Vox_populi Skrevet 30. november 2018 #21 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, Snurrepurre skrev: blir litt rart med «ja, han er kalt opp etter bestefaren, men staver det med ks og ikke x», syntes jeg! Det er veldig rart å nevne skrivemåten i det hele tatt, synes jeg. "Hei, jeg heter Kristian med K" – har du noensinne hørt det? 2
Perle Skrevet 30. november 2018 #22 Skrevet 30. november 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Uttalen er den samme. Tror nok bestefar blir glad og stolt åkkesom. Jeg ville gått for Aksel. Anonymkode: e8d33...4d6 Fordi det er logisk. Det SER også logisk ut på papiret og i et «slektstre». Endret 30. november 2018 av Perle
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #23 Skrevet 30. november 2018 Jeg ville valgt samme skrivemåte som bestefaren siden det er oppkalling. Min sønn heter det samme som oldefaren sin, også et navn som kan skrives på to ulike måter, vi valgte skrivemåten som han brukte. Anonymkode: 75692...25d
Snurrepurre Skrevet 1. desember 2018 #24 Skrevet 1. desember 2018 8 timer siden, Vox_populi skrev: Det er veldig rart å nevne skrivemåten i det hele tatt, synes jeg. "Hei, jeg heter Kristian med K" – har du noensinne hørt det? Jeg tenkte ikke generelt, men i forbindelse med oppkallingen jeg hadde ikke vært komfortabel med å si at «Kristine» er oppkalt etter meg, uten å si at det staves annerledes dersom jeg heter «Christine». Det blir bare rart på en måte Nå tenkte jeg i utgangspunktet fra bestefarens synspunkt, og om det at det et oppkalling vat et viktig element
Vox_populi Skrevet 1. desember 2018 #25 Skrevet 1. desember 2018 9 minutter siden, Snurrepurre skrev: jeg hadde ikke vært komfortabel med å si at «Kristine» er oppkalt etter meg, uten å si at det staves annerledes dersom jeg heter «Christine» Ikke enig! Jeg hadde forklart skrivemåten hvis jeg visste at spørsmålet kom fordi navnet skulle skrives eller søkes etter i en katalog, ikke ellers. Det normale er muntlig bruk av navnet, og skrivemåten er likegyldig. Folk flirer med rette skjevt av dem som ubedt plaprer ivei om ting på sida av tema. Spesielt når hovedpoenget ikke er å opplyse om hvilket navn en bestemt person har, men AT det finnes en som er oppkalt etter meg. Da hadde jeg heller ikke brydd meg med å nevne at det fulle navnet egentlig er «Kristine Olava», for det fulle navnet var ikke poenget.
Snurrepurre Skrevet 1. desember 2018 #27 Skrevet 1. desember 2018 1 time siden, Vox_populi skrev: Ikke enig! Jeg hadde forklart skrivemåten hvis jeg visste at spørsmålet kom fordi navnet skulle skrives eller søkes etter i en katalog, ikke ellers. Det normale er muntlig bruk av navnet, og skrivemåten er likegyldig. Folk flirer med rette skjevt av dem som ubedt plaprer ivei om ting på sida av tema. Spesielt når hovedpoenget ikke er å opplyse om hvilket navn en bestemt person har, men AT det finnes en som er oppkalt etter meg. Da hadde jeg heller ikke brydd meg med å nevne at det fulle navnet egentlig er «Kristine Olava», for det fulle navnet var ikke poenget. _jeg_ syntes det er naturlig å nevne det, og hadde følt det ukomfortabelt å ikke nevne det
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #28 Skrevet 1. desember 2018 Synes Aksel ser snodig ut jeg? Axel med X er vel mer vanlig? Anonymkode: ba73f...580
Ullvott Skrevet 1. desember 2018 #30 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes Aksel ser snodig ut jeg? Axel med X er vel mer vanlig? Anonymkode: ba73f...580 Nei, det er motsatt. Det er 4615 som har Aksel som første fornavn, og 1794 som har Axel som første fornavn. (Kilde: SSB.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå