig galt, vi snakket om alt fra kropp og om noen hadde tatt på henne, til gutter og mensen og alt også....Men nei, alt er ok, sier hun og jeg tror henne. 

men takker for alle innspill. Kan "bare" være pubertet i anmarsj....

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...