Gå til innhold

Er det greit å henge opp stjerner i vinduene i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte det var best å spørre, så jeg ikke gjør en kjempetabbe nå: Er det greit å henge opp adventstjerne og sette fram lysestakene i dag, eller er det for tidlig? Jeg vet at det ikke er 1. desember før i morgen, men i morgen og søndag skal jeg jobbe (har fri i dag). Jeg ser at mange henger opp stjerner osv enten 1. desember eller 1. søndag i advent. Min mor venter alltid til 13. desember, så jeg vet ikke hva som er «riktig» eller vanlig. I familien til mannen er det vanlig med full julepynting (minus juletre) fra 1. desember, men det synes jeg blir for mye av det gode. Jeg er vant til å pynte til jul siste helga før julaften, og pynte juletreet om ettermiddagen den 23. Det er ikke snakk om mye pynt i vinduene, bare en stjerne og to lysestaker. Er det greit å henge opp/sette fram, og eventuelt vente til i morgen med å tenne dem? Bor på bygda, og her skal det ikke store avvik fra normalen til før man blir ukas samtaleemne på kafeen...

Anonymkode: 080d0...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo folk som har pyntet juletreet alt, så jeg synes du kan henge opp stjerne og finne fram adventsstaken med god samvittighet :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør hva du vil. Selv pynter vi ikke til advent før første søndag i advent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja, det vil være kjempetabbe! Helt krise. Du MÅ vente til 11. Desember klokken 06.00, men ikke senere enn 12.desember klokken 18.00. 

(Så gi de bygdedyra noe å snakke om! Jeg håper for din del dette er en tulletråd.)

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal henge opp mine i dag, så det synes jeg du også kan gjøre! 🎅 ser at mange av naboene mine også har gjort det allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hang opp stjernen i går, tror jeg var det siste i gata. Så du kan fint henge den opp i dag.

Anonymkode: f135f...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid pyntet til advent i forkant av den første søndagen i advent, gjerne i forbindelse med rengjøring. Det vil si at vi alltid har pyntet før helgen. Uansett, det er selvsagt greit å henge opp stjerne nå.

Anonymkode: b575d...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som turnusarbeider pynter jeg siste fridag før 1 advent. Så altfra sisten i november til 1 desember.

Anonymkode: 84eb8...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt dårlig tid i helgen så jeg tenkte å kanskje få pyntet litt til advent i dag, og da sette frem både advensstake og henge opp advensstjerne. Planen er å vente med å tenne lys i de, det gjør jeg på søndag. Synes det er en koselig markering å tenne de første søndag i advent 😃 Men ser i gaten her at naboer har fått opp stjerne og juletrær og alt mulig allerede. Synes det har vært ganske så for tidlig egentlig, men for min del  er det innafor å pynte og tenne i adventshelgen, altså fra i dag og frem til søndag 😃 

Anonymkode: 6cafc...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit. Vi andre har andre saker som er ennå viktigere å engasjere oss i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradisjonelt har det vært 1. desember som har vært startdato for julestjerna. Adventsstaken kommer frem 1. søndag i advent. For min del holder jeg meg til det tradisjonelle. Vil ikke det skal flyte ut.

Likevel kan du neppe gjøre noe særlig galt om det dukker opp i dag. Verre er det med de som startet i begynnelsen av november. Det har jo blitt slik de siste årene. Julen fremskyndes mer og mer. Tidligere var julaften midt i jula. Nå er det snart avslutningen.

Anonymkode: 4954c...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har pyntet litt til jul denne uka og synes ikke at det er tidlig. Synes det er koselig å ha pynten fremme en stund og har også sett mange som har hatt julestjerner osv fremme en uke eller to.

Tror ikke at de fleste bryr seg særlig mye og jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor det skulle være noe å bry seg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp pga dette er folk lei jula allerede 2. juledag og "kaster den ut" lenge før jula er over.

Her kommer stjerna opp 1. Desember, resten av pynten kommer ca en uke før julaften.

Anonymkode: f6446...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å pynte vinduer med stjerner og staker nå, er jo første søndag i advent denne helgen- kjør på :tree:🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...