Gå til innhold

Gruer meg til svigers-familiebesøk i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt annerledes svigers-problem. I utgangspunktet liker jeg alle i min svigerfamilie.Men i julen får vi blant annet besøk av min manns far, som er - beklager å si det...så ekkel.

For det første lukter han fælt,uten at jeg vet om det skyldes dårlig hygiene eller sykdom. Men uansett får jeg noia av å se han plukker på ost og andre matvarer på kjøkkenet vårt. Kroppslukten er så sterk at den henger i luften etter at han har forlatt rommet. Men det som værre er,er at han har fått for vane å stryke meg over kinnet,og være veeeldig nærgående med overveldende «bamseklemmer» og masse fysisk kontakt. Han setter seg f.eks klistret oppi meg i sofaen om han ser muligheten til det,og stryker/klapper meg på lår/rygg/nær puppene.Jeg vet ikke om dette er bevisst fordi han finner det seksuelt pirrende,eller om det er noe han gjør for å kun være hyggelig.Uansett,jeg hater det. 

Hvordan skal jeg overleve julen? Jeg er litt sjenert og orker ikke dårlig stemning ved å lage en scene. Men ønsker likevel å sette en stopper for denne oppførselen.Men på en så høflig måte som mulig.For Utenom dette er han en hyggelig person jeg ønsker å fortsatt ha et godt forhold til.

Noen som har opplevd lignende og kan komme med noen råd? 

Anonymkode: 2cda7...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med mannen din om dette? Isåfall, hva sier han? Kanskje han kan snakke litt med faren sin om berøring og en ekstra dusj? 

Anonymkode: b2095...2d7

• Liker 3
Skrevet

Snakk med mannen din. Og bruk han som skjold mellom deg og svigerfar. Kanskje de tar hintet. 

Anonymkode: 4443c...0a6

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som værre er,er at han har fått for vane å stryke meg over kinnet,og være veeeldig nærgående med overveldende «bamseklemmer» og masse fysisk kontakt. Han setter seg f.eks klistret oppi meg i sofaen om han ser muligheten til det,og stryker/klapper meg på lår/rygg/nær puppene.

Ikke la ham komme inntil deg. Hold armene foran deg når han nærmer seg og ikke sitt ved siden av ham. Bare reis deg og gå et annet sted, lat som du skal på do eller no. Du skal ikke la noen få gjøre sånt mot deg, kropplukta kan det hende du må leve med, men dette her skal du slippe! Ta bort hånda hans hver gang han prøver å ta på deg. 

Skrevet

Kanskje dere kan fyre på noe røkelse osv? Det kan hemme lult veldig, syns jeg. Og kongerøkelse er jo poppis i jula. Prøv å unngå å sitte i sofa (velg stol om dere har), alltid flytte deg vekk osv. Gjerne snakk med mannen din så kanskje han kan skjerme deg litt. 

Anonymkode: 11e34...cbf

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ikke la ham komme inntil deg. Hold armene foran deg når han nærmer seg og ikke sitt ved siden av ham. Bare reis deg og gå et annet sted, lat som du skal på do eller no. Du skal ikke la noen få gjøre sånt mot deg, kropplukta kan det hende du må leve med, men dette her skal du slippe! Ta bort hånda hans hver gang han prøver å ta på deg. 

Jeg skal prøve på det. Problemet er også når vi sitter oss ved spisebordet. Da ender jeg ofte opp med å måtte sitte ved siden av han. Blir helt kvalm. Mannen min (som vet at faren lukter,men ikke at han «klår») kan være raskt ute med å dirigere bordplasseringen,og si til faren at han f.eks skal sette seg ved siden av meg, eller omvendt. Har ikke sagt noe når dette skjer, for jeg vil ikke lage en diskusjon om st nei, jeg vil ikke sitte ved siden av din far. Men veldig irriterende men hva skal man si? Det samme er hvis min mann skal ut et ærend og sier «du og far kan jo bare bli her hjemme til jeg er tilbake». Forrige gang dette skjedde unnskyldte jeg meg med at jeg måtte ta en trilletur med babyen, men da jeg kom hjem var min mann fortsatt ikke tilbake. Følte at svigerfar fotfulgte meg rundt og flere ganger prøvde å komme nær meg så han kunne ta litt på meg...Derfor gikk jeg raskt rundt hele tiden og latet som jeg hadde mye å gjøre..:(

ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dere kan fyre på noe røkelse osv? Det kan hemme lult veldig, syns jeg. Og kongerøkelse er jo poppis i jula. Prøv å unngå å sitte i sofa (velg stol om dere har), alltid flytte deg vekk osv. Gjerne snakk med mannen din så kanskje han kan skjerme deg litt. 

Anonymkode: 11e34...cbf

Har tenkt på det med røkelse ja:) Skal gi kongerøkelsen et forsøk. 

Ser flere skriver jeg bør snakket med mannen. Har ikke tatt det opp med han. Luktproblemet kjenner han til,for det har han hintet om, men uten å gå nærmere inn på det. Det med klåing synes jeg er så kleint å ta opp. 

Ts

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve på det. Problemet er også når vi sitter oss ved spisebordet. Da ender jeg ofte opp med å måtte sitte ved siden av han. Blir helt kvalm. Mannen min (som vet at faren lukter,men ikke at han «klår») kan være raskt ute med å dirigere bordplasseringen,og si til faren at han f.eks skal sette seg ved siden av meg, eller omvendt. Har ikke sagt noe når dette skjer, for jeg vil ikke lage en diskusjon om st nei, jeg vil ikke sitte ved siden av din far. Men veldig irriterende men hva skal man si? Det samme er hvis min mann skal ut et ærend og sier «du og far kan jo bare bli her hjemme til jeg er tilbake». Forrige gang dette skjedde unnskyldte jeg meg med at jeg måtte ta en trilletur med babyen, men da jeg kom hjem var min mann fortsatt ikke tilbake. Følte at svigerfar fotfulgte meg rundt og flere ganger prøvde å komme nær meg så han kunne ta litt på meg...Derfor gikk jeg raskt rundt hele tiden og latet som jeg hadde mye å gjøre..:(

ts

Ikke enkelt, men her må du ta en prat med mannen din. Si rett ut at du føler deg ubekvem alene og tett inntil ham, du må bare si det. Og du må stå opp for deg selv, lat som du er babyen din og skal forsvare den! 

Skrevet

Har du ikke tatt det opp med mannen din engang? Da vet du jo klart hvor du må starte.

Anonymkode: 268a3...7f6

• Liker 3
Skrevet

Snakk med mannen din så han vet om problemet, og kan lage fysiske hindringer. Kanskje han vil snakke med sin far. Han kan også løse det med litt glimt i øyet, "hun der er min vet du pappa, det rekker nå" blunk blunk, nok til at faren vet at sønnen har lagt merke til det, og derfor begrenser seg.

Det er også måter at du kan stoppe det, uten å lage en hel scene. Si enkelt og kort at du ikke liker at han tar på deg på den måten, når det skjer. Bare til ham, uten baluba. Si noe om at du ikke er så glad i kroppkontakt generelt, det er kun mannen din du er komfortabel med. Når han stryker deg på kinnet, så ta bort hånden, eller trekk deg lett synlig unna uten å si noe. Små konkrete tegn på at berøring er uønsket. Prøv deg litt frem med hvor tydelig det trengs å være for å nå frem.

Du må absolutt ikke finne deg i andres uønskede berøring.

• Liker 1
Skrevet

Du må jo i alle fall si ifra til mannen så han ikke uforvarende setter deg i dumme situasjoner.

Men ser mannen ikke at faren gjør disse tingene? For om faren bare gjør det når ingen ser, skjønner han vel selv det er på kanten og vil bare ha godt av å bli satt på plass, scene eller ei. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, ViljaH skrev:

Snakk med mannen din så han vet om problemet, og kan lage fysiske hindringer. Kanskje han vil snakke med sin far. Han kan også løse det med litt glimt i øyet, "hun der er min vet du pappa, det rekker nå" blunk blunk, nok til at faren vet at sønnen har lagt merke til det, og derfor begrenser seg.

Det er også måter at du kan stoppe det, uten å lage en hel scene. Si enkelt og kort at du ikke liker at han tar på deg på den måten, når det skjer. Bare til ham, uten baluba. Si noe om at du ikke er så glad i kroppkontakt generelt, det er kun mannen din du er komfortabel med. Når han stryker deg på kinnet, så ta bort hånden, eller trekk deg lett synlig unna uten å si noe. Små konkrete tegn på at berøring er uønsket. Prøv deg litt frem med hvor tydelig det trengs å være for å nå frem.

Du må absolutt ikke finne deg i andres uønskede berøring.

Må nok være ganske direkte med han. Men han er også en veldig selvmedlidende person som tar seg veldig nær av ting, og det er ikke måte på hvor mye vondt han gar gjennomgått ifølge han selv. Han kan spontant begynne å gråte om han snakker om sånt.Er derfor ganske sikker på at kommentarer rundt dette vil bli tatt ille opp, og kanskje ødelegge for vårt fremtidige forhold. Hvis han mener jeg beskylder han for å være en «gammel gris». Men det er jo på en måte det jeg tror han er..

ts

Skrevet
14 timer siden, Hactar skrev:

Du må jo i alle fall si ifra til mannen så han ikke uforvarende setter deg i dumme situasjoner.

Men ser mannen ikke at faren gjør disse tingene? For om faren bare gjør det når ingen ser, skjønner han vel selv det er på kanten og vil bare ha godt av å bli satt på plass, scene eller ei. 

Mannen min har ikke sett det nei. Har skjedd utenfor hans synsfelt. Og ja,det har du jo rett i at det sikkert er noe svigerfar gjør bevisst. Når jeg konfronterer svigerfar ønsker jeg derfor å gjøre det mens mannen min hører det. Men det avhenger jo av at svigerfar klår i min manns nærvær.

ts

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har ikke sett det nei. Har skjedd utenfor hans synsfelt. Og ja,det har du jo rett i at det sikkert er noe svigerfar gjør bevisst. Når jeg konfronterer svigerfar ønsker jeg derfor å gjøre det mens mannen min hører det. Men det avhenger jo av at svigerfar klår i min manns nærvær.

ts

Jeg ville heller alliert meg med mannen i forkant, så du slipper å «flykte» fra svigerfar i ditt eget hjem fordi mannen plutselig skal på butikken. Hvis han ikke etterlater deg alene i huset med ham, blir det mindre belastning på deg, og du kan si ifra så begge hører det om svigerfar skulle klå mens mannen er i et annet rom. 

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Må nok være ganske direkte med han. Men han er også en veldig selvmedlidende person som tar seg veldig nær av ting, og det er ikke måte på hvor mye vondt han gar gjennomgått ifølge han selv. Han kan spontant begynne å gråte om han snakker om sånt.Er derfor ganske sikker på at kommentarer rundt dette vil bli tatt ille opp, og kanskje ødelegge for vårt fremtidige forhold. Hvis han mener jeg beskylder han for å være en «gammel gris». Men det er jo på en måte det jeg tror han er..

ts

Han har tydeligvis lært seg å grine som abrn og funnet ut at han får viljen sin om han gjør det som voksen også. Haha, han er en voksen unge som gjør som han vil og driter i hva andre føler om det. 

Samboer hadde aldri sluppet sin egen far inn her om han klådde på meg. 

Anonymkode: 7b8c7...7f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...