AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Blir overrasket over hvor enkelt folk her inne ser på spørsmål om grensesetting. To eksempler: - Klåing på dansegulvet: Greit med samtykke, ugreit uten. - Dickpics: Greit oppfordret, ugreit uoppfordret. Vel og bra så langt, det er lett å skrive, men hvem opplever egentlig verden som så svart/hvitt i virkeligheten? Jeg har opplevd ubehagelig klåing på dansegulvet uten at jeg har syntes at jeg selv har hatt en særlig god sak, nettopp fordi samtykkebegrepet ikke er svart/hvitt. Jeg kan analysere min egen oppførsel frem til klåingen, og se hvordan det ble oppfattet som et samtykke, uten at jeg mente det som et samtykke selv. OG jeg har opplevd å reagere med ubehag på dickpic, uten å synes at jeg selv har hatt en særlig god sak, fordi ordet oppfordret ikke er svart/hvitt. Jeg kan gå tilbake i samtalen og se hvor vi misforstod hverandre. Kanskje forskjellen er at jeg ikke tenker at min egen tolkning av situasjonen har forrang over hans. Eller så er bare mitt liv mer nyansert, med flere gråsonesituasjoner og færre klokkeklare tilfeller av overgrep eller trakassering? Anonymkode: 86952...a7d
Gjest Paramount Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Det er nok mange som ikke gidder å skrive så mye tekst, heller ikke så mange som gidder å lese så mye tekst, da velges den enkleste løsningen, en spissformulering. Dersom en skal legge inn alle mulige forbehold og tvil, blir det en lang avhandling med begrunnelser fra mange ulike vinkler. Derfor lander de fleste på en påstand som mange oppfatter som bombastisk, det gjelder meg også.
SoWhat? Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 Hvis du mener at du selv har samtykket, så er vel saken grei. Bare det ikke er sånn at du unnskylder ubehageligheter fordi du har på deg skyld... Jeg er kullsvart og kritthvit på dette området. Ingen klår på meg, og ingen bør sende meg dickpics. Uansett. Kommer aldri til å analysere sånt til at jeg konkluderer med at jeg på noen måte la opp til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå