AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Hei Vi venter vårt tredje barn. Vi liker begge to navnet Axel/Aksel veldig godt, min far heter Axel. Sånn i bunn og grunn syns vi begge Aksel er hakket penere, men det blir kanskje rart med tanke på at bestefaren skrives med x? Skal man først oppkalle (som ikke er hovedgrunnen til at vi vurderer navnet), burde man kanskje gjøre det ´´fullt ut´´.. Tanker? Anonymkode: 0b82c...53c
Ullvott Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 Jeg ville brukt -ks-, selv om bestefarens navn er stavet annerledes. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 Er svarene deres tatt i betraktning at han får en bestefar som heter Axel med x? Vi heller mot Aksel, men har heldigvis lang tid til å bestemme oss. Føler navnet går veldig fint med søsknenes navn også Takk for svar TS Anonymkode: 0b82c...53c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 Aksel er finest ja. Men skjønner at du vurderer Axel, siden bestefaren heter Axel. Jeg ville nok legge mer vekt på at ungen slipper å måtte si hele livet "Axel med X" enn at det har nøyaktig samme måte som bestefar. tenker med engang på denne (stand up av Michael Mcintyre) - https://www.youtube.com/watch?v=-n7gNLQoG6Y&t=3s Anonymkode: 08a7f...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 Definitivt Aksel. Spiller ingen rolle om skrivemåten er forskjellig; navnet er det samme og uansett oppkalling. Pent navn, forresten. 😊 Anonymkode: ddf27...af0 2
Chablis Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 Det er jo fortsatt oppkalling selvom dere endrer skrivemåte. Se på den nye skrivemåten som den individuelle twisten på navnet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 Min sønn er nå voksen og heter Axel, var den måten man skrev det på før virker det som. Var aldri spørsmål om skrivemåte før de siste ti årene. Anonymkode: 89961...b9f 1
Ullvott Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn er nå voksen og heter Axel, var den måten man skrev det på før virker det som. Var aldri spørsmål om skrivemåte før de siste ti årene. Anonymkode: 89961...b9f En venn av familien er over 80 år gammel og han skriver Aksel. En i nabolaget er i slutten av 60-årene og hans navn skrives Axel. Begge er fra samme geografiske område. Jeg tror derfor begge stavemåter har vært vanlige i veldig mange år. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 Hva med å modernisere navnet litt? Gjøre det mer spesielt? Jeg ville kalt han Axel Amadeuz Hope ❤️ Anonymkode: bb814...f28 2
Snurrepurre Skrevet 30. november 2018 #16 Skrevet 30. november 2018 Helt isolert sett ville jeg valgt Aksel, men mtp at det er oppkalling etter en som er i live (?), så ville jeg valgt identisk stavemåte: Axel blir litt rart med «ja, han er kalt opp etter bestefaren, men staver det med ks og ikke x», syntes jeg!
Perle Skrevet 30. november 2018 #18 Skrevet 30. november 2018 Ville valgt samme skrivemåten som den han er oppkalt etter.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #20 Skrevet 30. november 2018 4 minutter siden, Perle skrev: Ville valgt samme skrivemåten som den han er oppkalt etter. Hvorfor det? Uttalen er den samme. Tror nok bestefar blir glad og stolt åkkesom. Jeg ville gått for Aksel. Anonymkode: e8d33...4d6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå