AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #1 Skrevet 30. november 2018 Hei, målte tempen (rektalt) på stellebordet i formiddag , og den viste 37.6. Vanligvis har han hatt 37.1-37.4- ish (også målt hos barnelege på legetime , og fikk beskjed om at d var normalt ) . Er 37.6 feber?? Jeg målte den egentlig bare tilfeldig. Han virker ikke annerledes. Spiser godt (dier), har våte bleier, ikke tett i nesen. Anonymkode: 53d17...92e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #2 Skrevet 30. november 2018 Tror ikke dette er å regne for feber for så små barn. Anonymkode: b7e82...eff
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #3 Skrevet 30. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke dette er å regne for feber for så små barn. Anonymkode: b7e82...eff Takk for svar, nei han smiler og gir samme kontakt som vanlig. Han er i tillegg som vanlig veldig aktiv og spreller mye, så kanskje han var litt oppkavet (?) Anonymkode: 53d17...92e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #4 Skrevet 30. november 2018 0.2 til 0.5 opp fra normaltemp er ikke feber, nei. Ikke forhøyet heller. Når den bikker 38, kan du begynne å snakke om forhøyet temp. Min har alltid hatt lav normaltemp, da mener jeg 36.3-36.6. Denne uken har hun vært forkjølet, og har hatt en lett forhøyet temp på 37.5-37.7. Hun har fortsatt ikke feber, oppfører seg som vanlig, til tross for noe snørring og hosting. Nå er riktig nok min 7 år, men hun har vært slik hele livet. Ergo er hun på skolen som normalt. Ungen din er altså helt frisk. Anonymkode: a8de0...65a
Splittbinders Skrevet 30. november 2018 #5 Skrevet 30. november 2018 Jeg ville nok ikke tenkt feber her nei, hvis han ellers er frisk og alt er normalt :). Kan jo vurdere å måle igjen i kveld og se om det har endret seg? Feber er ofte delfinert som over 37.5 om morgenen og over 38 om kvelden. Det er altså hårfint over, men isolert sett ikke noe å bekymre seg for. Ellers er det alltid lurest å stille medisinske spørsmål til helsepersonell da - går feks an å ringe lokal legevakt hvis man er usikker på noe.
Forundret.. Skrevet 30. november 2018 #6 Skrevet 30. november 2018 Hvordan måler man tempen tilfeldig? 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #7 Skrevet 30. november 2018 Over 38 kaller man feber for så små. De har umoden temperaturregulering og det varierer mer enn for oss voksne 😊 Allmentilstanden er også en pekepinn. Babyen din høres helt frisk ut😊 Anonymkode: 866b0...33e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #8 Skrevet 30. november 2018 15 minutter siden, Forundret.. skrev: Hvordan måler man tempen tilfeldig? Det var ingen spesiell grunn eller bekymring for at jeg målte tempen hvis du legger godviljen til så skjønner du nok hva jeg mente Anonymkode: 53d17...92e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #9 Skrevet 30. november 2018 18 minutter siden, Splittbinders skrev: Jeg ville nok ikke tenkt feber her nei, hvis han ellers er frisk og alt er normalt :). Kan jo vurdere å måle igjen i kveld og se om det har endret seg? Feber er ofte delfinert som over 37.5 om morgenen og over 38 om kvelden. Det er altså hårfint over, men isolert sett ikke noe å bekymre seg for. Ellers er det alltid lurest å stille medisinske spørsmål til helsepersonell da - går feks an å ringe lokal legevakt hvis man er usikker på noe. Takk for svar:) Ja tenker å måle igjen i kveld og ringer legevakta dersom fortsatt tvil ja. Anonymkode: 53d17...92e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #10 Skrevet 30. november 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) Ja tenker å måle igjen i kveld og ringer legevakta dersom fortsatt tvil ja. Anonymkode: 53d17...92e Så lenge ungen ikke viser tegn til sykdom, så ikke verken mål eller ring. Ungen din er frisk. Allmenntilstanden er normal, temperaturen er innenfor normalvariasjon, dvs 0.2-0.5 opp/ned fra det den vanligvis ligger på. Måle temp gjør man om ungen føles varmere enn normalt ved berøring, eller virker slapp/utilpass. Anonymkode: a8de0...65a 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #11 Skrevet 30. november 2018 Nei, det er ikke forhøyet engang. Men tilfeldig? Hvorfor stikker du ting oppi rumpa på ungen, om du ikke mistenker at han har feber? Anonymkode: c6321...89d 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 Hvorfor måler du tempen bare for å måle hvis ungen virker frisk, dier godt og har helt normal allmenntilstand? Og hvorfor skal du måle igjen i kveld når ungen er afebril og helt fin? Vil du at babyen skal være syk? Anonymkode: a978c...fc4 10
