Gå til innhold

Er det greit å feste sammens med 18 åringen sin??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er i ett forhold med barn fra før. Jeg og barna har ett godt forhold ellers. 

Det er kun en ting som irriterer meg litt.. Min samboers sønn blir 18 snart.. Han er ekstremt! nyskjerrig.. frem til nå har han alltid "hengt" med oss fremfor kompiser dersom vi skal ha besøk hjemme. Da sitter han sammen med oss mens vi drikker og spiser.. Jeg har alltid tenkt at dette sikkert kommer til å gi seg når han blir eldre, men det har det ikke. Jeg overhører samtaler hvor han avlyser med kompisene fordi "vi" skal ha fest hjemme, flere ganger.. (det skjer ikke veldig ofte som det høres ut altså), og han dropper samværshelgene med sine mor for å sitte å høre på oss voksne. 

Hadde jeg vert far, så hadde jeg jo sagt klart ifra at dette er "voksenfester", evt. arrangert noe annet 17 åringen kunne gjort, men det virker som at min samboer synes dette er helt greit.

Nå nærmer gutten seg 18 år, og de planlegger allerede flere fester sammen. Gutten er også inkludert i alle våre (meg og samboers) planer som vi vanligvis har brukt å gå på sammen, uten barn. 

Selv om gutten blir 18 og myndig, så har vi (mest meg tydeligvis) jo behov for å dra ut/invitere venner uten barna tilstede. 

Er det vanlig å feste kun sammens med sin far?? 

Anonymkode: 7c484...f9d

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vert far, så hadde jeg jo sagt klart ifra at dette er "voksenfester", evt. arrangert noe annet 17 åringen kunne gjort, men det virker som at min samboer synes dette er helt greit.

Mitt avkom ville gjerne være sammen med oss foreldre og voksne i 17-18 års alderen. Vi var ofte samlet, både de unge og eldre. Spiste god mat, godt drikke, skravla og spilte spill. Og det var bare koselig. 

Sånn er det nå også, med bonusdatter på snart 16 år. Hun er like gjerne sammen med oss som  venninner, eller så er vi alle samlet i huset vårt. Men vi fester ikke med 16 åringene :) 

Skrevet

Nei det er ikke vanlig, vil jeg si. Men fester far så ofte at det er blitt en "vane" at 17åringen er med? Hadde skjønt at han vil være med hvis familiefester var en sjelden hendelse. Jeg syntes også det var veldig hyggelig å feste med min familie når jeg var nyss myndig osv. Sa aldri ifra meg sjansen til en bursdagsfest osv med nærmeste familie. Ikke at det var så ofte. 

Kanskje han føler seg tryggere med familie? At han ikke har venner han kan stole på når de drikker? At han ikke vil havne i bråk osv og da velger å være med far istede?

Anonymkode: a8a89...e48

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke vanlig, vil jeg si. Men fester far så ofte at det er blitt en "vane" at 17åringen er med? Hadde skjønt at han vil være med hvis familiefester var en sjelden hendelse. Jeg syntes også det var veldig hyggelig å feste med min familie når jeg var nyss myndig osv. Sa aldri ifra meg sjansen til en bursdagsfest osv med nærmeste familie. Ikke at det var så ofte. 

Kanskje han føler seg tryggere med familie? At han ikke har venner han kan stole på når de drikker? At han ikke vil havne i bråk osv og da velger å være med far istede?

Anonymkode: a8a89...e48

Han har jo ikke begynt å drikke enda da.. han har ikke fylt 18... 

En og annen gang i familie sammenhenger - JA, helt greit.. Men hver bidige gang vi inviterer venner på besøk?? Når vi planlegger vennejulebord, helgeturer med venner og lignende? er det normalt at de er med på alt?

Skrevet

Helgeturer med venner er vel ikke helt naturlig at han er med på hvis ikke andre ungdommer er med, men sånt planlegger dere vel helst til helger hvor han er hos moren? Jeg ville ikke uten videre akseptert at han avlyste samværshelger med moren fordi dere skal ha venner på besøk. Det høres veldig merkelig ut.

Men hvis dette er et problem, kan dere ikke bare la være å nevne for han at dere skal ha besøk da? Han trenger da ikke vite alt. Men at han får være med når han er hos dere er jo naturlig. Og når han fyller 18 så kan han jo drikke og feste han også (vin og øl i alle fall). De voksenes verden fremstår nok gjerne som spennede for ungdommen, de er nysgjerrige og ønsker å se hva det dreier seg om. jeg vil tro interessen dabber av etter hvert.

Jeg ville vel heller ikke arrangert fester/lag med alkoholinntak når ungene (mindrårige) var hjemme, det blir litt feil i mine øyne. Ok, en familiemiddag med vin til er greit, men ikke fest. Så her kan vel mye løses med litt planlegging tenker jeg. Har man barn er det mindre tid og rom til fester, sånn er det. Det er hensyn som må tas. Så hvis han insisterer på å være hos dere og dere aksepterer det, så ville det for meg vært naturlig å utsette festen til en annen gang. Dermed ville det ikke vært noe problem.

Men dette er jo unasett noe du må ta men mannen din som tydelig syns dette er helt greit. 

Anonymkode: c1156...001

• Liker 1
Skrevet

Drikke alkohol med ham utover et lite glass til maten er ikke greit syns jeg. Hvis han er tilstede bør dere begrense dere selv (og deres voksne venner), eventuelt ha en pause med slikt. I hvert fall ikke planlegge drikking, og ikke bli beruset eller skjenke ham slik at han blir beruset. Fyller han 18 før jul, er det naturlig at han får et glass øl til maten julaften, får lukte på sherryen og det er det. Samme med nyttårsaften: ett glass rødvin, et glass champagne. Og dere bør kjøre samme linje selv. Alle 17-åringer gleder seg vel til det «blir lovlig».

Men hva salgs type fester er det din samboer planlegger? Pleier de å dra på type bygdefest, eller konserter eller lignende, er det innafor å glede seg til å ta en øl eller to sammen ved slike anledninger. Er det å sitte hjemme og drikke, ville jeg vært veldig skeptisk ( og det ville jeg ikke gjort med ham tilstede edru nå heller, bare sånn middagsselskap, eller en øl etter skitur på hytta). Samtidig virker jo ikke dette helt over styr, da hadde jo ingen av dem henta til han er 18. Eller er det du som setter ned foten?

Anonymkode: 58358...7a2

• Liker 2
Skrevet

Hjelp! Er det INGEN her som skjønner at voksne må få lov til å ha noen fester og helgeturer med vennene sine i ny og ne, uten at den VOKSNE sønnen skal være med hele tiden?

Ja, de er voksne både foreldre og barn, men tilhører to forskjellige generasjoner. Dersom 18-åringen ikke har venner og det er det som ligger til grunn, kanskje dere heller kan hjelpe ham i DEN saken, fremfor å ta han med på fester i hyggelige lag der det er deres generasjon som skal være sammen.

Anonymkode: dfbbd...bc5

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo ikke begynt å drikke enda da.. han har ikke fylt 18... 

En og annen gang i familie sammenhenger - JA, helt greit.. Men hver bidige gang vi inviterer venner på besøk?? Når vi planlegger vennejulebord, helgeturer med venner og lignende? er det normalt at de er med på alt?

Oi...du er naiv🙈

Anonymkode: e693d...dde

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikke alkohol med ham utover et lite glass til maten er ikke greit syns jeg. Hvis han er tilstede bør dere begrense dere selv (og deres voksne venner), eventuelt ha en pause med slikt. I hvert fall ikke planlegge drikking, og ikke bli beruset eller skjenke ham slik at han blir beruset. Fyller han 18 før jul, er det naturlig at han får et glass øl til maten julaften, får lukte på sherryen og det er det. Samme med nyttårsaften: ett glass rødvin, et glass champagne. Og dere bør kjøre samme linje selv. Alle 17-åringer gleder seg vel til det «blir lovlig».

