Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått time til forsamtale på Ullevål i begynnelsen av januar. Har noen vært der nylig, og vet ca. hvor lang ventetid det er før man kommer i gang etter forundersøkelsen? Dette begynner å slite psykisk på meg, så hvis det viser seg å være lang ventetid på Ullevål for å komme i gang, vurderer jeg å kontakte privatklinikk i stedet. Hvis jeg ikke blir gravid innen utgangen av mars, fyller jeg 39 år før jeg får førstemann. Selv om det ikke er stor forskjell på 38 og 39 år, er det en stor mental/psykisk forskjell for meg (som jo håpet og trodde jeg ville bli gravid som 36-37-åring SENEST ...)
Jeg vet at det ikke er en selvfølge å bli gravid på første forsøk med IVF (ISCI for vår del), men jeg vil så veldig gjerne i hvert fall prøve, fremfor å sitte og vente ...

Helt til slutt to andre spørsmål:
1) Må man ta UL (gyn) på forundersøkelse hvis man har tatt det hos gynekologen ifm. da hun skrev henvisningen?
2) Jeg leser at mange anbefaler Rikshospitalet fordi de har fryser? Er dette noe jeg bør ta hensyn til?

Takk for eventuelle svar :)

Anonymkode: 09089...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal inn til samtale neste uke. Så kan gi beskjed om hva vi får vite da :)

Skrevet

Jeg kan ikke svare på hvordan ventetiden er på OUS (Ullevål/Rikshospitalet) akkurat nå, men vi ble henvist i desember i fjor, var på forsamtale i begynnelsen av februar, og hadde vårt forsøk i månedsskifte april/mai (begynte på medisiner i april, og hadde uttak og innsett første uka i mai)

1) Ja, vi måtte ta UL på forsamtale selv om dette var gjort hos gynekolog ved henvisning

2) Ullevål og Riken gjennomfører sammen, og går under Oslo universitetssykehus (OUS). Vi var på forsamtale på Ullevål, men hadde deretter all oppfølging på Riksen. 

Lykke til, uansett om dere velger offentlig eller privat

Skrevet
12 timer siden, Kone92 skrev:

Vi skal inn til samtale neste uke. Så kan gi beskjed om hva vi får vite da :)

Så bra! Tusen takk! :):) Og lykke til!

Skrevet
12 timer siden, Juni15 skrev:

Jeg kan ikke svare på hvordan ventetiden er på OUS (Ullevål/Rikshospitalet) akkurat nå, men vi ble henvist i desember i fjor, var på forsamtale i begynnelsen av februar, og hadde vårt forsøk i månedsskifte april/mai (begynte på medisiner i april, og hadde uttak og innsett første uka i mai)

1) Ja, vi måtte ta UL på forsamtale selv om dette var gjort hos gynekolog ved henvisning

2) Ullevål og Riken gjennomfører sammen, og går under Oslo universitetssykehus (OUS). Vi var på forsamtale på Ullevål, men hadde deretter all oppfølging på Riksen. 

Lykke til, uansett om dere velger offentlig eller privat

Takk for svar og informasjon! :)

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har fått time til forsamtale på Ullevål i begynnelsen av januar. Har noen vært der nylig, og vet ca. hvor lang ventetid det er før man kommer i gang etter forundersøkelsen? Dette begynner å slite psykisk på meg, så hvis det viser seg å være lang ventetid på Ullevål for å komme i gang, vurderer jeg å kontakte privatklinikk i stedet. Hvis jeg ikke blir gravid innen utgangen av mars, fyller jeg 39 år før jeg får førstemann. Selv om det ikke er stor forskjell på 38 og 39 år, er det en stor mental/psykisk forskjell for meg (som jo håpet og trodde jeg ville bli gravid som 36-37-åring SENEST ...)
Jeg vet at det ikke er en selvfølge å bli gravid på første forsøk med IVF (ISCI for vår del), men jeg vil så veldig gjerne i hvert fall prøve, fremfor å sitte og vente ...

Helt til slutt to andre spørsmål:
1) Må man ta UL (gyn) på forundersøkelse hvis man har tatt det hos gynekologen ifm. da hun skrev henvisningen?
2) Jeg leser at mange anbefaler Rikshospitalet fordi de har fryser? Er dette noe jeg bør ta hensyn til?

Takk for eventuelle svar :)

Anonymkode: 09089...3b2

Ikke så lang ventetid på OUS akkurat nå, så det kommer vel bare an på hvordan det klaffer med syklus. Vil tro du får begynne i løpet av 2-3 måneder, hvis dere er 100% ferdig utredet allerede. 

Men jeg vil allikevel si at IVF prosessen hele tiden dreier seg om å flytte egne parametre for hva som er gode og dårlige nyheter, så uansett om du går offentlig eller privat så må du ta høyde for at ting ikke går på skinner. Hvis tiden betyr mye for deg så er det alltid best å gå privat uansett. Jeg har stort sett ventet 3-4 måneder mellom forsøk og all ventingen tar på mentalt. 

UL tar de på forsamtalen for å sjekke antall folikkler bla. 

Skrevet

I dag har vi vært på forsamtale på Ullevål. Veldig fin og informativ samtale. Vi tok en UL på slutten av timen. Vi fikk beskjed om at det var kort ventetid på riksen, så vi fikk mest sannsynlig starte opp i januar eller februar. Spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...