blomst12 Skrevet 30. november 2018 #13 Skrevet 30. november 2018 Jeg har en baby på 3 mnd som holder på å bli frisk fra lungebetennelse nå. Barn under 3 mnd skal helst ikke ha feber har jeg blitt fortalt av flere den siste tiden. Men her var mi oppe i 39 i feber. 37,6 er ikke feber syns jeg, og selvom baby ligger høyere enn normalt så er det likevel en del normalvariasjoner. I forhold til sykdom kan du ikke kun se på feber. Det er allmenntilstand som ofte er mer relevant. Puster baby fortere, virker utilpass, spiser mindre, tisser mindre, vanskelig å få kontakt med i tilegg til feber kan man begynne å tenke sykdom. Selvfølgelig kan du snakke med legevakt,men jeg ville ikke bekymret meg:)
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #14 Skrevet 30. november 2018 Takk for svar:) jeg gjorde det vel mest fordi jeg selv har vært forkjølet , og han hadde litt tegn til svette på ene siden av hodet på formiddagen (vått hår) som mest sannsynlig kom av at han diet og det ble litt søl, og vi skal reise med fly innenlands på søndag I dag r det fredag og tenkte det var greit å utelukke at det var sykdom på gang før helgen og reise. Så var vel mest derfor. Anonymkode: 53d17...92e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #15 Skrevet 30. november 2018 Feber er en kroppstemperatur på 38. Så det sier seg selv at det ikke er feber. Mange barn har godt med ull på seg og ligger derfor konstant over 37. Slapp av? Anonymkode: 0c2a8...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #16 Skrevet 30. november 2018 2 timer siden, Splittbinders skrev: Jeg ville nok ikke tenkt feber her nei, hvis han ellers er frisk og alt er normalt :). Kan jo vurdere å måle igjen i kveld og se om det har endret seg? Feber er ofte delfinert som over 37.5 om morgenen og over 38 om kvelden. Det er altså hårfint over, men isolert sett ikke noe å bekymre seg for. Ellers er det alltid lurest å stille medisinske spørsmål til helsepersonell da - går feks an å ringe lokal legevakt hvis man er usikker på noe. Nei, feber er en temperatur på 38. Uansett hva. Anonymkode: 0c2a8...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #17 Skrevet 30. november 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det var ingen spesiell grunn eller bekymring for at jeg målte tempen hvis du legger godviljen til så skjønner du nok hva jeg mente Anonymkode: 53d17...92e Jeg skjønner ikke hvorfor man gjør det. Så forklar meg gjerne. Ikke jeg som spurte, men lurer veldig på hvorfor. Anonymkode: 4e2a3...700 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #18 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) jeg gjorde det vel mest fordi jeg selv har vært forkjølet , og han hadde litt tegn til svette på ene siden av hodet på formiddagen (vått hår) som mest sannsynlig kom av at han diet og det ble litt søl, og vi skal reise med fly innenlands på søndag I dag r det fredag og tenkte det var greit å utelukke at det var sykdom på gang før helgen og reise. Så var vel mest derfor. Anonymkode: 53d17...92e Spedbarn svetter ikke når de har feber. Derfor det er så kritisk. Så da sier det seg selv at svettingen ikke var feber men at barnet ble klamt på hodet mot din hud/seng. Anonymkode: 0c2a8...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #19 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så lenge ungen ikke viser tegn til sykdom, så ikke verken mål eller ring. Ungen din er frisk. Allmenntilstanden er normal, temperaturen er innenfor normalvariasjon, dvs 0.2-0.5 opp/ned fra det den vanligvis ligger på. Måle temp gjør man om ungen føles varmere enn normalt ved berøring, eller virker slapp/utilpass. Anonymkode: a8de0...65a Dette gjør meg provosert. Babyer under 5 måneder skal IKKE ha feber - da er det faktisk noe galt. Så når en 12 uker gammel baby er i grenseland til feber skjønner jeg at mor spør og følger med. Ikke alltid allmenntilstanden sier noe om alvorlighetsgrad. Snakk med legevakt hvis tempen bikker 38, TS Anonymkode: 577f1...96c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #20 Skrevet 30. november 2018 Slapp nå av da, folkens. Må da være lov å spørre som nybakt mor, det er ikke slik at man er ferdig utlært fra A til Å når man forlater fødestua. Anonymkode: dff59...e06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå