Gå til innhold

hva putter du i pannekaka?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lager røre med bla. spelt mel (gjerne grovt) havregryn, havremelk, ekte vanilje og fruktose i stedenfor sukker. veldig godt!! har dere noen personlige favoritter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bodde en periode i England og der var det alltid et enormt utvalg av tilbehør som ble satt på bordet når vi hadde pannekaker, blant annet:

- ost

- skinke

- røkt makrell

- honning

- marmelade

- homous

- taramasalata (eller noe sånt!)

+++

Merkelig at vi i Norge stort sett bare bruker blåbær, selv om det også er kjempegodt! Favoritten er en nederlanske pannekake (det er noe de kan!) med ost og skinke eller med nøtter og sirup...........

Skrevet

I Bretagne kan de også lage pannekaker - sånne liker jeg. Limer inn et innlegg jeg skrev for en stund siden i middagstråden, jeg: :wink:

"Idag skal vi lage det som for oss er blitt en av lørdagsklassikerne: Bretonske bokhvetepannekaker ("galettes au sarrasin/ au blé noir") med forskjellig fyll (skinke, ost, speilegg, tomatskiver, stekt sopp, spinatstuing, chorizo, chèvre...).

Når man har snudd pannekaken, legger man fyll på den ferdigstekte siden mens baksiden steker ferdig, bretter sammen - og fortærer umiddelbart. Seansen blir dermed et interaktivt måltid der man selv steker pannekakene som man spiser etterhvert, og med små skåler over hele kjøkkenbenken med fyll man kan velge mellom. Lett kaotisk, men hyggelig. Korrekt drikke til er sider, men siden Polet ikke lenger fører fransk sider, velger vi epleråsaft.

Bokhvete er forresten utrolig næringsrikt (men glutenfritt), og har blantannet høyere proteininnhold enn soya. Pannekakerøra kan dermed lages av kun mel, vann og havsalt, men vi foretrekker å ha et egg i også. Melk er derimot helt overflødig."

...og blandingsforholdet er 250 gram bokhvetemel, 7-8 dl vann, 1 egg og 1 toppet teskje salt. Pisk godt sammen til det danner seg bobler på overflaten, la røra hvile i 1 time i kjøleskapet og stek på skikkelig varm stekepanne (eller takke, om du har) i litt smør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Røra lager jeg meget enkelt, med hvetemel, egg, sukker, melk og melang, ikke noe spennede i det hele tatt.

Men jeg har ALDRI spist dem med blåbær, som visstnok er det man bruker i Norge?

Enten spiser jeg dem med sukker på, eller med bacon på. Min samboer bruker bringebærsyltetøy på, og bacon til. Mamma serverte dem ofte med ertesuppe til, da ikke bacon, men sukker hadde vi på (derfor bruker hun lite sukker i røra)

Når de er blitt kalde spiser jeg gjerne restene til kveldsmat, med syltetøy, bringebær eller jordbær, eller ripsbærgele, på.

Skrevet

Jeg spiser pannekake med bacon og sukker!!! Høres vel helt forferdelig ut, men kan love at det smaker kjempegodt!

Skrevet

for meg er det bare blåbær som duger! jordbær/bringebær som kriseløsning. men bacon høres også sabla godt ut...

Gjest Anonymous
Skrevet

Når ejg spiser pannekaker så:

smører jeg først på ett tynt lag smør.

så har jeg på sukker.

så har jeg på blåbærsylte.

bacon har jeg enten inni eller vedsiden av.

ruller sammen og har litt fett på.

Å så har vi ertesuppe i tilegg..

ELSKER pannekaker!!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Spiser pannekaker med baconbiter og blåbær. Kalde pannekaker legger jeg lagvis med syltetøy og krem til et pannekakeberg - nydelig!

Skrevet
Jeg spiser pannekake med bacon og sukker!!! Høres vel helt forferdelig ut' date=' men kan love at det smaker kjempegodt![/quote']

Trodde dette var en helt vanlig, tradisjonell kombinasjon jeg? :klø: Hjemme hos oss var det alltid bacon til pannekakene+sukker eller div. syltetøy etter smak...

Skrevet

Her i heimen lager vi pannekaker med fransk vri. Da kan vi ha i alt fra skinke og ost, mais, purre, sopp, tomater, smør... osv.

Pannekaker med søtt innhold blir gjerne dessert.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lager pannekaker av hvetemel, egg, melk og sukker. Serverer med bacon, blåbær og sukker. Foreldrene mine spiser med poteter til.

Kald pannekake spiser jeg med ost, f.eks norvegia.

Skrevet
Her i heimen lager vi pannekaker med fransk vri. Da kan vi ha i alt fra skinke og ost, mais, purre, sopp, tomater, smør... osv.  

Pannekaker med søtt innhold blir gjerne dessert.

Samme her. Foretrekker det framfor syltetøy og sukker til middag.

Pannekake med vaniljeis og jordbær er et "must" om sommeren.

Skrevet

Enten spiser jeg pannekaker med blåbærsyltetøy eller sukker i, eller så fyller jeg den med en ostesaus og har masse nam i som skinke, champinjong osv, og gratinerer dem i ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...