Men hva salgs type fester er det din samboer planlegger? Pleier de å dra på type bygdefest, eller konserter eller lignende, er det innafor å glede seg til å ta en øl eller to sammen ved slike anledninger. Er det å sitte hjemme og drikke, ville jeg vært veldig skeptisk ( og det ville jeg ikke gjort med ham tilstede edru nå heller, bare sånn middagsselskap, eller en øl etter skitur på hytta). Samtidig virker jo ikke dette helt over styr, da hadde jo ingen av dem henta til han er 18. Eller er det du som setter ned foten?

Anonymkode: 58358...7a2

Altså han er snart 18 år, han tåler helt fint å se voksne drikke og feste. Hvordan han gidder å være tilstede forstår jeg dog ikke.

Anonymkode: ac086...9f5

Skrevet

Flashback til gode undomsminner, for foreldrene til den daværende kjæresten min hadde flere sammenkomster hvor han og jeg var tilstede. Det ble drukket alkohol, men det var aldri utrygt eller ubehagelig på noen måte, tvert om. Vi fikk tilmed et glass hver før vi fylte 18. 

Det var heller ikke sånn at vi ikke hadde venner, men festene med dem har jeg lite gode minner om! Fyll og sjalusidramaer og spy. Det er det jeg husker fra de festene! Det var mye bedre med de voksne hvor ting bare var morsomt og hyggelig. Hjemme hos meg var det ikke sånn, der var det stort skille på hva voksne og vi barna kunne være med på og gjøre sammen. Så jeg elsket å være hos familien til eksen. Det var der vi var mest. Ingen av oss ble noen festmennesker heller som elsket å være på byen osv. Mye hyggeligere hjemme med gode venner innimellom. 

Anonymkode: f7919...0ed

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi...du er naiv🙈

Anonymkode: e693d...dde

Åå? Gutten sitter jo oppå oss i helgene istedet for å ut med kompiser, så hva tror du da? At han sitter under bordet å drikker mens jeg ikke ser på? 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Er det INGEN her som skjønner at voksne må få lov til å ha noen fester og helgeturer med vennene sine i ny og ne, uten at den VOKSNE sønnen skal være med hele tiden?

Ja, de er voksne både foreldre og barn, men tilhører to forskjellige generasjoner. Dersom 18-åringen ikke har venner og det er det som ligger til grunn, kanskje dere heller kan hjelpe ham i DEN saken, fremfor å ta han med på fester i hyggelige lag der det er deres generasjon som skal være sammen.

Anonymkode: dfbbd...bc5

Ja, hjelp sier jeg også :) 

Skrevet

Kan det hende at han sliter med angst eller noe annet og føler seg kun trygg med dere? Det er jo ikke sikkert dere vet om dette en gang. Kan det også hende at han ikke har venner? Og bare later som? 

Anonymkode: 8aac6...ef6

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at han sliter med angst eller noe annet og føler seg kun trygg med dere? Det er jo ikke sikkert dere vet om dette en gang. Kan det også hende at han ikke har venner? Og bare later som? 

Anonymkode: 8aac6...ef6

Nei. Han har mange venner og har god psyke. Han er bare veldig nyskjerrig og veldig opptatt av å omgås de voksne, fremfor de på hans egen alder. Og faren hans liker det at de to kan være bestekompiser..  koselig det, men ikke at han skal være tilstede i hver en setting vi er i..

Skrevet

Tenker at dette er ett problem fordi det er stesønnen din, hadde det vært din egen sønn hadde du syntes det var hyggelig.

Anonymkode: 1dca3...0ad

Skrevet

Jeg elsker sønnen min men hadde ikke vært komfortabel med å feste med han når han blir 18... Altså da er jeg 45 år og vil "feste" med kjerring gjengen min. 😄

Vi kan sikkert ta et glass vin til maten og slikt sammen, selv om det er ganske så sjelden jeg drikker, men noe mer enn det ville nok ikke vært min greie.

Når han er 18 vil jeg han skal gå ut med sine jevnaldrende venner, ikke en haug med gale damer. 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...