Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, siden jeg var liten har jeg altid hatt vondt i magen, løpt på do i tider og utider. Fikk påvist egg og melkeallergi som barn, pluss lavtstoffakifte som i dag blir behandlet med levaxin. Etter mangen år med mageproblemer, forstoppelse, kvalme, brekninger og anemi i voksen alder, har jeg tenkt at det måtte være psykisk siden legene ikke fant noe. Men nå har jeg fått påvist cøliaki gjennom gastroskopi (nettopp startet opp med glutenfri mat). Jeg og samboeren har nå prøvd i over ett år å bli gravid med null hell. Har lest at nyereforskning sier at ufrivillig barnløshet har en samenheng med cøliaki å gjøre. Noen som sliter med samme problemer med helsen og har mistenkt cøliaki? Eller som har fått barn og etterpå påvist cøliaki? Eller om du har slitt med å få barn og etter glutenfri mat blitt gravid? 

Anonymkode: a9ced...32c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på noe annet enn at ei venninne av meg med diagnostisert cøliaki er gravid, og hadde ikke noe problem med å bli det, så lykke til :)

Anonymkode: 7f7d0...485

Skrevet

Min venninne har cøliaki og hun ble gravid første måneden de prøvde 😊

Anonymkode: 8f886...c79

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, siden jeg var liten har jeg altid hatt vondt i magen, løpt på do i tider og utider. Fikk påvist egg og melkeallergi som barn, pluss lavtstoffakifte som i dag blir behandlet med levaxin. Etter mangen år med mageproblemer, forstoppelse, kvalme, brekninger og anemi i voksen alder, har jeg tenkt at det måtte være psykisk siden legene ikke fant noe. Men nå har jeg fått påvist cøliaki gjennom gastroskopi (nettopp startet opp med glutenfri mat). Jeg og samboeren har nå prøvd i over ett år å bli gravid med null hell. Har lest at nyereforskning sier at ufrivillig barnløshet har en samenheng med cøliaki å gjøre. Noen som sliter med samme problemer med helsen og har mistenkt cøliaki? Eller som har fått barn og etterpå påvist cøliaki? Eller om du har slitt med å få barn og etter glutenfri mat blitt gravid? 

Mange forhold i kroppen kan gi nedsatt fruktbarhet og eller vansker med å bli gravid. Jeg tenker snarere stoffskiftet ditt er rpoblemet enn nylig påvist cøliaki. 

Anonymkode: c40c0...414

Skrevet

Takk for svar!☺️ 

Stoffskiftet mitt er nøye oppfulgt og akkurat der det skal være i følge de forskjellige prøvene. Men det kan jo hende det er det selv om prøvene er perfekt.. 

Skrevet

Det tar opp til 2 år for at tarmen får reparert seg hos voksne med cøliaki som begynner på glutenfri kost. Dårlig tarmhelse påvirker mye. Det kan være du må være tålmodig og la tarmen reparere seg. Mange med cøliaki som har spist gluten mangler også vitaminer, spesielt jern og B12. Har du sjekket nivåene dine?

Anonymkode: 41673...52f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!☺️ 

Stoffskiftet mitt er nøye oppfulgt og akkurat der det skal være i følge de forskjellige prøvene. Men det kan jo hende det er det selv om prøvene er perfekt.. 

Perfekte stoffskifteprøver betyr ikke at pillene kompenserer for at skjoldbruskkjertelen din ikke fungerer optimalt. 

Kroppen er en uhyre fininstilt mekanisme som samarbrider tett i alle organer. Når ett organ eller flere ikke fungerer optimalt så påvirker denne alt annet i kroppen, selv om piller avhjelper at du ikke blir svært dårlig eller dør på grunn av manglende thyroxin. 

Dette bør du enten snakke med legen om, eller finne deg en dyktig likemann på både stoffskiftet og cøliaki. 

Anonymkode: c40c0...414

Skrevet

Jeg har cøliaki (glutenfri diett i 12 år) og lavt stoffskifte (regulert med levaxin), jeg blir lett gravid.

Anonymkode: 2704e...9cb

Skrevet

Tusen takk for hver og en av svarene!😊 

Skrevet
På 30.11.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Det tar opp til 2 år for at tarmen får reparert seg hos voksne med cøliaki som begynner på glutenfri kost. Dårlig tarmhelse påvirker mye. Det kan være du må være tålmodig og la tarmen reparere seg. Mange med cøliaki som har spist gluten mangler også vitaminer, spesielt jern og B12. Har du sjekket nivåene dine?

Anonymkode: 41673...52f

Fikk beskjed om veldig lave verdier av D-vitamin. Fikk D-vitamin dråper på resept for de som ikke tar de så lett opp. Snart ferdig med flasken, å skal inn å måle igjen om en ukes tid.👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...